Sietse, Jacobus en/of Iepe (van) Hettinga

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Leo van Dijk

Bericht door Leo van Dijk »

Zijn er forumlezers die, gezien het onderstaande, meer van de genoemde (van) Hettinga's weten?

Joost Dirks Hollander erfde vlak voor zijn dood in 1777 namens zijn echtgenote van Sijtse Hettinga van Harlingen. Joosts echtgenote en daarna weduwe, Antje Eduards Haverkamp, erfde in 1778 van Jacobus Hettinga's verwanten van Stedum (Groningen).

Ik heb wel een in 1713 te Bolsward geboren en gedoopte Sijtze Hettinga gevonden, zoon van Romke Sijtzes Hettinga en niet genoemde moeder (Trijntie Jacobs), waarvan twee vermoedelijke kleinzoons trouwen en overlijden te Harlingen; echter bij de Quotisatie van 1749 werd deze Sietse te Bolsward als glazenmaker aangeslagen voor 23 caroliguldens, dus of dit de juiste persoon is, dan wel of er veel te erven viel?

Gegevens: Joost Hollander ~25-07-1718 Balk / +12-10-1777 Bolsward; stadsdienaar en vroedsman. Antje Haverkamp *06-12-1718 Bolsward / +02-10-1780 Bolsward; dochter van Eduard Everhardus Haverkamp en Idske Pieters Agema.
NB. Antjes vermoedelijke tante Anna Margareta Everhardus Haverkamp is in 1734 getrouwd te Bolsward met een Yppe van Hettinga, burger vaandrig. Zit hier de relatie tussen (van) Hettinga en Haverkamp? Van Iepe geen verdere gegevens en ook van Jacobus Hettinga geen spoor.
Maikel Galama

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Leo,

hoe de erfenis precies in elkaar steekt weet ik niet, ik heb géén Sijtze van Hettinga die rond de door jou genoemde jaren in Harlingen overlijdt.

Wat ik wel heb is het volgende:

IJpe Sijtzes van Hettinga is te Langweer geboren op 15-05-1691 en overleed 29-11-1776 te Bolsward, hij was naast burger vaandrig ook speelgoedwinkelier en kunstschilder en tr. 22-08-1734 te Bolsward met Anna Margrieta Havercamp, tante of zus van jouw Antje Eduards Haverkamp. Het overlijden van IJpe zit dus aardig in de buurt van het door jou genoemde 1777. Het huwelijk van IJpe en Anna Margrieta was voor zover ik weet, kinderloos. Het overlijdensjaar en de overlijdensplaats van Anna is mij niet bekend, ik heb ook geen geboortegegevens van haar.

IJpe was een zoon van Sijtze Tietes van Hettinga (overleden in 1694) en Pierke Romkes van Hentinga. Hij had 2 broers, Tiete en Romke, welke beiden wel nageslacht hadden. Sijtze Tietes van Hettinga overleed in 1820, Romke had een zoon Sijtze Romkes van Hettinga die in 1773 te Bolsward overleed en een zoon Jacob Romkes waarvan mij bijna niets bekend is, slechts de geboorte te Bolsward op 18-09-1717 en de aantekening: Groningen ? Deze Jacob zou de door jou genoemde Jacob van Stedum kunnen zijn.

Ik ben heel benieuwd of je hier iets mee kunt, ook ben ik benieuwd of iemand weet of Antje Eduards en Anna Margrieta Haverkamp zussen of nichten zijn.

Groetjes, Maikel Galama.
Maikel Galama

Hoi Leo e.a.,

hier is al een gedeeltelijk antwoord op mijn eigen vraag, het zijn in ieder geval géén zussen, nichten zou wel kunnen.

Trouwregister Hervormde gemeente Minnertsga, 1691
DTB nr: 99, 1655 - 1771
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 22 november 1691, Minnertsga
Man: Everhardus Havercamp, Minnertsga
Vrouw: Elisabeth Junius, Zwolle
NB: hij is organist en schoolmeester

Barradeel, doopjaar 1692 DTB: 97
Minnertsga, Doop Herv. gem. 1655-1771
Dopeling: Anna Margaretha
Gedoopt op 2 november 1692 in Minnertsga
Kind van Everhardus Havercamp, schoolmeester en organist en niet genoemde moeder

Ondertrouwregister Gerecht Bolsward, 1716
DTB nr: 132, 1696 - 1749
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 9 augustus 1716
Man: Eduardt Havercamp, Bolsward
Vrouw: Itske Aagma, Bolsward

Bolsward, geboortejaar 1718, doopjaar 1718 DTB: 139
Bolsward, Doop Herv. gem. 1707-1772
Dopeling: Antje
Geboren op 6 december 1718 in Bolsward
Gedoopt op 8 december 1718 in Bolsward
Kind van Eduward Hawerkamp en niet genoemde moeder
Opm.: Raadsman.

Ao 1725 den 7 febr: is gerust de oud raatsman Edewart Haverkamp meede voogd vant
armhuis in Bolswart oud bijna 30 iaar en leit hier met syn soon begraven

Groetjes, Maikel.
Leo van Dijk

Hoi Maikel,

Hartelijk dank voor je info. Ik zal het gezien het late tijdstip morgen beter bekijken.

De door jou genoemde gegevens Haverkamp kunnen nog worden aangevuld met:

Dopeling: Everhardus
Geboren op 11 maart 1721 in Bolsward
Gedoopt op 13 maart 1721 in Bolsward
Zoon van Eduward Hawerkamp en niet genoemde moeder
Opm.: Raadsman.

Dopeling: Bartha
Geboren op 16 februari 1722 in Bolsward
Gedoopt op 17 februari 1722 in Bolsward
Dochter van Eduward Havercamp en niet genoemde moeder

Dopeling: Barda
Gedoopt op 3 september 1699 in Bolsward
Dochter van Everardus Haverkamp en niet genoemde moeder

Eduard heeft dus ook een zoon Everhardus (die samen met hem begraven ligt in 1725) en een dochter Bartha, die vernoemd lijkt te zijn naar zijn waarschijnlijk zuster Barda. Hierdoor ga ik ervanuit dat Eduard een broer is van Anna Margaretha en Barda, en zal hij dus rond 1695 in Minnertsga (1692) of Bolsward (1699) geboren moeten zijn...
hessel de walle

Haverkamp

Bericht door hessel de walle »

Bolsward Martinikerk:

Ao 1725 den 7 febr: is gerust de oud raatsman Edewart Haverkamp meede voogd vant armhuis in Bolswart oud bijna 30 iaar en leit hier met syn soon begraven begraven

1737 den 15 iuni ys in den heere gerust de eerb Itsche Piers Agama huisvrou van de vroetsm Obbe Posthumus out 39 iaar en leit alhier begraven

Ioost D. Hollander in leven vroedsman van de stadt Bolswaerd is overleden den 12 october van 't iaar 1777 oud 59 iaar en ruim 6 maanden en leid alhier begraven

Antje E: Haverkamp is in den heere gerust den 2 octob. 1780 oud ruim 61 iaar huisvrouw van ur: I:D: Hollander leit hier begraven

1780 den 14 october is overleden Sytske Obes Posthmus huisvrou van Hendrik van Gorkum oud bijna 46 iaar legt alhier begraven

Ao 1791 is in den heere gerust Geertie Jans Faber afgesturven den 13 novembr oud ruim 44 iaar huisvrouw van ur. Eduard I: Hollander nalatende drie zoons leit alhier begraven

Groet

Hessel de Walle
Leo van Dijk

Hoi Hessel, Maikel e.a.

De genoemde grafschriften heb ik ook verzameld, maar hierbij wordt steeds de Broerkerk = Broerekerk genoemd. Kan iemand bevestigen dat het inderdaad om de Martinikerk gaat?

In aansluiting hierop: Weet iemand iets over de begrafenis van de in het laatste grafschrift van Geertie Jans Faber genoemde Eduard I: Hollander?
Ze zijn vrijwel gelijktijdig overleden (Eduard zou volgens een bron zijn overleden op 13 november 1791 te Bolsward, zijn vrouw Geertje op 17 november te Dokkum) en ik heb bij geruchte vernomen dat de steen van Eduard Hollander onder een bank in de Martinikerk zou zijn verscholen.

Groeten, Leo
hessel de walle

Eduard Hollander

Bericht door hessel de walle »

volgens mijn informatie ligt de grafsteen in de Martinikerk. Maar ooit is een groot aantal stenen overgebracht van de Broerekerk naar de Martinikerk (of andersom). Kortom het is onduidelijk wie er nu oorspronkelijk waar lag.

Eduard Joosts Hollander kan best in Bolsward begraven liggen maar ik heb zijn grafschrift niet. Hij kan ook na 1811 overleden zijn. Die grafschriften heb ik niet opgenomen. Maar ik kan sowieso zijn overlijden niet vinden.

Groet

Hessel de Walle
Leo van Dijk

Van Hettinga

Hoi Maikel en andere geïnteresseerden,

Ik weet te weinig van het erfrecht in de 18e eeuw af om te kunnen beoordelen of de door jou aangedragen informatie van betekenis kan zijn, maar het is in ieder geval mooi om te vernemen dat Iepe een zoon is van een Sietse, ook al is die dan al in 1694 gestorven. Ik zal eerst maar eens verder zoeken bij de broers van Iepe en misschien dat het dan nog eens een aanknopingspunt wordt...

Het nageslacht lijkt talrijk, dus - als het al een vererving zou zijn via Iepe (die niet genoemd wordt) - waarom komt een deel van de erfenis dan bij Haverkamp/Hollander terecht? En dat geldt al helemaal voor de door jou aangedragen Jacob(us), die een kleinzoon is van eerder genoemde Sietse.

Terzijde: is Iepes moeder, zoals jij schrijft, Pierke Romkes van Hentinga, of is zij óók een Van Hettinga?

Mag ik ook vragen hoe je aan de doopdatum van Iepe in Langweer gekomen bent? Zoals je weet zijn er veel hiaten in de DTB-boeken van Langweer e.o., en ik heb de doop niet 'on line' kunnen vinden. Mijn patrilineaire lijn Van Dijk stamt namelijk uiteindelijk ook uit Langweer, en ik heb grote moeite met het verder uitdiepen van deze lijn...

Groeten, Leo
Maikel Galama

Hoi Leo,

de geboortdatum van IJpe Sijtzes van Hettinga heb ik niet zelf gevonden, het is een zgn bron van derden, het betreft:

GEN 698
Geschiedenis en genealogie van het geslacht Meyjes, Posthumus Meyjes en van Oostrum Meyjes met de daaraan in vrouwelijke lijn ontsproten takken. Door H.L. Kruimel, 's-Gravenhage/1985.

Dit boek is op Tresoar aanwezig en geeft m.i. betrouwbare informatie over oa de Hettinga familie van Langweer. Volgens dit boek zou Ype dus geboren zijn op 15-05-1691 te Langweer en gedoopt te Goinga, hetgeen best wel kan kloppen. Het past heel goed bij andere gegevens die ik gevonden heb, de ouders Sijtze en Pierke komen volgens het lidmatenboek van Langweer op 04-09-1692 van Goingaryp naar Langweer en bij de autorisaties van Doniawerstal kwam ik op 04-02-1703 (akte 281) tegen dat IJpe 11 jaar was.

Je vroeg ook naar de familienaam van Pierke Romkes, deze is inderdaad van Hentinga en géén van Hettinga, ik heb in ieder geval géén verbindingen gevonden, typ de naam maar eens in bij de huwelijken vóór 1812. Haar 2e huwelijk was dit:

Trouwregister Hervormde gemeente Langweer Teroele Dijken Boornzwaag,1696
DTB nr: 214, 1609 - 1810
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 23 juni 1696, Langweer
Man: Johannes Esaias Rinket, Langweer
Vrouw: Pierke van Hintinga, Langweer
NB: Mr. Chirurgijn

IJpe heeft derhalve ook nog een aantal stiefbroers en een stiefzus, uit het 1e huwelijk van Johannes Rinket.
Bij de ondertrouw van het huwelijk van Ype en Anna Margrieta zag ik dat vanwege de bruid aangifte gedaan werd door haar broer Jacobus Havercamp.

Tot slot, wat is de bron van de erfenisakten waar jouw verhaal mee begon, ik wil de akten graag eens zien, misschien zie ik nog een kleinigheid dat van belang kan zijn. Ook essentieel lijkt mij de overlijdensdatum van Anna Margrieta Havercamp, bij een kinderloos huwelijk zal de erfenis bij de familie van de langstlevende terecht komen, geloof ik.

Groetjes, Maikel.
Leo van Dijk

Hoi Maikel,

Dank voor het uitgebreide antwoord. De erfenis wordt genoemd op de site http://www.naamvereniginghollander.nl/ --> Genealogie --> Genealogische vragen.

De gegevens op de site zijn niet te raadplegen, want ik ben er geen lid van.

Uit een vraag op de site over de ouders van Joost Dirks Hollander, helaas zonder bronvermelding:

VRAAG 3
..... Joost wordt 20 december 1741 burger van Bolsward, dan afkomstig van Balk, en erfde nomine uxoris in 1777 nog van Sijtse Hettinga van Harlingen en zijn weduwe in 1778 van Jacobus Hettinga's verwanten in Stedum (Groningen) .....

Groet, Leo
Maikel Galama

Van Hettinga

Hoi Leo,

ik heb de volgende stap gezet, nl. de Hollanders gevraagd deel te nemen aan dit onderwerp.

Groetjes, Maikel.
Sible Hettinga

Hettinga.

Bericht door Sible Hettinga »

Beste Leo en achte freon Maikel,

Vroeger erfden man en vrouw eerst van elkaar wanneer er van de eerststervende van de echtelieden geen bloedeverwanten tot en met de twaalfde graad waren. In 1923 is het erfrecht op dit punt gewijzigd, de langstlevende werd erfgenaam tezamen met de kinderen, de langstlevende erfde sindsdien dus mee in de eerste groep, de kinderen.

Nog een opmerking die van belang kan zijn, de wettelijke algehele gemeenschap van goederen, die bij een huwelijk onstaat wanneer men geen huwelijksvoorwaarden maakt, is in Nederland eerst in het begin van de negentiende eeuw ingevoerd.

Aangezien mij niet is gebleken dat de Hettinga's en Haverkampen bloedverwanten waren, kan Antje Haverkamp slechts krachtens een testament van Ype Hettinga van hem geërfd hebben. Ik ga er vanuit dat de "Hollander-vragensteller" met Sytse Ype heeft bedoeld.

De opmerking dat Antje Haverkamp in 1778 erfde van Jacobus Hettinga's verwanten, vind ik erg verwarrend, waarom niet vermeld wie de erflaters waren, voor zover ik het kan bekijken was er geen directe relatie tussen Jacobus en Antje, tenzij Jacobus natuurlijk ook met een Haverkamp gehuwd is geweest.

Hopelijk reageren de Hollanders.

De groetenis,
Sible
Leo van Dijk

Haverkamp - Hettinga

Beste Sible,

Dank voor de uitleg én de m.i. prachtige samenvatting. De opmerking 'tenzij Jacobus natuurlijk ook met een Haverkamp gehuwd is geweest' biedt wat mij betreft weidse vergezichten, maar of er iets mee te doen valt?

Ik vraag dit laatste, omdat ik naast Everhardus Haverkamp en Elisabeth Junius, die in 1691 te Minnertsga trouwen, het volgende heb gevonden:

De burgerboeken van Leeuwarden, circa 1530-1800:
M227, p. 240 1674/10/15 Everardus Havercamp
Geboorteplaats: Groningen
Betaalt: 6 g.g.

Hypothetisch zou 'mijn' Ever(h)ardus Haverkamp dus eerder getrouwd kunnen zijn en misschien nog een kleinkind (?) in Groningen kunnen hebben rondlopen als huwelijkskandidaat voor Jacobus van Hettinga. Dit blijft echter 'in das Blaue hinein' associëren.

Bovendien is er in dezelfde periode, naar het zich laat aanzien, nóg een Evert Havercam(p), die in Ljouwert in 1675, 1684 en 1687 drie kinderen laat dopen: Johannus, Syvert en Maria.

Uit het lidmatenboek (HCL):
Naam man: EVERT - HAVERCAMP
Naam partner: Grietjen Jans
Opmerkingen: ing 04 nov 1674; hy organist
Pagina: 141

en verder:
Naam: Evert Havercamp
Geslacht: -
Begraafdatum: 17-05-1687
Begraafplaats: Oldehoofsterkerk
Paginanummer: 020
Opmerkingen: kind van

Help, ik raak het overzicht op de verschillende mogelijkheden kwijt, dus ik sluit me maar aan bij Sibles slotzin,

De groetnis, Leo
Maikel Galama

Haverkamp

Hoi Leo,

ik vond nog wat aanvullingen van de familie Haverkamp, wellicht kun jij ze inpassen en tzt overzichtelijk op een rijtje zetten. Ik probeerde een Hettinga in Stedum / Groningen te vinden, maar helaas lukte dat niet.

Groetjes, Maikel.

http://www.menneglas.nl/ledematen/Warffum.htm
Den 5 julij 1645 zijn tot het avontmael des Heeren gekomen 
met attestatie
van Verga in Vriesland
Juffer Helena van Hettinge

http://www.menneglas.nl/ledematen/Stedum.htm
6 Martij [1688] Heilig Avontmael
Everhardus Havercamp jongh geselle

Lidmaten register 1691 eerste visitatie van Ds Joh. Calmes
In >t Loegh
6. Mr Jacob Haverkamp, schoolmeester en organist
7. Jantien Lippes, sijn huisvrouw
1692
Jantien Lippens, huijsvrouw van mr Jacob Haverkamp van Appingedam
1704
Fennechien Havercamp jd van Groningen

14 september [1707]
Mr Jacob Haverkamp gesuspendeert omdat hij op het utigst van Jelte Gortemakers kint seeker
moei Martien weduwe van Lubbert IJwes, die na haar mans doot noch een kint hadde
overgewonnen - in >t bijzijn van alle dischgenooten oneerbaar onder het schorteldoek op den
buick hadde gevoeld. En deese man zijnde 70 jaren out etc. Hij is als diaken vervangen
door mr Willem op >t Holt Backer.

17 April 1716 H. Avontmael en nieuws aengekomen met attestatie
En na belijdenis haers geloofs
14. Trientijen Boelmans, Huijsvrouw van Meester Havercamp

In 't Loegh 1728
4. Meester Jacob Havercamp - schoolmeester en organist, gestorven op 't einde des jaars
1727 en begraven 2 Januari 1728
18 Julij H.A. etc.
Anna Mensonides, de Huijsvrouw van J. Havercamp, organist tot Stedum met attestatie
van Exmorra in Vrieslant
24 October H.A. etc. 1728
Jacobus Havercamp, organist tot Stedum

Op de Kampen 1736
68. Jacobus Havercamp, organist en
69. Antje Mensonides, sijn Huijsvrouw

http://www.menneglas.nl/ledematen/Delfzijl.htm
Den 14 7temb. 1666
Grietjen Havercamp met attestatie

1667
Heeft dominus Joannes Havercamp wegens d'afmertelende coortse niet gevisiteert en
volgens dien is also dese tusschen tijt hijr ingevallen

1668
Nieuwe Ledemaaten aengenoomen den 3 junio om te communiceeren den 7 junio
Jan Hendrix naa dat hij van mij J. Havercamp in de beginselen der religie genoechsaam
onderwesen was, is gedoopt tot Creuwaert domo 2 Trinit. den 31 majo

http://www.menneglas.nl/ledematen/Wildervank.htm
den 6 Junij met attest. angekomen:
Saartjen Havercamps huijsvr van Hindrik Oldenborg van Beverwijk
Leo van Dijk

Maikel,

Tige tank, ik ben eerst nog wel even onder de pannen, denk ik. Zie ook het Nieuwland-verhaal op dit forum, waarbij misschien wel een 'nieuwe' dochter van Bartha Haverkamp is opgedoken...

Groeten, Leo
Plaats reactie