wie is KR uit 1801?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Margreet Huisman

haken

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi,

De haken:
3.5. Zoeken naar woorden die naast elkaar staan
Een nuttige aanvulling, vooral bij persoonsnamen, is het zoeken naar woorden die naast elkaar moeten staan. Dit kan door z.g. teksthaken te plaatsen om de gezochte combinatie van woorden, bijvoorbeeld:

[Pieter de Jong]

Deze methode heeft ten opzichte van de mogelijkheden in ∥ 3.4 één nadeel: er worden uitsluitend records gevonden waarin de woorden op dezelfde regel voorkomen.
3.4 ging over AND en zo - die op een hele bladzij of in een hele tekst zoekt. (waarbij de woorden/namen (heel ver uit elkaar) verspreid (kunnen) staan).
Bij Tresoar hoeven we geen {} trouwens, gewoon de woorden typen.

Het principe van [] werkt ook bij google ed, je moet de namen dan tussen "" zetten.

Notarieel heeft altijd patroniem, dacht ik - en geboortes ook - dus mijn voorvader roorda/roda/rooda zoek ik dan zo:
[jelle syt* ro*] OR [jelle siet* ro*]

'Mijn' website onthoudt de zoekregel trouwens wel (voor en na 1811 en in not).
Kan dat nog een instelling op je computer zijn? ik werk met Mozilla Firefox.

groet margreet
Leo van Dijk

Bericht door Leo van Dijk »

Hoi Margreet, Richard e.a.,

Mooie uitleg op die website van de groenehartarchieven, Richard. Het lijkt me echter wel een wat lange cursus.
Margreet heeft je intussen verteld over de teksthaken, zie ik. Die werken in verweg de meeste gevallen prima, zoals Margreet al in haar voorbeeld aangeeft en bewijst met haar zoekacties.

Wat betreft het verdwijnen van de zoekregel bij het teruggaan naar het vorige scherm: dat lijkt me niets met de browser te maken te hebben. Meestal blijft de regel staan, soms verdwijnt ie, reden onbekend.
Ach, jammer, maar dan is, wat mij betreft, vicinity bijna net zo snel ingetikt als pielen met Ctrl-C en Ctrl-V.
En als de accolades inderdaad wegkunnen - dank voor de tip, Margreet - dan is het helemaal een fluitje van een cent. Misschien kan vicinity zelfs ook nog wel ingekort.

Margreet, ik kon een glimlach niet onderdrukken bij jouw 'l-a-n-g-z-a-a-m uitleggen'. Als ik in jouw bijdragen de bijna onnavolgbare gedachtensprongen en conclusies zie, gecombineerd met de soms steno-achtige uitdrukkingen, dan verzucht ik wel eens hetzelfde :)
Hierbij moet ik wel toegeven dat naarmate mijn interesse voor het onderwerp groter is, ik je beter kan volgen :oops:

Maar goed, vertel me a.u.b. tot waar je het verhaal volgt en waar ik naar een lagere versnelling moet overgaan. Voor 'kind rk' en 'patroniem komt niet voor' heb je vast een andere zoekopdracht gebruikt; weet je nog welke?

Groeten, Leo

Later toegevoegd:
Een vlug onderzoekje geeft m.i. aan dat je de accolades niet kunt weglaten, de laatste accolade alleen als er daarna niets meer volgt. Bij vicinity is vi voldoende
Plaats reactie