Deze vraag is geïnitieerd door een stukje uit het mooie overzicht van Sible Hettinga in de Wiebe Pieters-vraag van een tijdje geleden. Ik begin dan ook met een citaat ervan:
Ik ben mijn hele genealogische leven al bezig met deze familie. Met horten en stoten, soms ligt de kwestie jaren stil. Maar nu werd ik getriggerd door een eerder huwelijk van Gretske Jans dat ik nog niet kende (van Gretskes afkomst weet ik overigens ook niets). Sicke Tjallings Andla, dat klinkt toch interessant. Er blijkt uit het huwelijk van Sicke en Gretske één overlevend kind te zijn, Jan Sickes Andla. Na een paar avonden zoeken kom ik tot dit kwartierstaatje van de (achter)kleindochter:Jan Simckes Wisma is geboren rond 1643.
Jan is in 1698 gebruiker van stem 40 te Bridsaard onder Wommels. De sate is 81 pm. groot, zijn broers Simcke en Lolle zijn ieder voor de helft eigenaar
Met zijn broers Lolle, Rienk en Broer is Jan in 1698 eigenaar van stem 39 te Wommels, Lolle is hier de gebruiker.
Jan en zijn broers Lolle en Rienck zijn in 1698 tevens eigenaar van 14 pm in de sate Hondsbood te Wommels, stem 4 (floreenkohier nummer 9)
In 1707 is Jans broer Lolle overleden, diens zoon Simke wordt met naam en leeftijd genoemd, de andere kinderen als "sijn zuster en broeder". Jan wordt curator.
Jan trouwt op zondag 30 juli 1690 in Hennaarderadeel (hij van Wommels en zij van Franeker) op ongeveer 47-jarige leeftijd met de ongeveer 25-jarige Greetske Jans. Greetske is geboren rond 1665.
Greetske was eerder gehuwd (1) met Sicke Tjallings Andla
De vraag: wie heeft aanvullingen? Maar wat ik ook wel zou willen is het identificeren van Andries Jans van Burgwerd, die in 1707 trouwt met Murckien Ulbes Foeckema, weduwe van Jan Simkes' broer Lolle.-- I --
1 Baartie Andries Andela, gedoopt te Bolsward (RK Franciscus) op 13 januari 1752 (doopgetuige was Klaaske Douwes Donia).
-- II --
2 Andries Jans Andela, geboren rond 1720? wonende te Kubaard.
Hij is getrouwd te Wonseradeel (gerecht) op 29 augustus 1750 (zij heeft consent van haar oom en curator Sjoerd Reins) met
3 Tietje Johannes, afkomstig uit Makkum, geboren rond 1728.
Uit dit huwelijk:
- Baartie, gedoopt te Bolsward (RK Franciscus) op 13 januari 1752, zie 1.
-- III --
4 Jan Sickes Andla, geboren te Franeker rond 1686.
Hij is getrouwd te Wonseradeel (gerecht) op 28 maart 1711 (hij bij huwelijk van Kubaard, zij van Tjerkwerd, en gesterkt met haar broer) met
5 Baatje Andrys Donia, afkomstig uit Tjerkwerd.
Uit dit huwelijk:
- Andries, zie 2.
6 Johannes Reyns, afkomstig uit Makkum, geboren in het jaar 1687. Hij is getrouwd te Wonseradeel (gerecht) op 12 februari 1707 met
7 Tryntje Franks Frankena, afkomstig uit Makkum.
Uit dit huwelijk:
- Reyn, geboren rond 1719.
- Tietje, afkomstig uit Makkum, geboren rond 1728, zie 3.
-- IV --
8 Sicke Tjallings Andla, afkomstig uit Franeker.
FRR Z2, 28 okt 1690. Authorisatie van Hans Douwes te Achlum en Sytse Clasen te Kubaard, tot curatoren bonorum over de goederen van Jan Sickes, omtrent 4 jaar, zoon van Sicke Tiallings bij Gretske Jans. De moeder is requirante.Hij is getrouwd te Franeker (gerecht) op 11 november 1685 met
9 Gretske Jans, afkomstig uit Boksum.
(Zij is later getrouwd te Hennaarderadeel (gerecht) op 30 juli 1690 met Jan Simkes, geboren rond 1643, zoon van Simcke Simckes en Lupck Jans.)
Uit dit huwelijk:
- Jan, geboren te Franeker rond 1686, zie 4.
10 Andries Donia.
Zijn kinderen bij een onbekende vrouw:
- Baatje, afkomstig uit Tjerkwerd, zie 5.
- Ulbe, wonende te Buwaldaburen /o.Tjerkwerd. (Hij is getrouwd te Wonseradeel (gerecht) op 24 maart 1725 met Beitske Klases Ludum, afkomstig uit Arum.)
12 Reyn Sjoerds, afkomstig uit Gaast. Hij is getrouwd te Bolsward (gerecht) op 8 februari 1684 met
13 Siouckien Johannis Engwirda, afkomstig uit Bolsward.
Uit dit huwelijk:
- Sjoerd, koopman, geboren in het jaar 1684, wonende te Bolsward.
- Johannes, afkomstig uit Makkum, geboren in het jaar 1687, zie 6.
- Rintje, zilversmid, geboren in het jaar 1689, wonende te Makkum. (Hij is in ondertrouw gegaan te Makkum op 2 februari 1712 en getrouwd aldaar op 9 januari 1714 met Grietie Philippus, afkomstig uit Makkum.)
In afwachting, Andries