in Mantgum kwam ik bij de deur een steen tegen waarop het overlijden stond van Claes Minckes Boestra.
In het boek staat een overlijdensdatum van 02-10-1698, ik lees 02-10-1638.
Hessel, ik ken je al een beetje, de foto is al onderweg.
Hessel denkt toch dat het 1698 moet zijn en dat onderstaand het huwelijk is:
Baarderadeel, huwelijken 1681
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 13 november 1681 in Baard
Man : Claas Minks
Vrouw : Rigst Rinses
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Winsum Baard 1662-1770,
Tot 1720 ook Huins
Inventarisnr.: 89
Mijn commentaar: ik ga mee in die gedachtengang maar houdt een kleine twijfel.
op geen enkele manier kan ik mij hieruit redden, ja ik kan boos worden dat je op dat soort dingen let.
Taalfouten......skoalmaster !
Maar ik word niet boos, ik ben me volledig bewust van mijn fout en als boetedoening zal ik een volgende keer op mijn knieën door de struiken kruipen. En aan jou denken.
Waar ik ga kruipen weet ik nog niet maar het zal ongetwijfeld ergens in Friesland zijn.
ao 1708 den 27 May is | Godtsaligh in den Heere | Ontslapen den EerWeer | den Godsalighen en | wel geleerden Dnus | CONRADES KOËLLER| Bedienaer des Godlicken | woordts in de gemeente | MANTGUM en SCHILLAERD | Iesu Christi tot | in het 63e Iaer sijnes |Ouderdoms na dat hy | het Predick amt in het | 38e Iaer bedient had | en leit alhier met 8 | kinderen begraven | den 11 may is Chris- | telijk in den Heere | Ontslapen HENDRINA | GRATEMA weduwe van | Dnus Conradus Koëller | out in het 67ste iaer en | leit alhier begraven'.
Mijn vraag is nu staat er op de grafsteen voor Hendrina een jaartal 1709 vermeld of is dat iets wat jij weet?
Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811
ik zal je twee foto's toesturen zodat je zelf kunt oordelen.
Mochten mijn opmerkingen ''Uwedele'' goedkeuring krijgen dan hoor ik (en de lezer) dat wel ?
Kunnen ze het in het boek aanpassen.
Kijk ze in ieder geval maar even goed na.......
Bij: zomaar overnemen kun je in ieder geval af en toe bedenkingen hebben.
Baarderadeel, huwelijken 1756
Vermelding: Proclamatie op 27 juni 1756 in Jorwerd
Man : Ernst Frans van Aylva afkomstig van Jorwerd
Vrouw : Hobbina Aemilia Juliana van Unia afkomstig van Leeuwarden
Opmerking : gehuwd te Holwerd
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Jorwerd 1639-1810
Inventarisnr.: 75
En mbt je vraag: dat laatste (toevoeging Hessel) is niet zeker maar komt uit ''Friezen uit vroeger eeuwen''.
De enige zekerheid is het opschrift op het houten bord:
E. H. Aylva en niet: E. F. Aylva
Nou ja, er is nog een zekerheid.
Jij vermeld bij nr. 4359 in de transcriptie E. F. Aylva en dat is dus onjuist.
Zo aan de foto te zien heb je gelijk: de H van E.H. lijkt sprekend op een eerdere H. Toch gaat het hier echt over Ernst Frans van Aylva en heeft er dus iemand ooit een merkwaardige fout gemaakt. Zou bijvoorbeeld gebeurd kunnen zijn bij een restauratie.
T.D.W.A. Wierda zou trouwens kunnen verwijzen naar Wierd Ages Wiarda. Mij is dan wel onduidelijk waar de letters T.D. voor staan.
Hessel
E. H. Aylva = Ernst Hessels Aijlva, ook wel Ernst Frans Hessels Aylva of Ernst Frans Aylva, lijkt me, zie doop:
Westdongeradeel, dopen, doopjaar 1730
Dopeling: Ernst Frans
Gedoopt op 18 augustus 1730 in Holwerd
Zoon van H.D.E. van Aijlva, grietman van Westdongeradeel en Bauwina van Burmania
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Holwerd, doop 1656-1811
Inventarisnr. : 756
Lijkt mogelijk, maar het was onder adelijke lieden volstrekt ongebruikelijk patronymica te gebruiken. Dus Ernst Frans die zich Erst Hessels van Aylva noemt, dat kom je bij deze mensen nooit tegen. Fouten met letters wel vaker, dus dat zal het wel zijn.
Nog even nagekeken: ook op een foto uit 1973 is duidelijk een H. te zien en geen F.
Hessel