Hallo allemaal,
aangezien ik veel voorouders uit Gaast en Ferwoude heb verzamel ik veel gegevens uit deze buurt. Uit mijn aantekeningen en bestanden heb ik nog de volgende kleine aanvullingen op de kwartierstaat die door Sible Hettinga is geplaatst op 8-3-2009, hopelijk geen zaken die reeds eerder ergens waren geplaatst.
Generatie II:
2. Thomas Ages is overleden te Gaast in het jaar 1782 of 1783, dit volgt uit de speciekohieren van die jaren.
Generatie III:
5. Ytje Sjoerds: zij wordt als laatste genoemd in de speciekohieren van Gaast 1756: "Age Thomas vid pag" Er staat dus niet bij waarheen. Het moet of bij een kind in of een plaats in wonseradeel zijn, als het buiten de grietenij was werd dat namelijk op het laatste blad nogmaals vermeldt.
Generatie IV:
8. De vader van Age Thomas is Thomas Baukes, overleden Gaast voor 1719.
In 1719 wordt er in de personele kohieren van Gaast [aanwezig op het gemeentehuis te witmarsum] vermeldt: Thomas Baukes zoon, in 1724 wordt op dezelfde post vermeldt: "Thomas Baukes soon of Age Thomas"
Van Thomas Baukes heb ik tot op heden nog niet veel gevonden. Alleen een vermelding in de prekadastrale atlas van wonseradeel. In 1700 bezit hij floreennummer 96 te Gaast en floreennummer 18 te Ferwoude.
11. Sibbeltje Hanses: blijkens de personele kohieren van Gaast 1723 wordt de post van Sijbbel Hanses verdeeld in 2 gedeelten. Sijbbel Hanses is dus overleden in of voor 1723. En er waren 2 kinderen nog in leven. De post wordt verdeeld in: Age Thomas no uxoris voor 1/2 en Age Ages voor 1/2.
PS: Hoe deze Age Ages erbij past weet ik niet. Daar ben ik zer benieuwd naar. Ik heb namelijk een latere Age Ages te Gaast/Ferwoude, mogelijk is deze verwant:
Dit is Age Ages tr.1 Ferwoude 1778 met Jetske Pieters en tr. 2 met Yke Jans. Van hem heb ik nog geen ouders.
Met vriendelijke groet
Jeroen
Fonger Alberts te Schraard en zijn kinderen
- Andries Koornstra
Re: Fonger Alberts te Schraard en zijn kinderen
Hallo,
er is wel een eerdere Age Ages, in 1749, ter plaatse:
groeten, Andries.
er is wel een eerdere Age Ages, in 1749, ter plaatse:
Als hij na 1749 nog trouwt zou dat in Gaast/Ferwoude toch wel te vinden moeten zijn. En als hij ongetrouwd blijft heb je kans dat hij -bij overlijden- in het collateraalboek voorkomt. En dan komen er heel vaak familiebanden aan het licht.Age Ages, Wonseradeel
Plaats: Gaast
Omschrijving: gemeen vrijgesel
Gezin volw: 1
Aanslag: 10-2-0
groeten, Andries.
Hallo Allen,
De Age Ages van Andries is de volgende:
Age Ages Agema.
Age is overleden op 18-03-1805 in Ferwoude.
Quotisatiekohieren 1749
Age Ages, Wonseradeel
Bron: Wonseradeel, fol. 220
beroep 1778 Schoolmeester
Age Ages heeft zich naast zijn schoolmeesterschap opgewerkt als boer. In 1777 met niets begonnen, bezit hij in 1800 twee schoorstenen, 18 koeien, 4 rieren en 2 paarden.
In 1801 is zijn boerderij afgebrand. zijn vrouw Yke brengt naast wat vee ook bouwland in. De puinhoop van de afgebrande boerderij wordt afgebroken en de boerderij herbouwd.
In 1803 bezitten ze 2 schoorstenen, 19 koeien, 7 rieren, 13 pondmaten bouwland en 5 paarden.
bron: Leo van Dijk
Ykke is overleden op 05-02-1809 in Ferwoude, 51 jaar oud.
Wonseradeel overlijden/begraven 1809
Overleden: Yke Jans, oud 51 jaar
Datum : 5 februari 1809
Plaats : Ferwoude
Opm. : De overledene laat drie kinderen na
Zij is weduwe van Auke Hoites (1757-1795), met wie zij trouwde op 19-04-1778 in Ferwoude.
met groet
Carla
De Age Ages van Andries is de volgende:
Age Ages Agema.
Age is overleden op 18-03-1805 in Ferwoude.
Quotisatiekohieren 1749
Age Ages, Wonseradeel
Bron: Wonseradeel, fol. 220
beroep 1778 Schoolmeester
Age Ages heeft zich naast zijn schoolmeesterschap opgewerkt als boer. In 1777 met niets begonnen, bezit hij in 1800 twee schoorstenen, 18 koeien, 4 rieren en 2 paarden.
In 1801 is zijn boerderij afgebrand. zijn vrouw Yke brengt naast wat vee ook bouwland in. De puinhoop van de afgebrande boerderij wordt afgebroken en de boerderij herbouwd.
In 1803 bezitten ze 2 schoorstenen, 19 koeien, 7 rieren, 13 pondmaten bouwland en 5 paarden.
bron: Leo van Dijk
Ykke is overleden op 05-02-1809 in Ferwoude, 51 jaar oud.
Wonseradeel overlijden/begraven 1809
Overleden: Yke Jans, oud 51 jaar
Datum : 5 februari 1809
Plaats : Ferwoude
Opm. : De overledene laat drie kinderen na
Zij is weduwe van Auke Hoites (1757-1795), met wie zij trouwde op 19-04-1778 in Ferwoude.
10 kinderen bekendAge:
(1) trouwde op 17-05-1778 in Ferwoude met Jetske Pieters, 21 jaar oud. Jetske is geboren op 28-08-1756 in Parrega, dochter van Pieter Rintjes en Trijntje Klases. Zij is gedoopt op 12-09-1756 in Parrega.
Notit bij de geboorte van Jetske: Wonseradeel, dopen, geboortejaar 1756, doopjaar 1756
Dopeling: Jetske
Geboren op 28 augustus 1756 in Parrega
Gedoopt op 12 september 1756 in Parrega
Kind van Pieter Rintjes en Trijntje Klases
Jetske is overleden omstreeks 1800, ongeveer 44 jaar oud.
Notitie bij oijden van Jetske: Jetske is overleden bij de geboorte in 1800 van haar dochter Jetske, die naar haar vernoemd is.
(2) trouwde op 05-04-1801 in Wonseradeel met Ykke Jans, 43 jaar oud. Ykke is geboren op 19-09-1757 in Ferwoude, dochter van Jan Fokkes en Hotske Tjeerds.
Noe bij de geboorte van Ykke: Gaast en Ferwoude, Doop Herv. gem. 1700-1811 DTB: 802
Dopeling: Ykke
Geboren op 19 september 1757 in Ferwoude
Dochter van Jan Fokkes en Hotske Tieerts
met groet
Carla
- Andries Koornstra
Hallo Carla,
ik denk dat deze Agema weer een andere moet zijn. In 1749 moet die van de quotisatie al 25 jaar zijn lijkt me. Is hij dan eerst zo'n 20 jaar lang schoolmeester geweest. Het kan natuurlijk wel, maar het lijkt me waarschijnlijker dat dit er toch twee zijn. Ik kan helaas niet de schoolmeesteraanstelling nagaan, want Wonseradeel is één van de weinige grietenijen die nog ontbreken op de page van de Fryske Akademy.
groeten, Andries.
ik denk dat deze Agema weer een andere moet zijn. In 1749 moet die van de quotisatie al 25 jaar zijn lijkt me. Is hij dan eerst zo'n 20 jaar lang schoolmeester geweest. Het kan natuurlijk wel, maar het lijkt me waarschijnlijker dat dit er toch twee zijn. Ik kan helaas niet de schoolmeesteraanstelling nagaan, want Wonseradeel is één van de weinige grietenijen die nog ontbreken op de page van de Fryske Akademy.
groeten, Andries.