wie weet meer over Bote Tjammes en Hiltje Wijgers

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gast

wie weet meer over Bote Tjammes en Hiltje Wijgers

Bericht door Gast »

Bote Tjammes, geb. 23 maart 1674, overl. Ferwerd 9 dec. 1777, 103 jr en 37 wk; tr. 1. 1711 Antje Jarichs weduwe Pier Watses; tr. 2. Hiltje Wiegers; was eerst boerenknecht bij P.W., zet bedrijf voort als boer; 1728, 1738 br. Ferwerd stem 37; ki. (ex 2.): Tjamme, ged. Ferwerd 16 maart 1755 (zie ook hierna): LC d.d. 13 dec. 1777: Ferwert den 9 December. Hedenavond om 7 Uuren is hier overleeden Boote Tjammes in den Ouderdom van 103 Jaaren en 37 Weeken, aan verval van Kragten; dog hebbende tot 103 Jaaren heel sterk en vast geweest, zoo dat nog wel een Uur voor zyn plaisir kon wandelen; Hy heeft 2 Vrouwen gehad, waar van de eene nog leeft en by de 50 Jaaren oud is, en 3 Kinderen, waar van de jongste 21 Jaaren is, en 7 Kints Kinderen en negen Kints-Kints Kinderen

Bote Tjammes trouwde op omstreeks 1754 (80 j oud) met Hiltje Wijgers, (28 j oud)

Zij kregen twee zonen; Tjamme Botes geb 16 mar 1755 ferwerd en zeer jong overleden.

2e Tjamme Botes geb 21 nov 1756 Ferwerd huwde 23 nov 1783 Ferwerd mert Trijntje Goffes; zij kregen een zoon Bote Tjammes geb 21 aug 1784 Ferwerd.

Onderstaande heb ik uit Frysk Kwartierstatenboek blz 305
De eerdere kwartieren staan op blz 42 en 43

32. Gerben Piers, berne Wánswert 1693/94, doopt dêr 17-6-1694, boer 1725 op Swerteherne, Bitgum nu. 20 en Swartzenbergpleats, Bitgum nr. B4, 1738 op de stêdspleats (B17 letter 14) op Dyksterhuzen, (letter neamd "Zomerzorg") en op Grut Alsert (B19, letter nr. 16), by quotisatie "welgesteld", st. Bitgum(mole) 24-3-1783, 89 jier (neffens lidmatelist N.H. Bitgum), begr. mooglik te Bitgum rigel 16, tr. Bitgum 8-5-1729.
33. Wijke Schetes Heslinga, doopt wierskynlik Bitgum novimber 1708, dan wurdt doopt "soontje van Schelte Jacobs genaamd Wiltje", nei alle wierskyn is dat in fersin en waard Wijke doe doopt; nei de dea fan har man boerinne op Grut Alsert; stoarn Bitgum(mole) 23-6-1804, begroeven wierskynlik Bitgum, rigel 16.
64. Pier Watses, doopt Oentsjerk 25-12-1671, boer te Wánswert oant 1697, &mei op de kleasterpleats "De Flappe", nu. 37 te Ferwert, stoarn Ferwert nei 2-10-1709, (ynventarisaasje fan syn boel 26-3-1711), tr.Wánswert 1691/1692.
65. Antje Jarichs, berne Wánswert, lidmaat dêr 16-4-1690 en mei har man lidmaat te Ferwert 8-8-1697, tr. 2. likernóch 1711 mei Bote Tjammes en buorke mei him op "De Flappe", st. Ferwert nei 1744.
66. Schelte Jacobus Heslinga, berne 1675, boer te Bitgum, op Dyksterhuzen op Bumastate (B14), en te Marsum. tr.

Pier Watses en Antje jarichs hebben totaal 4 kinderen gahad Grietje geb 25 sep 1701; Watse geb 2 jun 1707 en dan nog een Gerben geb 5 apr 1693 jong overleden.

Bote Tjammes en Antje Jarichs kregen 2 dochters; Trijntje geb 6 mar 1712 en Tjamke geb 1 dec 1715 waarschijnlijk getrouwd met Jan Andries (Klein?) de naam Klein kwam voor bij de doop van hun laatste kind Bote geb 1 jan 1757.

Wie weet meer over het nageslacht van Bote Tammes en Antje Jarichs en zijn 2e vrouw Hiltje Wijgers en Pier Watses en Antje Jarichs en misschien de ouders van Bote Tjammes en Hiltje Wijgers.
Hedzer Hooijenga Sr

Bericht door Hedzer Hooijenga Sr »

Sorry dat ik niet ingelogd stond.
Maikel Galama

Pier watses, Antje Jarichs, Bote Tjammes en Hiltje Wijgers

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Hedzer,

allereerst wil ik zeggen dat je al heel veel weet ! Mijn komplimenten.

In hoeverre ik aanvullingen heb weet ik eigenlijk nog niet, daarvoor heb ik even tijd nodig die er nu niet is, er wordt vanavond gevoetbald en vanaf morgen ben ik er een paar dagen tussen uit.

Toch wil ik alvast zeggen dat je het over een stukje familie van mij hebt, althans als je het over Pier Watses (Meylema) en Antje Jarichs hebt. Je noemt het niet als bron, mag ik derhalve veronderstellen dat je het artikel over de familie Meylema niet kent ? Zie hiervoor het genealogysk jierboek van 1989 blz. 49-60, waarin deze familie beschreven wordt.

Het nageslacht van de Meylema's noemt zich o.a. van Dijk, Heslinga, Kamstra, Hoogland en Galema resp. Galama. Van deze laatste familie is in 1999 een familieboek verschenen, ook van de familie Hoogland zijn reeds meerdere boeken verschenen, zie ook een eerder schrijven op dit forum:

http://www2.tresoar.nl/forum/viewtopic.php?t=510

Hedzer, dit is alvast een klein beetje een antwoord, wie weet komt er van mij over een paar dagen wat meer. Helemaal mooi is het als jouw vraag reeds door anderen is beantwoord, en dat kan maar zo want er zijn vele nazaten.

Groetjes, Maikel Galama.
Hedzer Hooijenga Sr

Hallo Maikel,

Ik ben vandaag naar het archief in Leeuwarden geweest en heb daar het een en ander opgezocht. Ik heb het familieboel GalemaGalama te leen meegekregen en uit de Frieske jierboeken van 1989 en 1962 heb ik stukken uitgekopieerd, dus ik kan voorlopig weer vooruit.

Maar ook ben ik zeer geintereseerd in het nageslacht van Bote Tjammes en Hiltje Wijgers. Bij het overlijden van Bote Tjammes op 9 dec 1777 zijn er 3 kinderen nog in leven en 7 kk en 9 kkk. Hiltje Wijgers was bij overlijden van Bote bijna 50 jaar oud, ik had er aan gedacht dat zij misschien een jongere zuster kon zijn van Pier Watses zijn 1e vrouw maar het leeftijds verschil is te groot.

Een van mijn voorouders is Auke Botes hij is gehuwd met Lottje of Lutske Martens, dit echtpaar heeft 6 kinderen waarvan een is Bote Aukes geb aug 1724 Bergum, gehuwd 28 feb 1751 Veenwouden met Joukje Diks, dit echtpaar heeft de volgende kinderen Dirk Botes Hoogstra (geb ongv. 1751 Hardegarijp) en Lottje Botes Wallinga (geb 1752 Veenwouden) en Auke Botes van der Veen (geb 1751 Veenwouden)

.... kan Auke Botes een zoon zijn van Bote Tjammes en zijn 1e vrouw Antje Jarichs de weduwe van Pier Watses?

Vr gr v Hedzer.
Maikel Galama

Hoi Hedzer,

sorrie dat ik het genealogysk jierboekje 1962 niet had vermeld, ik wist het wel maar had er gewoon niet aan gedacht. Mocht je nog meer over deze familie willen weten, de beroepsonderzoeker Douwe Osinga heeft er ook ooit onderzoek naar gedaan, zijn resultaten liggen op Tresoar.

M.b.t. het nageslacht van Bote Tjammes kom ik niet verder dan zijn reeds door jou genoemde zoon Bote Tjammes 1784 waarvan ik geen enkel spoor meer heb gevonden. Wel vond ik vele sporen van Trijntje Goffes en haar eerste man Gaele Sijtses, het nageslacht noemt zich de Vries, maar dat wist je misschien al wel ? Van hun zoon Sijtse die trouwde met Gorritje Born, kon ik trouwens geen doop vinden, jij misschien wel ?

Dat Pier Watses en Antje Jarichs méér dan de door jou genoemde 4 kinderen hadden, weet je via het genealogysk jierboekje 1962 inmiddels wel, neem ik aan.

In eerste instantie vroeg je :
Wie weet meer over het nageslacht van Bote Tammes en Antje Jarichs en zijn 2e vrouw Hiltje Wijgers en Pier Watses en Antje Jarichs en misschien de ouders van Bote Tjammes en Hiltje Wijgers.
Ik weet nu ook waarom:
Een van mijn voorouders is Auke Botes hij is gehuwd met Lottje of Lutske Martens, dit echtpaar heeft 6 kinderen waarvan een is Bote Aukes geb aug 1724 Bergum, gehuwd 28 feb 1751 Veenwouden met Joukje Diks, dit echtpaar heeft de volgende kinderen Dirk Botes Hoogstra (geb ongv. 1751 Hardegarijp) en Lottje Botes Wallinga (geb 1752 Veenwouden) en Auke Botes van der Veen (geb 1751 Veenwouden)

.... kan Auke Botes een zoon zijn van Bote Tjammes en zijn 1e vrouw Antje Jarichs de weduwe van Pier Watses?
Tja, en dat is dan een heel andere vraag ! Als ik zo kijk naar de vernoemingen, dan zeg ik nee, immers er is bij Auke Botes en Lutske Martens géén Tjamme, Jarich, Antje of zo, verder lijkt mij de tijd ook niet helemaal te kloppen, immers Bote Tjammes trouwt 1711 en Auke Botes zal rond 1728 gehuwd zijn. En Ferwerd en Oenkerk/Veenwouden, zijn dit gebieden waartussen veel kontakt was ? Lijkt mij niet, maar ik ben niet zo goed op de hoogte van het noordelijke deel van de provincie. Komt het door de naam Bote dat je aan Bote Tjammes zit te denken, of heb je nog andere redenen ?

Mijn bijdrage is hiermee tot een eind gekomen denk ik, wellicht dat een andere onderzoeker je vraag beter kan beantwoorden. Een andere mogelijkheid is dat je het gezin van Auke Botes en Lotske Martens nog uitgewerkt presenteerd, met daaraan gekoppeld de vraag :

Wie weet wie de ouders zijn van Auke Botes of Lutske Martens ?

Groetjes, en succes verder,

Maikel.
Maikel Galama

Hoi Hedzer,

het is al weer twee weken geleden dat ik je antwoordde, tot vandaag heb je nog geen antwoord gegegeven.

Ik zou graag willen horen wat jij van mijn laatste bijdrage vind. Deel je mijn mening, of heb jij een ander idee ? En weet je inmiddels misschien al meer ?

Groetjes, Maikel.
Hedzer Hooijenga Sr

Hallo Maikel,

Ja ik heb even gewacht, om reden dat ik zelf wel inzie dat ik verkeerd zit.

Auke Botes en Lottje (Lutske) Martens zijn mijn 6e gg grootouders,

Zij hadden 6 kinderen, een dochter Pierke Aukes geb. jan 1727 te Giekerk, is mijn 5e gg grootmoeder.

Pier Watses de 1e man van Antje Jarichs, had een broer Auke die in zijn jeugd is overleden. Ook meende ik gevonden te hebben (maar kan die gegevens niet vinden) dat Pier Watses en Antje Jarichs een zoontje Auke hadden die als kind is overleden.

Nu kwam bij mij de gedachte op dat Auke Botes (die veenbaas was te Giekerk) een zoon kon zijn van Bote Tjammes en Antje Jarichs.

Maar de geboorte van Pierke Aukes geb. jan 1727 te Giekerk en de geboorte van Auke Botes (die dan in 1710 moet zijn) dat ligt te dicht bij elkander.

Ik hoop er ooit nog eens uit te komen.

Met vr gr v Hedzer
Maikel Galama

Hoi Hedzer,

bedankt voor je snelle reaktie, ik kan dit verhaal nu met een goed gevoel afsluiten. Mocht ik nog ergens een aansluiting voor je vinden dan hoor je van me !

Groetjes, en succes verder,

Maikel.
irene

Bote Tjammes en Hiltje Wychers

Bericht door irene »

Hallo,

kwam via Google op deze namen en heb wel de ouders Auke Botes gehuwd? met Lottje (Lutsje) Martens, ga dan verder met Bote Aukes, en dan zijn zoon,
Dirk Botes Hoogstra. (voorouders van mijn man)

Ben benieuwd of er al voorouders gevonden zijn, of zijn onze heeeel oude Bote toch de vader van Auke?

gr. Irene.
Maikel Galama

Auke Botes

Hoi Irene en wellicht Hedzer,

Op het Yahoo forum kwam ik onderstaande antwoorden van Fokko Kloostra tegen, wellicht niet gezien ?
Er is voorzover ik zag in ieder geval niet een antwoord op gekomen.
Omdat het me toch van belang lijkt heb ik het maar even gekopieerd.

Groetjes, Maikel.
Auke Botes, veenbaas te Giekerk en Veenwouden; huwde voor de eerste maal met lutske martens,. Voor de tweede maal op 25-8-1771 met neeltje heres van Bergum.
Heeft een broerEvert aukes; DAN K13 101; quot Veenwouden 3+1 18-3 kinderen bote
aug1724 - pierke geb jan 1727, ged giekerk 11-4-1728; gedoopte te veenwouden
hinke 23-10-11729 - marten en sybe oct/nov 1733 en baukje 22-12-1737
Bote aukes, geb aug 1724, ged giekerk 5-5-1726 (1 3/4/ jaar oud). zoon van auke
botes en lutske martens, Veenbaas te Veenwouden; huwde te veenwouden 28-2-1751
met joukje dirks (beiden van veenwouden)
kinderen: auke geb te veenwouden 1751 (1811 van der veen)
Groetjes fokko kloostra

marten aukes volgt nog
Pierke aukes; ged 11-4-1728 (1 1/4 jaar oud) dochter vab auke botes en lotske
martens.
huwde te hardegarijp 19-6-1746 met pieter piers (v Hardegarijp, zij van Kooten)
Pieter Piers ged veenwouden 22-11-1722 zoon van pier pieters; trouwde voor de
eerste maal te hardegarijp op 19-6-1746 met pierke aukes.; trouwde voor de
tweede maal met baukje sipkes (beiden van veenwouden ) te veenwouden op
1-10-1752. kinderen eerste huwlijk, gedoopt in veenwouden sybe 15-4-1748; Pier
5-8-1753 (voorsoontje) leeft niet vermoedelijk.
kinderen tweede huwlijk Tjitske 5-8-1753; hinke 16-2-1755; Trijntje (2 jaar en
12 weken) en Tetje (drie weken)27-12-1761; froukje geb 26-9-1764; sipke geb
17-9- 1767 en .......... geb 23-11-1770 (beide laatsten gedoopt op 15-12-1770
irene

Bote Aukes en Jouke Dirks

Bericht door irene »

Hoi Maikel,

ja wel hoor gelezen, want dit antwoord kwam een dag na mijn vraag, dus denk dat Fokko beide forum's leest.

groetjes Irene.
Plaats reactie