(FAM.POOL) Hieronimus Baltewits Dopkewits/Liefke Pieters

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
annlex

(FAM.POOL) Hieronimus Baltewits Dopkewits/Liefke Pieters

Bericht door annlex »

Hallo iedereen,

Wie kan mij iets meer vertellen, waar ik in de database van Tresoar iets meer kan vinden over de nazaten (doopinschrijvingen, huwelijken etc.) van beide echtelieden.

Trouwregister Hervormde gemeente Langezwaag Kortezwaag
Luxwoude, 1688
DTB nr: 563, 1654 - 1724
Vermelding: Huwelijksbevestiging elders van 12 augustus 1688
Man: Hieronimus Baltewits Dopkewits, Lippenhuizen
Vrouw: Liefke Pieters, Kortezwaag

Ik ben op de hoogte van de website van Harry Vrielink http://home.hetnet.nl/~harry.vrielink/index.htm en hem heb iik ook vandaag een mailtje gestuurd.

Op de website (en andere websites, die daarvan zijn afgeleid) worden namen van kinderen genoemd, die ik nergens kan terug vinden, hoe goed ik ook zoek. Ook worden er huwelijken gemeld, die nergens in de database van Tresoar voorkomen, dus van daar nu mijn vraag via dit forum.

Het is natuurlijk mogelijk om gewoon alle gegevens over te nemen, maar ik wil ook graag weten of die gegevens juist zijn en waar ze zijn gevonden.

WIE O WIE KAN MIJ VERDER HELPEN???????????????

Alvast bedankt,

Annette
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi Annette,

Voor zover ik kan zien staan de eerste tijd nergens data, enkel jaartallen.
Dat betekent dat ze teruggerekend zijn.
En dat kan uit testamenten, of voogdijboeken, waar alle personen met leeftijd in vermeld stonden. Of uit begraafboeken.
Voor het gemak zetten mensen dan het huwelijk op 1 jaar voor het oudste aangetroffen kind. Over het algemeen klopt dat wel, een enkel doodgeboren kindje daargelaten.

Sommige sites vermelden wegens dat teruggerekend dus inderdaad ca. of ongeveer bij hun jaartallen.

De eerste met volledige datum is Jurjen - deze:
en ik heb gewoon 'datum drachten' en per ongeluk uit luiheid jur* gebruikt, want die is normaal niet te vinden als je zoekt met 'jurjen'.

Smallingerland, doopjaar 1720
Drachten, Doop Herv. gem. 1674-1782
DTB: 622
Dopeling: Jeurjen
Gedoopt op 19 mei 1720 in Drachten
Kind van Jacobus Jurjens en Akke Jans
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : .....
Vader : JAKOB JURJENS
Moeder : AUKJE JANS
..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus

De 2e is Wiebe, geboren 1722 te Noorder Drachten, gedoopt 27 maart 1767 te Drachten:
gewoon datum plus drachten levert dit:
Dopeling: niet genoemd
Gedoopt op 27 maart 1767 in Drachten
Kind van Wybe Jacobus en Antje Jans

Opm.: HIJ: db

Zijn geboortejaar komt dus uit een andere bron.
Waarom het ene kind wel en daarna niet gedoopt werd ...
Dan zal een vermelding elders of beiden met achternaam ervoor gezorgd hebben dat ze toch in 1 gezin kwamen.

Met 'datum plaats' en/of halve naam kun je nu in elk geval alle dopen controleren en de huwelijken die wel een volledige datum hebben.

Maar ik zag ook een Andrys-site, dus misschien weet die meer.

groet, margreet
tukkergirl

Bericht door tukkergirl »

Hoi,

heb je deze site ook al bekeken????

http://www.warrink.net/diversen/zwart/pool.htm

Thea
:wink:
niet geschoten, is altijd mis
annlex

Bericht door annlex »

Hoi Margreet,

Ik heb even gecheckt wat betreft die Wybe Jacobus en Jurjen Jacobus en heb op die manier (gedeelte van een naam + plaats ingetoetst voor Akke Jans en kreeg op die manier ook van de laatste de doopinschrijving tevoorschijn. Ook alle kinderen van Wybe Jacobus staan er in, maar voor de rest is het nada. Ik heb zelfs gewerkt met alleen maar een jaartal en de vermelding Drachten en krijg niets boven water; dus maar even afwachten hoe het zit met het privé mailtje naar Harry Vrielink.

Heb trouwens nog even een vraag; wat bedoel je met
Maar ik zag ook een Andrys-site, dus misschien weet die meer
Welke site is dat?

Groet,
Annette
annlex

Bericht door annlex »

Hoi Thea,

Van de site van warrink ben ik op de hoogte, volgens mij heeft hij een groot deel van de informatie van de site van Harry Vrielink. Alhoewel hij Jacobus Jeronimus 4 keer laat trouwen en Harry Vrielink maar 2 keer.

Ook heeft hij alleen van het huwelijk van bovengenoemde persoon maar 5 kinderen en Harry Vrielink 10, dus er is wel verschil tussen beide sites.

Groet,
Annette
Margreet Huisman

Kinst wol frysk lêze, Annette? kun je wel fries lezen?

http://genealogy.andrysstienstra.nl/ker ... 013280.HTM
Andrys heeft dus veel ca., en ook wierskynlik-waarschijnlijk.

Niet iedereen werd in Drachten gedoopt en trouwde daar. Soms moet je misschien met *drachten zoeken, voor Noorderdrachten, of Beetsterzwaag.
En niet iedereen werd gedoopt, denk ik. Dus dan vind je ze ook niet.

Er zijn ook veel meerdere huwelijken. En ook omdat ze vaak het jaar van overlijden weten, denk ik de info toch uit de voogdijboeken komt.
Zoveel hervormde begraafboeken zijn er eigenlijk niet, waar mensen met leeftijd in stonden.

Een aantal kinderen van Wybe zijn teruggerekend uit de ovl aktes van na 1811.

groet, margreet
Margreet Huisman

Annette, ik zag nog wat na de vorige reaktie:
dit zegt het Meertens instituut (die van de naam-achtergronden)over de naam-herkomst:

• Johannes Jacobus Pool (Noorderdrachten ca. 1732-Zuiderdrachten 1817), boer, veenbaas; zoon van Jacobus Jeronimus (Jurjens) (Beetsterzwaag ca. 1690-Drachten 1780), veenbaas in de Drachtster Kompenije; zoon van Mr. Jeronimus Bartholomeus Dopschewijt (Hieronimy Baltemewitz Dopkewitz), 1688 te Lippenhuizen, snijmeester te Beetsterzwaag
[Hellinga-1996, p 109, nr 68].

Dat laatste is dus de referentie, ofwel er is onderzoek naar de familie gedaan - en gepubliceerd. Wellicht ligt het ergens op Tresoar.

Dit is nog een stukje uit een discussie 1999 op yahoo - de vraag was hoe onderzoek te doen in Polen:
Rond 1650 (dus ruim een generatie voor het huwelijk van onze Hieronimus met Liefke Pieters, dochter van Pieter Sakes and Grietje Jans) staat er een zekere Bartholomeus Dopschewijt ingeschreven als student te Franeker. In die tijd stonden er veel Poolse hoogleraren aan de Hogeschool aldaar, en daardoor was Franeker met name in trek bij Poolse studenten. Hoewel ik hiervoor (nog) geen harde bewijzen heb, is het wel zeer waarschijnlijk, dat deze Bartholomeus de vader van Hieronimus Baltemewitz is. De jongste zoon van Hieronimus, Dieter, trekt weg uit Beetsterzwaag/Drachten en gaat naar Heeg. Hij behoudt de familienaam Dopschewijt.
Volgens drs. Lucia Thijssen, auteur van het boek "Duizend jaar Polen en Nederlanders" verwijst de naam "Dopschewijt" inderdaad mogelijk naar de Poolse plaatsnaam Dobkowice. Het probleem is echter, dat er drie (!) verschillende Dobkowice's zijn. Eén in het district Przemyskie, 40 km ten oosten van Rzeslów, één in het district Wroclawskie, 20 km ten zuiden van Wroclaw en één in het district Kraj in hedendaags Tjechië. Daar de eerstgenoemde zich in het vroegere Klein-Polen bevindt, terwijl de andere twee zich in voormalig Duits/Oostenrijkse gebieden bevinden, is deze de meest waarschijnlijke kandidaat. Om alles echter nog gecompliceerder te maken zijn er ook nog drie verschillende Dabkowice's in Polen!
Deze is ook wel interessant - uit 2001 lijkt het - met de student-notering:
Recently it was revealed that a Protestant Czech family named Dopschewijt/Dopkewitz in the Dutch province of Friesland are descended from a student who enrolled in 1649 at the Franeker University in Friesland. The student registered as "Bartholomeus Bohem from Regiomontanus to Dopkovie on the Elbe River." Bohem = Bohemian, Regiomontanus would be Latin for "mountainous region" = Riesengebirge and Dopkovice = village of Dobkovive, Severcesky on the Elbe River. His son was a master surgeon who went by the name Jeronimus Bartholomeus Dopschewijt/Hieronymy Baltemewitz Dopkewitz. While the religious turmoil in Bohemian during the 30 Yrs War is a logical explanation for the family's immigration to the Netherlands, it strikes me as odd that a young man from a small Bohemian village would have enough education or money to be able to attend a university renowned in the Low Lands for foreign students (mainly German, Polish, and Bohemian). Also a patrician family living in a small village seems unlikely too. Given that many Protestant nobles lost their estates and possessions at about this time, this might explain the above dilemma - although I have no proof of noble origin, just my theories.

Tento případ mě zaujal a pisateli odepsal. Poté co jsem se jej otázal, jak to tedy je se ¯o¡lechtickým původem onoho Bartoloměje, odepsal mi:

No, I don't have any proof that he was a noble - only my theories. But how else could a protestant young man from a small Czech village have enough education or money to attend a university? If he was from a larger town, then he probably would have been from a wealthy burgher or patrician family. His name was recorded as "Bartholomeus Bohem from Regiomontanus to Dopkevice on the Elbe River". Previously, I thought that regiomontanus was Latin for mountainous region, ie."Riesengebirge" (where the village of Dobkoviece is located), but a Dutch book about Dutch-Polish relations specifically mentions that when "Polish" (German) students came from Koenigsberg, East Prussia, Koenigsberg was Latinized as Regiomontanus in their names. Therefore I would assume that Regiomontanus would be a Latinization of a Czech/German place named Koenigsberg or Krall ... in Czech. In this case to Dopkevice would be a predicate, but of course it could be reversed - predicate "z Krall..." origin Dopkevice. Do you know what "Koenigsberg" (Kings-mountain) would be in Czech? Krall...?

Poté jsem poukázal na několik lokalit v CZ, které se v němčině nazývali Koenigsberg, A slíbil mu, ¯o¾e se poradím se svými přáteli, tedy s Vámi :-) V této souvislosti bych se Vás chtěl zeptat zda v Čechách neexistoval nějaký ¯o¡lechtický rod Dopkoviců, Koenigsberků, Kyn¯o¡perků, či podobných breberků :-)
en deze gaat over mogelijk joodse achtergrond en daarom geen dopen:
http://groups.yahoo.com/group/Friesland ... ssage/1467

groet, margreet
Margreet Huisman

Annette, (reaktie 3)

volgens Andrys moet je naar Wietze Tjoelker, een echte Dopkewitz-Pool kenner. We weten zo geen mail-adres oid, maar
.. hij is aktief binnen het Genealogysk Wurkferbân. Veel vaste bezoekers kennen hem wel. Hij is er zaterdag vast ook wel.

margreet
annlex

Bericht door annlex »

Hoi Margreet,

Hartelijk dank voor al je antwoorden; ik heb inmiddels ook al op de site van Andrys gekeken, maar ik ben het fries niet machtig. Wel kan ik ongeveer raden wat er staat. Ik ben nu alle antwoorden op deze vraag aan het uitprinten en ik hoop dat ik morgen in ieder geval in de gelegenheid ben om de Poolkenner bij uitstek te ontmoeten. Mijn man Lex en ik zullen er om omstreeks 12 uur zijn; helaas ken ik, behalve Anton Musquetiers, niemand van gezicht, dus ik weet niet helemaal hoe ik dan iemand kan herkennen. Wel heb ik begrepen dat er om 13.00 uur een tafel wordt gereserveerd voor de forumleden, dus misschien dat ik dan iemand kan vragen, wie Wietze Tjoelker is.

Ik zelf ben een afstammeling van Baukjen Johannes Pool, die in 1839 trouwde met Jan (Pieters) Bakker. Zij was de dochter van Johannes (Jacobus) Pool en Teetske Tjibbes (de Vries).

In ieder geval tot morgen en groetjes van Annette
Maikel Galama

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Annette,

je moet de berichten op dit forum wel goed lezen hoor ! :cry:

Bij de lijst van exposanten zie ik op nr. 18 de heer W. Tjoelker, voorts zie ik bij de aankondiging van de contactdag dat Wytse Tjoelker om 15.00 een lezing geeft. Naar mijn bescheiden mening kun je hem bijna niet ontlopen, zelfs als je niet weet hoe hij er uit ziet.

Groetjes, Maikel.
annlex

Bericht door annlex »

Sorry :oops: ik schaam me diep, maar daar heb ik de laatste dagen niet meer op gekeken; in iedere geval kan ik hem dus nu niet meer missen :D
Plaats reactie