Schoonfamilie Wisma (RK): Andela, Donia, Ludum, Engwirda etc

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Margreet Huisman

mag de lange link in 2-en please?

Bericht door Margreet Huisman »

LH, als jij je lange Tjerkwerd-link ( dd 14-1 2.59 uur) even in 2-en knipt .....
(op 2 regels zet ipv op 1 - zo ongeveer bij pdf)
wordt het allemaal wat leesbaarder, want dan past het weer op een gewoon scherm en hoeven we niet meer te schuiven.

De link kan dan gewoon in 2 keer gecopied en geplakt voor wie hem wil gebruiken.
Bij mij vliegt hij trouwens ook al met die eerste helft naar de tekst.
Het enige verschil is dat de namen dan niet ge-higlight zijn.

http://64.233.183.104/search?q=cache:gY ... ntent%26do_
pdf%3D1%26id%3D82+andries+douwes+donia&hl=en&ct=clnk&cd=1&gl=nl&client=firefox-a

Bij mijn weten passen de andere reacties dan automatisch aan.
groet margreet
Andries Koornstra

Bericht door Andries Koornstra »

Beste Sible, LH en anderen,

bedankt voor de bijdragen. Het erfenisverhaal van Sible is inderdaad heel mooi, de namen gaan er mensen door worden.
De verbindingen met de familie Hollander zijn opvallend. Ook de nog niet behandelde familie Engwerda te Makkum komt hierbij opdraven.

Intussen ben ik bezig geweest de Andela's uit te breiden. Hoewel LH heel wat mensen noemt die er wel bij moeten horen, kom ik nog niet verder dan Feddrick Ansckes als stamvader. Aldus:
I Feddrick Ansckes Andla, wonende te Ried.
Hij was gehuwd met Saeck Sickes.
Uit dit huwelijk:
1 Tjallingh Feddricks Andla, afkomstig uit Ried, volgt onder II-a.
2 Jetscke Feddricks Andla, volgt onder II-b.
3 Buwcke Feddricks Andla. Zij was gehuwd met Jacob Gerryts, wonende te Achlum.
4 Anchises Ab Andla, volgt onder II-c.

II-a Tjallingh Feddricks Andla, afkomstig uit Ried, zoon van Feddrick Ansckes Andla (I) en Saeck Sickes. Hij is getrouwd te Ried op 19 april 1622 met Auck Ennis Monsma, afkomstig uit Tzum.
Uit dit huwelijk:
1 Sicke Tjallings Andla, afkomstig uit Franeker, volgt onder III-a.
2 Feddrick Tiallinghs Andla, volgt onder III-b.
3 Tytie Tiallings Andla. Zij was gehuwd met Claes Sytses, wonende te Achlum.
4 Saeck Tiallings Andla. Zij was gehuwd met Claes Dircks, huisman, wonende te Dongjum.
5 Lysck Tjallings Andla. Zij is getrouwd te Dongjum op 27 mei 1667 met Hans Douwes Hobbema, wonende te Ried.

II-b Jetscke Feddricks Andla, dochter van Feddrick Ansckes Andla (I) en Saeck Sickes. Zij was gehuwd met Jan Jans Wringer, koopman, wonende te Franeker.
Uit dit huwelijk:
1 Johannes Jans Wringer, advocaat voor het Hof van Friesland, geboren te Franeker. Alb.Stud.Ac.Franekerensis. 7 jan 1660. Johannes Wringer J.U.D. Franequerensis Frisius.

II-c Anchises Ab Andla, rekenmeester van Westergo en medicinae doctor, wonende te Leeuwarden, zoon van Feddrick Ansckes Andla (I) en Saeck Sickes. burgers Leeuwarden 1624. Dr.Anchises Andla. Album Studiosorum Academiae Franekerensis. Anno 1616 (1610) Anchises (van) Andla, Achlumaeus, med.
Hij is getrouwd te Leeuwarden op 6 februari 1628 met Sybilla Alberts van Aysma.
Uit dit huwelijk:
1 Frederich van Andla, wonende te Coevorden.
2 Titia van Andla. Zij is in ondertrouw gegaan te Leeuwarden op 10 februari 1655 en getrouwd te Buitenpost op 18 februari 1655 met Petrus Meiontsma, wonende te Buitenpost.
3 Sara van Andla. Zij is in ondertrouw gegaan te Leeuwarden op 3 december 1659 met Albart Sigers, wonende te Groningen.

III-a Sicke Tjallings Andla, afkomstig uit Franeker, zoon van Tjallingh Feddricks Andla (II-a) en Auck Ennis Monsma. FRR Z2, 28 okt 1690. Authorisatie van Hans Douwes te Achlum en Sytse Clasen te Kubaard, tot curatoren bonorum over de goederen van Jan Sickes, omtrent 4 jaar, zoon van Sicke Tiallings bij Gretske Jans. De moeder is requirante.
Hij is getrouwd te Franeker (gerecht) op 11 november 1685 met Gretske Jans, afkomstig uit Boksum. (Zij is later getrouwd te Hennaarderadeel (gerecht) op 30 juli 1690 met Jan Simkes, geboren rond 1643, zoon van Simcke Simckes en Lupck Jans.)
Uit dit huwelijk:
1 Jan Sickes Andla, geboren te Franeker rond 1686. Hij is getrouwd te Wonseradeel (gerecht) op 28 maart 1711 hij bij huwelijk van Kubaard, zij van Tjerkwerd, en gesterkt met haar broer. met Baatje Andrys Donia, afkomstig uit Tjerkwerd, dochter van Andries Douwes Donia en Siouckien Ulbes Homminga.

III-b Feddrick Tiallinghs Andla, zoon van Tjallingh Feddricks Andla (II-a) en Auck Ennis Monsma.Hij was gehuwd met Tryntie Jacobs.
Uit dit huwelijk:
1 Tialling Feddricks Andla.
groeten, Andries.
Litsehimmel

Bericht door Litsehimmel »

Hallo Andries.

Hoewel het me nog steeds een raadsel is waar de naam Tjalling vandaan komt heb ik inmiddels wél weer een eerdere generatie voor je gevonden. Afgaand op de vernoemingen heb ik hier de ouders van Feddrick Ansckes Andla voor je
Naam: Anscke Feddricks
voogd van de jongste kinderen van wijlen Jeldert Syurdts
Datering: 1580
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16698 (v/h deel YY12), blad 349
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: ANSKE FEDDRIKS

Naam: Anske Feddricks, in leven gehuwd met Lisck Jarichs
Datering: 1589
Toegang 14, inv. nr. 16703 (v/h deel YY17), blad 340
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: ANSKE FEDDRIKS
Vrouwelijk: ANSKJE FEDDRIKS
En gezien de naam Jeldert Syurdts uit de eerste akte zal de Feddrick Jelderts uit de volgende akte (zoon van Jeldert, misschien een neefje via de vrouw van Anske Feddriks?) ongetwijfeld ook ergens een lootje aan de boom zijn
Naam: Aebe Douwes, Dokkum
borg van Feddrick Jelderts
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: EEBE DOUWES

Naam: Feddrick Jelderts, Holwerd
Datering: 1582
Toegang 14, inv. nr. 16700 (v/h deel YY14), blad 95
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: FEDDRIK JILLERTS
Overigens meen ik dat de Jeldert Syurdts hierboven genoemd mogelijk identiek is aan Jeldert Syurdts Beyma of Beneyema, zie de volgende akte
Naam: Jeldert van Beyma
broer van Zuyrt en Pieter van Beyma
Datering: 1564
Toegang 14, inv. nr. 16692 (v/h deel YY6), blad 566
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: JILLERT
Hier overigens zijn overlijden gedateerd
Naam: Jeldert Syurdts, Achlum
overleden
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: JILLERT SJOERDS
Morgen kijk ik verder, zo komt er telkens een stukje van de puzzel bij.
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Andries Koornstra

Hallo,

Ja LH dat zal wel goed zitten, Anscke Feddricks x Lisck Jarichs zijn de ouders van Feddrick Ansckes.
Ik heb het idee dat die Andela-naam pas bij Anchises in gebruik raakt bij deze familie. Daarvoor zijn ze nog niet in de buurt van Ried aan het opereren lijkt het, maar wonen ze in Achlum. Immers, bij de studenteninschrijving van Anchises wordt ook Achlumaeus genoteerd. Met andere woorden, ten tijde van zijn geboorte woonden de ouders daar. Daar weer verder op doorbordurend lijkt het me dat ze op een gegeven moment een belang in de aloude Andelastate hebben verkregen, en toen de naam zijn gaan voeren, Anchises voorop natuurlijk. In die opzet hebben ze geen familierelatie met die oudere Andela's.

groeten Andries
Litsehimmel

Hoi Andries.

Ik heb het boompje even verder aangepast, nu met de oudste generatie erbij gevoegd. Het komt er zo uit te zien
I Anske Feddricks in 1580 voogd van de jongste kinderen van wijlen Jeldert Syurdts; ovl voor 1589; gehuwd met Lisck Jarichs.
Uit dit huwelijk:
1. Feddrick Ansckes Andla, volgt onder II.

II Feddrick Ansckes Andla van Deersum, wonende te Ried; geb 1565, ovl op 56-jarige leeftijd 10-10-1627 (NB - moet waarschijnlijk 1622 zijn).
Hij was gehuwd ca 1600 of eerder met Saeck Sickes Palsma, geb 1562, ovl op 77-jarige leeftijd 18-4-1639.
Uit dit huwelijk:
1 Jetscke Feddricks Andla, volgt onder III-a.
2 Anchises Ab Andla, volgt onder III-b.
3 Tjallingh Feddricks Andla, afkomstig uit Ried, volgt onder III-c.
4 Buwcke Feddricks Andla. Zij was gehuwd met Jacob Gerryts, wonende te Achlum.
5 Sicke[/i] geb 1608/1609, ovl op 16-jarige leeftijd juni 1624

III-a Jetscke Feddricks Andla (1589 - 1667), dochter van Feddrick Ansckes Andla (I) en Saeck Sickes. Zij was gehuwd met Jan Jans Wringer, koopman, wonende te Franeker.
Uit dit huwelijk:
1 Johannes Jans Wringer, advocaat voor het Hof van Friesland, geboren te Franeker. Alb.Stud.Ac.Franekerensis. 7 jan 1660. Johannes Wringer J.U.D. Franequerensis Frisius.

III-b Anchises Ab Andla (1599-1645), rekenmeester van Westergo en medicinae doctor, wonende te Leeuwarden, zoon van Feddrick Ansckes Andla (I) en Saeck Sickes. burgers Leeuwarden 1624. Dr.Anchises Andla. Album Studiosorum Academiae Franekerensis. Anno 1616 (1610) Anchises (van) Andla, Achlumaeus, med.
Hij is getrouwd te Leeuwarden op 6 februari 1628 met Sybilla Alberts van Aysma.
Uit dit huwelijk:
1 Frederich van Andla, wonende te Coevorden.
2 Titia van Andla, geb 1638, ovl op 35-jarige leeftijd 16-2-1673. Zij is in ondertrouw gegaan te Leeuwarden op 10 februari 1655 en getrouwd te Buitenpost op 18 februari 1655 met Petrus Meiontsma, wonende te Buitenpost.
3 Sara van Andla. Zij is in ondertrouw gegaan te Leeuwarden op 3 december 1659 met Albart Sigers, wonende te Groningen.

III-c Tjallingh Feddricks Andla (1600/11-1-1643), afkomstig uit Ried, zoon van Feddrick Ansckes Andla (I) en Saeck Sickes. Hij is getrouwd te Ried op 19 april 1622 met Auck Ennis Monsma, afkomstig uit Tzum.
Uit dit huwelijk:
1 Sicke Tjallings Andla, afkomstig uit Franeker, volgt onder IV-a.
2 Feddrick Tiallinghs Andla, volgt onder IV-b.
3 Tytie Tiallings Andla. Zij was gehuwd met Claes Sytses, wonende te Achlum.
4 Saeck Tiallings Andla. Zij was gehuwd met Claes Dircks, huisman, wonende te Dongjum.
5 Lysck Tjallings Andla. Zij is getrouwd te Dongjum op 27 mei 1667 met Hans Douwes Hobbema, wonende te Ried.

IV-a Sicke Tjallings Andla, afkomstig uit Franeker, zoon van Tjallingh Feddricks Andla (II-a) en Auck Ennis Monsma. FRR Z2, 28 okt 1690. Authorisatie van Hans Douwes te Achlum en Sytse Clasen te Kubaard, tot curatoren bonorum over de goederen van Jan Sickes, omtrent 4 jaar, zoon van Sicke Tiallings bij Gretske Jans. De moeder is requirante.
Hij is getrouwd te Franeker (gerecht) op 11 november 1685 met Gretske Jans, afkomstig uit Boksum. (Zij is later getrouwd te Hennaarderadeel (gerecht) op 30 juli 1690 met Jan Simkes, geboren rond 1643, zoon van Simcke Simckes en Lupck Jans.)
Uit dit huwelijk:
1 Jan Sickes Andla, geboren te Franeker rond 1686. Hij is getrouwd te Wonseradeel (gerecht) op 28 maart 1711 hij bij huwelijk van Kubaard, zij van Tjerkwerd, en gesterkt met haar broer. met Baatje Andrys Donia, afkomstig uit Tjerkwerd, dochter van Andries Douwes Donia en Siouckien Ulbes Homminga.

IV-b Feddrick Tiallinghs Andla, zoon van Tjallingh Feddricks Andla (II-a) en Auck Ennis Monsma.Hij was gehuwd met Tryntie Jacobs.
Uit dit huwelijk:
1 Tialling Feddricks Andla.
Andries Koornstra

Hallo allen,

Het blijkt dat wat literatuuronderzoek weer wat meer gegevens oplevert. De familie van Lisck Jarichs wordt in twee bronnen beschreven.
Allereerst het Risselada-artikel uit het Jierboekje van 2003. Op bladzijde 154 komen we het echtpaar Jarich Martens en Syts Abbes, wonend op Groot Lopens onder Kubaard tegen. Ype Brouwers gunt hen zes kinderen: Abbe, Hys, Mintse, Rieme, Egge en nog een niet met naam bekende dochter.
Het onvolprezen boerderijenboek Hennaarderadeel komt tot acht (maar kent Abbe niet, dus totaal zouden het er negen kunnen worden). Het belangrijkste voor ons is in elk geval dat Lisck er ook bij staat. En wat nog mooier is, zij verkoopt als Lisck Jarichs, weduwe van Anske Feddricx te Franeker, land aan Ryuerdt Saeklez en Imck Mintsedr, echtelieden te Kubaard. Imck is vast en zeker haar tantezegster, dochter van Mintse Jarichs. Het speelt in het jaar 1600.

Tenslotte nog een opmerking over de naam Deersum. In Kimswerd is er een echtpaar Anske Jacobs Deersum en Grietje Jetses met kinderen Jacob (geb.1657), Buwkjen (1659), en Feddrick (1665). Dat zal toch geen toeval zijn!

groet, Andries
Laatst gewijzigd door Andries Koornstra op donderdag 17 jan 2008 11:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Andries Koornstra

Dag,

nog even de oplossing van het laatste zinnetje uit mijn vorige antwoord. Weer een jierboekje, 1984, artikel Roorda II. Daar staan ze: Anske Jacobs van Dearsum en Grietje Jetses Roorda. En Anskes ouders zijn bekenden van ons! In het staatje van LH staan ze onder generatie II, kind nummer 4. Jacob Gerrits en Buwkje Feddricx Andela. Is dat ook weer rond!. Opmerkelijk is wel dat zij mennist zijn. Maar ja, Anchises laat zijn kinderen klaarblijkelijk hervormd dopen. Onze tak is in ieder geval duidelijk katholiek gebleven.

groet, Andries
Litsehimmel

bericht gewijzigd i.v.m. foutieve interpretatie gegevens

Hoi Andries.
Harlingen, huwelijken 1654
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 10 mei 1654
Man : Anscke Jakobs Dersum afkomstig van Achlum
Vrouw : Griettie Jetses afkomstig van Tzummarum
Opmerking : attestatie van beide dorpen
Griettie Jetses was een Roorda (haar vader wordt in 1634 vermeld op de Roorda sate te Tzummarum) en doopsgezind. Zij was een dochter van Jetse Foeckes en Pytrick Jacobs Eysma.

Een zuster van Anscke, Cunierke (Knierke) Jacobs Deersum huwde in 1627 met Claes Freercks Braam Geen dopen gevonden (waarschijnlijk vanwege de doopsgezindheid) die deze Anscke aan de familie Andla kunnen koppelen, maar de naam van hun zoon is denk ik wel doorslaggevend: Feddrick Ansks van Deersum, doopsgezind leraar te Harlingen en in 1686 getrouwd met Jeltie Sickes. Hun dochter Gryttie overlijdt in 1775 op de Andla-sate te Ried. Et voila.

Nog wat info over deze - aan de Andla's gerelateerde - familie van Deersum
"Aan beide zijden in de lengterichting van de kerk (van Achlum) zijn kleinere stenen, van twee familiegraven van de familie van Deersum, (gewoond hebbende op de gelijknamige boerderij de Poartepleats (no.5)

Langs de rand van de ene steen staat:

*Anno 1584 8 Marty de eerzame Manske Feddrix van Deersum oud 47 jaar (naar mijn idee moet dit Anscke zijn, dus de stamvader)
*Anno 1601 De 8 Iwe sterft de eerzame Lysck Jaeriche dochter
*Anno 1670 19 februari is in de Hear ontslapen Grietje Jetses Roorda, huisvrouw van Anske Jacabs van Deersum, oud 34 jaar

In het midden van de steen heeft zich een thans onzichtbaar familiewapen bevonden en daaronder het opschrift:
"1727 12 september gestorven Romke Jacobs Braam, ontvanger generaal buitendijks en zijn zoon Jacob Romkes"

Op de andere grafzerk staat:

*Anno 1668 16 may is de Here gerust Michiel Jacobs van Deersum Frije en huisman op Deersum oud 62 jaar.
*Anno 1681 9 febr. begraven de eerzame jonge sel Jacob Anskes van Deersum, 23 jaar

In het midden van de steen:

*1709 Freddrix Anskes 43 jaar
*1720 Jetske Sickes van Deersum weduwe van de coopman
*1734 Fredrick Clasen
*1765 Fred … (onleesbaar) Fredrick Fontein Doctor te Harlingen oud 30 jaar
*1787 18 juni Claes Fontein 76 jaar

De naam Michiel Jacobs 1658 komt eveneens voor op een gedenksteentje in de poort van de boerderij Groot Deersum.

(uit: Geschiedenis van Achlum door Klaas van der Pol)

Tenslotte nog dit, gevonden in Rekken oer it boekjier 1606/1607
Achlum
964 Feddrick Ansckesz 118 pond. à 33 st. 194-14-0
Feitelijk zou je mogen concluderen dat de familie Andla is voortgesproten uit deze familie van Deersum, denk je niet? En dan nog een vraag, waarvan het antwoord misschien al voor de hand ligt maar mij gewoon ontgaan is: wat is de connectie tussen Achlum, Ried en Deersum? En waar komt toch die naam Tjalling vandaan?! Enfin, de puzzel is dus nog niet compleet.
Sible Hettinga

Andla.

Bericht door Sible Hettinga »

Beste Andries, LH en anderen,

Nog een verwijzing. Anchisis Andla, Tietske van Andla en Pieter Mejontsma komen alle drie voor op blz. 92 van GJ 1997 en laat ik nu juist vanwege de Jornaverhalen de jierboeken 1997 en 1998 hebben uitgeleend.

Ik heb ook nog even gekeken naar Hans Douwes Hobbema. Hij en Lisck kopen Hobbemastate te Kubaard in 1687. De boerderij is dan al niet meer in het bezit van de "oorspronkelijke" Hobbemafamilie. Hans is boer te Achlum op een gepachtte boerderij. Ik neem aan dat Hans zich naar het bezit van Hobbemastate Hobbema heeft genoemd. Een relatie met de "oorspronkelijke" Hobbemafamilie heb ik niet kunnen vinden.

En tenslotte LH, je vraagt je wat de relatie is tussen Ried, Achlum en Deersum. Ik neem aan dat je daarbij aan het dorp Deersum hebt gedacht. Een deel van het antwoord op jouw vraag staat al in een door jou aangehaalde quote: Deersum, of de "poartepleats", is een boerderij onder Achlum. De poort is er nog.

Aardig trouwens, zo'n familie met een gereformeerde, doopsgezinde en rooms-katholieke tak.

De groetenis,
Sible.
Litsehimmel

Hoi Andries.

Ik plaatste mijn antwoord net even na dat van jou en daardoor zitten we nu feitelijk met dubbele vermeldingen. Ach, hoe later op de avond .. :wink:

Sible, zoals ik al zei lag het antwoord me waarschijnlijk al aan te staren. Inderdaad, Deersum naar de boerderij die ze bewoonden. Overigens vond ik waarschijnlijk de ouders van Hans Douwes Hob(be)ma, genoemd in een artikel: Douwe Hessels Hobbema en Pytie Jacob Meinertsdr.
Franekeradeel, huwelijken 1641
Vermelding: Derde proclamatie op 4 maart 1641
Man : Douwe Hessels Hobbema
Vrouw : Pijtie Jacobs afkomstig van Tzum
Gestandaardiseerde namen: DOUWE HESSELS en PIETJE JAKOBS
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Franekeradeel 1591-1771

Hennaarderadeel, huwelijken 1641
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 13 oktober 1641
Man : Douue Hesselszn afkomstig van Kubaard
Vrouw : Pijttie Jacobsdr afkomstig van Tzum
Opmerking : bruidegom: Hessel Douueszn, bruid: Jacob Meinertsdr
Gestandaardiseerde namen: DOUWE HESSELS en PIETJE JAKOBS
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Hennaarderadeel 1588-1644
Douwe staat vermeld in het Grote Boek van Hessel
Kubaard; grafsteen in de kerk

[3495] Anno 1662 de 28 may is in den heere gerust de eersamen Douwe Hessels Hobbema out ontrent 73 jaer ende leyt hier begraven
Dus geboren ca. 1589. Hij is in ieder geval de (oudste?) broer van de volgende persoon
Hennaarderadeel, huwelijken 1626 (voor het gerecht)
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 20 november 1626
Man : Abbe Hesselszn afkomstig van Kubaard
Vrouw : Idke Jacobsdr afkomstig van Dronrijp
Opmerking : bruidegom: Hessel Douuiszn, bruid: Jacob Meyntisdr
Verder vond ik de volgende vermelding
Anno 1673 den 5 Julÿ is in den Heere
gerust den E[ersame] Iaakle Hessel[s]
Hobema out int [.]0 Iaer ende leit
alhier begraven
In Friezen uit vroeger eeuwen is een 6 ingevuld tussen de haakjes. Jackle is dus geboren in het jaar 1613. Hoewel ik in eerste instantie dacht nog een broer van Douwe te hebben gevonden vind ik een tijdsverschil van 24 jaar tussen de geboorte van twee broers wel erg veel, tenzij vader Hessel Douuis twee maal gehuwd was.

Over Jackle Hessels heb ik nog wat meer gegevens gevonden:
Hennaarderadeel, huwelijken 1636 (voor het gerecht)
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 24 augustus 1636
Man : Jackle Hessels afkomstig van Kubaard
Vrouw : Ancke Harckedr afkomstig van Kubaard
Opmerking : bruid: Harcke Syouckisdr
In 1640 was hij eigenaar van Groot Gietens, Kubaard stem 21. (bron: Tusken Flie en Lauwers; Kûbaard) Ik meende me te herinneren dat Groot Gietens ook in de discussie omtrent de familie Tjeppenboer naar voren was gekomen. In de scans die ik van Margreet ontving het volgende:
bovenaan blz 261 van het Boerderijboek Hennaarderadeel

stem 21, Groot Gietens: [...]Getenser sate; behalve datgene dat aan Hessel Douwes is uitgewezen; b.28 pm. land in vorengenoemde sate.
Het zou mooi zijn als Margreet of iemand anders blz 260 van het boek kon inlezen, misschien dat we zo meer informatie verkrijgen. Overigens leeft Hessel Douwes nog in 1640 (volgens HisGis) en zit dan op stem #SC 16 te Kubaard. In 1698 zit op diezelfde stem een Hans Douwes, papist. Mogelijk een zoon van Douwe Hessels?
Andries Koornstra

Beste Sible, LH en anderen,

alleen wat korte opmerkingen naar aanleiding van jullie recente antwoorden.
Sible, ik heb dat jierboekje even opgeslagen. Ze worden genoemd in een artikel Boelens, maar er staat over de Andela's niets vermeld dat wij nog niet weten (Peter Mejontsma is Boelens-erfgenaam).
Dan de Hobbemakwestie. Ik zit helaas niet in mijn bibliotheek thuis (blabla) dus ik kan het niet nakijken. Maar het is zoals Sible al aangeeft. In het boerderijenboek wordt het ook duidelijk. Hans Douwes koopt Hobbema zathe, en gaat zich dan met die naam tooien. LH, de Douwe Hessels Hobbema en Pytje Jacob Meinertsdr die jij noemt had ik ook gevonden, maar ik heb ze af moeten keuren. Ik kan nu even niet nazoeken hoe precies, maar het heeft te maken met een afkoop van de wezen omdat één van de ouders hertrouwt. Douwe en Pytje hebben dan drie kinderen, waar geen Hans bij zit. Ik zal het nog wel even precies nazoeken, maar ik weet niet of dat vandaag nog kan, want ik moet op receptie met diner vanavond, dus .....
Wel wordt Douwe Hessels genoemd in het boerderijenboek bij Hobbema, met ouders en broers/zusters. Ik vermoed hier dan ook weer een oude en een nieuwe Hobbemafamilie, die waarschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. Het voorkomen van de naam Douwe is dan toeval.
Ondertussen is de tijd denk ik wel rijp om de Hobbema's in deze vraag te betrekken. Ik ben in ieder geval heel erg benieuwd van wie Hans er één is. Ik heb al op Douwe Hanses gezocht. Ze zijn katholiek, dus je verwacht een huwelijk voor het Gerecht. Vader Douwe, en één van de ouders een Hanses. Leverde nog geen passende match helaas. Mogelijk moet het op een wat meer omslachtige manier worden aangepakt, door reconstructie van het Hobbema/Andela-gezin. Er is in ieder geval bezit, een heuse zathe in Kubaard. Kortom, wordt vervolgd.

groeten, Andries
Sible Hettinga

Hobbema Kubaard.

Beste LH,

Eerst maar een overzichtje:
I Hessel Douwes (Hobbema), zoon van Douwe Folckerts en Houck Jelles van Hobbema, is geboren rond 1560.
1645 (HEN I9 855) Boedelbeschrijving in het sterfhuis van wijlen Hessel Douwes en Ack Abbes, echtelieden op Hobbema sate te Kubaard. Kinderen: Douwe Hessels, ongeveer 50 jaar, te Kubaard, Folkert Hessels, ongeveer 50 jaar, te Midlum, Abbe Hessels, oud ongeveer 46 jaar, op Ameland, en Jackle Hessels, 40 jaar, te Spannum.
Hessel was gehuwd met Aeck Abbes. Aeck is geboren rond 1565.
Van Hessel en Aeck zijn vier kinderen bekend:
1 Douwe Hessels Hobbema is geboren rond 1589, zie II-A.
2 Folckert Hessels Hobbema is geboren rond 1595.
3 Abbe Hessels Hobbema, wonende te Kubaard, is geboren rond 1599.
Abbe trouwt op vrijdag 20 november 1626 in Hennaarderadeel op ongeveer 27-jarige leeftijd met de ongeveer 21-jarige Idke Jacobs, waarschijnlijk dochter van Jacob Meinerts. Idke, wonende te Dronrijp, is geboren rond 1605.
4 Jackle Hessels Hobbema is geboren 1604 of 1605, zie II-B.

II-A Douwe Hessels Hobbema, zoon van Hessel Douwes (Hobbema) (I) en Aeck Abbes, boer, wonende te Kubaard, is geboren rond 1589, is overleden op zondag 28 mei 1662, is begraven te Kubaard (in de kerk). Douwe werd ongeveer 73 jaar.
Douwe gaat in ondertrouw op maandag 4 maart 1641 te Franeker (gerechtelijk, derde proclamatie), trouwt op zondag 13 oktober 1641 in Hennaarderadeel (hij van Kubaard en zij van Tzum) op ongeveer 52-jarige leeftijd met de ongeveer 21-jarige Pytie Jacobs, dochter van Jacob Meinerts en Eelck Douwes. Pytie is geboren rond 1620.
Pytie was in 1670 met haar kinderen voor de helft eigenaar van Tzum 31.
Van Douwe en Pytie zijn drie kinderen bekend:
1 Eelck Douwes Hobbema is geboren rond 1644, is overleden rond 1696. Eelck werd ongeveer 52 jaar.
Eelck trouwt op maandag 30 april 1663 te Franeker (gerechtelijk, hij van Wijnaldum en zij van Tritsum onder Tzum) op ongeveer 19-jarige leeftijd (1) met de ongeveer 23-jarige Foecke Tjepkes. Foecke, brouwer, is geboren rond 1640.
Eelck gaat in ondertrouw op dinsdag 16 oktober 1674 te Franeker (gerechtelijk, hij van Makkum en zij van Franeker, zij is weduwe van Foeke Tjepkes) op ongeveer 30-jarige leeftijd (2) met de ongeveer 29-jarige Dirk Lammerts Jorritsma, zoon van Lammert Dircx (koopman) en Tyets Ates. Dirk, brouwer en koopman, is geboren rond 1645, is overleden voor 1696. Dirk werd hoogstens 51 jaar.
2 Eeke Douwes Hobbema ook genaamd Aeck (Aek-Moeij) is geboren rond 1647 te Kubaard (Hen.), is overleden donderdag 7 of vrijdag 8 juni 1703 te Dronrijp (Men.). Eeke werd hoogstens 56 jaar.
Eeke trouwt rond 1667 op ongeveer 20-jarige leeftijd (1) met Ipe Jacobs. Ipe is overleden voor 1671.
Eeke gaat in ondertrouw op maandag 27 juli 1671 te Franeker (gerechtelijk, proclamatie, hij van Tzummarum, zij van Franeker, hij is smid, zij is weduwe van Ype Jacops), trouwt op zondag 20 september 1671 in Barradeel (hij van Tzummarum en zij van Franeker) op ongeveer 24-jarige leeftijd (2) met Inte Dircx. Inte, mr smid, is afkomstig uit Marssum, is overleden voor 1683.
Eeke gaat in ondertrouw op zondag 28 februari 1683 in Barradeel (derde proclamatie, hij van Dronrijp en zij van Tzummarum, hij is kleermaker en koopman, zij is weduwe van Ente Dircks), trouwt op zaterdag 13 maart 1683 in Menaldumadeel (hij van Dronrijp en zij van Tzummarum) op ongeveer 36-jarige leeftijd (3) met de 50-jarige Heert Piers, zoon van Pier Harings (winkelier) en Geertje Jetses. Heert is geboren in 1633, is overleden op zondag 11 maart 1714 te Dronrijp (Men.). Heert werd 81 jaar.
Heert was eerder gehuwd (1) met Antje Ymes.<1..3>
Heert was later gehuwd (3) met Dieucke Heins.<4,5>
3 Japcke Douwes Hobbema is geboren rond 1650, is overleden voor 1712. Japcke werd hoogstens 62 jaar.
Japcke trouwt (kerk) (gereformeerd) op zondag 26 januari 1670 te Franeker (beiden van Franeker, hij is burgervaandrig) op ongeveer 20-jarige leeftijd (1) met de ongeveer 25-jarige Cornelis Ewerts. Cornelis, burgervaandrig, wonende te Franeker, is geboren rond 1645.
Japcke was gehuwd (2) met Georgius Duinterp. Georgius, dominee, wonende te Jutrijp, is geboren rond 1650.
Georgius was later gehuwd (2) met Tjepke Mincks.<6,7>

II-B Jackle Hessels Hobbema, zoon van Hessel Douwes (Hobbema) (I) en Aeck Abbes, boer, wonende te Spannum en te Kubaard, is geboren 1604 of 1605, is overleden op woensdag 5 juli 1673, is begraven te Kubaard (in de kerk). Jackle werd hoogstens 68 jaar.
Jackle trouwt op zondag 24 augustus 1636 in Hennaarderadeel op hoogstens 31-jarige leeftijd met de ongeveer 20-jarige Antje Harckes, dochter van Harcke Siouckes en Mints Foppes. Antje, wonende te Kubaard en te Spannum, is geboren rond 1616, is overleden in juni 1675, is begraven te Kubaard (in de kerk). Antje werd ongeveer 59 jaar.
Van Jackle en Antje zijn zeven kinderen bekend:
1 Hessel Jackles Hobbema, wonende te Ried, is geboren in 1640, is overleden voor donderdag 15 april 1706. Hessel werd hoogstens 66 jaar.
Op 15 april 1706 worden Goris Jackles en Pier Heerts tot voogden benoemd over Hessels kinderen bij Grietie Douwes te Ried.
Hessel trouwt op dinsdag 22 januari 1686 in Franekeradeel (hij van Kubaard en zij van Tzum, zij is weduwe van Pier Alberts) op 46-jarige leeftijd met de ongeveer 23-jarige Grietje Douwes. Grietje is geboren rond 1663.
Grietje was eerder gehuwd (1) met Pier Alberts.<8>
Grietje was later gehuwd (3) met Ate Jans.<9,10>
2 Rintje Jackles Hobbema, bakker, wonende te Kubaard en te Tzum, is geboren in 1642.
Rintje trouwt op zaterdag 19 juni 1666 in Hennaarderadeel (met toestemming van de wederzijdse ouders) op 24-jarige leeftijd met de ongeveer 21-jarige Marie Tietes ook genaamd Mary Tietes, dochter van Tiete Wytses en Trijn Freerks. Marie, wonende te Kubaard en te Tzum, is geboren rond 1645.
Marie was later gehuwd (2) met Haringh Meintes.<11,12>
3 Acke Jackles Hobbema is geboren in 1643, is overleden in mei 1681 te Kubaard (Hen.). Acke werd 38 jaar.
Acke was gehuwd met Jacob Pytters. Jacob is geboren rond 1640.
4 Goris Jackles Hobbema, boer, wonende te Kubaard, is geboren in 1650, is overleden op donderdag 6 juni 1726 te Tzum (Frdl). Goris werd 76 jaar.
Op 15 april 1706 wordt Goris, huisman te Kubaard, tezamen met zijn zwager Pier Heerts, benoemd tot voogd over de kinderen van zijn broer Hessel Jackles bij Grietie Douwes te Ried.
Goris trouwt op zondag 1 maart 1682 in Hennaarderadeel (beiden van Kubaard) op 32-jarige leeftijd (1) met de ongeveer 22-jarige Pitrick Claeses. Pitrick, wonende te Kubaard, is geboren rond 1660.
Goris trouwt op zondag 18 mei 1698 in Hennaarderadeel op 48-jarige leeftijd (2) met de ongeveer 28-jarige Geertje Jacobs. Geertje, wonende te Kubaard, is geboren rond 1670.
5 Mens Jackles Hobbema is geboren in 1653, is overleden op maandag 6 november 1741 te Franeker. Mens werd 88 jaar.
Mens trouwt op maandag 4 juni 1685 te Franeker (gerechtelijk, zij van Kubaard, hij is koopman) op 32-jarige leeftijd met de ongeveer 35-jarige Schelte Sybrens Albaerda. Schelte, koopman, is geboren rond 1650.
6 Hancke Jackles Hobbema is geboren in 1655 te Kubaard (Hen.).
Hancke was een volle nicht van Piers stiefmoeder.
Hancke trouwt op zaterdag 16 maart 1686 in Menaldumadeel op 31-jarige leeftijd met de ongeveer 23-jarige Pier Heerts, zoon van Heert Piers en Antje Ymes. Pier is geboren rond 1663, is overleden op zaterdag 22 juni 1748 te Dronrijp (Men.). Pier werd ongeveer 85 jaar.
7 Brechtje Jackles Hobbema is geboren in 1657, is overleden in 1731. Brechtje werd 74 jaar.
Brechtje gaat in ondertrouw op woensdag 16 februari 1701 in Hennaarderadeel op 44-jarige leeftijd met de ongeveer 41-jarige Rein Sjoerds. Rein, grootschipper, wonende te Makkum, is geboren rond 1660.
Rein was eerder gehuwd (1) met Sjoukje Johannes' Engwerda.<13,14>

Noten

1) Heert trouwt op vrijdag 23 maart 1657 te Franeker (gereformeerd, attestatie afgeven, hij van Dronrijp en zij van Franeker, "aan 't kerckhoff", zij is weduwe van Tialling Gerriets) met Antje.
2) Tjalling Gerriets. Tjalling is geboren rond 1640.
3) Antje Ymes ook genaamd Antje Emes, dochter van Yme. Antje is geboren rond 1635. Antje was eerder gehuwd (1) met Tjalling Gerriets.
4) Heert trouwt op dinsdag 23 april 1709 in Menaldumadeel met Dieucke.
5) Dieucke Heins. Dieucke is overleden op donderdag 25 januari 1720 te Dronrijp (Men.).
6) Georgius gaat in ondertrouw op zaterdag 21 mei 1712 te Franeker (gerechtelijk, hij van Jutrijp en zij van Franeker, hij is dominee), gaat in ondertrouw (kerk) op woensdag 8 juni 1712 te Franeker (attestatie afgegeven) met Tjepke.
7) Tjepke Mincks. Tjepke is geboren rond 1660.
8) Grietje trouwt op zaterdag 23 oktober 1683 te Baijum (gereformeerd, hij van Winsum en zij van Baijum) met Pier.
9) Grietje trouwt op vrijdag 5 februari 1706 te Ried (zij is weduwe van Hessel Jakles) met Ate.
10) Ate Jans. Ate is geboren rond 1670.
11) Marie gaat in ondertrouw op donderdag 29 juli 1683 te Tzum (gereformeerd, eerste proclamatie) met Haringh.
12) Haringh Meintes. Haringh, wonende te Tzum, is geboren rond 1645.
13) Rein gaat in ondertrouw op woensdag 2 februari 1684 in Wonseradeel (derde proclamatie, hij van Makkum, met attestatie naar Bolsward) met Sjoukje.
14) Sjoukje Johannes' Engwerda, dochter van Johannes Sytses Engwerda (apotheker) en Antje Jans Engels. Sjoukje is geboren rond 1665.

Hessels Hobbema en Antje (Ancke) Harckes zitten zowel in de kwartieren van mijn vader als in die van mijn moeder.

Naast het Boerderijenboek zijn veel van bovenstaande gegevens ontleend aan het artikel Tolsma van Henk Zeinstra in GJ 1996. Op blz. 72 van dat jierboek: In 1670 waren Pytie Jacobs en haar kinderen (Eecke, Eelck en Japcke) nog voor de helft eigenaar van Tzum 31. Geen Hans te bekennen.

Ook in het boerderijenboek heb ik niets kunnen vinden wat aanleiding zou kunnen geven Hans Douwes onder de "oorspronkelijke" Hobbema's te scharen.

De groetenis,
Sible.
Sible Hettinga

Jackle hessels Hobbema.

Beste LH,

Ik was nog vergeten te melden dat het niet te lezen cijfer in het grafschrift van Jackle een 7 moet zijn geweest.

De groetenis,
Sible.
Margreet Huisman

Hans Douwes

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi allen,

Bladzij 1 is gerepareerd !!

Merci voor het overzicht Sible - toch nog weer wat nieuws voor me af en toe.
Sommige leeftijden in BB-Hen rammelen wat met de grafopschriften, LH - hoe dat kan weet ik niet.
Ik kwam op hetzelfde als Sible en Andries uit, niets van een Hans bekend, en de andere kinderen bewezen in documenten.
Geen te vernoemen Hans ook in de voorouders - en bij Jackle met zijn velen ook niets.

Ik denk eigenlijk dat we de hele Hobbema met een korrel zout moeten nemen.
ik kwam ergens langs een testament van ... en Hans Douwes (Hobbema?) - maar blijkbaar is dat (Hobbema?) weggevallen op de Mpaginae van LH.
Iemand vroeg het zich denkelijk ook af vanwege de Kubaard en toeval-Douwe - maar dat is alles.

We hebben dus enkel en alleen die ene LH's mpaginae ervoor - en het gaat nu ietwat een eigen leven leiden.
Nergens is verder iets te vinden, niet dat hij die naam gebruikt,
geen nakomelingen met die achternaam, niets.
Franekeradeel, huwelijken 1667
Vermelding: Derde proclamatie op 12 mei 1667
Man : Hans Douwes afkomstig van Dongjum
Vrouw : Lisck Tijallinghs afkomstig van Ried
Opmerking : getrouwd te Dongjum op 27 mei 1667
Hij woont ook niet zelf op Hobbema ..... voor zover ik kan zien althans:
Stemkohier 1698 Achlum (Franekeradeel)
Stem nr. 5, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Claas (KLAAS) Romkes Braem (BRAAM), eigenaar; mennist
Hans Douwes, gebruiker

Stemkohier 1698 Kubaard (Hennaarderadeel)
Stem nr. 16, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Hans Douwes, eigenaar; papist
Jan Pytters (PIETERS), gebruiker

Stemkohier 1698 Pingjum (Wonseradeel)
Stem nr. 2, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Hans Douwes te Achlum, eigenaar; papist
Jan Femmes te Achlum, eigenaar; papist
Jeme (IEME) Rintjes, gebruiker
Vanwege de Pingjum is dit hem misschien ook:
Wonseradeel, huwelijken 1689
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 28 april 1689 in Pingjum
Man : Hans Douwes afkomstig van Pingjum
Vrouw : Reynu Jelles afkomstig van Pingjum
Er trouwen een generatie later Trijntje - Douwe - Hylk en Jelle Hanses vanaf Pingjum
Vreemd, niets parochie, niets hv dopen - DG geworden?
Mijn rk Franeker doopboek is even zoek, maar dat zou dan nu nog de enige mogelijkheid zijn onbekende Hobbema's in op te duikelen, die dan van hem zijn.

Op zich was het ook wat verwarrend dat iedereen in de overzichten Andla ging heten - al generaties voordat de naam gebruikt wordt.
Ik stel toch voor, als je mensen niet met de achternaam aangetroffen hebt om ze dan in elk geval () te zetten.

groetjes margreet
Litsehimmel

Hallo allemaal.

Wat betreft de vermelding van achternamen, die heb ik voor het overgrote deel overgenomen van "officiële" bronnen. Zie bv deze
Lijst van TESTAMENTEN in de processtukken bij de CIVIELE SENTENTIES van het HOF VAN FRIESLAND
(Tresoar/Rijksarchief Leeuwarden, toegang 14, inv.nrs. 7599-16470)
Bron: R.S. Roarda, List fan testaminten út de processtikken by de Civile Sentinsjes fan it Hof fan Fryslân, 1953
Ingelezen en gecollationeerd door M.H.H. Engels, september 2007
(website: http://home.wanadoo.nl/m.bourgonjen/Tes ... ivSent.htm)

438/20 Andela, Lisckjen Tjallings en Hans Douwes Hobbema, test. 2/6/1708.
Niet helemaal uit de lucht gegrepen dus.
Plaats reactie