4e graads bloedverwantschap Arjen Kerstens-Johanneske Jacobs

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Margreet Huisman

4e graads bloedverwantschap Arjen Kerstens-Johanneske Jacobs

Bericht door Margreet Huisman »

Hallo allemaal,

Wie weet hoe deze bloedverwantschap in elkaar zit? of kan wat namen aanvullen?
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Roodhuis, 1770
DTB nr: 406, 1748 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 26 mei 1770
Man: Arjen Kerstens
Vrouw: J. Jacobs [Johanneske bij doop en x, Joanna bij eigen kinderen]

Gestandaardiseerde namen: ARJEN KARSTES en J. JAKOBS
NB: getuigen: Jan Piers en Trintie Gerrits,
met dispensatie vanwege vierdegraads bloedverwantschap
Arjen Kerst (nageslacht Hylkema) ~1748 Blauwhuis
Kerst Hielkes x Atje Riemers 1745
Hyltje Arjens x Frouck Sibbles 1703 / Riemer Ruurds x Acke Meinderts Heslinga 1720
Arjen x ..... / Sibble x ......./ Ruurd Tietes x Atje Gosses / Meinert Jans Heslinga x Akke Rommerts Krasburg

Johanneske Jacobs ~1745 Roodhuis
Jacob Piers x Entje Oenes 1726
Pier Jans x Siuwke Jacobs 1700 / Oene .. x Sytske ... , denk ik.

Bij voorbaat dank,
groet Margreet
pappaharry

Bericht door pappaharry »

naar de namen heb ik (nog) niet eens gekeken;
maar 'verwantschap in de vierde graad' pleegt
in zo'n geval te slaan op 'volle neef en nicht'...
weetgierig, begripvol en geduldig...
Margreet Huisman

Hoi Harry,

Neef en nicht is 2e graad. 1 stap naar de ouders, en 2 naar de gedeelde grootouders.

Achterneef en nicht is 3e graad, en 4 is nog een verder of opzij. Er zijn wel telschema's voor.

Hun zoon heeft een echte 2e graads namelijk, daar kun je het heel mooi aan zien: Het zijn neef en nicht, beiden Hylkema's:
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Roodhuis, 1810
DTB nr: 406, 1748 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 15 oktober 1810
Man: Karst Ariens
Vrouw: Atje Rijmers

Gestandaardiseerde namen: KARST ARJENS en AATJE RIEMERS
NB: getuigen: Teunis Jasper en Rindert Thomas,
dispensatie vanwege tweedegraads bloedverwantschap verleend 28 september 1810

groet, margreet
pappaharry

Bericht door pappaharry »

Hoi Margreet ! Tóch lees ik het elders even anders:

"De graad van verwantschap dient vastgesteld te worden volgens de bepalingen terzake van het Burgerlijk Wetboek.

Hierna volgen de desbetreffende artikelen :

"735. De afstand in bloedverwantschap wordt bepaald door het getal van de generaties; elke generatie wordt een graad genoemd.

736. De opvolging van graden maakt de lijn : men noemt rechte lijn de opvolging van graden tussen personen die de ene van de andere afstammen; zijlijn, de opvolging van graden tussen personen die niet de ene van de andere, maar van een gemene stamvader afstammen.

In de rechte lijn onderscheidt men de rechte nederdalende lijn en de rechte opgaande lijn.

De eerste verbindt de stamvader met de personen die van hem afstammen; de laatste verbindt een persoon met degenen van wie hij afstamt. In de rechte lijn rekent men zoveel graden als er generaties zijn tussen de personen : zo staat de zoon, met betrekking tot de vader, in de eerste graad; de kleinzoon, in de tweede; en zulks geldt wederkerig voor de vader en de grootvader met betrekking tot zonen en kleinzonen.

738. In de zijlijn worden de graden bepaald door het getal van de generaties, te rekenen van één van de bloedverwanten tot aan de gemene stamvader, zonder deze mee te tellen, en vervolgens van deze tot aan de andere bloedverwant.

Zo staan twee broeders in de tweede graad; oom en neef in de derde graad; volle neven in de vierde graad; en zo verder".

Hier staat bijvoorbeeld een mooi schematje: http://64.233.183.104/search?q=cache:6F ... =clnk&cd=2

Ik sluit natuurlijk niet uit dat men e.e.a. 'destijds' anders interpreteerde...
weetgierig, begripvol en geduldig...
Margreet Huisman

Hoi Harry,

Ik heb dit schema opgeduikeld, lijkt er erg op, alleen meer cijfertjes - ook hier zijn de neven 4e graad, maar ook 3e - en achterneven, overgrootouders en oudtantes zijn weer 4. Dus veel wijzer word ik er niet van.
http://www.voorouders.net/hulpmiddelen/verwanten.php

Ik moet ergens een betere in de mail hebben, die ik wel begreep.
Ik weet verder dat burgerlijk en de kerk anders rekenen. Ik houd meestal de opgeloste 4egraad in de Eelke Eelkes de Jong-familie aan als voorbeeld, die hun overgrootouders waren zusjes.

Was de helft nog vergeten in het neef-nicht-Hylkema-verhaal, hun vaders zijn Arjen Kerstes en Riemer Kerstes.

groet margreet
Sible Hettinga

Verwantschap.

Bericht door Sible Hettinga »

Beste Margreet en Harry,

Er dient onderscheid gemaakt gemaakt te worden tussen het Nederlands burgerlijk recht en het canonieke recht dat voor de r.k. kerk geldt.

In het burgerlijk recht tel je inderdaad het aantal generaties naar de gemeenschappelijke voorouder, in het canoniek recht tel je aantal stappen naar de gemeenschappelijk voorouders, is er maar een gemeenschappelijke voorouder dan werkt men met halve graden.

Voorbeeld: zoon van vader trouwt met volle nicht van zijn vader. Volgens burgerlijk recht zijn de echtelieden derdegraads verwant (de meeste generaties tellen) en naar kerkelijk recht zijn de echtelieden in de vijfde graad verwant. Zou de bruid een halfnicht van de vader van de bruidegom zijn geweest dat zouden ze naar canoniek recht in de vijfenhalfde graad verwant zijn, voor het burgerlijk recht maakt dat niet uit.

Voor het burgerlijk recht maakt het allemaal niet zoveel uit want huwelijken tussen personen, die in de tweede graad verwant zijn, zijn toegestaan, rechte lijn uitgesloten.

Vroeger was naar canoniek recht dispensatie nodig bij huwelijken van personen die in de achtste graad verwant zijn, later teruggebracht tot zesde graad. Aanverwantschap werd gelijkgesteld aan bloedverwantschap, of dat nog zo is weet ik niet, in ieder geval heeft Paus Pius V in 1566 een einde gemaakt aan het dispensatievereiste voor aanverwantschap in de derde en vierde graad. Dispensatie voor tweedegraads aanverwantschap (zwagers en schoonzusters) bleef vereist.

De groetenis,
Sible.
Plaats reactie