Nanne Ymes en Dirk Nannes uit Scharnegoutum

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Andries Koornstra

Bericht door Andries Koornstra »

Ere wie ere toekomt Jelle, een paar avonden geleden opperde Margreet ook al zoiets:
Andries, ik dacht meer aan Richtje Pjjters jonger zusje van Meinu Pijters, de vrouw van Gerloff Claeses.
Maar we weten ook hoe gevaarlijk het is om dingen te beschouwen in de trand van "het kan haast niet anders", goede kandidaat etc.
Moge dit het begin van het bewijs zijn:
BAA N3, folio 466 vso, 4 juni 1624. Op verzoek van Rixt Petersdr, alsmede van Cornelis Peterszn, en Tryncke Sybolts, moeder van de twee jongste kinderen bij Peter Haenckes, haar overledene man, worden Botte Haenckes te Loinga, Hette Haenckes, te Jellum, en Otte Haenckes te Irnsum tot curatoren ad actum divisionis "ten neffens hun moeder aengaende d'voorsr. kynders vaders goederen". Hierna inventarisatie van het sterfhuis Pyter Haenckes en sijn nagelaten huisvrouw Tryncke Sybolts, ten verzoeke van Haencke Peters, Gerloff Clasen, als man en voogd van Meynu Peters, en de voorschreven curatoren in hun qualiteit.
Gemene landen van Sytse Ferckx, Syrck (Watses?), Syuerdt Rommerts en Peter Haenckes, gescheiden 25 mrt 1623; koopbrief dd. 15 juni 1619 van 2/3 van een akker land te Britswerd van Pieter Haenckes op Jetsk Mevis; Obligaties op Hette Haenckes, Peter Duckleste Boxum, Syurdt Jenckes te Folsgare en Here Sybolts.
Het Haenckeverhaal is al aan de orde geweest (tamelijk uitgebreid zelfs) in de Enga vraag: http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=1955&start=60 Het schemaatje van 17 november is het uitgebreidst. Het is wel grappig dat er meer banden van de nakomelingen van Gerlof en Meinu met de Enga-familie zijn.

groetjes, Andries.
Litsehimmel

Bericht door Litsehimmel »

Hallo allemaal :lol:

Ik heb de laatste twee dagen me gek zitten puzzelen en kwam inderdaad iedere keer op de Haenckes connectie uit, maar zonder sluitende bewijzen. Nu hebben we die dus! JOEPIE!!

Heel hartelijk dank voor het verder sneupen jongens (en natuurlijk meiden!). Ik ga het boompje verder invullen, maar houd me natuurlijk altijd weer aanbevolen voor verdere aanvullingen :wink:

Groetjes, LH (druk in de weer met ... yuck ... werken!)
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Litsehimmel

Hallo Jelle.

Dank voor je input m.b.t. de eigenaren van de stukken grond. Op blz 4 van deze discussie was ik al verder ingegaan op de eigenaren a.d.h.v. de genealogie Bonsma.
Jelle de Jong schreef:[...] De kinderen van Richtje Pytters hadden ook eigendom in Jantie Keimpes sate. Hiermee wordt bedoeld de sate van Jantje Oegedr., weduwe van Keimpe Sipckes. Ik sluit niet uit dat Jantje ook een dochter was van Oege Folperts.
Groeten Jelle
Helaas komt Oege Folperts hierbij niet aan bod. Jantje Oegedr zal waarschijnlijk dezelfde zijn als de Jantie Oeges Hansma uit bovenvermelde genealogie, welke was gehuwd met Keimpe Sipckes Ennema. Zij was een dochter van Oeghe Pieters en Jancke Jansdr. Echter, op de website http://home.wanadoo.nl/m.bourgonjen/Tes ... DDDEEE.htm is haar patroniem geen Oeges maar Oenes! Het jaartal waarin zij samen met haar man wordt vermeld (testeren ze dan?) is 1653. Toch misschien interessant om uit te zoeken of er een verband bestaat tussen Oege Folperts en Oeghe Pieters, zeker gezien het feit dat de eerste een zoon Pyter had (mede-eigenaar met Dirck Nannes) waarvan de vernoeming me nog niet duidelijk is.

Zodra ik een ietwat meer samenhangend verhaal kan vertellen kom ik hier weer op terug.

groetjes, LH
Litsehimmel

Hoi Andries en Margreet.

Goed gevonden, jongens! :wink: En het is leuk dat mijn bemoeienis met de Enga discussie weer zijdelings mijn eigen afstamming blijkt te betreffen. Die Gerloff Claesen trok mijn aandacht ook, maar ik kon nergens iets vinden waar ik een aanknooppunt in kon herkennen.

BAA N3, folio 466 vso, 4 juni 1624. [...] koopbrief dd. 15 juni 1619 van 2/3 van een akker land te Britswerd van Pieter Haenckes op Jetsk Mevis; Obligaties op Hette Haenckes, Peter Duckleste Boxum, Syurdt Jenckes te Folsgare en Here Sybolts.
Klopt mijn veronderstelling dat deze laatste waarschijnlijk een broer van Tryncke Sybolts, dus een oom van Richtie Pyters is? In dat geval is deze akte misschien toepasselijk:
Menaldumadeel, huwelijken 1598
Vermelding: Derde proclamatie op 31 januari 1598
Man : Here Sybolts afkomstig van Menaldum
Vrouw : Jets Ynzes
Ik sneup er even verder. Iedereen een prettige dag verder. Groetjes, LH
Andries Koornstra

Bericht door Andries Koornstra »

Dag LH,

mooi dat huwelijk, maar het broer-zusschap staat al zwart op wit, enige antwoorden eerder:
BAA N4, folio 16 vso, 13 apr 1625. Scheiding tussen enerzijds Tryncke Sybolts, nagelaten weduwe van Pyter Haenckes te Britswerd, gesterkt met haar broer Here Sybolts, en ter andere zijde Hette en Botte Haenckes,
groet, Andries
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

G'morgen,

Typfoutje bij Wanadoo testamenten, LH
andersom is het wel goed:
Hansma, Janke Oegesdr., vr. v. Keimpe Sipkesz. Enema * 1653 * 80
Als ze eerder als weduwe te boek staat, is 1653 het jaar van haar eigen testament.

In 1553 zijn er 3 broers Folperts - Oege, Renick/Rienck en Pieter.
Als ze mekaar vernoemen is er van alles denkbaar om op Oege Pieters uit te komen.

Andries, 1624. Op verzoek van Rixt Petersdr
dat is dan toch Richtje Pyters?

groet margreet
Litsehimmel

Andries Koornstra schreef:Dag LH,

mooi dat huwelijk, maar het broer-zusschap staat al zwart op wit, enige antwoorden eerder:
BAA N4, folio 16 vso, 13 apr 1625. Scheiding tussen enerzijds Tryncke Sybolts, nagelaten weduwe van Pyter Haenckes te Britswerd, gesterkt met haar broer Here Sybolts, en ter andere zijde Hette en Botte Haenckes,
groet, Andries
Ah, oops ... tja, boompjes, bos, visueel gehandicapt ... :wink:

LH
Litsehimmel

Margreet Huisman schreef:G'morgen,

Typfoutje bij Wanadoo testamenten, LH
andersom is het wel goed:
Hansma, Janke Oegesdr., vr. v. Keimpe Sipkesz. Enema * 1653 * 80
Ah yes, and a good morning 2 u 2 :wink: Inderdaad, daar staat het wel goed.
In 1553 zijn er 3 broers Folperts - Oege, Renick/Rienck en Pieter.
Als ze mekaar vernoemen is er van alles denkbaar om op Oege Pieters uit te komen.
Zo'n vermoeden had ik ook al. Die Oege Pieters is naar mijn idee een zoon van Pieter Folperts, vernoemd naar zijn oom. Jancke Oeges is dan een kleindochter van Pieter Folperts en dus een achternichtje van de Pyter Oeges die mede-eigenaar is met Dirck Nannes. Nu begin ik me af te vragen waar de naam Hansma vandaan komt. Overigens komt er op de Bonsma site twee keer een Jancke Oeges Hansma voor. De eerste komt ca. 1659 te overlijden en is getrouwd met Keimpe Sipckes Ennema, de tweede trouwt rond 1660 met Yme Olpherts. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een foutje in de jaartallen is geslopen en het hier dezelfde vrouw betreft. Zou dat kunnen kloppen?
Andries, 1624. Op verzoek van Rixt Petersdr
dat is dan toch Richtje Pyters?

groet margreet
Ik mag dan geen Andries heten :wink: maar volgens mij is dat juist Margreet.

Groetjes, LH
Margreet Huisman

a very very good morning,
Nu begin ik me af te vragen waar de naam Hansma vandaan komt.
Stemkohier 1698 Rauwerd (Rauwerderhem)
Stem nr. 31, Hansma state, groot 100 pondematen, aantal stemmen: 1

Zakelijk gerechtigden:
Frans Jetses Roorda, eigenaar van 32 pondematen en 2 penningen
Keimpe Oeges Hansma, eigenaar, met burgemeester Meppel,
van 45 pondematen, en gebruiker (aandeel niet vermeld)
Ime (IEME) Olpherts (OLFERTS) vier kinderen en kindskinderen,
eigenaar van 11 pondematen en 5 penningen
Keimpe Martens, eigenaar
Marten Folckerts (FOLKERTS), uit naam van zijn dochter,
eigenaar, met Keimpe Martens, van 11 pondematen en 5 penningen
Burgemeester Meppel, uit naam van zijn vrouw, eigenaar (zie Keimpe Oeges Hansma)
Broer Hoites, gebruiker
Janke Oeges met Yme 1660 is een kleindochter van Janke 1, wed in 162../163.. denk ik.

groetjes margreet
Margreet Huisman

als we Pieter Oeges Raard even wat ouder maken dan we eerst dachten,
is hij de Pieter Oeges vader van Jancke.

Renick Folperts trouwde voor 1531
in 1553 zijn de cur-broers mogelijk zelf ook al lang getrouwd.

Oege Folperts met Griet Dircx, wier vader 1513 geboren werd, moeder onbekend. Die vader kan op zijn 60e nog een tweede/derde keer trouwen, maar toch .....
Bij ovl vader 1602 en moeder 1606 zijn er al getrouwde kleinkinderen - nb 1583, 1597 heb ik kunnen achterhalen

groet margreet
Litsehimmel

Nu ik even beter naar de namen kijk, vooral die van Hette, Botte en Otte Haenckes kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat wij ons in de richting van de wat sociaal hogere families begeven. Kijk eens naar deze akte:
Naam: Mancke Mercx, cum sociis
inzake een scheiding van de goederen van wijlen
Inthie Bottes
Datering: 22 januari 1547
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16689 (v/h deel YY3), blad 481

De patroniemen Bottes en Mercx, identiek aan die van de ouders van Botte, Hette, Otte, Merck en Pyter Haenckes. Zou deze Inthie een broer zijn van Hancke? En gaan wij dan nu verder terug en komen we dan mogelijk ergens in de buurt van het befaamde Heerema-Hettema-leen uit? Want de namen die daar aan verbonden zijn lijken wel errûg sterk op die hierboven! We zullen het wel zien denk ik.

groetjes, LH
Margreet Huisman

Hoi,

ik was die Bonsma-site vergeten te bekijken,
maar aldaar is het Jancke Oeges > Oeghe Pieters ovl 1597/8 > Pieter Oeges ovl 1568, x Aeth/Ansk -
dus dat lijkt me tijdtechnisch de cur in 1553.
Ze blijft dan een achternicht van Pyter en Folpert Oeges - hun grootvaders zijn broers.

groet margreet
Litsehimmel

Hoi Margreet.

Ik had gisteren sowieso niet gezien dat het je gelukt was een antwoord in mijn monoloog te frummelen :lol: Sowwy ...

Jouw suggestie leek me in eerste instantie wel logisch, tot ik inderdaad ook zag dat het Jancke Oeges en niet Jancke Pieters was. Helaas dus. Je tweede suggestie lijkt me inderdaad plausibeler. De curator Pieter Folperts als vader van Oege Pieters, en die als vader van Jancke. Dan blijft over de Pieter Oeges als eigenaar van het stuk grond te Scharnegoutum in 1640. Hij zou eventueel een broer van Jancke kunnen zijn, maar ik vermoed dat mijn eerdere hypothese dat hij een zoon is van Oege Folperts wat aannemelijker is. En inderdaad blijft de familierelatie dan hetzelfde; Jancke een achter-kleindochter van stamvader Folpert Oeges, en Pieter een kleinzoon van dezelfde.

Wat die naam Hansma betreft, ja, dat had ik natuurlijk ook moeten zien. Maar, ehh ... hoe kwam die state dan aan de naam? Van een eigenaar Hansma? Ah well, never mind, zo belangrijk is het niet in dit verhaal. Wat me meer interessant lijkt is de reden waarom de kinderen van Richtie Pyters een belang hebben in de Keimpema sate. Of mis ik nu weer iets?

Groetjes, LH
Margreet Huisman

denk het, LH - want Keimpema is totally nieuw voor mij.

We weten geen naam van de sate,
en ook niet of hij op naam van Keimpe Sipkes stond of diens vrouw
enkelt maar dat hij 'Jantie Keimpes sate' heet.

De veronderstelling is momenteel: Richtje dr van Pyter Haenties x N. Oeges, = onbekende dochter van Oege Folperts - een familielid van Jantje Oeges x Keimpe.

Die Oeges familieleden kunnen natuurlijk onderling verkocht hebben,
bezit komt niet altijd uit erfenissen, maar ook wel uit aankoop.

Ik had ook nog geen stamvader Folpert Oeges - slechts dit:
Oege >
a: Renick Oeges
b: Pieter Oeges > Oege Pieters > Jantje Oeges
c: Folpert Oeges > Oege Folperts x Griet Dirks en wrsch xx NN:
> de gebroeders Oeges in 1638-40 / de gezusters x de Jellemabroertjes / de kinderen van wl Richtje dr van Pyter Haenties x de N. Oeges dochter.

Kom je trouwens ook zaterdag?
groet margreet
Litsehimmel

Hoi Margreet.

Tjee, weet eigenlijk niet waar ik die term Keimpema sathe vandaan heb. Vreemd ... zal wel te maken hebben met het feit dat pas na generatie 2 of 3 die naam opeens toegevoegd wordt, maar dat heeft denkelijk meer te maken met de naam Keimpes dan met het grondbezit.

De stamvader heb ik eveneens van die Bonsma site afgeplukt. Geen echte bronvermeldingen, maar de gegevens lijken goed in elkaar te zitten. alleen niets gevonden van de oer-stamvader die daar wordt vermeld, een Sipcke Kempes gehuwd met een Ferdw. (??). En waar de naam Ennema vandaan komt, tja ... maar goed dat dit geen Engelse site is :wink:

En, nee, helaas ... zaterdag gaat het niet worden aangezien mijn moeder naar de randstad is afgereisd en daar een paar dagen blijft. Ik moet op de 12-jarige, seniele, gammele, kreupele en ja, stinkende hond letten. Helaas dus. Maybe next time??

Groetjes, LH
Plaats reactie