Auw,
Er zitten inderdaad wat haken en ogen aan dit alles. Ik begin met de feiten die ik heb verzameld:
HEN H, 8 feb 1694. Authorisatie van Jelle Gysberts te Tzum en Haring Klases op de Schingen tot curatoren over de persoon en goederen van Jeltie Michiels (21 jaar), Aeltie Michiels (19 jaar) en Gysbert Michiels (14 jaar). Geen ouders genoemd. Maar de moeder is hierdoor een Klaas-dochter, en de vader Michiel Gysberts.
Dan staan er in het doopboek RK Roodhuis de drie kinderen van Wybren Gerrits en Jeltje Michiels uit Uitwellingerga genoemd:
Dopeling: Tryntje
Gedoopt op 24 april 1723 in Roodhuis
Dochter van Wybren Gerrits en Jeltje Michiels
Meter: Rynscke Michiels
Opm.: Doopheffer is Acke Nolkes
Dopeling: Michiel
Gedoopt op 7 oktober 1725 in Roodhuis
Zoon van Wybren Gerrits en Jeltje Michiels
Meter: Klaaske Michiels
Dopeling: Gerrit
Gedoopt op 23 juli 1728 in Roodhuis
Kind van Wybren Gerrits en Jeltje Michiels
Peter: Pieter Gerrits
Opm.: Doopheffer is Acke Nolkes
Ik zou bijna zeggen de moeder is "een" Jeltje Michiels. Want ze kan onmogelijk de Jeltje zijn die in 1694 al 21 jaar is. Geboren 1673, dat zou in 1728 op een leeftijd van pakweg 55 jaar uitkomen. Een vermoedelijke vader komt er mee weg, maar een moeder niet, dat spreekt voor zich.
Dan Haye Ritserts.
Leeuwarderadeel, huwelijken 1695
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 19 mei 1695 in Hempens
Man : Haje Ridtsers
Vrouw : Iltie Migchiels
Hennaarderadeel, huwelijken 1695
Vermelding: Derde proclamatie op 31 maart 1695 in Oosterend
Man : Haie Ritserts afkomstig van Tirns
Vrouw : Jeltie Michiels afkomstig van Oosterend
Opmerking : getrouwd in zijn woonplaats
Hennaarderadeel, huwelijken 1695
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 2 mei 1695
Man : Haie Ritserd afkomstig van Warga
Vrouw : Jeltie Michiels afkomstig van Hennaard
Opmerking : getuigen: Trintie Johannis en Claeske Michiels
Gestandaardiseerde namen: HAIE RIDSERTS en JELTJE MICHIELS
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Roodhuis
Dat laat toch geen twijfel toe, drie keer dezelfde vrouw.
Maar het doopboek Warga/Wartena noemt inderdaad "Sjaak Hajes" Overigens wordt alleen de eerste keer de moeder vermeld, want in mijn originele FAF-klapper staat bij het tweede en derde kind "moeder niet genoemd". Maar er staat ook tweemaal Gysbert Michiels als peter (eerste en tweede kind). En dat is de broer van Jeltie Michiels volgens de authorisatie. Ik houd die Sjaak maar op een fout. Waarom is er anders geen huwelijk tussen haar en Haie Ridserds opgetekend?
Maar mijn nieuwe twijfel komt nu voort uit het feit dat het onmogelijk is dat Jeltje Michiels (I) en Jeltje Michiels (II) dezelfde zijn. Als we de dopen van de kinderen van Jeltje (II) en Wybren Gerrits bekijken, dan zijn er twee dingen van belang: ten eerste is het waarschijnlijk dat zij twee zussen Rinske en Klaaske Michiels heeft, en er wordt een Trijntje gedoopt. Rinske Michiels trouwt met Auke Wiebes, helemaal van Oldeouwer, en Klaaske Michiels trouwt met Jelle Berends van Kubaard:
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 30 januari 1726
Man : Jelle Beernts afkomstig van Kubaard
Vrouw : Claaske Michiels afkomstig van Kubaard
Gestandaardiseerde namen: JELLE BERENDS en KLAASKE MICHIELS
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Hennaarderadeel 1656-1810
.
Deze Jelle Berends wordt curator over de kinderen van Gysbert Michiels, en gelukkig één keer in onderstaande actes aangetrouwde oom genoemd:
HEN H, folio 139 vso, 1 sep 1734. Op verzoek van de moeder, Sybrig Baukes te Exmorra, wordt Jelle Beerns, huisman te Kubaard, als aangetrouwde oom, geauthoriseerd over Jelle en Jetse Gysberts, kinderen van wijlen Gysbert Michiels.
WYM N1, folio 148 vso, 16 jan 1731. Authorisatie van Claes Goris Hobma, te Winsum en van Jelle Beerens te Kubaard, tot curatoren over de persoon en goederen van Michiel (14 jaar) en Hessel (12 jaar), kinderen van wijlen Gysbert Michiels bij zijn eerste vrouw Antie Goris.
Dan moet Klaaske dus een (half)zuster van Gysbert (en Aaltie en Jeltie (I) zijn).
Misschien heeft iemand anders een betere oplossing, maar ik denk dat Michiel Gysberts twee Jeltjes heeft gehad, één bij de eerste vrouw, N. Klaasdr, en één bij de tweede vrouw Tryntje Jeltes. Ik heb Rinske en Klaaske al naar het tweede huwelijk verhuisd, en er een extra Jeltje bijgezet.
Ik vond ook nog het overlijden van de vader:
Overleden: Michiel Gysberts
Datum : 1 februari 1694
Plaats : Oosterend
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Persoon: MICHIEL GIJSBERTS
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
R.K. Parochie Roodhuis, register van overledenen 1659-1696
en 1716-1751
En dat past precies bij de voogdbenoeming hierboven: die drie kinderen hebben op dat moment beide ouders verloren. En de hypothese voor kinderen uit twee huwelijken, de kinderen uit het tweede huwelijk hebben hun moeder Trijntje Jeltes nog om voor hun belangen op te komen.
groet, Andries