Schoonfamilie Wisma (RK): Andela, Donia, Ludum, Engwirda etc

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Andries Koornstra

Schoonfamilie Wisma (RK): Andela, Donia, Ludum, Engwirda etc

Bericht door Andries Koornstra »

Hallo allemaal.

Deze vraag is geïnitieerd door een stukje uit het mooie overzicht van Sible Hettinga in de Wiebe Pieters-vraag van een tijdje geleden. Ik begin dan ook met een citaat ervan:
Jan Simckes Wisma is geboren rond 1643.
Jan is in 1698 gebruiker van stem 40 te Bridsaard onder Wommels. De sate is 81 pm. groot, zijn broers Simcke en Lolle zijn ieder voor de helft eigenaar
Met zijn broers Lolle, Rienk en Broer is Jan in 1698 eigenaar van stem 39 te Wommels, Lolle is hier de gebruiker.
Jan en zijn broers Lolle en Rienck zijn in 1698 tevens eigenaar van 14 pm in de sate Hondsbood te Wommels, stem 4 (floreenkohier nummer 9)
In 1707 is Jans broer Lolle overleden, diens zoon Simke wordt met naam en leeftijd genoemd, de andere kinderen als "sijn zuster en broeder". Jan wordt curator.
Jan trouwt op zondag 30 juli 1690 in Hennaarderadeel (hij van Wommels en zij van Franeker) op ongeveer 47-jarige leeftijd met de ongeveer 25-jarige Greetske Jans. Greetske is geboren rond 1665.
Greetske was eerder gehuwd (1) met Sicke Tjallings Andla
Ik ben mijn hele genealogische leven al bezig met deze familie. Met horten en stoten, soms ligt de kwestie jaren stil. Maar nu werd ik getriggerd door een eerder huwelijk van Gretske Jans dat ik nog niet kende (van Gretskes afkomst weet ik overigens ook niets). Sicke Tjallings Andla, dat klinkt toch interessant. Er blijkt uit het huwelijk van Sicke en Gretske één overlevend kind te zijn, Jan Sickes Andla. Na een paar avonden zoeken kom ik tot dit kwartierstaatje van de (achter)kleindochter:
-- I --
1 Baartie Andries Andela, gedoopt te Bolsward (RK Franciscus) op 13 januari 1752 (doopgetuige was Klaaske Douwes Donia).

-- II --
2 Andries Jans Andela, geboren rond 1720? wonende te Kubaard.
Hij is getrouwd te Wonseradeel (gerecht) op 29 augustus 1750 (zij heeft consent van haar oom en curator Sjoerd Reins) met
3 Tietje Johannes, afkomstig uit Makkum, geboren rond 1728.
Uit dit huwelijk:
- Baartie, gedoopt te Bolsward (RK Franciscus) op 13 januari 1752, zie 1.

-- III --
4 Jan Sickes Andla, geboren te Franeker rond 1686.
Hij is getrouwd te Wonseradeel (gerecht) op 28 maart 1711 (hij bij huwelijk van Kubaard, zij van Tjerkwerd, en gesterkt met haar broer) met
5 Baatje Andrys Donia, afkomstig uit Tjerkwerd.
Uit dit huwelijk:
- Andries, zie 2.
6 Johannes Reyns, afkomstig uit Makkum, geboren in het jaar 1687. Hij is getrouwd te Wonseradeel (gerecht) op 12 februari 1707 met
7 Tryntje Franks Frankena, afkomstig uit Makkum.
Uit dit huwelijk:
- Reyn, geboren rond 1719.
- Tietje, afkomstig uit Makkum, geboren rond 1728, zie 3.

-- IV --
8 Sicke Tjallings Andla, afkomstig uit Franeker.
FRR Z2, 28 okt 1690. Authorisatie van Hans Douwes te Achlum en Sytse Clasen te Kubaard, tot curatoren bonorum over de goederen van Jan Sickes, omtrent 4 jaar, zoon van Sicke Tiallings bij Gretske Jans. De moeder is requirante.Hij is getrouwd te Franeker (gerecht) op 11 november 1685 met
9 Gretske Jans, afkomstig uit Boksum.
(Zij is later getrouwd te Hennaarderadeel (gerecht) op 30 juli 1690 met Jan Simkes, geboren rond 1643, zoon van Simcke Simckes en Lupck Jans.)
Uit dit huwelijk:
- Jan, geboren te Franeker rond 1686, zie 4.
10 Andries Donia.
Zijn kinderen bij een onbekende vrouw:
- Baatje, afkomstig uit Tjerkwerd, zie 5.
- Ulbe, wonende te Buwaldaburen /o.Tjerkwerd. (Hij is getrouwd te Wonseradeel (gerecht) op 24 maart 1725 met Beitske Klases Ludum, afkomstig uit Arum.)
12 Reyn Sjoerds, afkomstig uit Gaast. Hij is getrouwd te Bolsward (gerecht) op 8 februari 1684 met
13 Siouckien Johannis Engwirda, afkomstig uit Bolsward.
Uit dit huwelijk:
- Sjoerd, koopman, geboren in het jaar 1684, wonende te Bolsward.
- Johannes, afkomstig uit Makkum, geboren in het jaar 1687, zie 6.
- Rintje, zilversmid, geboren in het jaar 1689, wonende te Makkum. (Hij is in ondertrouw gegaan te Makkum op 2 februari 1712 en getrouwd aldaar op 9 januari 1714 met Grietie Philippus, afkomstig uit Makkum.)
De vraag: wie heeft aanvullingen? Maar wat ik ook wel zou willen is het identificeren van Andries Jans van Burgwerd, die in 1707 trouwt met Murckien Ulbes Foeckema, weduwe van Jan Simkes' broer Lolle.

In afwachting, Andries
Laatst gewijzigd door Andries Koornstra op maandag 14 jan 2008 12:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Andries Koornstra

Hoi,

aanvullinkje nummers 10+11 uit het kwartierstaatje hierboven.
Wonseradeel, huwelijken 1684
Vermelding: Derde proclamatie op 18 oktober 1684
Man : Andries Donja afkomstig van Oosterbierum
Vrouw : Sioukjen Homminga afkomstig van Tjerkwerd
en
Barradeel, huwelijken 1684
Vermelding: Derde proclamatie op 10 december 1684
Man : Andries Douwes Donia afkomstig van Oosterbierum
Vrouw : Siouckien Ulbus Homminga afkomstig van Tjerkwerd
En het vervolg staat in het Jierboekje van 1989 "Buwaldaburen te Tjerkwerd". Da's makkelijk.

Groeten, Andries
Litsehimmel

Bericht door Litsehimmel »

Hoi Andries.

Even voortbordurend op de naam Simke heb ik een hypotetische en nogal gammele stamboom opgezet.
I. Simcke Simkezn huwt febr/mrt 1607 voor gerecht Hennaarderadeel (te Wommels?) Hijlck Broersdr, dochter van Broer Gossiszn; mogelijk eerder gehuwd op 11 januari 1596 te Heeg met Fouw Hanses

II.a. Tetske Simckes huwt 18 oktober 1628 in Wommels Gerben Hiddes
II.b. Simke Simckes huwt 24 oktober 1635 voor gerecht Hennaarderadeel Liupck Jansdr (mogelijk 2de huwelijk van Simke #1?)

Met het vervolg van de stamboom - afgaand op jouw gegevens - heb ik wat moeite; de zoons van Simke Simkes en Lupkje Jans zouden pas 55 (!) jaar na het huwelijk van hun ouders trouwen. Tenzij er vaststaande brongegevens zijn die de vier broers als zoons van dit echtpaar aanwijzen denk ik dat er nog een Simke tussen moet zitten.

III.b.1. Simke Simkes huwt ca. 1655
III.b.2. Hylck Simkedr huwt 10 oktober 1657 te Sneek (procl. voor gerecht Henaarderadeel) Jarig Jiskes
III.b.3. Tietske Simkes huwt 3 november 1664 te Bolsward (procl. voor gerecht Henaarderadeel) Ids Douwes Rispens

IV.b.1. Rienst Simpckes huwt 25 februari 1686 voor gerecht Franekeradeel Trijntie Sipckes
IV.b.2. Jan Simckes/Simpckes (Wisma) huwt 30 juli 1690 voor gerecht Henaarderadeel Gretske Jans
IV.b.3. Lolle Simpckes (Wisma) huwt 25 juli 1690 (R.K. Roodhuis) Murcktien Ulbes (Foeckema) get Ulbe Nannes en Gosse Simpckes
IV.b.4. Siouck Simpckes huwt 17 mei 1691 (R.K. Roodhuis) Johannes Hilles; get Jelle Sibrens en Homme Wibrens
IV.b.5. Broer Simckes geen verdere gegevens
Met bovenstaande hypothese in gedachten heb ik wel wat aardigs gevonden, zeker gezien de huwelijken van Tietske en Hylck Simckes te Bolsward en Sneek. Kijk maar eens
Bolsward, dopen, doopjaar 1659
Dopeling: Tjietske
Gedoopt op 22 december 1659 in Bolsward
Kind van Simke Simkes en niet genoemde moeder
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : TJITSE of TJITSKE
Vader : SIMKE SIMKES
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Bolsward, doop 1621-1707
Is dit een dochter van Simke en Lupkje, of van een andere - mijn hypotetische - Simke? De naam Tjitske komt in ieder geval wél in de familie voor. Enfin, bovenstaande is een rommeltje en niet onderbouwd, maar misschien wel het bekijken waard.
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

LH en allemaal, ik was al naar de mail met Sible uitgeweken, wegens de aanvulling met Hylck, Tietske en Gosse - Siouck had ik nog niet gezien,
maar ook nog geworstel met blz 223 van BB-Hen en het 1596 huwelijk.
Dit omdat het anders zo'n ingewikkelde wel-niet-hoe-ernaast-discussie werd in het Wiebe Pieters-verhaal, wat op zich al zo uitdijdde.

Misschien kunnen we nu beter een eigen onderwerp van (Simke) Wisma maken, het leek mij Andries' bedoeling hier enkel de schoonfamilies - en dat zijn er nogal wat.

margreet
Margreet Huisman

een kluwentje Engwerda-Donia

Bericht door Margreet Huisman »

Andries, wat voor aanvulling zoek je precies? dit rijtje is half nieuw voor me, dus ik heb niet veel meer kinderen nog.
Ik heb wel wat Lu(y)dum, omdat ik van de Engwirda's kom daar een hele rij terug nog, geheel andere Andela's waar ik geen aansluiting mee zie -
en dit heb ik anders of het staat er wat onduidelijk zonder ():
10 Andries Donia.
Zijn kinderen bij een onbekende vrouw:
- Baatje, afkomstig uit Tjerkwerd, zie 5.
- Ulbe, wonende te Buwaldaburen /o.Tjerkwerd.
Hij is getrouwd te Wonseradeel (gerecht) op 24 maart 1725 met Beitske Klases Ludum, afkomstig uit Arum.
Hij lees ik nu als Andries, echter:
Wonseradeel, huwelijken 1725
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 24 maart 1725
Man : Ulbe Andrijs Donia afkomstig van Tjerkwerd
Vrouw : Beitske Clases Ludun afkomstig van Arum
Beitske hertrouwt in 1730 Sjoerd Reyns Engwerda (de zoon van 12 en 13) hij is dan weduwnaar van Rinske Fopkes (x 1706 - k Sjoukje-Fopke-Sjoukje). Ik had tenminste maar aangenomen dat hij de koopman was.
Bolsward, huwelijken 1730 - Gerecht dtb 136
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 9 maart 1730
Man : Sjoerd Reins afkomstig van Bolsward
Vrouw : Beitske Claases Ludum afkomstig van Bolsward
Opmerking : koopman, weduwnaar en weduwe
Beitske is dr Claes Gerbens Luydum, x 1672 Wytske Lammerts en xx 1705 Antie Oenes Takema.
Met Sjoerd krijgt ze Johannes ~ 1733 p Laurens Monses, jong overleden.
Maar Anna Sjoerds (doop niet te vinden) x 1755 Pier Jakles met een dr Beitske in 1756 m Fettie Lauws Monses Hettema heb ik er ook aan gekoppeld.

Met Ulbe kreeg ze Baetie in 1726 Blauwhuis, p Douwe Andries Donia (extra zn 10 en 11)
wiens dochter Baatje Douwes x 1750 Reyn Johannes Engwerda (zn 6 en 7).

groet margreet
Andries Koornstra

Hallo,

ik heb de vraag een beetje als speculatie opgezet. Ik heb die hele Simke Simkes-clan nooit helemaal waterdicht kunnen krijgen, en ik zat/zit ermee op een dood spoor. De oorzaak is natuurlijk weer dat vader en zoon dezelfde voornaam hebben. Toen zag ik opeens dat Andela-huwelijk en hoopte via een andere route nieuwe inzichten te mogen begroeten.
Ik heb zelf Lolle Simkes x Murkje Ulbes in mijn kwartieren (wie niet trouwens!), dus dat geeft mijn directe belang aan.
Maar andere dingen wekken ook mijn nieuwsgierigheid, zoals de tweede man van Murkje, Andries Jans van Burgwerd. En toen zag ik via Andries Douwes Donia de naam Andries weer voorbijkomen ... Maar ze zijn natuurlijk altijd weer op een andere manier verwant met elkaar dan je denkt ... Maar ik hoop dat de oplossing via de schoonfamilie wat dichterbij komt.
Margreet, mijn overzicht heeft bij bij Ulbe Andries Donia inderdaad een harde return op de verkeerde plaats. Ga ik verbeteren.
LH, jouw opmerkingen over wel of niet een tussen-Simke is een goede aanleiding om de zaak nog eens op een tijdbalk uit te zetten. Ook de verdeling van het bezit van de stemmen zaait twijfel. Ik kom er op terug als ik mijn eigen aantekeningen erbij heb.

Groeten, Andries
Sible Hettinga

Schoonfamilie Wisma.

Bericht door Sible Hettinga »

Beste Andries en anderen,

Baatje Andries Andela (bij mij Andla) had ik nog niet in mijn bestand, maar haar ouders wel. Baartje Heb ik ingevoerd en ik heb van haar nu een kwartierstaat (zonder kinderen) van negen bladzijden. Aanvullingen heb ik dus zeker. Ik wil deze kwartierstaat met alle soorten van genoegen op het forum zetten, maar ik vrees dat dat een oeverloze discussie wordt. Is het niet verstandiger het per familie te behandelen en dan te beginnen met "It Simcke Simckesfolk", zoals Margreet en ik ze genoemd hebben. Margreet en ik zijn er n.a.v. mijn overzichtje bij de vraag van Ton inzake Wybe Piers buiten het forum om al even mee bezig geweest.

Andere families zouden we dan per afzonderlijke vraag op het forum kunnen zetten. Ik kan bijvoorbeeld wel een overzichtjes maken van wat ik over de families Andla en Ludum heb en dan zien we wel waar het schip strandt.

De groetenis,
Sible.
Litsehimmel

Hadden jullie deze site m.b.t. Andries Donia al gezien?

http://64.233.183.104/search?q=cache:gY ... t%26do_pdf
%3D1%26id%3D82+andries+douwes+donia&hl=en&ct=clnk&cd=1&gl=nl&client=firefox-a

En deze

http://genealogie.buwalda.nl/27.htm

http://tjaart-egge.nl/Wonseradeel/schem ... schema.htm
Litsehimmel

Sicke Tjallings Andla had vermoedelijk deze zuster: Lisckjen Tjallings Andela. Zij testeerde samen met haar man (?) Hans Douwes Hobbema op 2/6/1708, waarvan een vermelding op de website http://home.wanadoo.nl/m.bourgonjen/Tes ... ivSent.htm

Hier hun huwelijk
Franekeradeel, huwelijken 1667
Vermelding: Derde proclamatie op 12 mei 1667
Man : Hans Douwes afkomstig van Dongjum
Vrouw : Lisck Tijallinghs afkomstig van Ried
Opmerking : getrouwd te Dongjum op 27 mei 1667
Gestandaardiseerde namen: HANS DOUWES en LISKJE TJALLINGS
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Ried 1614-1811
Gezien de periode waarin Liskje trouwt lijkt het me dat Sicke al eens eerder gehuwd zou kunnen zijn voor zijn huwelijk in 1685 met Gretske Jans. Zou dit hem kunnen zijn?
Franeker, huwelijken 1663
Vermelding: Proclamatie op 22 augustus 1663
Man : Sicke Tiallings
Vrouw : Jetscke Claeses
Gestandaardiseerde namen: SIKKE TJALLINGS en JETSKE KLASES
Bron:
Ondertrouwregister Gerecht Franeker 1658-1677
En dit lijkt me eveneens familie, hoewel er een te grote discrepantie zit in de tijd om de vader van Sicke Tjallings Andla te kunnen zijn
Franekeradeel, huwelijken 1622
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 19 april 1622
Man : Tyalling Feddericks Andla afkomstig van Ried
Vrouw : Auck Ennis Monsma afkomstig van Tzum
Andries Koornstra

Hallo LH, Margreet, Sible en anderen.

Het is inderdaad verstandig om al dit lekkers in brokken te verdelen, want overdaad schaadt. Het Simke Simkesverhaal laat ik dan even liggen. De Buwalda/Hommingaperikelen lijken vrij uitvoerig te zijn beschreven.

Ik vat nu eerst maar Andela dan bij de horens. Dat is logisch gezien LH's bijdragen.
Om te beginnen blijken er twee kinderen uit het Andela-Doniahuwelijk te zijn geweest. Naast Andries is er nog een dochter Frouckje. Zij trouwt hier:
Franeker, huwelijken 1742
Vermelding: Attestatie afgegeven op 15 augustus 1742
Man : Sipke Sipkes Adema afkomstig van Franeker
Vrouw : Frouckjen Jans Andela afkomstig van Kubaard
Opmerking : koopman

Gestandaardiseerde namen: SIPKE SIPKES en FROUKJE JANS

Bron:
Trouwregister Hervormde gemeente Franeker 1732-1772
en ook:
Bolsward, huwelijken 1742
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 8 augustus 1742
Man : Sipke Sipkes Adema
Vrouw : Veronica Jans afkomstig van Antla..
Opmerking : getuigen: Douwe Donia, Claeske Sipkes

Gestandaardiseerde namen: SIPKE SIPKES en VERONICA JANS

Bron:
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Heilige Franciscus
Bolsward 1724-1811
Te Franeker RK de doop van twee kinderen:
Sipke op 2 aug 1743 m: Hiltie Ates
Jan op 7 okt 1744 p: Andreas Jans Andela.
Hun oom Andries overlijdt zonder overlevende kinderen, getuige deze acte:
FRL V3, 2 jan 1761. Authorisatie van Tiete Jacobs, huisman te Schalsum tot curator over Sipke en Jan Sipkes Adema, minderjarige kinderen van wijlen de koopman Sipke Sipkes Adema. Het betreft de boedel van Andries Jans Andla, in leven huisman te Kubaard, welke boedel door vier kooplieden: Dirk Jackles, Johannes Sipkes Adema, Rein Johannes en Gerrit Dirks Hollander, woonachtig te Franeker en Makkum, op taxatie zal worden gekocht.
Dat het Gerecht van Franekeradeel zich ermee bemoeit mag opmerkelijk worden genoemd, Kubaard is Hennaarderadeel en de wezen wonen te Salverd, dat valt onder Franeker.
Beide kinderen getrouwd gevonden:
Franeker, huwelijken 1764
Vermelding: Attestatie afgegeven op 14 oktober 1764
Man : Sipke Adama afkomstig van Franeker
Vrouw : Christina Osse afkomstig van Steenwijk
Opmerking : koopman
en
Franeker, huwelijken 1768
Vermelding: Attestatie afgegeven op 29 mei 1768
Man : Jan Adama afkomstig van Franeker
Vrouw : Bauckjen Jouws Vogelsang afkomstig van
Oosterwierum
Opmerking : koopman, erfgezetene
Door dit huwelijk wordt Sipke Sipkes Adema "de oude" veranderd in "de middelste":
Franeker, huwelijken 1692
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 6 januari 1692
Man : Sipke Sipkes Adema afkomstig van Franeker
Vrouw : Hiltie Ates afkomstig van Franeker
Opmerking : beiden Goedts Acker

Gestandaardiseerde namen: SIPKE SIPKES en HILTJE ATES

Bron:
Trouwregister Gerecht Franeker 1591-1810
Tenminste, Hiltje Ates treedt op bij de doop van één van de kinderen.

Dan de afkomst van de Andela's. Als Sicke Tiallings al in 1663 trouwt (met Jetske Klases) vind ik het ouderpaar Tyalling Feddericks Andla en Auck Ennis Monsma uit 1622 nog niet eens zo gek. Maar dan moet er eerst nog wel wat meer bewijs boven tafel komen.

Later meer, groeten Andries
Andries Koornstra

Nog even dit LH. Je had het huwelijk van de vermoedelijke zuster van Sicke Tjallings:
Franekeradeel, huwelijken 1667
Vermelding: Derde proclamatie op 12 mei 1667
Man : Hans Douwes afkomstig van Dongjum
Vrouw : Lisck Tijallinghs afkomstig van Ried
Opmerking : getrouwd te Dongjum op 27 mei 1667
Gestandaardiseerde namen: HANS DOUWES en LISKJE TJALLINGS
Bron:
Trouwregister Hervormde gemeente Ried 1614-1811
Ik zie nu net dat we hem eerder hebben gezien:
FRR Z2, 28 okt 1690. Authorisatie van Hans Douwes te Achlum en Sytse Clasen te Kubaard, tot curatoren bonorum over de goederen van Jan Sickes, omtrent 4 jaar, zoon van Sicke Tiallings bij Gretske Jans
Grappig hè? groet Andries
Litsehimmel

Ahhh ...sjuust. Dat bevestigt de zaak dan wel.

Even terugkomend op Tjalling Feddriks, de vermoedelijke vader van Lisck en Sicke: op de site van Cannegieter's grafschriften van de Martinikerk te Franeker een vermelding
ANDELA, TJALLING FEDDRICX 1643 * 25
ANDELA, TJALLING FEDDRICX 1643 * 11-1, in 44 j. * 25

en ook

ANDELA, JETSKE FEDDRICXS 1667 * 4-3, 78 j. * 181
De andere Andela's begraven in de kerk zijn zondermeer familie maar ik kan de zaak nu nog niet helemaal sluitend krijgen. Vooralsnog even dit boompje opgezet
I. Feddrick AND(E)LA geb. ca. 1555/1575

II.a. Tjalling Feddricx AND(E)LA geb. 1598/1599, ovl. 11-01-1643; huwt 19 april 1622 Auck Ennis MONSMA
II.b. Jetske Feddricxs AND(E)LA geb. 1588/1589, ovl 04-03-1667
hypotetisch
II.c. Anchises Fredericksz. AND(E)LA huwt 6 februari 1628 met Sybilla Albertsdr van Aysma

III.a.1. Sicke Tjallings AND(E)LA geb. ca. 1623/1640; huwt (1) 1663 met Jetscke Claeses, huwt (2) 11 november 1685 met Gretske Jans
III.a.2. Lisck Tijallinghs AND(E)LA geb. ca. 1630/1645; huwt 1667 met Hans Douwes (Hobma?)

IV.a.1. Jan Sickes AND(E)LA geb. ca. 1686; huwt 28 maart 1711 met Baatje Andrys Donia
Misschien vanavond meer aanvullingen, voor nu moet het maar even afdoende zijn. Groetnis, LH
Andries Koornstra

Hoi LH en anderen.

Het stamboompje zoals jij hierboven weergeeft is volgens mij wel hoe het moet zitten. Ik ga proberen de zaak te verbreden (en verdiepen).
Uit weeszaken heb ik tot nu toe niet veel nieuws kunnen vinden. Proclamaties heb ik van Franekeradeel (FRL) vanaf 1629. Ik maak er quotes van (van mijn eigen uittreksels dus).
De eerste is een mooie vind ik:
FRL EE7, folio 18, 7 oktober 1630. Saeck Sickes, weduwe Feddrick Ansches Andela te Ried bbc op de koop van een eeuwige rente van 22 ggl 14 st. gaande uit Andlaa Staeten, bij de koopster bewoond. Gekocht voor 918 cgl 10 st. van Machtelt van Roorda, gesterkt met haar man Jr.Adriaen van Druyten
Dat komt toch allemaal weer heel mooi uit. Anchises ab Andela, die jij nog niet durfde vasthaken is dus in de grond gewoon een Anscke Feddricks mogen we haast wel aannemen. Rekenmeester van Friesland, een goed huwelijk gesloten met Sybilla Albertsdr van Aysma natuurlijk. Maar voor mij is het opduiken van de naam Sicke zo mogelijk nog mooier. Ik neem aan dat hij uiteindelijk naar ome Sicke Feddricks Andla is genoemd, als die er is geweest, en anders op een meer directe manier naar zijn overgrootvader, vader van beppe Saeck. Vooralsnog blijft het bij één vermelding van Feddrick en Saeck.
Dan eens proberen er wat breedte in te krijgen. Dat lukt zowaar ook nog.
FRL EE7, folio 14, 3 jun 1630. Jacob Gerryts en Buwke Andla, echtelieden te Achlum bbc op de koop van 1,5 pondemate "seelant" aldaar. De koop gaat niet door omdat de naastliggers niaren.
Op zeker moment is Buwke naar Harlingen verhuisd:
FRL EE7, folio 233 vso, 10 feb 1653. Buwcke Feddricxdr Andla, weduwe Jacob Gerryts te Harlingen, bbc op de koop van 4 pm 8 einsen land, gelegen te Midlum, om oost van Harlingen. Gekocht van Anchises Andla
.
Al bekend, maar toch nog even noemen:
FRL EE7, folio 181, 11 nov 1647. Pytrick Jacobs, weduwe Reyn Martens te Ried, bbc op de koop van een war te Ried. Gekocht van Auckien Ennes Monsma, weduwe van Tyalling Feddricx Andla, voor 250 ggl.
.
Hij inderdaad overleden. Zij zal niet zijn hertrouwd, want in 1662 wordt zij nog eens genoemd als zijn weduwe (zo'n 15 jaar later dus). Daarom ook geen weeszaken dus.
Ook genoemd, maar nog niet met een echtgenoot: Jetske Andla. Zij was gehuwd met Jan Jansen Wringer. Op 30 november 1648 wordt zij zijn weduwe genoemd. Ook dan genoemd Hesselus Wringer, Vijf Deelens Dijkgraaf. En mogelijk is Gerryt Jans, tichelaar te Herbayum ook nog een Wringer. Ook zij leeft als weduwe verder, want nog genoemd op 2 mei 1660, waarbij ook de zoon Johannes Jans Wringer, advocaat voor het Hof van Friesland, zijn opwachting maakt.
Zo dat begint er al aardig op te lijken, een interessant katholiek geslacht uit NW Friesland. Mogelijk later meer. LH in ieder geval weer eens een keer bedankt voor de samenwerking.

groeten, Andries
Sible Hettinga

And(e)la.

Bericht door Sible Hettinga »

Beste Andries, LH, Margreet en anderen,

De laatste berichten had ik niet doorgekregen, maar omdat ik vanavond even op het forum keek, nu wel gezien, maar nog niet helemaal verwerkt.

De grafschriften van Tjalling Feddriks And(e)la Auk Ennes en Hans Douwes zijn vermeld in het boek van Hessel de Walle, nummer 1806, blz. 273. Hans Douwes heet hier Hobma, dus de haakjes bij hem kunnen weg. Ik heb hem bij de Hobbema's nog niet kunnen vinden, misschien kent Margreet hem wel.

Dan nu een overzichtje Adama:
I Sipke Sipkes Adama, zoon van Sipke Sipkes Adema en Hiltje Ates Gelterp, koopman, wonende te Franeker, is geboren rond 1695, is overleden op woensdag 3 december 1760 te Franeker. Sipke werd ongeveer 65 jaar.
Sipke trouwt op woensdag 15 augustus 1742 in Hennaarderadeel, trouwt (kerk) (r.k.) op woensdag 8 augustus 1742 te Bolsward St. Franciscus (huwelijksgetuigen waren zijn zwager Douwe Andries' Donia en haar schoonzus Klaaske Sipkes Adema) op ongeveer 47-jarige leeftijd met de ongeveer 27-jarige Froukje Jans Andla ook genaamd Andela, dochter van Jan Sickes Andla en Baatje Andries' Donia. Froukje, wonende te Kubaard, is geboren rond 1715, is overleden op woensdag 7 oktober 1744 te Franeker. Froukje werd ongeveer 29 jaar.
Van Sipke en Froukje zijn twee kinderen bekend:
1 Sipke Sipkes Adama is r.k. gedoopt op vrijdag 2 augustus 1743 te Franeker (doopgetuige was zijn grootmoeder Hiltje Ates Gelterp).
Sipke was gehuwd met Christina Osse. Christina is overleden in 1799 te Franeker.
2 Jan Sipkes Adama is r.k. gedoopt op woensdag 7 oktober 1744 te Franeker (doopgetuige was zijn oom Andries Jans Andla), zie II.

II Jan Sipkes Adama, zoon van Sipke Sipkes Adama (I) en Froukje Jans Andla, is r.k. gedoopt op woensdag 7 oktober 1744 te Franeker (doopgetuige was zijn oom Andries Jans Andla), is overleden op donderdag 11 september 1777 te Salverd bij Franeker. Jan werd 32 jaar, 11 maanden en 4 dagen.
Jan trouwt (kerk) (r.k.) op dinsdag 7 juni 1768 te Wijtgaard op 23-jarige leeftijd met de 21-jarige Baukje Jouws Vogelsangh, dochter van Jouw Gelfs Vogelsangh en Oeke Reyners. Baukje is geboren op woensdag 15 februari 1747 te Oosterwierum (Baa.), is r.k. gedoopt op zondag 19 februari 1747 te Wijtgaard, is overleden op maandag 9 oktober 1826 te Franeker. Baukje werd 79 jaar, 7 maanden en 24 dagen.
Van Jan en Baukje zijn drie kinderen bekend:
1 Vrouwke Jans Adama ook genaamd Veronica is geboren te Salverd bij Franeker, is r.k. gedoopt op zaterdag 4 maart 1769 te Franeker (doopgetuige was haar behuwd tante Christina Osse), is overleden op vrijdag 22 augustus 1828 te Franeker. Vrouwke werd 59 jaar, 5 maanden en 18 dagen.
Vrouwke gaat in ondertrouw op zaterdag 2 oktober 1802 te Franeker (gerechtelijk, hij iuris doctor van Groningen en zij van Franeker), trouwt (kerk) (r.k.) op dinsdag 19 oktober 1802 te Franeker op 33-jarige leeftijd met Dominicus Nicolaus van der Veen. Dominicus is overleden op woensdag 25 juni 1823 te Westerbroek.
2 Oeke Jans Adama ook genaamd Juliana is geboren te Salverd bij Franeker, is r.k. gedoopt op woensdag 20 november 1771 te Franeker (doopgetuige was haar grootmoeder Oeke Reyners), is ongehuwd overleden op zaterdag 9 juli 1853 te Franeker, is begraven op woensdag 13 juli 1853 te Oosterwierum. Oeke werd 81 jaar, 7 maanden en 19 dagen.
3 Gelfke Jans Adama ook genaamd Gerlofke is geboren te Salverd bij Franeker, is r.k. gedoopt op donderdag 28 april 1774 te Franeker (doopgetuige was haar grootvader Jouw Gelfs Vogelsangh), is overleden op vrijdag 11 februari 1853 te Franeker, is begraven op dinsdag 15 februari 1853 te Oosterwierum. Gelfke werd 78 jaar, 9 maanden en 14 dagen.
Gelfke gaat in ondertrouw op vrijdag 20 mei 1808 te Franeker (gerechtelijk, hij van Dokkum en zij van Franeker), trouwt (kerk) (r.k.) op dinsdag 7 juni 1808 te Franeker (beiden van Franeker) op 34-jarige leeftijd met de 37-jarige Jetse J. de Vries. Jetse is geboren in 1771, is overleden in 1811 te Franeker. Jetse werd 40 jaar.

Omdat er voorzover mij bekend geen verder afstammelingen van Sipke Sipkes I zijn, meende ik ze wel bij de Andela's te mogen plakken.

Oeke, die als laatste van deze familie overleed, woonde in de Botniastins aan de Bredeplaats te Franeker. Naast deze woning liet zij drie boerderijen na. Twee van de boerderijen legateerde zij aan het Altoosdurende Adamafonds, dat door haar en haar zuster Gelfke was opgericht. Bij testament werden twee beheerders van dit fonds aangesteld. Tot haar erfgenamen benoemde Oeke twee neven Hollander (in feite achterneven), met dien verstande dat bij dier vooroverlijden, gezamenlijk en voor gelijke delen, al dier afstammelingen, die ten dage van haar overlijden in leven waren, in dier plaats zouden treden. De achterneven waren vooroverleden en dat leverde een zeer groot aantal erfgenamen op. Zij erfden, buiten andere bezittingen, de niet gelateerde boerderij, zijnde Hobbemastate te Kubaard. Pachter van de boerderij te Kubaard was mijn betovergrootvader Paulus Douwes Andela, geen familie van de Andela's waar we het hier over hebben, maar wel aardig. Paulus heeft in ieder geval een deel van de boerderij gekocht, misschien helemaal, in ieder geval was hij later geheel eigendom van mijn overgrootvader, Yeb Paulus Andela.

Dit zou allemaal niet zo bijzonder zijn, ware het niet dat Oeke een nogal merkwaardige bepaling in haar testament had opgenomen, namelijk dat de nalatenschap eerst aan de erfgenamen mocht worden uitgekeerd veertig jaar na haar overlijden. Als beheerders van de nalatenschap werden aangesteld de beheerders van gemeld fonds.

Op 9 juli 1893 moest de nalatenschap dus worden uitgekeerd en het aantal gerechtigden was na veertig jaar nogeens aanzienlijk toegenomen. Inmiddels was mijn overgrootvader, Acronius Tjebbes Hettinga, een van de twee beheerders van de nalatenschap geworden, waarom weet ik niet, maar hij zal wel als betrouwbaar teboek hebben gestaan. Als ik dan ook nog vertel dat ik tweemaal uit de familie Hollander van Herbaijum stam, evenals de twee (achter)neven van Oeke, dan begrijpen jullie mijn belangstelling misschien.

Naar aanleiding van de oproeping van de erfgenamen van Oeke in 1893 kwamen er ook andere Hollanders opdraven, die aanspraak op de nalatenschap of althans een deel daarvan maakten, zij beweerden afstammelingen te zijn van Sipcke Sipckes I uit een buitenechtelijke relatie. Het zal duidelijk zijn dat de aanspraken van de pseudo-gerechtigden nimmer zijn gehonoreerd, maar men spreekt in die familie Hollander nog steeds over de nalatenschap van Sipcke Sipckes Adama, die hen door de neus is geboord. Men heeft advocaten en genealogen, waaronder de bekende Osinga, ingeschakeld en toen dat niet hielp brieven geschreven aan de minister president, de koningin en de paus, maar het heeft hen niet mogen baten.

Het leek me een aardig verhaal bij deze Andela's

De groetenis,
Sible.
Litsehimmel

Op verzoek de link in twee stukjes geknipt; ziet er inderdaad beter uit

Wat een prachtverhaal Sible :D Iets dergelijks overkwam ook mijn overgrootvader van vader's kant, een Engelsman die bij de Royal British Navy had gediend. Na zijn betrokkenheid in het Suezkanaal eind 19de eeuw vond hij een nieuw achterlaadsysteem uit voor kanonnnen maar greep mis bij de aanvraag van het patent. Jarenlange rechtszaken, maar helaas ...

Andries, zo ziet het boompje er steeds mooier uit. Wat betreft Anchises ab Andela heb ik nog een website gevonden die mogelijk meer (persoonlijke) informatie over hem bevat. Kijk maar even ...

http://www.inghist.nl/Onderzoek/Project ... sonen/7793

Tevens schijnt hij gesignaleerd te zijn op de "Hogeschool te Leiden", althans volgens deze website

http://www.xs4all.nl/~adcs/beeckman/varia/illustre.html

Een dochter van hem huwde met Peter Meyontsma, ook over hen valt er genoeg te vinden
[...]Petrus Mejontsma, grietman van 1673 tot 1677, was een zoon van Geert
Pieters en ....... Blauwer, zijn vrouw (zie G 19) een dochter van Anchises
van Andla en Sibbel van Aysma. Zij zijn 18 Febr. 1655 te Buitenpost ge-
huwd, woonden op Mejontsmastate aldaar en zijn beiden te Leeuwarden gestorven[...]
Drie der negen kinderen uit het huwelijk Mejontsma-Andla; Albartus
was ged. 22 Aug. 1658, Grietie 25 Sept. 1669. Met een vierde dochter, Sibbel
of Sibilla (ged. 16 Mrt. 1656) was 17 Dec. 1676 te Buitenpost gehuwd Isaac
de Schepper, vader van de jongoverleden Sijbrand. Vgl. W 8 en V 5[...]

(http://64.233.183.104/search?q=cache:8b ... a.knaw.nl/
fa/3fakgroepen-en-dissiplinen/wurkferbannen-en-wurkgroepen/
genealogysk/grefskriften/grefskriften-rige/grafschriften-achtkarspelen/
buitenpost.pdf)

Dit is hun huwelijk

Achtkarspelen, huwelijken 1655
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 18 februari 1655 in
Buitenpost
Man : Pieter Mejontsma afkomstig van Buitenpost
Vrouw : Titia van Andla afkomstig van Leeuwarden
Tenslotte dit nog m.b.t. Anchises
Van Anchises en Sybilla zijn zes kinderen bekend:

1 waarschijnlijk Tryentie Andela is gedoopt op zondag 29 september 1630 te Leeuwarden (Frl).

2 waarschijnlijk Frouck Andela is gedoopt op dinsdag 23 november 1632 te Leeuwarden (Frl).

3 waarschijnlijk Jan Andela is gedoopt op zondag 9 september 1635 te Leeuwarden (Frl).

4 waarschijnlijk Attie Andela is gedoopt op donderdag 9 september 1638 te Leeuwarden (Frl).

5 waarschijnlijk Sackien Andla is gedoopt op dinsdag 4 juni 1641 te Leeuwarden (Frl).

6 waarschijnlijk Sykien Andela is gedoopt op zondag 23 november 1642 te Leeuwarden (Frl).

Nu zal ik proberen je een aantal gegevens te overhandigen op een manier waarop je er wijs uit kan worden. Ik ben echter bang dat je toch her en der zal moeten puzzelen, maar dat is toch onze hobby :wink:

Om te beginnen de oorsprong van het geslacht Andla, hierbij een stukje tekst dat ik vond
In "De tegenwoordige staat van Friesland", van 1786 staat: RIED, dus genoemd
naar 't water, dat, ten noorden des dorps, naar Berlikum loopt; de buurt van
dit dorp is niet groot, doch overtreft verre die van Dongjum en Bour; en van
de Staten, tot dit dorp behoorende, is de Adelijke State Andla, nog heden in
weezen, en wordt thans bewoond door den Heer Klaas Fontein; de hofstede Anema,
ten Oosten des dorps aan den rydweg gelegen, is voor lang afgebroken; doch van
de cingels en hovinge is nog veel overig. Godefridus Andla was eerst Pastoor
te ried, en daarna Abt van t klooster Lidlum, alwaar hy, Vetkoopers gezind
zynde, een zwaaren kryg voerde tegen de kloosters Ludingakerk en Bloemkamp,
gelyk ook tegen de Schieringer Heerschappen Tadinga en Adelen; doch van Abt
werd hy naderhand Pastoor te Berlikum. Zyn geslagt is nog lang daarna in
weezen geweest; doch by vervolg van tyd zyn de goederen, naam en wapen in dat
van Sixma overgegaan.
De (zij-)sprong van Andla naar Sixma gaat als volgt
Tialling Fedrix ANDLA huwt vóór 1560 met Tietz SIXMA (Sycxma). Zowel dit echtpaar als één van hun zoons en één van hun dochters worden vermeld in Kerkkalender van overleden Friese edelen e.a. 1409-1634

1557
2 Jan. Tzietz Syxma weduwe van Tzialling Andla
2 Nov. ende Doed Andla haer dochter, tot Tziemarum begr.
1590
2 Febr. Douwe Syxma, een soone van Tzialling aeta. [73] Andla ende Tiets Syxma, tot Tziemarum begr.

Op de volgende website valt nog één en ander te lezen
http://www.stinseninfriesland.nl/SixmaVanAndlaState.htm

De kerkkalender vermeld overigens ook nog andere familieleden

1513
27 Junii Rienck van Andla ende Jets Groustins sijn wijff, tot Weydum
1524
4 Julii Jetz Groustins ende Rienck van Andla haer man, tot Weydum
1541
6 Maii Sywert van Andla, Reynsck Ropta 1[e] man, tot Weydum beg
1565
13 Julii Taecko Harmana ende Reynsck Ropta, naegelaetene weduwe van Sybrant van Andla, sijn wijff, tot Weydum begraven
1581
25 Julii Reynsck Ropta ende Sywert van Andla haer eerste man ende Tako Harmana haer anderde man, tot Weydum beg.
Ook in de Quaklappen komen bovengenoemde personen voor waarbij soms de naam Andla zonder Sixma wordt vermeld
Naam: Tietz Sycxma
weduwe van Tzaling Andla
Datering: 1560
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16692 (v/h deel YY6), blad 60
Gestandaardiseerde naam:
Vrouwelijk: TJITSKE

Naam: Tziets
in leven gehuwd met Tzaling Andla
Datering: 1576
Toegang 14, inv. nr. 16696 (v/h deel YY10), blad 255
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: TJITSE
Vrouwelijk: TJITSKE

Naam: Lieuwe Watnya, cum sociis
erfgenamen van Tzaling Andla en Tziets
Datering: 1576
Toegang 14, inv. nr. 16696 (v/h deel YY10), blad 255
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: LIEUWE
Vrouwelijk: LIEUWKJE

Naam: Douwe Tzallings Andla, cum sociis
erfgenamen van Tzalingh Andla
Datering: 1582
Toegang 14, inv. nr. 16699 (v/h deel YY13), blad 265
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: DOUWE TJALLINGS
Vrouwelijk: DOUWTJE TJALLINGS

Over Douwe nog dit
Tjalling Syxma.

Zoon van Douwe van Andla genaamd van Sixma en Banck van Popma. In 1580 werd hij Grietman van Barradeel, ook hopman onder Douwe van Grovestins. Hij overleed in 1599. Bij Ydschke van Hottinga liet hij drie kinderen na. Stamb. I. 360. II. 251. v. Sminia, Naamlijst, 213.
Tot slot nog enkele aktes waarvan ik vermoed dat ze op één of andere wijze in de familie zijn in te passen
Leeuwarden, dopen, doopjaar 1609
Dopeling: Aske
Gedoopt op 12 maart 1609 in Leeuwarden
Dochter van Jan Fedrickx en niet genoemde moeder

Sneek, huwelijken 1638
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 14 november 1638
Man : Rintse Eddes afkomstig van Sneek
Vrouw : Antie Feddricx afkomstig van Ried

Leeuwarden, huwelijken 1639
Vermelding: Ondertrouw op 18 april 1639
Man : Anske Feddrix afkomstig van Holwerd
Vrouw : Reinu Gerbens afkomstig van Leeuwarden
Opmerking : hij is weduwnaar, woonachtig onder de klokslag van Leeuwarden

Barradeel, huwelijken 1659
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 19 december 1659 in Minnertsga
Man : Jan Feddricks afkomstig van Ried
Vrouw : Jesck Gerrijts afkomstig van Minnertsga
Opmerking : getrouwd te Minnertsga

Franekeradeel, huwelijken 1669
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 31 mei 1669
Man : Andries Sickes afkomstig van Ried
Vrouw : Willemke Gerlofs afkomstig van Ried

Franekeradeel, huwelijken 1670
Vermelding: Eerste proclamatie op 12 mei 1670
Man : Wijbe Ipes afkomstig van Ried
Vrouw : Lisck Anskes afkomstig van Oosterbierum

Ferwerderadeel, dopen, doopjaar 1671
Dopeling: Reijnouw
Gedoopt op 12 maart 1671 in Ferwerd
Kind van Feddrik Ansches en niet genoemde moeder

Ferwerderadeel, dopen, doopjaar 1677
Dopeling: Geertie
Gedoopt op 20 mei 1677 in Ferwerd
Kind van Fedrik Ansches en niet genoemde moeder

Harlingen, huwelijken 1686
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 9 oktober 1686
Man : Feddrick Anskes Deersum afkomstig van Harlingen
Vrouw : Jeltie Sickes afkomstig van Harlingen
Opmerking : was getekend F.A. Deersum
Happy puzzeling! :wink:
Laatst gewijzigd door Litsehimmel op vrijdag 18 jan 2008 4:26 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie