Elisabeth Pieters, geb. ca. 1721 Vraag voor Margreet?
Elisabeth Pieters, geb. ca. 1721 Vraag voor Margreet?
Wat ik allemaal gedaan heb om achter de afkomst van Elisabeth te komen dat zal men niet willen weten. Teneinde raad schuif ik aan bij het forum om te trachten op deze manier achter de identiteit te komen van Elisabeth. Elisabeth was gehuwd op 12.05.1745 te Harlingen met Jan Luitjes, 10.12.1718 te Nijheholtwolde. Haar vaders naam was uiteraard Pieter en haar moeder heette zeer waarschijnlijk Ymke (Imke). Het echtpaar kwam op 15.02.1750 met atttestatie van Harlingen naar Nijheholtwolde (Weststellingwerf). In Harlingen werden er twee kinderen geboren en te Nijheholtwolde nog eens zeven. Een raadsel is waarom dit stel twee kinderen heeft genoemd naar het echtpaar Danker de Kempenaer en Romelia Andringa. Danker, gedoopt op 24.07.1763 en Romelia, gedoopt op 08.11.1767, beiden te Sonnega gedoopt. Zie genealogie Kuipers. De ouders van Elisabeth waren mogelijk tijdgenoten maar Elisabeth zeker niet! Bovendien woonde de Kempenar te Leeuwarden. Opvallend is voorts dat in en rondom Sneek nogal wat Ymkes werden geboren echter een aansluiting heb ik niet gevonden! Ik weet dus ook niet of Elisabeth geboren is te Nijheholtwolde of Harlingen of in het geheel niet in Friesland!! Ik twijfel sterk of het een haalbare kaart is dit raadsel op te lossen. Sommigen schudden het antwoord uit de mouw bij dit soort vragen. Op die forum leden doe ik een dringend doch vriendelijk beroep dit te helpen oplossen!!
Vriendelijke groet, H.J.Krist te Oud Beijerland
Vriendelijke groet, H.J.Krist te Oud Beijerland
-
Margreet Huisman
Dag Jan Krist,
Ik heet ook zo ... en schijn de enige te zijn, dus zal mij een klein beetje aangesproken voelen.
Je zult wel verhuisd worden naar het genealogie forum, maar ik wil hier vast vragen:
* om het rijtje kinders, zodat ik die niet zelf hoef te sprokkelen.
* Heb je verder elsinga al geraadpleegd?
http://www.kleinekerkstraat.nl/frames.p ... &page=main
onder harlinger historie alle mogelijke inwoners op alfabet.
* Heb je al gezocht met Iemkje ipv Ymke?
* Slingert die Kuipers gen. ergens op internet rond? die families ken ik zo niet namelijk, dus ik kan dit niet 1-2-3 zomaar plaatsen. Kan het toeval zijn dat ze dezelfde namen gebruiken?
tot later, margreet
Ik heet ook zo ... en schijn de enige te zijn, dus zal mij een klein beetje aangesproken voelen.
Je zult wel verhuisd worden naar het genealogie forum, maar ik wil hier vast vragen:
* om het rijtje kinders, zodat ik die niet zelf hoef te sprokkelen.
* Heb je verder elsinga al geraadpleegd?
http://www.kleinekerkstraat.nl/frames.p ... &page=main
onder harlinger historie alle mogelijke inwoners op alfabet.
* Heb je al gezocht met Iemkje ipv Ymke?
* Slingert die Kuipers gen. ergens op internet rond? die families ken ik zo niet namelijk, dus ik kan dit niet 1-2-3 zomaar plaatsen. Kan het toeval zijn dat ze dezelfde namen gebruiken?
tot later, margreet
-
Margreet Huisman
Hallo Jan,
Ik heb zelf maar even gekeken:
antje
imke
pieter
luitjen sijbrands 2x
engeltje
sijbrand
danker
romelia
Dit is dus Jan:
ymke is trouwens ook jongensnaam - het kan dus nog een Pieter Iemkes zijn geweest.
Als Ymke-iemkje toch niet opschiet ... Eerst even gekeken of Jans ouders geen Engeltje kregen, nee - en daarna of een Pieter dat wel doet.
pieter engeltje in regio 10 levert dan dit bij resultaat 17:
- en daar is ze al tevoorschijn geschud:
groet margreet
Ik heb zelf maar even gekeken:
antje
imke
pieter
luitjen sijbrands 2x
engeltje
sijbrand
danker
romelia
Dit is dus Jan:
Rest ons ymke en engeltje voor lijsbet.Weststellingwerf, dopen, geboortejaar 1718, doopjaar 1718
Dopeling: Jan
Geboren op 10 december 1718 in Nijeholtwolde
Gedoopt op 11 december 1718 in Wolvega en Sonnega
Kind van Luijtjen Sijbrants en Antie Te?s
ymke is trouwens ook jongensnaam - het kan dus nog een Pieter Iemkes zijn geweest.
Als Ymke-iemkje toch niet opschiet ... Eerst even gekeken of Jans ouders geen Engeltje kregen, nee - en daarna of een Pieter dat wel doet.
pieter engeltje in regio 10 levert dan dit bij resultaat 17:
Ze trouwden 1712 Midlum-Franekeradeel, en kregen vanaf 1726 2 kinderen in Harlingen, Itske en Engeltje. Past wel mooi verder. Misschien is Lijsbet dus in die tussenjaren geboren op een dorp waar het boek van weg is????? Midlum is er gewoon vanaf 1656.Harlingen, dopen, doopjaar 1730
Dopeling: Engeltie
Gedoopt op 5 december 1730 in Harlingen
Dochter van Pyter Wypkes en Emke Engels
Daarna heb ik nog even los gezocht met enkel vader, zonder moedersnaam, want dat is toch wel vreemd, nietwaar?Franekeradeel, huwelijken 1712
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 14 augustus 1712
Man : Pijtter Wijpkes afkomstig van Winsum
Vrouw : Emke Enggels afkomstig van Midlum
Gestandaardiseerde namen: PIETER WIEPKES en IEMKJE ENGELS
Trouwregister Hervormde gemeente Midlum 1675-1811
Inventarisnr.: 279
- en daar is ze al tevoorschijn geschud:
Have a very nice day,Franekeradeel, dopen, doopjaar 1723
Dopeling: Eliesabeth
Gedoopt op 24 oktober 1723 in Midlum
Dochter van Pytter Wypkes en niet genoemde moeder
groet margreet
Elisabeth Pieters te Harlingen?
Margreet!!
Je ziet Margreet dat ik twee uitroeptekens gebruik om jouw aan te kondigen. Hiermee breng ik mijn erkentelijkheid tot uitdrukking voor jouw werk hieromtrent. Je schudt het zo uit de mouw! Zeer hartelijk bedankt! Hoewel het niet mijn eerste zorg was vroeg -en vraag ik mij af hoe dat nu zit met die familie de Kempenaer en Andringa? Heb je enig idee? Vriendelijke groet,
H.J.Krist-Oud Beijerland
Je ziet Margreet dat ik twee uitroeptekens gebruik om jouw aan te kondigen. Hiermee breng ik mijn erkentelijkheid tot uitdrukking voor jouw werk hieromtrent. Je schudt het zo uit de mouw! Zeer hartelijk bedankt! Hoewel het niet mijn eerste zorg was vroeg -en vraag ik mij af hoe dat nu zit met die familie de Kempenaer en Andringa? Heb je enig idee? Vriendelijke groet,
H.J.Krist-Oud Beijerland
genealogie Kuipers
Beste Margreet!
Ik zal hierbij de website noemen waarop de Kempenaer en Andringa uitvoerig worden behandeld.
Http://www.genealogieonline.nl/genealog ... 118283.php
Succes! De ene hand wast de ander.
Vr. groet,
H.J.K Oud Beijerland
Ik zal hierbij de website noemen waarop de Kempenaer en Andringa uitvoerig worden behandeld.
Http://www.genealogieonline.nl/genealog ... 118283.php
Succes! De ene hand wast de ander.
Vr. groet,
H.J.K Oud Beijerland
-
Margreet Huisman
Dag Jan,
De link werkt niet meer, maar er waren nog anderen met gedeeltes vd families. Ik had ook al even op ze gegoogled, Dankert ovl 1746 en Romelia 1743. Wat dat aangaat kan Lijsbet nog wel wat van ze meegekregen hebben als ze 1723 is.
Dankert zijn er niet zoveel, Romelia komt vaker voor, en ook al eerder in allerlei aangetrouwde families, waaronder een aantal die wel in de Stellingwerven wonen, of daar in de buurt.
Ik kan zo niet vinden in al die kale data of zij of een naamgenoot iets belangrijks gedaan hebben, voor Friesland of in zijn algemeen, of misschien geldelijke steun verleend hebben, om een vernoeming te verdienen, maar zoiets zal het toch wel zijn.
groet margreet
De link werkt niet meer, maar er waren nog anderen met gedeeltes vd families. Ik had ook al even op ze gegoogled, Dankert ovl 1746 en Romelia 1743. Wat dat aangaat kan Lijsbet nog wel wat van ze meegekregen hebben als ze 1723 is.
Dankert zijn er niet zoveel, Romelia komt vaker voor, en ook al eerder in allerlei aangetrouwde families, waaronder een aantal die wel in de Stellingwerven wonen, of daar in de buurt.
Ik kan zo niet vinden in al die kale data of zij of een naamgenoot iets belangrijks gedaan hebben, voor Friesland of in zijn algemeen, of misschien geldelijke steun verleend hebben, om een vernoeming te verdienen, maar zoiets zal het toch wel zijn.
groet margreet
- tabepap
- Contacteer:
Informatieboeken Weststellingwerf 26-01-1751
Jan Luitjes Nijeholtwolde hospis / coopman 32 jr
Elisabeth Peters Nijeholtwolde 29 jr vrouw van Jan Luitjes
Beste Margreet,
Zover waren Jan en ik een aantal weken geleden gekomen. Of Elisabeth is pas op ongeveer 2-jarige leeftijd gedoopt, of ze wist haar leeftijd niet meer precies in januari 1751. Dat doet er allemaal niet meer toe, ik ben ook overtuigd van de door jou genoemde ouders.
M vr gr,
Egbert
Jan Luitjes Nijeholtwolde hospis / coopman 32 jr
Elisabeth Peters Nijeholtwolde 29 jr vrouw van Jan Luitjes
Beste Margreet,
Zover waren Jan en ik een aantal weken geleden gekomen. Of Elisabeth is pas op ongeveer 2-jarige leeftijd gedoopt, of ze wist haar leeftijd niet meer precies in januari 1751. Dat doet er allemaal niet meer toe, ik ben ook overtuigd van de door jou genoemde ouders.
M vr gr,
Egbert
Hallo allemaal,
Aangezien ik elke dag de berichten op het Forum lees of er toevallig enige klasarheid zou kunnen komen in de puzzels die ik niet op kan lossen, viel mij de naam Elizabeth Pieters op. In de stamboom van mijn man komt een Elizabeth Pieters voor. Zij is geboren in 1782 in Nijeholtwolde als dochter van Pieter Jans Luiten en Lutske Gerbens.
Onze Elizabeth is overleden op 19 april 1837 in Scherpenzeel.
Is dit een toevoeging op jullie info, misschien zit ik totaal fout, maar de naam Elizabeth Pieters Luiten zal toch niet tig keer voorkomen. Kleindochter, nichtje????? Ik ben heel benieuwd of er een link is.
Groet Lidy
Aangezien ik elke dag de berichten op het Forum lees of er toevallig enige klasarheid zou kunnen komen in de puzzels die ik niet op kan lossen, viel mij de naam Elizabeth Pieters op. In de stamboom van mijn man komt een Elizabeth Pieters voor. Zij is geboren in 1782 in Nijeholtwolde als dochter van Pieter Jans Luiten en Lutske Gerbens.
Onze Elizabeth is overleden op 19 april 1837 in Scherpenzeel.
Is dit een toevoeging op jullie info, misschien zit ik totaal fout, maar de naam Elizabeth Pieters Luiten zal toch niet tig keer voorkomen. Kleindochter, nichtje????? Ik ben heel benieuwd of er een link is.
Groet Lidy
-
Margreet Huisman
HOI LIDY,
Het was al hoe meer zielen hoe meer vreugd met Egbert, maar nu wordt het helemaal feest.
DAT WAS SPANNEND !!!!!!!!
Dit is pieter jan luit* nijeholtwolde:
Dit is elizabeth:
Ze is de eerste dochter, daarna een Jetske 1786 in Nijelamer en Barbertje 1793 in Oldelamer.
Lutske Gerbens kon ik eerst niet vinden, als haar moeder een Lijsbet was, dan hingen we.
Maarrrr, dit zal haar broer Minne Gerbens (de Hoop) zijn, die notabene met Romelia Jans (Luitjes) trouwt, en later met Wobbeltje Reiners.
Lutske en Minne krijgen beiden een Barbertje.
Dit is Iemkje trouwens nog:
Het was al hoe meer zielen hoe meer vreugd met Egbert, maar nu wordt het helemaal feest.
DAT WAS SPANNEND !!!!!!!!
Dit is pieter jan luit* nijeholtwolde:
Ik heb even wat meer combinaties met en zonder dorp uitgeprobeerd, maar hij blijft de enige passende.Weststellingwerf, dopen, geboortejaar 1750, doopjaar 1750
Dopeling: Pieter
Geboren op 3 mei 1750 in Nijeholtwolde
Gedoopt op 7 mei 1750 in Wolvega en Sonnega
Kind van Jan Luitjes en Lysbert Pieters
Dit is elizabeth:
Later doopt hij als Peeter Jans Luyten.Dopeling: Elizabeth
Geboren op 15 september 1781 in Nijeholtwolde
Gedoopt op 14 oktober 1781 in Wolvega en Sonnega
Dochter van Peeter Jans en Lutske Gerbens
Ze is de eerste dochter, daarna een Jetske 1786 in Nijelamer en Barbertje 1793 in Oldelamer.
Lutske Gerbens kon ik eerst niet vinden, als haar moeder een Lijsbet was, dan hingen we.
Maarrrr, dit zal haar broer Minne Gerbens (de Hoop) zijn, die notabene met Romelia Jans (Luitjes) trouwt, en later met Wobbeltje Reiners.
Lutske en Minne krijgen beiden een Barbertje.
De standarisatie weet niet wat hij met de patroniemen moet, maar met gerben b?rb?r* lutske in heel friesland is ze dit:Weststellingwerf, dopen, geboortejaar 1769, doopjaar 1769
Dopeling: Minne
Geboren op 28 november 1769 in Nijeholtwolde
Gedoopt op 3 december 1769 in Wolvega en Sonnega
Kind van Gerben Sigersz en Barber Siberinus
Het huwelijk:Opsterland, dopen, doopjaar 1755
Dopeling: Lutske
Gedoopt op 2 maart 1755 in Lippenhuizen, Terwispel en Hemrik
Kind van Gerben Sygers en Berber Sybrens
Opm.: De dopeling is 3 weken oud
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : LUITJEN of LUTSKE
Vader : GERBEN SIEGERS
Moeder : BERBER SIEBRENS
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Lippenhuizen, Terwispel en Hemrik, doop 1747-1811
Inventarisnr. : 566
Duzzzzzzzz, je mag aan de taart!Opsterland, huwelijken 1751
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 7 februari 1751 in Terwispel
Man : Gerben Sygers afkomstig van Terwispel
Vrouw : Berber Sybrijns afkomstig van Terwispel
Dit is Iemkje trouwens nog:
groet en prettig weekend, margreetFranekeradeel, dopen, doopjaar 1689
Dopeling: Emke
Gedoopt op 8 december 1689 in Midlum
Kind van Engel Hylkes en Tjal Jacobs
Goede morgen allemaal,
Ook een bijdrage, al zijn het aantekeningen. Als iets niet duidelijk is, vertaal ik het.
Betreffende Jan Luytjes en sommige van zijn kinderen met Elisabeth Pieters:
Jan Luytjes:
WSW Speciecohier:
Jan has gravenye (peat field)
1753/73 - in Nijeholtwolde 18 & 19; no "meid" in 1761
WSW Taxregisters: (Reëel- en Floreencohieren)
1757/74 - user of Nijeholtwolde 19a and of 17 in 1768 (aka 18?)
1778 - Jan Luitjes heirs own Oldelamer 22.
Imkje Jans:
Boek van Lidmaatschap Ned. Herv. Gemeente Oldelamer-Oldetrijne (LDS film 1337322, item 17, DTB 774):
d. 11 Feb. [1781] met attestatie [tot] ons gekomen: Geert Hendriks en Emke Jans Echtel. van Wolvega.
WSW Landregisters:
U16 fol. 44, Mar 1787: farming in Oldelamer; inventory, taxation transfer of ownership of farm animals and farm equipment to the value of 719 car.gls to pay off debts. Inventory valued by Pieter Jans (brother?) and Tjeerd Douwes (brother-in-law).
Pieter Jans [Luiten]:
WSW Taxes (Reëel- en Floreencohieren):
1778 - with siblings owner of Oldelamer 22.
WSW Authorisatiebk:
1793 - Pieter Jans Luiten as cousin-in-law to Hendrik Sygers/Grietje Foppes children, becomes guardian over 2 youngest children.
WSW Speciecohier:
1773 - in "tent" in Nijeholtwolde on father's peat diggings with brother Sybrant Jans.
Luytje Jans:
as Luytje Sybrants in DTB (film and Tresoar); as Luytje Jans in Authorisatie bk.
WSW Taxreg.:
1778 - Luitje Jans user of Nijeholtwolde 18a, 19a.
1778 - with sibs owner of Oldelamer 22 as heirs of father Jan Luytjes.
WSW Speciecohier:
1775 - Luytjen Sybrant Jans from Nijeholtpade 18/19 to 21; back to 18/19 after mother died in 1778.
Surnames 1811: Middendorp, Luitjen Jans, Nijeholtwolde, k. Jan 30, Dirk 19; Mairie Wolvega, fol. 93v
Engeltje Jans:
WSW Taxes:
1778 - with siblings owner of Oldelamer 22 as heirs of father Jan Luytjes.
In Nijlamer in 1797 (Specie); in 1830 living with son Douwe Tjeerds & family in Nijeholtwolde (Census)
Weststellingwerf Categorie 01. Overheidsarchieven
Titel 23 Akten van koop en verkoop, 1813 -1939
17 Akte van verkoop van een huizing te Wolvega, nummer 55, 22 december 1835.
Engeltje Jans Wed. T. H. Woudsma, verkoper.
Het dorp Wolvega, koper.
www.friesarchiefnet.nl/archive-search-index.asp
Sybrand Jans:
WSW Speciecohier:
1773 - in "tent" Nijeholtwolde on father's peat diggings with brother Pieter.
WSW Taxes:
1811 Leeghof, Sybrand Jans, Nijeholtwolde
k. Elisabeth 23, Scherpenzeel, Douwe 21, Antje 19, Marijke 17, Jan 12, Truitje 8, Romelia 5, Engeltje 2
Mairie Wolvega, fol. 88
Danker Jans:
WSW Taxes:
Churchregister:
29.4.1793 - received into the church Oldelamer Oldetrijne.
Surnames 1811:
Woude, Dankert Jans van der, Oldelamer
k. Elisabeth 18, Geert 15, Jan 12, Wybe 8, Pieter 5, Aafjen geboren 24 maart 1811
vgl. de Vries E.A., Kroondijk J.H., v.d. Veen G.H., Spijkholt J.W. Mairie Sonnega, fol. 42
Dan nog voor Lidy:
Gerben Sygers:
WSW Speciecohier:
1761/62 - "begraaft in de gravenye van Heer Hiddinga ... woont in tent woning int turfland" in Terwispel but taxed under Nyholtwolde 34. Half-brothers Hendrik & Oeble taxed under number 33.
1762/67 - in Nyholtwolde 8 (2 adults), then back to tent/peatfield; in Nyeholtwolde 9 (1784).
Peat field in Nijeholtwolde owned by Jan Luytjes where Garben Siegers wprked from at least 1768 till 1781.
Gerben Sygers (zie Margreet's bericht) was de zoon van Syger Gerbens en Wypke Wiebes. De naam Wypke is misschien interessant i.v.m. de gemelde Pieter Wypkes en Pieter Wiebes, die een dochter Wypkje had (bericht Jan Krist, Onderwerp: Pytter Wypkes (Pieter Wiebkes)
Pam Veenstra heeft veel info over Gerben Sygers, zijn voorouders en nazaten.
http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bi ... db=phveens
Mvg,
Max.
Ook een bijdrage, al zijn het aantekeningen. Als iets niet duidelijk is, vertaal ik het.
Betreffende Jan Luytjes en sommige van zijn kinderen met Elisabeth Pieters:
Jan Luytjes:
WSW Speciecohier:
Jan has gravenye (peat field)
1753/73 - in Nijeholtwolde 18 & 19; no "meid" in 1761
WSW Taxregisters: (Reëel- en Floreencohieren)
1757/74 - user of Nijeholtwolde 19a and of 17 in 1768 (aka 18?)
1778 - Jan Luitjes heirs own Oldelamer 22.
Imkje Jans:
Boek van Lidmaatschap Ned. Herv. Gemeente Oldelamer-Oldetrijne (LDS film 1337322, item 17, DTB 774):
d. 11 Feb. [1781] met attestatie [tot] ons gekomen: Geert Hendriks en Emke Jans Echtel. van Wolvega.
WSW Landregisters:
U16 fol. 44, Mar 1787: farming in Oldelamer; inventory, taxation transfer of ownership of farm animals and farm equipment to the value of 719 car.gls to pay off debts. Inventory valued by Pieter Jans (brother?) and Tjeerd Douwes (brother-in-law).
Pieter Jans [Luiten]:
WSW Taxes (Reëel- en Floreencohieren):
1778 - with siblings owner of Oldelamer 22.
WSW Authorisatiebk:
1793 - Pieter Jans Luiten as cousin-in-law to Hendrik Sygers/Grietje Foppes children, becomes guardian over 2 youngest children.
WSW Speciecohier:
1773 - in "tent" in Nijeholtwolde on father's peat diggings with brother Sybrant Jans.
Luytje Jans:
as Luytje Sybrants in DTB (film and Tresoar); as Luytje Jans in Authorisatie bk.
WSW Taxreg.:
1778 - Luitje Jans user of Nijeholtwolde 18a, 19a.
WSW Speciecohier:
1775 - Luytjen Sybrant Jans from Nijeholtpade 18/19 to 21; back to 18/19 after mother died in 1778.
Surnames 1811: Middendorp, Luitjen Jans, Nijeholtwolde, k. Jan 30, Dirk 19; Mairie Wolvega, fol. 93v
Engeltje Jans:
WSW Taxes:
1778 - with siblings owner of Oldelamer 22 as heirs of father Jan Luytjes.
In Nijlamer in 1797 (Specie); in 1830 living with son Douwe Tjeerds & family in Nijeholtwolde (Census)
Weststellingwerf Categorie 01. Overheidsarchieven
Titel 23 Akten van koop en verkoop, 1813 -1939
17 Akte van verkoop van een huizing te Wolvega, nummer 55, 22 december 1835.
Engeltje Jans Wed. T. H. Woudsma, verkoper.
Het dorp Wolvega, koper.
www.friesarchiefnet.nl/archive-search-index.asp
Sybrand Jans:
WSW Speciecohier:
1773 - in "tent" Nijeholtwolde on father's peat diggings with brother Pieter.
WSW Taxes:
1811 Leeghof, Sybrand Jans, Nijeholtwolde
k. Elisabeth 23, Scherpenzeel, Douwe 21, Antje 19, Marijke 17, Jan 12, Truitje 8, Romelia 5, Engeltje 2
Mairie Wolvega, fol. 88
Danker Jans:
WSW Taxes:
Churchregister:
29.4.1793 - received into the church Oldelamer Oldetrijne.
Surnames 1811:
Woude, Dankert Jans van der, Oldelamer
k. Elisabeth 18, Geert 15, Jan 12, Wybe 8, Pieter 5, Aafjen geboren 24 maart 1811
vgl. de Vries E.A., Kroondijk J.H., v.d. Veen G.H., Spijkholt J.W. Mairie Sonnega, fol. 42
Dan nog voor Lidy:
Gerben Sygers:
WSW Speciecohier:
1761/62 - "begraaft in de gravenye van Heer Hiddinga ... woont in tent woning int turfland" in Terwispel but taxed under Nyholtwolde 34. Half-brothers Hendrik & Oeble taxed under number 33.
1762/67 - in Nyholtwolde 8 (2 adults), then back to tent/peatfield; in Nyeholtwolde 9 (1784).
Peat field in Nijeholtwolde owned by Jan Luytjes where Garben Siegers wprked from at least 1768 till 1781.
Gerben Sygers (zie Margreet's bericht) was de zoon van Syger Gerbens en Wypke Wiebes. De naam Wypke is misschien interessant i.v.m. de gemelde Pieter Wypkes en Pieter Wiebes, die een dochter Wypkje had (bericht Jan Krist, Onderwerp: Pytter Wypkes (Pieter Wiebkes)
Pam Veenstra heeft veel info over Gerben Sygers, zijn voorouders en nazaten.
http://worldconnect.rootsweb.com/cgi-bi ... db=phveens
Mvg,
Max.
Hallo Margreet en Jan,
Ten eerste Margreet bedankt voor de taart! Ik heb jullie even een mailtje gestuurd met mijn Luiten gegevens. Een seillant detail is, dat Elizabeth Pieters uit 1781 de moeder is van onze verdwenen Albert Jans Koopmans.
Elizabeth en Jan Alberts Koopmans hadden voor zover ik weet twee zoons, Albert Jans en Pieter Jans. De Albert Jans is onze lijn, de Pieter Jans was houtzaagmolenaar in Wolvega. Ik zet dit hier even bij, want wie weet duikt Albert Jans misschien nog op!
Groet Lidy
Ten eerste Margreet bedankt voor de taart! Ik heb jullie even een mailtje gestuurd met mijn Luiten gegevens. Een seillant detail is, dat Elizabeth Pieters uit 1781 de moeder is van onze verdwenen Albert Jans Koopmans.
Elizabeth en Jan Alberts Koopmans hadden voor zover ik weet twee zoons, Albert Jans en Pieter Jans. De Albert Jans is onze lijn, de Pieter Jans was houtzaagmolenaar in Wolvega. Ik zet dit hier even bij, want wie weet duikt Albert Jans misschien nog op!
Groet Lidy
- tabepap
- Contacteer:
Beste Lidy,
Indices Armenzaken Hardenberg:
126 Albert Koopmans
Geboorteplaats: Munnekeburen (gem. Weststellingwerf)
Geboortedatum: 15-06-1818
Huwelijkse staat: Gehuwd met Reinske Karstes Oosterhof
Huwelijksplaats: Wolvega
Huwelijksjaar: 04-05-1845
Ouders: Jan Alberts Koopmans en Elisabeth Pieters Luiten
Bijzonderheden Albert heeft in 1849 gedurende zijn zenuwzinkingsziekte onderstand genoten voor rekening van Scherpenzeel, na dien tijd heeft hij geen onderstand hoegenaamd meer gevraagd of verkregen; het gezin bestaat in 1857 uit man, vrouw en kind van 3 jaar en woonde in De Krim; de vrouw kan ook weinig of niets verdienen en zit thans wegens het verbranden van haren voet met haar been in het kussen.
Groet,
Egbert
Indices Armenzaken Hardenberg:
126 Albert Koopmans
Geboorteplaats: Munnekeburen (gem. Weststellingwerf)
Geboortedatum: 15-06-1818
Huwelijkse staat: Gehuwd met Reinske Karstes Oosterhof
Huwelijksplaats: Wolvega
Huwelijksjaar: 04-05-1845
Ouders: Jan Alberts Koopmans en Elisabeth Pieters Luiten
Bijzonderheden Albert heeft in 1849 gedurende zijn zenuwzinkingsziekte onderstand genoten voor rekening van Scherpenzeel, na dien tijd heeft hij geen onderstand hoegenaamd meer gevraagd of verkregen; het gezin bestaat in 1857 uit man, vrouw en kind van 3 jaar en woonde in De Krim; de vrouw kan ook weinig of niets verdienen en zit thans wegens het verbranden van haren voet met haar been in het kussen.
Groet,
Egbert
- tabepap
- Contacteer:
Beste Lidy,
Ik ken de stamboom niet, maar dit vond ik ook in de Armenindices te Hardenberg:
145 Wilhelmina de Kuiper
Geboorteplaats: Waverveen (Utrecht)
Geboortejaar: 27-11-1831
Huwelijkse staat: Ongehuwd
Ouders: Vader onbekend, moeder: Maria de Kuiper (overleden)
Bijzonderheden: 1857: heeft in den afgelopen winter te Sleen laatstelijk onderstand genoten voor rekening van Waverveen; ze heeft een kind van 3 jaren en leeft met een man genaamd Albert Jans Koopmans, dewelke haar kwaadwillig heeft verlaten.
Groet,
Egbert
Ik ken de stamboom niet, maar dit vond ik ook in de Armenindices te Hardenberg:
145 Wilhelmina de Kuiper
Geboorteplaats: Waverveen (Utrecht)
Geboortejaar: 27-11-1831
Huwelijkse staat: Ongehuwd
Ouders: Vader onbekend, moeder: Maria de Kuiper (overleden)
Bijzonderheden: 1857: heeft in den afgelopen winter te Sleen laatstelijk onderstand genoten voor rekening van Waverveen; ze heeft een kind van 3 jaren en leeft met een man genaamd Albert Jans Koopmans, dewelke haar kwaadwillig heeft verlaten.
Groet,
Egbert
Tja Egbert, Deze Albert Jans heeft zelfs een dochter Elizabeth bij Willemina Kuiper!!!! Zie:
Geboorteakte Barradeel, 1856
Aangiftedatum 13 maart 1856, blad nr. 29
Elisabeth Koopmans, geboren 12 maart 1856
Dochter van Albert Jans Koopmans en Wilhelmina de Kuiper
Bij de burgelijke stand van Vinkeveen Waverveen vind ik dan:
Detail resultaat: (Overledene)
Bron Burgerlijke stand - Overlijden
Archieflocatie Het Utrechts Archief
Algemeen Toegangnr: 481
Inventarisnr: 1209
Gemeente: Vinkeveen en Waverveen
Soort akte: Overlijdensakte
Aktenummer: 57
Aangiftedatum: 11-08-1856
Overledene Elisabeth de Kuiper
Geslacht: V
Overlijdensdatum: 11-08-1856
Leeftijd: 0
Overlijdensplaats: Bolsward
Vader N.N.
Moeder Wilhelmina de Kuiper
Partner
Nadere informatie Leeftijd 4 maanden, geen aktedatum
Daarna heeft hij Willemina zeker weer kwaadwillig verlaten. Zijn vrouw Rinske Oosterhof heeft in 1853 de scheiding verkregen vanwege kwaadwillige verlating.
Bij het huwelijk van de zoon van Albert Jans Koopmans, Jan Alberts Koopmans met Baukje Jans Buisman op 1 mei 1869, wordt in de huwelijksakte het volgende vermeld:
dat de vader Albert Jans Koopmans vroeger woonachtig te Nijelamer voor ongeveer 20 jaren vandaar vertrokken, alhier onbekend waarheen en niet wetende of hij levend of dood is, of waar hij zich bevindt, doch vermoedelijk overleden.
Op het forum heb ik al eens de volgende vraag gesteld:
Kennelijk woont Willemina NA 1860 in Amsterdam. Albert Jans Koopmans Kan ik slechts traceren t/m 1857.
Dan komt de vraag door wie is Willem Kuiper, zoon van Willemina Kuiper in 1877 erkend????
Wie kan voor mij de huwelijksakte van Willem Kuiper nakijken, Noord Hollands Archief, toegangsnr. 358, inventarisnr. 358.33, Gemeente Den Helder. Soort akte, huwelijksakte d.d. 01-02-1894.
Tot nu toe heb ik nog geen duidelijkheid over Albert Jans. Ik heb al vaker gezegd dat hij waarschijnlijk ergens in een sloot gevonden is en geen identiteitskaart bij zich had. Het blijft echter intrigeren. Oude tantes van mijn man (ouder dan 90) zeggen steeds: "dat kan in onze familie niet gebeurd zijn". Tja wie is dan de kwaaie pier, Lidy, want die is van de koude kant. Maar ik kan er voor de tantes tot nu toe niks anders van maken. Het is jammer want de Koopmanslijntjes zijn erg dun.
Groet Lidy
Geboorteakte Barradeel, 1856
Aangiftedatum 13 maart 1856, blad nr. 29
Elisabeth Koopmans, geboren 12 maart 1856
Dochter van Albert Jans Koopmans en Wilhelmina de Kuiper
Bij de burgelijke stand van Vinkeveen Waverveen vind ik dan:
Detail resultaat: (Overledene)
Bron Burgerlijke stand - Overlijden
Archieflocatie Het Utrechts Archief
Algemeen Toegangnr: 481
Inventarisnr: 1209
Gemeente: Vinkeveen en Waverveen
Soort akte: Overlijdensakte
Aktenummer: 57
Aangiftedatum: 11-08-1856
Overledene Elisabeth de Kuiper
Geslacht: V
Overlijdensdatum: 11-08-1856
Leeftijd: 0
Overlijdensplaats: Bolsward
Vader N.N.
Moeder Wilhelmina de Kuiper
Partner
Nadere informatie Leeftijd 4 maanden, geen aktedatum
Daarna heeft hij Willemina zeker weer kwaadwillig verlaten. Zijn vrouw Rinske Oosterhof heeft in 1853 de scheiding verkregen vanwege kwaadwillige verlating.
Bij het huwelijk van de zoon van Albert Jans Koopmans, Jan Alberts Koopmans met Baukje Jans Buisman op 1 mei 1869, wordt in de huwelijksakte het volgende vermeld:
dat de vader Albert Jans Koopmans vroeger woonachtig te Nijelamer voor ongeveer 20 jaren vandaar vertrokken, alhier onbekend waarheen en niet wetende of hij levend of dood is, of waar hij zich bevindt, doch vermoedelijk overleden.
Op het forum heb ik al eens de volgende vraag gesteld:
Kennelijk woont Willemina NA 1860 in Amsterdam. Albert Jans Koopmans Kan ik slechts traceren t/m 1857.
Dan komt de vraag door wie is Willem Kuiper, zoon van Willemina Kuiper in 1877 erkend????
Wie kan voor mij de huwelijksakte van Willem Kuiper nakijken, Noord Hollands Archief, toegangsnr. 358, inventarisnr. 358.33, Gemeente Den Helder. Soort akte, huwelijksakte d.d. 01-02-1894.
Tot nu toe heb ik nog geen duidelijkheid over Albert Jans. Ik heb al vaker gezegd dat hij waarschijnlijk ergens in een sloot gevonden is en geen identiteitskaart bij zich had. Het blijft echter intrigeren. Oude tantes van mijn man (ouder dan 90) zeggen steeds: "dat kan in onze familie niet gebeurd zijn". Tja wie is dan de kwaaie pier, Lidy, want die is van de koude kant. Maar ik kan er voor de tantes tot nu toe niks anders van maken. Het is jammer want de Koopmanslijntjes zijn erg dun.
Groet Lidy
-
Margreet Huisman
Hoi allemaal,
Door Willemina. Dat moest vroeger, heeft Sible hier ergens op het forum uitgelegd.Dan komt de vraag door wie is Willem Kuiper, zoon van Willemina Kuiper in 1877 erkend????
groet margreetVroeger, tegenwoordig is dat niet meer zo, moest ook een moeder haar buiten echt geboren kind ook erkennen, dat weten heel veel mensen nu niet, maar vroeger ook niet, vandaar dat je vaak erkenning van moeders tegenkomt die plaats vonden vlak voor het huwelijk van het desbetreffende kind.