Jan Jacobs Swart x Jeltje Pieters

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Maikel Galama

familie Swart

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Margreet en Margo,
maar wees gerust
ik ben wel gerust maar ik maakte me zorgen om jou. Of ben ik dan toch ongerust ? :?
Twee keer een zelfde antwoord leidt m.i. ook tot verwardheid !

En tot slot, ik ben bijna klaar met het op de rails zetten van ''onze'' familie Swart, tot nu toe geen verrassingen of ophelderingen mijnerzijds. Het valt me wel op dat ik in een ''arbeidersmilieu'' terechtgekomen ben, ''de andere'' Swarts zaten dacht ik in een iets ''ander'' milieu, waren het geen boeren en zelfstandigen ?

Ik zit ook in andere families dan normaal, ik zit vrijwel nooit in de Swarts, Tichelaars, Andringa's e.d., voor de verandering wel eens leuk.

Mocht ik nog meer te melden hebben dan laat ik het wel horen, waarschijnlijk wordt dat dan morgen.

Groetjes, Maikel.
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Na, een nieuwe verrassing dan vanuit hier:
Trouwregister Gerecht Leeuwarden, 1746
DTB nr: 910, 1740 - 1751
Vermelding: Ondertrouw van 26 maart 1746
Man: Meindert Eppes, Leeuwarden
Vrouw: Acke Oebeles, Leeuwarden

Gestandaardiseerde namen: MEINERT IEPES en AUKJE OEBELES
NB: hij is ruiter
Hij was van 1718, er is er maar 1 - hij doopt vervolgens hv, maar is bij alle andere Ypes peter.
Ik meende dat dat boeren waren, al die andere Jongma's althans.

Dus wat nu met de soldaat? en een second marriage?

O, er was wel een autor in 1786 als Antje Andries gaat hertrouwen met Gerrit Janties. Meteen antwoord op de beroeps-vraag:
cur Jacob Jans Swart, huisman o/Leeuwarden
en Pieter Jacobs, huisman o/Leeuwarden - da's die Terpstra.
Zal wel synchroon lopen met de Jorna-inventarisatie.

Zo kom ik niet aan inscannen toe, hoor .. arme margo maar wachten ...
ciao margreet
Maikel Galama

kolonie Ommerschans

Hoi Margreet,

hier zit ik dus momenteel en dat illustreert enigszins wat ik bedoelde, Margo zegt binnenkort misschien wel dat we moeten stoppen want waarom zit iemand in Ommerschans ?

Overlijdensakte Leeuwarden, 1850
Aangiftedatum 11 februari 1850, akte nr. 78
Pieter Johannes Tigchelaar, man, overleden 23 oktober 1849
Oud 50 jaar, gehuwd
Zoon van Johannes Tigchelaar en Aaltje Pieters

NB: Overleden te Ommen, kolonie Ommerschans, geboren te
Harlingen

Groetjes, Maikel.
embe

Bericht door embe »

ma.....ma......
(da's raar. heb helemaal geen mailtjes ontvangen dat er gereageerd was en zie nu dat er wel 4 nwe berichten zijn.)

margreet, je bent een SCHAT!!!!

nadat ik dank zij jou zeker wist wie de ouders van jeltje pieters waren heb ik de andere kinderen ook ingevoerd. die heb ik dus inmiddels.

ik heb zelf hier de bijlagen vd huwelijken van willemina, pieter en klaas nog eens even heel goed doorgenomen.

ik had je gezegd dat de naam swart bij mij pas begon bij de huwelijken van deze kinderen, maar de vader wordt al als SWART begraven.
bij willemina in 1822 is vader jan jacobs swart op 6 mei 1802 overleden en op 10 mei begraven in jelsum.
bij pieter in 1819 is vader jan jacobs swart op 25 maart 1803 te jelsum begraven.
beiden zijn extracten uit begravingsregister van jelsum (staat dit nog niet op tresoar?)
2 scans van deze aktes stuur ik je zo door via de mail.

en wat me opviel:
de nationale militie van pieter:
hij heeft zwart (wordt geschreven als swart :lol: ) haar en blauwe ogen. is voor het eerst dat ik dit tegenkom in friesland. we hebben allemaal blauwe ogen en zijn blond.

dan zie ik nu opeens dat maikel ook alweer gereageerd heeft. ik heb nog een aantal bidprentjes voor jou. zal ze zo eens even opzoeken.
groetjes,
margo
Maikel Galama

kolonie Ommerschans

Hoi beide,

En het antwoord op mijn vraag is natuurlijk: zoek via google naar kolonie Ommerschans en het antwoord is snel gevonden.

Groetjes, Maikel.
Margreet Huisman

Ik ben yahoo-lid, waar ooit een hele discussie was over allerlei achtergronden ... en met een vermiste Koopmans bezig, so I knew.
Het kan verkeren .. als je de goeie Tichelaar hebt, met al die schrijfwijzen.

Ype en JJ Swart leverden aardappelen en meer aan de gevangenis.
bron: musquetier. Boerderij aan het Jelsumer Binnenpaed.

Op de ovl-scan is Jan Jacobs Swart huisman (en geen soldaat meer ) bij ovl.
groet margreet
embe

Bericht door embe »

hey there maikel!
ik ga helemaal niet zeggen dat jullie moeten stoppen!!! integendeel.
ben al druk aan het mailen met margreet. :-)
de ouders van jeltje pieters heb ik dankzij jullie gevonden, maar ik ben nog steeds op zoek naar de ouders van jan jacobs swart.
en als ik die heb, wil ik ook zijn grootouders weten en zijn overgrootouders enz.
en jouw opmerking over 2 verschillende milieus moet je een beetje mee oppasen. daar kun je geen conclusies uit trekken. heb al verschillende keren meegemaakt dat er uit een gezin de kinderen volledig andere beroepen gingen uitoefenen. of met iemand trouwden die uit een ander 'milieu' kwam.
groetjes,
margo
embe

Bericht door embe »

niet dat het er hier wat toe bijdraagt, maar misschien heeft iemand anders er wat aan.
pieter johannes tichelaar (boereknecht):
lengte: 1 el 500 st
aangezigt: ovaal
voorhoofd: rond
oogen: grijs
neus: dik
mond: ord
kin: rond
haar en wenkbraauwen: bruin
merkbare teekenen: mismaakt
hij is uit hoofde van ongeschiktheid tot den dienst finaal vrijgesteld.
hij kan een hart van goud gehad hebben!
groetjes,
margo
Maikel Galama

milieu

Hoi Margo,
jouw opmerking over 2 verschillende milieus moet je een beetje mee oppassen. daar kun je geen conclusies uit trekken. heb al verschillende keren meegemaakt dat er uit een gezin de kinderen volledig andere beroepen gingen uitoefenen. of met iemand trouwden die uit een ander 'milieu' kwam.
Ik ben het helemaal met je eens, daarom had ik ''milieu'' ook tussen haakjes gezet. Maar toch meen ik het ''milieu'' mee te moeten nemen als ondersteunend bewijs. Niet meer en niet minder.

Groetjes, Maikel.
Margreet Huisman

Maikel, het ontgaat me waarom beroepen en leefomstandigheden een eeuw later meespelen bij een zoektocht naar ouders rond 1720-30-50.
Verder is 'milieu' een akelig besmet woord - het is bijna onmogelijk om dat neutraal te gebruiken, zonder bijklank van afkeuring of waardering.

Ik zei dat ik wist wat Ommerschans was, maar daar bedoel ik mee dat we dus niet 1-2-3 weten waarom iemand daar terecht kwam.
Het schijnt ooit gewoon de bedoeling te hebben gehad van werkgelegenheidsprojekten, maar toen ik er voor het eerst over las, was het al een strafkolonie en een soortement heropvoedingsgesticht, voor stelende bedelaars en dakloze vandalen.
Dat kunnen echter simpelweg misoogsten geweest zijn, en andere rampen en/of economische omstandigheden, waardoor mensen werkeloos werden,

Het liep in elk geval uit de hand - iedereen die er werkeloos uitzag werd maar opgepakt en er naar afgevoerd, vervolgens met de nek aangekeken en als uitschot behandeld, beticht van luiheid en onwerkwilligheid en dus ook doodziek aan het werk gezet, een soort slavernij met lange werkdagen omdat ze 'anders maar naar de kroeg gingen' - niet teveel verdienen want 'het ging toch maar naar de drank' etc.

De omstandigheden en de aanpak waren mensonterend, de tucht was er 7 graden erger dan Veenhuizen, en uiteindelijk hebben ze onder druk van kritiek uit de samenleving moeten sluiten.

Groet margreet
Maikel Galama

Onze familie Swart

Hoi Margo en Margreet,

inmiddels heb ik het pakket van 20 bladzijden mbt de familie Swart nogmaals doorgenomen en ben op een punt gekomen dat ik niet meer weet hoe nu verder te gaan. Of eigenlijk weet ik het wel, alle aktes die er te vinden zijn van het nageslacht van Jan Jacobs (Swart) en Jeltje Pieters goed bestuderen in de hoop ergens een kleine aanwijzing tegen te komen. Hieronder vallen alle aktes van de 3 kinderen, maar ook van de kleinkinderen. Ik denk dan aan de burgerlijke stand aktes, notariele aktes en de Memories van Successie.

Het overlijden van Jan Jacobs is niet te vinden, Jelsum begint in 1806. De naam Swart werd pas na 1811 gebruikt en dat zou er op kunnen wijzen dat de familie die die naam wel voor 1812 gebruikt, een andere is. Misschien was ''onze'' familie wel bij de andere familie werkzaam en hebben ze de naam van hun werkgever aangenomen. Ook een mogelijkheid is het feit dat ze zwart haar hadden zoals Margo mbt de nationale militie van Pieter schreef. En dat zou er weer op kunnen wijzen dat Jan Jacobs van buiten Friesland kwam. Ik heb nogmaals intensief gezocht, inclusief de dopen van Franeker maar het resultaat was nihil.
Margo, je schrijft dat de vader als Swart rond 1802 te Jelsum is begraven, maar ik denk dat hij de naam Swart toen nog niet had. De huwelijksbijlagen dateren van bijna 20 jaar later toen de kinderen de naam Swart al wel gebruikten. Men kopieerde in de huwelijksaktes de familienaam.

In het Andringa boek staat nog het volgende: Gertje Wopkes (Andringa), bij haar komt de Andringanaam vandaan - ze was dv Wopke Rienks Andringa en Uike Annes en ged. 20-01-1741 Leeuwarden RK. Ze overleed rond 1786 onder de klokslag en tr. RK 18-01-1778 Leeuwarden met Johannes/Jan Hiddes, ged. 16-10-1750 RK Leeuwarden en overl. 08-02-1809 te Lekkum, hij was een zoon van Hidde Jacobs en Geertje Jans. Ze hadden 2 zonen, beide Wopke genaamd en ged. in 1779 en 1784. De 2e Wopke is getuige bij het huwelijk van zijn vader met Jeltje Pieters. Bij de overlijdensindex van vader Jan Heddes in 1809 is deze Wopke het 3e kind dat Margreet niet kon vinden. Ik van mijn kant kan het overlijden van deze Wopke niet vinden. De gegevens van Jeltje Pieters zoals die in het Andringa boek staan hebben we reeds.

Ik heb ook nog even over de overlijdensakte van Jeltje Pieters nagedacht:
En bij de ovl van Jeltje Pieters sta ik voor een raadsel.
De aangever Klaas Jans Swart, 55 jr. zoon, en Jacob van den Bijlaard 72jr. verklaren:
weduwe van Jan Hiddes Andringa, vroeger van Jan Jacobs Zwart
geboren te Warga, dochter van Pieter Jacobs en Willemke Klazes.
Misschien was zijn vader Jan wel een zoon van Jacob Klazes, maar helaas, ook via die weg vond ik geen doop van Jan Jacobs.

Tot slot, de onderstaande huwelijken van het nageslacht van Jan en Jeltje vielen me op, ze trouwen allemaal een dochter van Jan Berends en Tietje Sipkes Jongma.

Huwelijksakte Leeuwarderadeel, 1835
Man: Jan Jans Andringa, oud 28 jaar, geboren te Lekkum
Ouders: Jan Hiddes en Jeltje Pieters
Vrouw: Grietje Jans Zandman, oud 22 jaar, geboren te
Rijperkerk, gemeente Tietjerksteradeel
Ouders: Jan Berends Zandman en Tietje Sipkes Jongma
Datum: 14 mei 1835, akte nr. 25

Huwelijksakte Leeuwarden, 1852
Man: Johannes Tichelaar
Vrouw: Sipkje Santman
Datum: 30 mei 1852, akte nr. 98

Huwelijksakte Leeuwarden, 1858
Man: Jan Tichelaar
Vrouw: Baukje Zantman
Datum: 16 mei 1858, akte nr. 55

Groetjes, Maikel.
Margreet Huisman

archief-oogst

Hoi Maikel en Margo,

Die van mij staan ineens met een naam die ze dik 120 jaar niet gebruikten in 1811 in de boeken, dus ...
Ze kunnen hem gehad hebben, de andere Swart kan nog een soortement pleegvader geweest zijn, er kan weer te veel. Dat swarte haar kunnen ze al eeuwen lang gehad hebben, nog van een of andere oorlog met Spanje, het zegt niet meteen dat ze nu niet uit Friesland kwamen.
Ik denk dat er een oma Klases is geweest, en dat Klaas ze bij de aangifte verwart. Ik heb er nog niet om gezocht eigenlijk of er een broer is geweest naar wie die Klaas genoemd is, wiens doop we wel kunnen vinden.
Er stonden wel 10 registers en gravenleggers ed in de kast gister, maar bij het HCL-online zijn die van de andere dorpen.
Deze bronnen zijn er ook nog, sowieso - maar ook omdat hij bij ovl ineens als huisman te boek staat. Misschien was er een familie-lid geldschieter? enkel 3 doopgt van vrouwskant maken me daar echter weinig hoopvol.
Kohieren van de (personele) 25e, 50e, 100e, 125e, 400e, en 1000e penning 1699, 1703-1705, 1708, 1713-1793, 1795-1796, 1798(inv.nrs. D 2-9).
. Reëelkohieren 1737, 1739-1753, 1755-1797(inv.nr. D 1).
. Speciekohieren 1748-1805 (inv.nrs. D 10-11).
. Floreenkohieren 1700, 1708, 1718, 1728, 1738,1748, 1758, 1768, 1778, 1788, 1798, 1818, 1828, 1838, 1848, 1858(inv. nr. D 17). Klappers over de jaren 1838,1848 en 1858 (inv. nr. D 26).
. Huizenregisters c. 1808(inv.nr. D 14a). Deze vermelden per dorp en adresgewijs de namen van de eigenaars en de gebruikers, de nieuwe huisnummers, de grootte van het erf, e.d.

Ik heb intussen die andere aktes Swart nagekeken.
1817 ovl Hiltje Hanses, zonder beroep, gb. Leeuwarden, gehuwd aan Jan Jakobs Swart. Huis 26 letter P.
gt. Ype Jans Swart, aangehuwd broeder en Hendrik Smeding, goede kennis.

1820 ovl Jan Jakobs - Irnsum huis no 105, zonder bedrijf, gb Leeuwarden - wedn van Hiltje Hanzes.
gt. Jan Willems Kamminga 36jr. en Jantje Johannes Kuiper 22jr - iets wat ik niet kon ontcijferen .... en iets wat leek op buren vd overledene.
1817 Huwelijk Rauwerderhem - Petronella Swart, boeredienstbode Deersum, Haye Edeka boereknegt Roordahuizum.
2 doop, 1 brief toestemming van vader Jakob Jans Swart wonend Leeuwarden, 1 ovl-extract Hiltje Hanses,
1 brief toestemming Hayes moeder inclusief bevestiging ovl van haar man (schoenmaker).
1 militie - bruin haar (zijn voorvader kwam van Luikerland-la Belgique) - kaal hoofd en niet opgeroepen.
1827 Leeuwarderadeel, 2 huwelijken op 1 dag van broer Klaas en zus Marijke.
Hij boereknegt Wijtgaard en zij boeredienstmeid onder Wirdum.
1 ovl Hiltje Hanses, 1 ovl Jakob Swart Irnsum, alle dopen,
en 2 keer een brief van Andries Tjeerds Jorna, Jan Tjerks Tjerksma, Reinder Pieters Uitsma en Gerrit Teekes Uitsma dat de grootouders aan zowel moeders- als vaderskant overleden zijn 'voor vele jaren geleden, zij kunnen het zich nog heel goed herinneren, alhoewel zij geen dagteekening eraan kunnen geven'.
In en bij Leeuwarden woonachtig.
Een beetje wonderlijke opm. in de mil: Wegens gebrek aan lengte is hij voor een jaar vrijgesteld. Geen signalement daarbij.
In zoverre wonderlijk Maikel - alsof iemand nog groeit in dat jaar? of als ze te weinig hebben worden ook de wat kleinere mannen alsnog opgeroepen?

Ik zal nog even knoeien met de eerder vermelde gt bij de akte van bekendheid. Die Hepke heet bij ovl Lepke, en een Schoffelmeer in Jelsum/Lekkum? die kende ik nog niet. Dokkum-Dantumadeel-Lwd- omgeving Warga Wijtgaard heb ik - maar ja, je weet nooit waar mensen kennissen hebben.

Ho, bijna vergeten - er was een autor voor 19 jarig Trijntje van de hv Jakob Swart uit Jelsum, die ovl 1784. Het was ook de enige doop die ik kon vinden, maar er is dus idd geen vermelding van een zoon Jan.
groet Margreet
Margreet Huisman

Hoi beiden - ik was ook nog even met Jeltje Pieters haar familie bezig geweest - ik kwam op Spoelstra wegens deze:
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Warga, 1803
DTB nr: 435, 1719 - 1862
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 26 juni 1803
Man: Gerrit Pieters
Vrouw: Geertruy ten Oostendorp
NB: Willemke Pieters/Hendrik Pieters

Huwelijken van kinderen met deze ouder-namen leidde dus naar Spoelstra.
Ik weifelde nog even, omdat ze geen Willemke kregen - tot ik deze vond:

Geboorteakte Wymbritseradeel (mairie Heeg), 1812
Aangiftedatum 27 april 1812, akte nr. 23
Willem Spoelstra, geboren 26 april 1812
Zoon van Gerrit Pieters Spoelstra en Geertruida Hendriks Oostendorp

Nog een zoon Anne in 1821 Idaarderadeel - en vervolgens ....
wel eens op Ameland gezocht, Maikel? ik maar zelden.
3 kinderen trouwen daar en blijven er ook - plus de overlijdens vd ouders. Geertruy als -uida Oostendoop - dus er moet maar even een berichtje naar Tresoar.

Jeltjes broer Hendrik ben ik dan nog kwijt. Hij getuigt nog bij een zoon van haar en Jan Hiddes.

Trijntjes zoon Petrus Rienstra kwam ik tegen bij Musquetier, goud- en zilversmid te Sneek.
Hij trouwt en ovl als Petrus, en krijgt 3 kinderen als Pieter Tjeerds.

Ben nog niets verder met eventuele voorouders.

Ik had 1 generatie Swart bekeken Maikel - maar iedereen kreeg zo weinig kinderen en toch geen nieuwe namen, dat ik maar opgehouden was.
Zo'n ruiter als de gt. Meinert Iepes zit ook door de halve provincie, vrees ik, ze kunnen mekaar dus overal van kennen. Toch is die misschien wat makkelijker in een regiment of hoe het maar heten mag op te sporen.

groet margreet
embe

Bericht door embe »

margreet en maikel,
thnx again voor alle moeite!!!!
was vandaag een dagje winkelen met zoonlief :-)

morgen ga ik jullie bevindingen allemaal even op een rijtje zetten.
maar wilde dit nog even kwijt:
voordat willemina jans swart in 1822 met petrus tichelaar trouwde, had ze al een dochter: jeltje swart (geb. 1820). zij wordt niet erkend bij het huwelijk van haar moeder en trouwt in 1843 als jeltje SWART met frans jacobs bergsma. jawel, een zoon van "onze" jacob tjallings bergsma en grietje hoites.....
een broer van grietje hoites, ate hoites zijlstra, geeft de geb. van jeltje swart in 1820 aan.
en jacob tjallings bergsma komt in de akte van bekendheid (1824) voor als getuige dat hij jan jacobs swart zeer wel gekend heeft.
het was dus een grote vriendenkring.........

margreet, hoe kom jij opeens aan de naam spoelstra? ik had een hendrik pieters in warga gevonden die, uit m'n hoofd, de naam meenders aannam. en vond dat eigenlijk wel aannemelijk. de ouders van pieter hendriks zijn volgens mij hendrik meynerts en trijntje jans. die van wilmke gerrits heb ik nog niet kunnen vinden.

maikel, heb gisteren 2 aktes gestuurd naar margreet. zal ze zo naar jou sturen. in 1819 en 1822 was er dus wel een register van overledenen in jelsum. beide keren is jan jacobs als SWART begraven, weliswaar op 2 verschillende data. maar in 1824 een akte van bekendheid. zou het kunnen dat in die tussenliggende periode het boek zoekgeraakt is?

morgen dus genoeg te doen, maar vind dat helemaal niet erg! blijf het een heerlijke hobby vinden, alhoewel het soms een beetje TE verslavend is tot ergernis van de kinderen. maar toen ik hen vertelde hoe gezellig onze discussies verlopen op dit forum om alleen maar een stel ouders te vinden, worden ze opeens zeer belangstellend en vragen mij steeds of ik hen al gevonden heb.

en nogmaals, ben o zo blij met jullie dat jullie de moeite nemen om mij te helpen de puzzelstukjes te vinden, zodat ik mijn puzzel kan maken
groetjes,
margo
embe

Bericht door embe »

Hoezo verslaving?
Maikel,
Dit snap ik niet:
In het Andringa boek staat nog het volgende: Gertje Wopkes (Andringa), bij haar komt de Andringanaam vandaan - ze was dv Wopke Rienks Andringa en Uike Annes en ged. 20-01-1741 Leeuwarden RK. Ze overleed rond 1786 onder de klokslag en tr. RK 18-01-1778 Leeuwarden met Johannes/Jan Hiddes, ged. 16-10-1750 RK Leeuwarden en overl. 08-02-1809 te Lekkum, hij was een zoon van Hidde Jacobs en Geertje Jans. Ze hadden 2 zonen, beide Wopke genaamd en ged. in 1779 en 1784. De 2e Wopke is getuige bij het huwelijk van zijn vader met Jeltje Pieters. Bij de overlijdensindex van vader Jan Heddes in 1809 is deze Wopke het 3e kind dat Margreet niet kon vinden. Ik van mijn kant kan het overlijden van deze Wopke niet vinden. De gegevens van Jeltje Pieters zoals die in het Andringa boek staan hebben we reeds.
De jan hiddes die in 1809 overlijdt is 36 jaar oud….. kan dus nooit geboren zijn in 1750.
Leeuwarderadeel overlijden/begraven 1809
Overleden: Jan Heddes, oud 36 jaar
Datum : 8 februari 1809
Plaats : Lekkum
Opm. : De overledene was gehuwd en laat drie kinderen na
ik kan de geboorte van wopke niet vinden en dus ook nog steeds niet het derde kind van de jan hiddes die in 1809 overlijdt......
groetjes,
margo
Plaats reactie