wie wil voor mij kijken?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Koop Bosscha

Bericht door Koop Bosscha »

Dag Lidy,

Ik was in de gelegenheid om de overlijdensakte van Albert Koopman in de gemeente Lemsterland in te zien. Hierin wordt het volgende vermeld: "welke ons verklaard hebben, dat KLAAS KOOPMAN oud zevenenzestig jaren, geboren te Oosterzee, zonder beroep, wonende aldaar, echtgenoot van ZWAANTJE ALBERTS KLIJNSMA, zoon van JAN KOOPMAN en WUBBIGJE BOSMA, beide overleden, op den dertienden der maand november dezes jaars (1884) des namiddags ten een ure, te Oosterzee in het huis Wijk 0, nummer 192 is overleden".
Tot zover het citaat uit de overlijdensakte.
Veel succes met je verdere speurwerk.

Koop Bosscha.
lidy

Bericht door lidy »

Hallo Koop,
Bedankt dat je voor mij hebt gekeken. Het is nu dus overduidelijk dat het niet mijn Albert is. Altijd goed om iets zeker te weten!
Groet Lidy
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Lidy en allemaal,

Dit is de akte van Wilhelmina's zoon: mischien staat er in waar zijn moeder verbleef of overleden is. Hij zit net op het randje van geen toestemming meer nodig hebben.

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk
Archieflocatie Noord-Hollands Archief
Algemeen Toegangnr: 358
Inventarisnr: 358.33
Gemeente: Den Helder
Soort akte: Huwelijksakte
Aktenummer: 15
Datum: 01-02-1894
Bruidegom Willem Kuiper
Leeftijd: 30
Geboorteplaats: Norg
Bruid Bernardina Geertruida Mijnders
Leeftijd: 22
Geboorteplaats: Den Helder
Vader bruidegom NN NN
Moeder bruidegom Wilhelmina Kuiper
Vader bruid Johannes Mijnders
Moeder bruid Jansje Wensink
Nadere informatie beroep Bg.: stuurman marine; beroep vader Bd.: koffiehuishouder

groet margreet
Margreet Huisman

Lidy en allemaal, zenuwzinkingskoortsen is tyfus. Het stond heel vaak bij de armenindices toen ik dat wat beter las ' ...koortsen of tyfus'. En toen ik dat nakeek, kwam ik bij: besmet water, dan wel 'het heerste in de omtrek' en bij diverse overledenen waaronder hertogen - ook weer met zenuwkoortsen of (zenuw-)zinkings.. plus 'of tyfus', 'of zware longontsteking' - opgelopen tijdens hulp tijdens een waternoodsramp.
Het gaat dus gepaard met hoge koortsen, ijlen en bewustzijnsverlies. Misschien dat ze het daarom met een begeven der zenuwen in verband brachten. Het kan een paar weken duren en soms overlijden mensen eraan.

* Ten tweede heb ik uitgevogeld dat je Tresoar en Genlias kunt bevragen met 'begint met - onbekend' .
In sommige provincies invullen bij de voornaam, in andere bij de achter-.
Je krijgt dan 'onbekende man of vrouw / onbekend persoon' - de vindplaats, meest water - en soms een geschatte leeftijd.
Sommige provincies hebben niets of heel weinig, maar Friesland heeft er meer dan 500, nogal wat langs de kust.
Mischien zijn er wel meer woorden, hoor - anonieme of zwerver haalde niets uit, met dat laatste kwam ik alleen bij mensen met die achternaam.

* Ten derde heb ik de aktes van Elisabeth 1856 nagekeken - dat had ik nog nergens zien staan.
Geboorte: Aangever Albert Jans Koopmans, timmerknegt, wonend te Sexbierum - Wilhelmina zonder beroep. Er staat niet duidelijk dat hij de vader is: 'geboren 2 uur 's nachts in zijn aanwezigheid uit Wiilhelmina de Kuiper'.
Samen met Johan Wilhelm Lautenbach, 29jr. gewone klerk, en Klaas Hanses Biestra, 34jr. veldwachter.

Ovl: Justus van der Teen, 40jr. en Jacob Dirks Hiemstra, 42jr. agenten van politie in dienst van Bolsward, beiden wonend Bolsward, bekenden van de na te noemen overledene.
Geboren Sexbierum, wonend Waverveen - overleden in huis nr. 452, 7 uur 's morgens.
Als er al een ouder bijstond - in de haast vergeten te noteren - was het enkel Wilhelmina. Gek he dat ik dat dan toch niet onthoud als ik teveel tegelijk nakijk.

Ik heb ook de index van het bevolkingsregister Barradeel nagekeken 1850-1860, maar je Koopmans en (de ) Kuiper(s) komen daar niet in voor. Misschien was het seizoensarbeid.
Vanwege de onderstand voor rekening van Scherpenzeel ook nogmaals de lidmaten aldaar, maar dat liep maar tot 1850. Er was wel een Albert Jans Koopmans 1843 van Gorichem, wat me nu pas opviel. Als hij dat is, was het een jaar voor zijn huwelijk - en misschien kan het ook militaire dienst zijn geweest.

Het werpt toch allemaal andere lichten vind ik. Niet meteen nomaden, marskramers, of kermislieden.
Een overzicht laat voornamelijk Wilhelmina's omzwervingen zien:
1849 Wilhelmina's moeder Maria Kuipers overleden Veenhuizen-Norg
1849 Albert krijgt tijdens zijn ziekte onderstand te Hardenberg voor rekening van Scherpenzeel - daarna tot 1857 hoegenaamd niets of niet meer.
1854 Maria gb. Hijken-Beilen - moeder Wilhelmina arbeidersche, vader nn.

1856 maart Elisabeth Koopmans gb Sexbierum - vader/aangever timmerknegt wonend aldaar, moeder zonder beroep
1856 augustus Elisabeth de Kuiper ovl Bolsward - ook aangegeven in haar woonplaats Waverveen. Albert niet vermeld.
1857 - gedurende de winter van 1857 (is dat jan-feb - of nov-dec?) heeft Wilhelmina onderstand gehad te Sleen-Drenthe voor rekening van Waverveen [archief Gramsbergen]
1857 Hardenberg-Overijssel - woont met een man en kind van 3, dan wel: schijnt met een man te wonen - plus de opm. kwaadwillig verlaten. [armen-indices]
1857- Albert Hardenberg?, of wordt hij enkel doorgelicht of Wilhelmina wel aanspraak op bijstand mag maken? - 'de vrouw kan ook niet werken'
1857 september Maria ovl Mijdrecht, moeder daar verblijvend maar wonend Waverveen.

1860 wilhelmina gb veenhuizen - moeder wonend amsterdam
1861 wilhelmina ovl veenhuizen
1863 willem gb veenhuizen - moeder wonend amsterdam
1877 willem te amsterdam erkend
1894 huwelijk willem te den Helder.

Wat ik er van begrepen heb had Veenhuizen een administratie van haar inwoners - ligt in archief Drenthe.
Vooralsnog staat echter nergens dat Albert daar geweest is.
Als haar moeder overlijdt is Wilhelmina al 18 - ze zou dan al zelfstandig ergens kunnen werken en wonen. En anders werd ze waarschijnlijk aanbesteed vanuit de wezenkolonie voordat ze haar ontsloegen. Pas later raakt ze blijkbaar (weer?) aan lager wal.

* Yahoo heeft verder in elke provincie een groep. Veel mensen daaruit hangen ook wel op de andere forums rond, maar er zijn ook enkel-yahoo-ers. Misschien kun je daar ook nog eens een opzoekvraag stellen.

http://groups.yahoo.com/group/stamboom_drenthe/

http://groups.yahoo.com/group/groningen-genealogy/

http://groups.yahoo.com/group/overijssel-genealogy/

http://groups.yahoo.com/group/Utrecht_Genealogie/

http://groups.yahoo.com/group/Noordholland-Genealogy/

Hieronder de link naar lid worden van yahoo - even flink doorbijten of iemand erbij halen, want het gaat soms wat lastig. Bij sommige groepen moet je vervolgens een soortement voorstel-/sollicitatiebrief schrijven. Dit om enkel serieuze mensen binnen te laten, en de spammers buiten. Er kan dan een paar dagen overheen gaan, voor je lid bent en kunt posten.
http://help.yahoo.com/help/us/groups/groups-48.html

Wel, that's it. Meer nuttige opmerkingen heb ik niet, maar het bleef me even moeien.
O, deze nog - sommige verdwenen mensen zijn opgedoken bij het leger of bij de marine, al dan niet geronseld. Soms speelde dat echter in andere tijden.
groet margreet.
lidy

Bericht door lidy »

Hallo Margreet, Net terug van een weekje uitwaaien op Terschelling gauw even in de mail gekeken. De zoon Willem van Wilhelmina had ik niet. Echter hij heet Kuiper en niet DE Kuiper. Maar die voorvoegsels werden kennelijk niet altijd gebruikt. Ik zal je antwoorden goed doorspitten, ook die op het andere Forum. Daarbij zal ik een stukje overschrijven van de huwelijksakte van de zoon van Albert Jans.
Kost allemaal even tijd en ben nu nog even druk met uitpakken etc.
In ieder geval weer heel hartelijk dank voor je moeite.
Groetjes Lidy
lidy

Bericht door lidy »

I.v.m. vakantie de enigszins late reactie op antwoorden i.v.m. met mijn verdwenen voorouder Albert Jans Koopmans.

Ten eerste hoop ik niet dat Albert Jans Koopmans dood aan de kant van een sloot gevonden is, want dan zal ik nooit weten wanneer hij is overleden etc.
De vraag blijft, Is hij in Amsterdam terechtgekomen en kan iemand voor mij nakijken of er een overlijden aldaar ingeschreven is. Eventueel te traceren via een overlijden van Willemina de Kuiper.

Wat mij verder opvalt in de antwoorden dat 3 kinderen van Willemina de Kuiper geboren worden in Norg cq. Beilen/Veenhuizen . Alle drie vader NN.

Eén kind nl. Elizabeth wordt geboren in Sexbierum, aangever Albert Jans Koopmans, timmerknegt.
Timmerknegt klopt met mijn Albert Jans en zijn moeder heet Elizabeth.
Op de site van Tresoar heb ik het volgende gevonden

Geboorteakte Barradeel, 1856
Aangiftedatum 13 maart 1856, blad nr. 29
Elisabeth Koopmans, geboren 12 maart 1856
Dochter van Albert Jans Koopmans en Wilhelmina de Kuiper

Daar wordt dus de vader genoemd!!! En wel in Barradeel!!!!

Bij de overlijdensakte op zowel Genlias als Tresoar worden geen ouders genoemd:

Detail resultaat: (Overledene)
Bron Burgerlijke stand - Overlijden
Archieflocatie Tresoar, Frysk Histoarysk en Letterkundich Sintrum
Algemeen Toegangnr: 30-07
Inventarisnr: 3008
Gemeente: Bolsward
Soort akte: Overlijdensakte
Aktenummer: B 20
Aangiftedatum: 12-08-1856
Overledene Elisabeth de Kuiper
Geslacht: V
Overlijdensdatum: 11-08-1856
Vader
Moeder
Partner
Nadere informatie Leeftijd: 4 maanden

Bij de burgelijke stand van Vinkeveen Waverveen vind ik dan:
Detail resultaat: (Overledene)
Bron Burgerlijke stand - Overlijden
Archieflocatie Het Utrechts Archief
Algemeen Toegangnr: 481
Inventarisnr: 1209
Gemeente: Vinkeveen en Waverveen
Soort akte: Overlijdensakte
Aktenummer: 57
Aangiftedatum: 11-08-1856
Overledene Elisabeth de Kuiper
Geslacht: V
Overlijdensdatum: 11-08-1856
Leeftijd: 0
Overlijdensplaats: Bolsward
Vader N.N.
Moeder Wilhelmina de Kuiper
Partner
Nadere informatie Leeftijd 4 maanden, geen aktedatum

Hier wordt alleen de moeder genoemd.
Kennelijk woont Willemina NA 1860 in Amsterdam. Albert Jans Koopmans Kan ik slechts traceren t/m 1857.
Dan komt de vraag door wie is Willem Kuiper, zoon van Willemina Kuiper in 1877 erkend????
Wie kan voor mij de huwelijksakte van Willem Kuiper nakijken, Noord Hollands Archief, toegangsnr. 358, inventarisnr. 358.33, Gemeente Den Helder. Soort akte, huwelijksakte d.d. 01-02-1894.

Verder blijft de vraag wie de AlbertJans Koopmans uit Gorinchem is.

Bij het huwelijk van de zoon van Albert Jans Koopmans, Jan Alberts Koopmans met Baukje Jans Buisman op 1 mei 1869, wordt in de huwelijksakte het volgende vermeld:
dat de vader Albert Jans Koopmans vroeger woonachtig te Nijelamer voor ongeveer 20 jaren vandaar vertrokken, alhier onbekend waarheen en niet wetende of hij levend of dood is, of waar hij zich bevindt, doch vermoedelijk overleden.
Albert Jans is dus kennelijk nooit teruggekeerd naar zijn familie.
Dan het antwoord op de vraag van Margreet waarom een kleindochter van Albert Jans Koopmans, Renske Koopmans in Ridderkerk is terechtgekomen. Op 5 mei 1894 is Renske naar Brabant getrokken om te dienen bij de familie De Jonge van Zwijnsbergen. Daarna gaat zij dienen bij de emeritus predikant Lodewijk Gerard Royaards. Met dit gezin verhuist ze mee naar Den Haag. Tussendoor is ze nog in Amsterdam geweest, daarna komt ze in dienst bij Graaf Alexander Johan van Randwijk in Den Haag.
Tussendoor wordt zij weer uitgeschreven naar Wolvega, waar ze waarschijnlijk haar oom Pieter Alberts Koopmans na de dood van zijn vrouw Vroukje de Keizer heeft geholpen. Op 4 december 1900 wordt ze wederom ingeschreven in Den Haag als dienstbode bij Albert Paul Herman Hotz.
In 1904 trouwt zij met Pieter Bothof(f) uit Ridderkerk.
De vader van Renske, Jan Alberts Koopmans overlijdt op 14 april 1892. Zijn vrouw Baukje Jans Buisman vertrekt met haar andere kinderen op 2 mei 1898 naar Burgsteinfurt Duitsland, daarna komen ze terecht in Glanerbrug bij Enschede.
Het vertrek van Renske naar Den Haag etc. heeft volgens mij helemaal niets te maken met de omzwervingen van haar grootvader Albert Jans.
Als iemand uit dit hele verhaal "brood kan bakken"hoor ik het graag.
Als ik niet duidelijk ben geweest door "bedrijfsblindheid"hoor ik het ook graag.
Vriendelijke groet Lidy
Margreet Huisman

Lidy, je vraag: door wie werd Willem erkend? Door zijn moeder.
Genlias 1863 Norg:
beroep moeder: koloniste; woonplaats Amsterdam;
erkend door Wilhelmina Kuiper; Amsterdam 08-09-1877

Ze heten daar geen de Kuiper, dat is zo - maar ik vond het wat stug, toch een Wilhelmina met een leeftijd die klopt met haar gb.jaar Waverveen.

Nav. Geboorteakte Barradeel, 1856 - Sexbierum ligt in Barradeel.
Aangiftedatum 13 maart 1856, blad nr. 29
Elisabeth Koopmans, geboren 12 maart 1856
Dochter van Albert Jans Koopmans en Wilhelmina de Kuiper
Dit zou nog een interpretatie van de intyper kunnen zijn, want dat staat niet in de akte zelf.
En dat komt dan weer omdat ze ook als Koopmans opgeschreven is.
Het lijkt de enige mogelijkheid juist omdat ze Elisabeth heet - maar ze zou nog van een andere man kunnen zijn. Omdat Albert haar aangeeft en Willemina bij hem woont, wordt hij tegelijk voor vader aangezien. Misschien heeft hij enkel een naam geopperd.

Het is wat dubbel namelijk dat ze later enkel de Kuiper heet, met een NN vader.

groet margreet
lidy

Bericht door lidy »

Hoi Margreet, Het wordt er allemaal niet duidelijker van hé. Door de akte van Barradeel op Tresoar dacht ik destijds BINGO. Maar inderdaad het kan natuurlijk ook een andere vader zijn. Hij heeft het kind in ieder geval naar zijn moeder genoemd, zou je dat doen als het niet je eigen kind is? Daarna worden ze pas in 1857 in Hardenberg getraceerd. We willen in ieder geval nog eens naar het Archief Drente om te kijken of Albert Jans bij de Maatschappij voor Weldadigheid ingeschreven heeft gestaan. Ik ben daarbij afhankelijk van de tijd van mijn man omdat ik niet kan rijden en ook geen aktes kan lezen. Er bestaat ook nog een politiebericht over een Albert Koopmans, dat ligt in Zwolle, moeten we ook nog onderzoeken. Dit houdt een mens in ieder geval uit de kroeg en door dit soort vreemde figuren blijft de hobby leuk.
Groetjes Lidy
Plaats reactie