Het gezin van Age Scheltes en Antje Andries
- Maikel Galama
Hoi allemaal,
wie kan het aantal kinderen van onderstaand echtpaar aanvullen ?
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Blauwhuis, 1706
DTB nr: 891, 1704 - 1812
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 13 februari 1706
Man: Aage Sceltis
Vrouw: Antie Andries
Ik heb, geboren te Oppenhuizen en gedoopt te Roodhuis:
Schelte 1716, Andries 1717, Dominicus/Minne 1721, Ysbrant 1722 en Tecla/Tietske 1724
Tussen 1706 en 1716 zijn ongetwijfeld nog meer kinderen geboren, het RK doopboek van Roodhuis vermeld in die periode echter geen dopen.
Ook zou ik graag de ouders van Age Scheltes zowel als die van Antje Andries willen weten.
Bij voorbaat mijn dank voor de hulp,
Groetjes, Maikel.
wie kan het aantal kinderen van onderstaand echtpaar aanvullen ?
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Blauwhuis, 1706
DTB nr: 891, 1704 - 1812
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 13 februari 1706
Man: Aage Sceltis
Vrouw: Antie Andries
Ik heb, geboren te Oppenhuizen en gedoopt te Roodhuis:
Schelte 1716, Andries 1717, Dominicus/Minne 1721, Ysbrant 1722 en Tecla/Tietske 1724
Tussen 1706 en 1716 zijn ongetwijfeld nog meer kinderen geboren, het RK doopboek van Roodhuis vermeld in die periode echter geen dopen.
Ook zou ik graag de ouders van Age Scheltes zowel als die van Antje Andries willen weten.
Bij voorbaat mijn dank voor de hulp,
Groetjes, Maikel.
-
tukkergirl
Hallo Maikel
Vraagje, zou het een verschrijving kunnen zijn 1706 en 1716
Omdat het eerste kind en het tweede kind zijn vernoemd naar de grootouders. te weten Schelte in 1716 en Andries in 1717
Misschien is er iemand die naar de huwelijkdatum zou kunnen controleren in de orginele akte.
Thea

Vraagje, zou het een verschrijving kunnen zijn 1706 en 1716
Omdat het eerste kind en het tweede kind zijn vernoemd naar de grootouders. te weten Schelte in 1716 en Andries in 1717
Misschien is er iemand die naar de huwelijkdatum zou kunnen controleren in de orginele akte.
Thea
niet geschoten, is altijd mis
- Everardus Rollema
-
tukkergirl
- Everardus Rollema
- Maikel Galama
Hoi Thea en Everardus,
ik ben nu ook al een tijdje bezig geweest om meer kinderen te vinden om tenslotte tot de conclusie te komen dat zoiets niet meevalt.
Maar als tussen 1716 en 1724 5 kinderen worden geboren dan lijkt het me aannemelijk dat in de eerste 10 jaar na het huwelijk -tussen 1706 en 1716- toch ook wel een aantal kinderen zullen zijn geboren.
Mijn zoeken heeft zich toegespitst op de wel gevonden kinderen en hun eventueel nageslacht, maar ook dat leverde niets op.
Hoewel, ik heb een eventuele dochter gevonden die ik later zal gaan uitwerken, nu neem ik even een rustpauze.
Alvast bedankt voor het meedenken,
Groetjes, Maikel.
ik ben nu ook al een tijdje bezig geweest om meer kinderen te vinden om tenslotte tot de conclusie te komen dat zoiets niet meevalt.
Maar als tussen 1716 en 1724 5 kinderen worden geboren dan lijkt het me aannemelijk dat in de eerste 10 jaar na het huwelijk -tussen 1706 en 1716- toch ook wel een aantal kinderen zullen zijn geboren.
Mijn zoeken heeft zich toegespitst op de wel gevonden kinderen en hun eventueel nageslacht, maar ook dat leverde niets op.
Hoewel, ik heb een eventuele dochter gevonden die ik later zal gaan uitwerken, nu neem ik even een rustpauze.
Alvast bedankt voor het meedenken,
Groetjes, Maikel.
-
Margreet Huisman
Maikel ea, ze zullen niet de eersten zijn die 4 keer over konden voor er een Schelte-tje of Andries-ke bleef leven. Dus veel nieuwe namen zullen er niet bij komen in die 10 jaar. Ik heb zonder veel resultaat gezocht met 'Ages Age' en 'Ages Schelte' omdat een ages kind vroeg of laat weer een schelte vernoemd. Aan 'ages antje' heb ik me nog niet gewaagd.
Ik ben dus erg benieuwd naar de mogelijke extra dochter.
Ben alles even langsgeweest, dus l-a-n-g-z-a-a-m lezen, want het springt weer vreselijk heen en weer.
Een Schelte Ages is in 1749 te Oppenhuizen praamschuiver met 3 vw - geen trouwen of dopen gevonden, kan nog Woudsend of Heeg rk geweest zijn dan.
Ik neem eigenlijk aan dat dat de Schelte 1716 was, en niet Ages vader. Ik kan het kind niet vinden trouwen.
Een 2e is arme boer te Nijhuizum, 2 vw. - dat weet ik niet, of dat toch nog de vader kan zijn.
Hoezo heb jij geen eventueel nageslacht? Een Minne Ages trouwt Oppenhuizen 1746 met Grietje Ysbrands, doopt aldaar 1746 hv een Andries, maar staat met 2vw en 4 k daar in 1749, dus was eerder getrouwd en doopte toen misschien rk.
Andries Minnes (in 1828 80jr. dus van ca 1748) x Oppenhuizen Sjoukje Ha(a)ijes Hiemstra (1761-1839) > Nageslacht Boelens - in cursief eerder gevallen namen : antje aafke, grietje haije, minne, tjitske, schelte, bieuwke 1811/dieuwke in doop en bij ovl.
Verder gezocht op Boelens leverde echter nog niet meer kinderen op.
Je had verder de m/peters er niet bij gegeven, niet dat het daar duidelijker van wordt, helaas .. maar toch. Geen over en weer m/peterschap dus.
Age Ypkes, maar weer eens in mun bestand - x 1706 blauwhuis Sjoukje Sybrens.
k liesbet en elisabeth - uit het doopboek, mayke afgeleid uit meterschap bij liesbet, en maryke uit ??
Fetse Jetses bij minne en ysbrant, zal wel Feite of Feitse zijn - niente, ook niet met Idses.
en Bauke Gorvels is de enige Gorvels in huw en dp., maar zal wel Bauke Gorrels=Gerrolts=Gerrits zijn, x 1714 Tietje Durks hij Arum zij Wommels. k jan-jan-sjoerd. Geen Schelte of Age of Andries echter in Arum, Wommels weet ik nog niet.
Er zijn verder niet zoveel Schelte* in Blauwhuis rond dezelfde tijd, Schelte Scheltes met een peter Anske Scheltes, en een Hylkje met Paulus Idses en maar 1 kind. Dus daar word ik ook niet wijzer van.
Er zijn wel veel Boelens voor 1811, dus je zou hier een relatie mee verwachten, maar hoe dat in elkaar steekt ..?
Ondertrouwregister Hervormde gemeente Sneek, 1695
DTB nr: 666, 1674 - 1721
Vermelding: Ondertrouw van 23 februari 1695
Man: IJsbrand Johans Baarda, Oppenhuizen
Vrouw: Grytie Thomas Boelens, Sneek
Een IJsbrand Jans Boelens 1811 Oppenhuizen, blijkt van 1744-1824, maar vaag wat we daarmee kunnen.
Dan is er Ype Saeckes x Mayke Aeges 1664, zij Oppenhuizen - dat is wel leuk voor Age Ypkes, en ik zou er misschien met veel kunst- en vliegwerk dan een Age Scheltes achterneef of neef van kunnen brouwen.
Tietske Ages ~ 1724 kan ik enkel koppelen aan Freerk Goverts, 1 kind Eelk Roodhuis, maar in 1749 met 2 vw in Oosterend.
Of als wed Tjetske Ages 1749 Welsrijp, 2 vw 1 knd.
Geen ongehuwd gebleven Ages kinderen na 1811 aangetroffen, maar ik weet niet of ik IJsbrand wel afdoende uitgeprobeerd heb.
Vergat ik warempel het hele Antje en de Andries possibilities weer:
en kijk eens:
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Roodhuis, 1692
DTB nr: 405, 1665 - 1747
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 1 april 1692
Man: Andries Gerrijts
Vrouw: Tietske Minnes, Hennaard
Gestandaardiseerde namen: ANDRIES GERRITS en TJITSKE MINNES
NB: getuigen: Sijeds Gerrits en Baucke Tieerds
Hv geeft hem Oosterend, en haar Deinum.
Dat werpt misschien een ander licht op Bauke Gorvels/Gerrits.
Het is even gedaan met je rust vrees ik, maikel - misschien zegt het Boerderijenboek Hennaarderadeel ook nog iets verhelderends.
Groet Margreet
Ik ben dus erg benieuwd naar de mogelijke extra dochter.
Ben alles even langsgeweest, dus l-a-n-g-z-a-a-m lezen, want het springt weer vreselijk heen en weer.
Een Schelte Ages is in 1749 te Oppenhuizen praamschuiver met 3 vw - geen trouwen of dopen gevonden, kan nog Woudsend of Heeg rk geweest zijn dan.
Ik neem eigenlijk aan dat dat de Schelte 1716 was, en niet Ages vader. Ik kan het kind niet vinden trouwen.
Een 2e is arme boer te Nijhuizum, 2 vw. - dat weet ik niet, of dat toch nog de vader kan zijn.
Hoezo heb jij geen eventueel nageslacht? Een Minne Ages trouwt Oppenhuizen 1746 met Grietje Ysbrands, doopt aldaar 1746 hv een Andries, maar staat met 2vw en 4 k daar in 1749, dus was eerder getrouwd en doopte toen misschien rk.
Andries Minnes (in 1828 80jr. dus van ca 1748) x Oppenhuizen Sjoukje Ha(a)ijes Hiemstra (1761-1839) > Nageslacht Boelens - in cursief eerder gevallen namen : antje aafke, grietje haije, minne, tjitske, schelte, bieuwke 1811/dieuwke in doop en bij ovl.
Verder gezocht op Boelens leverde echter nog niet meer kinderen op.
Je had verder de m/peters er niet bij gegeven, niet dat het daar duidelijker van wordt, helaas .. maar toch. Geen over en weer m/peterschap dus.
Age Ypkes, maar weer eens in mun bestand - x 1706 blauwhuis Sjoukje Sybrens.
k liesbet en elisabeth - uit het doopboek, mayke afgeleid uit meterschap bij liesbet, en maryke uit ??
Fetse Jetses bij minne en ysbrant, zal wel Feite of Feitse zijn - niente, ook niet met Idses.
en Bauke Gorvels is de enige Gorvels in huw en dp., maar zal wel Bauke Gorrels=Gerrolts=Gerrits zijn, x 1714 Tietje Durks hij Arum zij Wommels. k jan-jan-sjoerd. Geen Schelte of Age of Andries echter in Arum, Wommels weet ik nog niet.
Er zijn verder niet zoveel Schelte* in Blauwhuis rond dezelfde tijd, Schelte Scheltes met een peter Anske Scheltes, en een Hylkje met Paulus Idses en maar 1 kind. Dus daar word ik ook niet wijzer van.
Er zijn wel veel Boelens voor 1811, dus je zou hier een relatie mee verwachten, maar hoe dat in elkaar steekt ..?
Ondertrouwregister Hervormde gemeente Sneek, 1695
DTB nr: 666, 1674 - 1721
Vermelding: Ondertrouw van 23 februari 1695
Man: IJsbrand Johans Baarda, Oppenhuizen
Vrouw: Grytie Thomas Boelens, Sneek
Een IJsbrand Jans Boelens 1811 Oppenhuizen, blijkt van 1744-1824, maar vaag wat we daarmee kunnen.
Dan is er Ype Saeckes x Mayke Aeges 1664, zij Oppenhuizen - dat is wel leuk voor Age Ypkes, en ik zou er misschien met veel kunst- en vliegwerk dan een Age Scheltes achterneef of neef van kunnen brouwen.
Tietske Ages ~ 1724 kan ik enkel koppelen aan Freerk Goverts, 1 kind Eelk Roodhuis, maar in 1749 met 2 vw in Oosterend.
Of als wed Tjetske Ages 1749 Welsrijp, 2 vw 1 knd.
Geen ongehuwd gebleven Ages kinderen na 1811 aangetroffen, maar ik weet niet of ik IJsbrand wel afdoende uitgeprobeerd heb.
Vergat ik warempel het hele Antje en de Andries possibilities weer:
en kijk eens:
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Roodhuis, 1692
DTB nr: 405, 1665 - 1747
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 1 april 1692
Man: Andries Gerrijts
Vrouw: Tietske Minnes, Hennaard
Gestandaardiseerde namen: ANDRIES GERRITS en TJITSKE MINNES
NB: getuigen: Sijeds Gerrits en Baucke Tieerds
Hv geeft hem Oosterend, en haar Deinum.
Dat werpt misschien een ander licht op Bauke Gorvels/Gerrits.
Het is even gedaan met je rust vrees ik, maikel - misschien zegt het Boerderijenboek Hennaarderadeel ook nog iets verhelderends.
Groet Margreet
- Maikel Galama
Hoi Margreet e.a.,
ik ga ja antwoord straks bestuderen, wellicht geeft het nieuwe ingangen, een gedeelte komt mij bekend voor en was reeds afgewezen, ik ga het nogmaals bekijken, wie weet kan ik er een tweede keer wel iets mee. Daarnaast zag ik enkele nieuwe zaken, ook die ga ik bekijken, ik ben heel benieuwd.
Ik was bezig met Joost Lolles, zv Lolle Joostes en Marij Gerbens en dacht dat Joost getrouwd is met Jeltje Ages:
Ondertrouwregister Gerecht Bolsward, 1749
DTB nr: 132, 1696 - 1749
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 12 februari 1749
Man: Joost Lolles, onder Bolsward
Vrouw: Jeltie Ages, onder Bolsward
Trouwregister Gerecht Bolsward, 1749
DTB nr: 136, 1723 - 1810
NB: getuigen: Marijke Lolles, Teedske Hendrix en anderen
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Heilige Martinus
Bolsward, 1749
DTB nr: 152, 1710 - 1797
Vrouw: Jeltie Hages, onder Bolsward
Ze hadden de volgende kinderen:
1) Antje Joostes 01-02-1751 Blauwhuis dg Trientien Mertens
2) Lolle Joostes 19-10-1753 Kubaard/ Bolsward dg Teedske Hendriks
3) Marijke Joostes 13-04-1756 Wommels/Bolsward dg Antie Johannes
4) Lolletie Joostes 12-10-1759 Littersburen/Bolsward dg Antie Johannes
5) Lolle joostes 06-04-1764 Wommels/Bolsward dg Tiedske Ages
En toen ging ik op zoek naar de ouders van Jeltje Ages. Omdat de eerste dochter een Antje was en de doopgetuige bij Lolle 1764 Tiedske Ages, dacht ik dat de ouders wel eens Age Scheltes en Antje Andries konden zijn. Een beetje meer bewijs vond ik wel nodig, vandaar mijn vraag op dit forum.
De doopgetuigen Antje Johannes en Trijntje Martens heb ik ook nog niet kunnen plaatsen, Taetske Hendriks wel, die hebben we onlangs nog besproken.
Bedankt voor je bijdrage en wellicht tot een volgende keer.
Maikel.
ik ga ja antwoord straks bestuderen, wellicht geeft het nieuwe ingangen, een gedeelte komt mij bekend voor en was reeds afgewezen, ik ga het nogmaals bekijken, wie weet kan ik er een tweede keer wel iets mee. Daarnaast zag ik enkele nieuwe zaken, ook die ga ik bekijken, ik ben heel benieuwd.
Ik was bezig met Joost Lolles, zv Lolle Joostes en Marij Gerbens en dacht dat Joost getrouwd is met Jeltje Ages:
Ondertrouwregister Gerecht Bolsward, 1749
DTB nr: 132, 1696 - 1749
Trouwregister Gerecht Bolsward, 1749
DTB nr: 136, 1723 - 1810
Trouwregister Rooms-katholieke parochie Heilige Martinus
Bolsward, 1749
DTB nr: 152, 1710 - 1797
Vrouw: Jeltie Hages, onder Bolsward
Ze hadden de volgende kinderen:
1) Antje Joostes 01-02-1751 Blauwhuis dg Trientien Mertens
2) Lolle Joostes 19-10-1753 Kubaard/ Bolsward dg Teedske Hendriks
3) Marijke Joostes 13-04-1756 Wommels/Bolsward dg Antie Johannes
4) Lolletie Joostes 12-10-1759 Littersburen/Bolsward dg Antie Johannes
5) Lolle joostes 06-04-1764 Wommels/Bolsward dg Tiedske Ages
En toen ging ik op zoek naar de ouders van Jeltje Ages. Omdat de eerste dochter een Antje was en de doopgetuige bij Lolle 1764 Tiedske Ages, dacht ik dat de ouders wel eens Age Scheltes en Antje Andries konden zijn. Een beetje meer bewijs vond ik wel nodig, vandaar mijn vraag op dit forum.
De doopgetuigen Antje Johannes en Trijntje Martens heb ik ook nog niet kunnen plaatsen, Taetske Hendriks wel, die hebben we onlangs nog besproken.
Bedankt voor je bijdrage en wellicht tot een volgende keer.
Maikel.
-
Margreet Huisman
I see. Vroeg me al af waar ze vandaan kwamen, zonder voorouders en nageslacht toch uit gaan zoeken ...
Heb nog niet iedereen hier ingevoerd, maar in 1732 bij Jancke in Bolsward rk is Teetske Scheltes meter 'een zuster van de moeder'.
Moeder nl Pietje Scheltes, x 1731 Lolle Joostes.
Dat wordt wel krap, dacht ik eerst, Teetske nog maar 7 jaar - maar Pietje kan wel met x 1706.
En hee, Schelte Scheltes uit Blauwhuis duikt daar ook weer op in 1734, dat is zijn vrouw Neeltje Sybrands die 1736 in Bolsward metert.
kan nog interessant worden.
ciao margreet
Heb nog niet iedereen hier ingevoerd, maar in 1732 bij Jancke in Bolsward rk is Teetske Scheltes meter 'een zuster van de moeder'.
Moeder nl Pietje Scheltes, x 1731 Lolle Joostes.
Dat wordt wel krap, dacht ik eerst, Teetske nog maar 7 jaar - maar Pietje kan wel met x 1706.
En hee, Schelte Scheltes uit Blauwhuis duikt daar ook weer op in 1734, dat is zijn vrouw Neeltje Sybrands die 1736 in Bolsward metert.
ciao margreet
-
Margreet Huisman
- Maikel Galama
Hoi Margreet,
Voor het overige : ik heb alles nog eens nagekeken en kom veel twijfels tegen die ik eerder ook al had. Veel RK wordt NH, je kent mijn terughoudendheid mbt dit verschijnsel.
Ik heb nu bijna alle mogelijkheden bekeken en heb besloten verder te gaan met de kinderen van Joost Lolles en Jeltje Ages, misschien levert dat nog iets op.
Groetjes, Maikel.
Is er een verband tussen de bovenstaande 2 quotes ? En de Teetske Ages valt af ? Op basis van omdraaiing der namen ?ho, dat doe ik dus steeds - de namen omdraaien age scheltes, schelte ages.
dus teetske valt af, als dr age
Voor het overige : ik heb alles nog eens nagekeken en kom veel twijfels tegen die ik eerder ook al had. Veel RK wordt NH, je kent mijn terughoudendheid mbt dit verschijnsel.
Ik heb nu bijna alle mogelijkheden bekeken en heb besloten verder te gaan met de kinderen van Joost Lolles en Jeltje Ages, misschien levert dat nog iets op.
Groetjes, Maikel.
-
Margreet Huisman
Wellicht is dit jouw Jeltje: (gewoon: jeltje age antje in alle regionen)
Bolsward, doopjaar 1726
Bolsward, Doop R.K. par. H. Franciscus 1724-1811
DTB: 153
Dopeling: Jeltie
Gedoopt op 14 juni 1726 in Bolsward
Kind van Age Gerbens en Antje Ties
Aanwezig: Jeltje Gerbens
Trouwregister Hervormde gemeente Burgwerd Hichtum Hartwerd,
1719
DTB nr: 799, 1624 - 1810
Vermelding: Ondertrouw van 4 februari 1719
Man: Age Gerbens, Burgwerd
Vrouw: Antje Thijssens, Burgwerd
jammer alleen dat de rest niet even komt m/peteren.
en teetske scheltes kan geen dr age scheltes zijn, fansels.
dus dat is mooi dat teetske een zusje van pietje is, maar dat is een compleet andere schelte familie. Ook al trouwt de helft in roodhuis, en dopen de anderen deels bolsward, deels roodhuis.
nice, nog een extra zusje voor die van mezelf gevonden.
groet margreet
Bolsward, doopjaar 1726
Bolsward, Doop R.K. par. H. Franciscus 1724-1811
DTB: 153
Dopeling: Jeltie
Gedoopt op 14 juni 1726 in Bolsward
Kind van Age Gerbens en Antje Ties
Aanwezig: Jeltje Gerbens
Trouwregister Hervormde gemeente Burgwerd Hichtum Hartwerd,
1719
DTB nr: 799, 1624 - 1810
Vermelding: Ondertrouw van 4 februari 1719
Man: Age Gerbens, Burgwerd
Vrouw: Antje Thijssens, Burgwerd
jammer alleen dat de rest niet even komt m/peteren.
en teetske scheltes kan geen dr age scheltes zijn, fansels.
dus dat is mooi dat teetske een zusje van pietje is, maar dat is een compleet andere schelte familie. Ook al trouwt de helft in roodhuis, en dopen de anderen deels bolsward, deels roodhuis.
nice, nog een extra zusje voor die van mezelf gevonden.
groet margreet
-
Margreet Huisman
Dus dat is de Marijke Jooste(n)s die met Durk Eeltjes K/Cortrijk trouwt, wat grappig Maikel!!! Daar heb ik me wild om gezocht, waar die vandaan kwam. Toen de helft nog niet op internet stond, dus geen wonder ..
Had je ze al? trouwen in Mantgum, dopen Wijtgaard en Oosterwierum - later Heeg. Antje en nb! Lolktje Joostes m/peteren.
Hij in 1811 Folsgare, met nog meer kinderen, want daarvoor ook al getrouwd. Snapte ik eindelijk .... soms ietwatje traag.
Ik ga voor het burgwerder Jeltje. Bij trouwen komt ze van 'onder Bolsward'. Dat doen mijn hervonden Froukje Annes en haar familieleden ook, met ouders die in Burgwerd trouwden.
Ik neem aan dat ze eerst in Blauwhuis doopten, omdat ze daar tijdelijk woonden. In Wolsum misschien, gezien de 'trientien mertens wolsum'. Dat doen Blauwhuis-mensen wel vaker, nemen ze een kennis of iemand uit hun dorp mee, die staan er dan altijd met woonplaatsen bij.
Maar dus niet omdat Jeltje daar vandaan kwam.
Antje Johannes was nog een ipv .. , dus zeer waarschijnlijk geen familie, maar gewoon buurvrouw-invalster.
Hebben we nog een het Tiedske Ages. Ik heb uiteindelijk bedacht dat ze waarschijnlijk gewoon voor de aanvang van het doopboek zit.
Immers x 1719 is enkel hv te vinden, en het eerste kind pas 1724, want ...:
153. Franciscus: Doop- en trouwboek, 1724-1811.
Martinus begint in 1710, maar alle andere kinderen zijn ook Franciscus.
Er trouwt eentje pas in 1781 rk met Sake Dooitzes (die al 3 keer getrouwd lijkt - hij Franeker) - vanuit Hiemert onder en/of Burgwerd.
groet margreet
Had je ze al? trouwen in Mantgum, dopen Wijtgaard en Oosterwierum - later Heeg. Antje en nb! Lolktje Joostes m/peteren.
Hij in 1811 Folsgare, met nog meer kinderen, want daarvoor ook al getrouwd. Snapte ik eindelijk .... soms ietwatje traag.
Ik ga voor het burgwerder Jeltje. Bij trouwen komt ze van 'onder Bolsward'. Dat doen mijn hervonden Froukje Annes en haar familieleden ook, met ouders die in Burgwerd trouwden.
Ik neem aan dat ze eerst in Blauwhuis doopten, omdat ze daar tijdelijk woonden. In Wolsum misschien, gezien de 'trientien mertens wolsum'. Dat doen Blauwhuis-mensen wel vaker, nemen ze een kennis of iemand uit hun dorp mee, die staan er dan altijd met woonplaatsen bij.
Maar dus niet omdat Jeltje daar vandaan kwam.
Antje Johannes was nog een ipv .. , dus zeer waarschijnlijk geen familie, maar gewoon buurvrouw-invalster.
Hebben we nog een het Tiedske Ages. Ik heb uiteindelijk bedacht dat ze waarschijnlijk gewoon voor de aanvang van het doopboek zit.
Immers x 1719 is enkel hv te vinden, en het eerste kind pas 1724, want ...:
153. Franciscus: Doop- en trouwboek, 1724-1811.
Martinus begint in 1710, maar alle andere kinderen zijn ook Franciscus.
Er trouwt eentje pas in 1781 rk met Sake Dooitzes (die al 3 keer getrouwd lijkt - hij Franeker) - vanuit Hiemert onder en/of Burgwerd.
groet margreet
- Maikel Galama
TUSSENDOORBERICHTJE
Hoi Margreet,
even en heel klein berichtje, over toeval gesproken:
ik ben heel erg druk bezig met de uitwerking van het nageslacht van Joost Lolles en Jeltje Ages en ik zit nu bij de nazaten van Marijke Joostes, de Kortrijk familie !
Nadere berichtgeving volgt op het juiste moment.
Groetjes Maikel.
even en heel klein berichtje, over toeval gesproken:
ik ben heel erg druk bezig met de uitwerking van het nageslacht van Joost Lolles en Jeltje Ages en ik zit nu bij de nazaten van Marijke Joostes, de Kortrijk familie !
Nadere berichtgeving volgt op het juiste moment.
Groetjes Maikel.
-
Margreet Huisman
dan ben je wel even zoet als je die allemaal wilt hebben ... je kunt ook nog gaan sprokkelen, bij Flapper oa (x Hettinga nb), ysa heeft ook een stel, maar niet allemaal.
Voor later dan ..... maar ik denk er nu aan en anders vergeet ik het misschien. Jeltje kan zelfs niet van Age Scheltes zijn, Maikel. 1764 min zeg 46 bij laatste kind = 1718.
Dan had ze in Roodhuis moeten staan, dat begint 1716. Maar die Age krijgt dat jaar al een ander kind, en jaar erop ook.
ciao, margreet