wie wil voor mij kijken?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
lidy

Bericht door lidy »

Hallo allemaal, Ik ben bang dat jullie gelijk hebben. Ik had een kleine hoop dat het MIJN verdwenen Albert zou zijn. Maar misschien is hij dood aan de kant van de sloot gevonden en had geen identiteitspapieren bij zich. Ik denk dat ik deze zoektocht moet staken. We kunnen slecht alle "zwervers "proberen te traceren.
In ieder geval vast hartelijk dank voor jullie hulp.
Groet Lidy
lidy

Bericht door lidy »

Nog een reactie.
Het kind Elizabeth van Albert Koopman(s) en Willemijn de Kuiper, ben ik zeker dat Albert de vader is, hij wordt nl. in de geboorteakte genoemd. In de overlijdensakte van Elizabeth wordt hij weer niet genoemd. Of hij ook de vader is van Maria weet ik niet.
Wij hebben het vermoeden dat Albert Willemijn de Kuiper in Drente heeft ontmoet. Haar moeder Maria zat in Norg (Veenhuizen) bij de Maatschappij voor Weldadigheid. Het is een puur vermoeden, vanwege de "zenuwzinkinkingsziekte"van Albert.
Groet Lidy
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Lidy, Maria de Kuiper vond ik bij genlias:
Bron Burgerlijke stand - Geboorte
Archieflocatie Drents Archief
Algemeen Toegangnr: 0165.003
Inventarisnr: 1854
Gemeente: Beilen
Soort akte: geboorte
Aktenummer: 32
Aangiftedatum: 13-04-1854
Kind Maria de Kuiper
Geslacht: V
Vondeling: N
Geboortedatum: 12-04-1854
Geboorteplaats: Hijken (Beilen)
Vader NN NN
Moeder Wilhemina de Kuiper
Nadere informatie beroep moeder: arbeidersche; leeftijd moeder: 27; woonplaats Waverveen (Zuid Holland)

wat niet zo erg klopt met gb 1831 uit Hardenberg, maar tja dat zegt dus niet altijd alles. Het kan interessant zijn wie de aangifte deed.

Dan is er nog Wilhelmina Kuiper 18/19-4-1860 gb Veenhuizen/Norg - dr van de 30 jarige Wilhelmina Kuiper, zonder beroep wonend Amsterdam. Akte 29.
Overleden 21-10-1861. Akte 134.
Dat klopt wel weer met gb 1831.

En Willem 3-6-1863 Veenhuizen/Norg. Akte 59.
beroep moeder: koloniste; woonplaats Amsterdam; erkend door Wilhelmina Kuiper; Amsterdam 08-09-1877

Er zijn vrij veel de Kuipers in Mijdrecht, en Waver-Vinkeveen, zo af en toe met een band Amsterdam. Dus het zou kunnen dat ze af en toe terug ging naar familie wellicht, of toch naar A'dam ging. En je Albert dan misschien ook.
Haar moeder Maria de Kuiper was nog getrouwd met Cornelis Zaal, huwelijk en ovl van hem nog niet gevonden. Veel Zaals in Mijdrecht, en A'dam.

Verder - heeft Leeuwarden een heel klein drenkelingenkerkhofje aangelegd in 1877 oid, met in elk geval 1 onbekende man.
Onbekende zwervers zullen ook in andere plaatsen wellicht op zoiets begraven zijn, of misschien in een apart bestand staan. En nog niet alles staat op internet natuurlijk.

groet Margreet
Margreet Huisman

Kornelis Alberts Koopmans en Grietje Reitses Boelsma

Lidy, nog een 2e en 3e reaktie: ik had bij genlias gezocht met 'wil kuiper' 'begint met'

Toen heb ik dus ook even verder gezocht op Albert Koopman - begint met.
Wie is de ovl 1890 Hardenberg?
Er trouwt wel een Jan Koopman met diverse kinderen te trouwen, maar geen Albert daartussen. Geboorte-aktes kan ik niet bij, dus het kan een ongehuwde zoon van die Jan zijn. Of je jouwe die in Hardenberg bleef.
Beetje lastig zoeken met dat stad en ambt ed.

Vervolgens kwam ik weer langs Kornelis Albert Koopmans met Grietje Reitses.
Hoort die bij die van jou?
Ik had hem hier enkel met een? , ot 1810 Kuinre, hij alhier, zij Lemsterdijk en 1 kind, Nieske Kuinre 1811. Maar ik zag nu dat hij tot 1831 een berg kinderen krijgt in Hasselt.
Nieske 1811 Kuinre (naar zijn moeder? Korneliske/Kneliske)
Annigje 1814, x 1838
Albert 1819, x 1851 en 1854
Reitse ca 1824, x 1853
Wijpke ca 1824, x 1861
en Tijsje (meisje) ca 1831, x 1855

Ik kan alleen de kinderen vinden die trouwen, dus in die tussenjaren kunnen er nog wel meer geweest zijn.
Alleen die Wijpke maakt me dan aan het twijfelen of hij bij jou hoort, maar die Tijsje zou op een Tijs-voorvader kunnen wijzen.
Bij Grietje Reitses 1792-1865 kan ik namelijk niets van een Tijs/Tijsje ontdekken.
Reitse Aukes Boelsma x Annigje Harmens 1878, beiden Ypecolsga
staat in 1811 te Spanga met 3 knd. (trijntje, harmen, grietje).
Financieert dochter Trijntje te Wyckel - dat is wel leuk voor je andere Koopmans die naar Stavoren gaat (wegens al familie in Gaasterland dan ... zou een reden inenen kunnen zijn ).

Annigje Harmens dr Harmen Gerbens Boelsma x Grietje Johannes
en Reitse wellicht zoon van Auke Faber x Trijntje Reitses.
zie, geen enkel tijs-iets daar.

groet margreet
Everardus Rollema

Bericht door Everardus Rollema »

Hoewel de Albert van Lidy er niet bij zit de resultaten van mijn onderzoek bij het CBG:
Albert Koopman, overleden Oosterzee, wijknr. 192, 13/14 november 1884 (aktenr. 88), geboren Oosterzee (Lemsterland), echtgenoot van Zwaantje Alberts Klijnsma, zoon van Jan Koopman en Weebbrigje (Wybrigje) Bosma.(Zie eerder mijn gegevens bevolk. regist. Oosterzee),

Huwelijk Sneek 2 juni 1839 (28) Albert Koopmans, zoon van Doede Andries Koopmans, beroep koopman en van Antje Rinses Huismans.

Albert Koopmans, overl. Sneek 3 juni 1891 (A129), geboren Oosterwierum, echtgenoot van Ruurdtje van der End, 76 jaar, zoon van Doede Andries Koopmans en Antje Rinses Huismans.

Albert Koopman, als weduwenaar van Catharina Straatsma tr. Sneek 2) 10 mei 1876 (20) met Ruurdtje van der End.

Conclusie: Alle berichten hiervoor zijn met het raadplegen van de aktes bevestigd en is het overlijden van Lidy's haar Albert nog steeds niet gevonden.
Zie ook de twee voorgaande berichten van Margreet van heden om 2.43 uur en 3.21 uur.

Gr.
Everardus
lidy

Bericht door lidy »

Hallo Margreet en Everardus,
Margreet, Willemijntje de Kuiper is geboren in Waverveen, niet in Hardenberg dus. Wel kan het interessant zijn wie de aangever van de geboorte van Maria is. Willemijn is dus wel een stuk jonger dan de verdwenen Albert, want die is van 15 JUNI 1818.
Bij Hardenberg ben ik alleen uitgegaan van de berichten in de armenindices.
In 1908 is er in Hardenberg een Albert Koopman overleden, ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat het de mijne is, dan was hij al 90.

Kornelis Alberts x Grietje Reitses hoort niet bij mij, althans voorzover ik weet. Je weet maar nooit. Maar Albert Kornelis Koopman had een dochter Koopjen (getrouwd met Hendrik Nutters), zoon Kornelis, ongehuwd gestorven voorzover ik weet, Albert ook ongehuwd en Jan (onze voorouder). De verdwenen Albert was een zoon van deze laatste Jan (x Elizabeth Pieters Luiten). De tak is steeds erg dun bezaaid met bruiloften.
Jan en Elizabeth kregen nog een zoon Pieter, houtzaagmolenaar in Wolvega, deze kreeg echter slechts één dochter. Tenzij ik een zoon over het hoofd heb gezien. Dun, dun dus. Je zou zeggen dat vergemakkelijkt de zaak, kennelijk niet, vooral niet met zulke rare gasten.

Ik hoop dat ik alles zo beantwoord heb, anders komt er wel een berichtje achteraan.
Groet Lidy
Margreet Huisman

Hoi Lidy,

Met 'wat niet zo erg klopt met gb 1831 uit Hardenberg'
bedoel ik uiteraard:
nr 145 - Wilhelmina de Kuiper
Geboorteplaats: Waverveen (Utrecht)
Geboortejaar: 27-11-1831

http://www.historiekamer.nl/geschiedeni ... nzaken.htm
Niet dat ze daar geboren was.
Het is toch ongelooflijk wat er soms allemaal wel op internet staat, naast het vele helaas nog niet.

Op 90 jaar worden is op zich niets tegen natuurlijk, alleen lopen er wat teveel andere Koopman(s)(n)en in Hardenberg rond.
Heb je een ovl-datum van jouw ongehuwde Kornelis voor me?

'kwaadwillige verlating' is een juristen-term, toch Everardus? Het moest wel zo heten, anders konden ze niet scheiden. Hoe goedwillige verlating er uit ziet weet ik ook niet.

groet margreet
lidy

kornelis

Bericht door lidy »

Margreet,
Kornelis geboren 8 maart 1777 in Munnekeburen, zoon van Albert Kornelis en Kornelisjen Jans (Kunst), overleden 22-03-1857, akte 52, ongehuwd.
Ach Margreet als je man al een jaar of vier verdwenen is en je hoort nooit wat, moet het toch wel kwaadwillig zijn, hoewel, als je zenuwzinkingsziekte hebt????
Groet Lidy
ria van bessen

Bericht door ria van bessen »

Dag Margreet, Lidy e.a.

Ik denk niet dat Albert in Overijssel is overleden c.q. begraven, want ik heb reeds eerder voor Lidy alle mogelijke Albert Koopman[s] hun overlijden nagekeken.

Volgens mij is Amsterdam een goede mogelijkheid, dat heb ik ook eerder aangegeven.
Het overlijden van Amsterdam zit ook niet in Genlias!
Misschien een verzoek/brief sturen naar het archief van A'dam? Of het CBG wellicht?

Groet Ria
lidy

Bericht door lidy »

Hallo Ria, Ik denk dat het CBG nog de meeste kansen biedt. Ik heb begrepen dat Amsterdam niet zo gemakkelijk is. Maar aangezien Albert kennelijk OOK Willemijntje kwaadwillig heeft verlaten heb ik twijfels. Maar Amsterdam is en was groot, kun je dus gemakkelijk anoniem verdwijnen.
Ik begin wel te denken "laat deze man los, want je komt er toch niet achter". Hoewel het voor een familieverhaal een leuk item is. Oude tantes van 94 geloven nog steeds niet dat dit in HUN NETTE familie voorkwam!
Ik heb het volgens hen helemaal fout, nou ja ik ben ook van de koude kant!
Groet Lidy
Everardus Rollema

Bericht door Everardus Rollema »

Voor gegevens zoals hiervoor besproken (Amsterdam) niet aanwezig bij het CBG.
Verder laat ik Albert maar even los of het moet een echt spoor zijn.
Gr. Everardus
Margreet Huisman

Dat leek mij ook, Everardus. Je zult gewoon naar het bevolkingsregister van A'dam moeten. Lidy.

Maar, best wel kans daarzo, lijkt me:

Bevolkingsregister Amsterdam:
periode 1851 - 1853, soms bijgehouden tot in 1855, en gedeeltelijk (supplement-delen) zelfs tot in 1864:
Koopman: 6x?, 341xAsd, 5xB, 3xD, 2xDr, 1xF, 4xFr, 18xGe, 1xGr, 3xLi, 5xNB, 25xNH, 27xOv, 1xSUR, 13xZH
Koopmann: 1xD
Koopmans: 2x?, 79xAsd, 2xB, 1xDr, 14xFr, 5xLi, 4xNH, 9xOv
Misschien zit hij net in het stuk 'zelfs tot in 1864 ....'

Een van hun 2 archieven gaat zo wel een paar maanden dicht voor een verbouwing, ik weet niet of dat deze is. Deel vd inventaris ligt ook tijdelijk even in het openblijvende.

Je kunt een opzoekvraag/nakijkvraag op prikpagina plaatsen, daar komen veel westerlingen:
http://www.prikpagina.nl/list.php?f=293

groet margreet
lidy

Bericht door lidy »

We zijn het dus eens. Ik zal een bericht plaatsen op prikbord, goed idee.
Alweer hartelijk dank voor de tips en het zoeken naar diverse mogelijkheden.
Vriendelijke groet Lidy
Margreet Huisman

Everardus, ik had je nog niet eens bedankt voor die aktes. Met al die Straatsma-aandacht ineens, heb ik 2 stel voorouders verder terug gevonden, maar dat verhaal past beter bij Cambach denk ik.

groet margreet.
lidy

Bericht door lidy »

Zo zie je maar Margreet, door mijn verdwenen voorouder heb jij er weer een paar bijgekregen. Hoewel ik zelf enorm vast zit, geniet ik van de antwoorden en successen die toch steeds weer naar boven komen.
Groet Lidy
Plaats reactie