Koopmans uit Kuinre?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
jolandaps

Bericht door jolandaps »

Hallo Lidy

Ja ik heb een cornelis lammert en albert lammert, maar dat zijn zonen van timon lammert koopmans......daar zal ik even de tijd voor moeten nemen omdat voor je over te tikken, maar ben ff druk met voorbereiding huwellijk van onze zoon,...veel naai werk,...maar doe van de week even mijn best,....groetjes Jolanda Koopmans
ria van bessen

Bericht door ria van bessen »

Hallo Jolanda,

Romke Jans kon weleens zoon van Jan Lammerts Koopman zijn die huwde met Wipke Romkes - oudste zoon Lammert 04-04-1717 w. tot Slijkenburg en in 1723 op 14 november - zoon IJme en dan wonende tot Cuinre.
In de volkstelling van Kuinre zit deze Jan [als weduwnaar - wordt geen vrouw genoemd] met zijn moeder Willempje Willems en zoon IJme op no 3472.

Romke moet ergens tussen 1717 en 1723 geboren zijn?

Jij stamt toch van deze Jan af ???

Groet Ria
lidy

Bericht door lidy »

Hallo Jolanda, Ik wens je een heel fijne trouwdag van je zoon, ik hoop dat je er met volle teugen van kunt genieten!
Maak je niet druk om een antwoord, komt wel na de trouwdag hoor. Mijn zoektocht is voornamelijk toegespitst op het vinden van een Cornelis Alberts, die geboren moet zijn tussen circa 1720 en 1725. Dit is voor jou misschien iets concreter. Hij komt van Spangen (Spangerdijke).
Hartelijke groet, Lidy
jolandaps

Bericht door jolandaps »

Hallo Lidy en Ria,

Ik heb gevonden in enkhuizen....
Tiemmon Koopman (ook tiemen Willemsz geb te enkhuizen gedoopt op 8 sept 1756 aldaar, zoon vanWillem Tymens ( Koopman) en Tysjen Bottes.
* 24 mei 1778 te Enhuizen met Aaltje Jans( de Haan) geb ca 1751 te Enhuizen....Krijgen 9 kinderen
1 Willem ged op 2 mei 1779
2 Willem ged op 7 mrt 1781
3 Jan ged in mrt 1782.
4 Andries ged op 5 nov 1784,
5 Jantje ged op 5 nov 1784 overl op 1 dec 1823.
6 Albertje ged op 23 feb 1787.
7 Jacob ged op 28 mei 1788 overl op 10 aug 1804.
8 Geesje ged op 23 aug 1789.
Lammertje ged 11 mrt 1792.

allen geboren in Enkhuizen aldaar ook gedoopt.

Willem Tymens ( Koopman) tr op 15 juli 1772 met Mettje Albers, uit dit huwelijk Lammert geb 16 jan 1775,.verdere gegevens heb ik niet van hem.

Dan heb ik nog een Lammert Cornelis, geb te Kuinre, gedoopt 15 sept 1711 aldaar. Hij trouwt met N.N. en 1 zoon gevonden. Cornelis , hij trouwt met Dieuwertje Pieters ca 1746, uit dit huwelijk 4 kinderen. Marijtje, Pietertje,Pieter, Marijtje.

Jan Cornelis geb te kuinre, ged op 9 juli 1713, trouwt met lysebet Pieters.
geen kinderen

Nu vond ik bij Romke Jans ( Koopmans) Lambertus, bij doop Lammert geb te kuinre, gedoopt op 24 okt 1756, overl 9 aug 1821 te Lemmer, sjouwer, wonende te lemmer.* op 26 aug 1787 met Aaltje Hylkes geb 24 aug 1756 te Lemmer, ged 22 jan 1766, overl 14 mei 1831 aldaar, dochter van Hylke Feddes en Albertje Anthony, vier kinderen gevonden,....Romke, Albertje, Albertje en Klaas.

Cornelis Lambertus Koopmans geb te Sneek op 3 dec 1803 aldaar gedoopt,overl op 30 julli 1848 te Leeuwarden, goud en zilversmid, wonende te Sneek, te Lemmer, Kuinre en Leeuwarden. * met Rinske Matinus Vos, krijgen 8 kinderen,....Martinus, Martinus Johannes, Lambertus Cornelis geb 9 juni 1837 kuinre. overl op zee 1863,Cornelis1838 kuinre overl dag later,..., Jan Cornelis 3 feb 1840 te leeuwarden, Richter Cornelis geb 14 april 1842, Richtje rinskia Cornelia, geb 28 feb,1846 leeuwarden.

Dit is wat ik gevonden heb, hoop dat je er wat aan hebt, hoor wel als ik nog verder moet zoeken,....groetjes Jolanda Koopmans
lidy

Bericht door lidy »

Hallo Jolanda,
Ik was even blij met een Cornelis, zoon van Lammert Cornelis en NN, maar, maar mijn Cornelis zou een vader moeten hebben die Albert heet.
Mijn Cornelis (Kornelis, Knelis) Alberts Coopman (Koopman) trouwde in 1745 met Zwaantje Hendriks Woud. In de ondertrouwakte staat vermeld dat hij afkomstig is van Spangen (Spangerdijke). Maar daar hoeft hij natuurlijk niet geboren te zijn, voor hetzelfde geld is hij geboren in Kuinre of daar dichtbij, omdat hij met een Woud trouwt. Zoekende door doopregisters in Friesland heb ik wel een Cornelis Alberts gevonden geboren in 1724 in Ter Idzard. Maar géén verdere gegevens. Mocht jij hier een link hebben hoor ik het wel. Heb jij nog verdere gegevens over kerkvoogden.? Kennelijk was Cornelis Alberts of één van zijn zoons kerkvoogd in Scherpenzeel, maar ook hier kom ik niet met zekerheid achter.
In ieder geval Jolanda, heel hartelijk bedankt weer voor de uitgebreide opsomming.
Hartelijke groeten Lidy Koopmans (die nog steeds denkt dat er een link moet zijn!)
ria van bessen

Hallo Jolanda, die Willem Timens is veerschipper van hier op Enkhuizen en vice versa -zo staat het letterlijk in de tekst -
- en hij is wegens een gekochte koffeschip [in totaal kosten 750 cg -hij heeft 350 cg contant betaald] blijft dus nog een schuld over van 400 cg ten profijte van Marijgjen Laurens wed. van wijlen Hette Alberts volgens folio 267 dd 6-05-1757 Kuinre invnr. 2898

Ik weet niet hoe je deze Willem Timens hebt laten trouwen met Thijsje Bottes, want volgens mij is Thijsje gehuwd met Heine Timens Koopmans, maar het kan zijn dat er nog een nichtje rond loopt met dezelfde naam en dat ik het helemaal mis heb?

Willem is wsl een broer van Heine !

Groet Ria
cyp
Contacteer:

Familie Koopmans in Kuinre

Bericht door cyp »

Betsy Bajetto heeft ontzettend grondig onderzoek gedaan naar Kuinre en omgeving. Zij heeft de doopboeken en huwelijksboeken plus een groot aantal genealogieën op het web gepubliceerd. Kijk maar eens op:
http://members.lycos.nl/betsybajetto/
Ikzelf heb hier veel profijt van gehad en volgens mij zijn er ook gegevens van de familie Koopmans.

Eventueel heb ik ook nog wel wat info.

Cyp van de Bult, cyp@raketnet.nl
lidy

Bericht door lidy »

Beste Cyp, Ik heb al een hele poos geleden de site van de huwelijken en dopen in Kuinre van Betsy Bajetto bestudeerd. Helaas heb ik tot nu toe geen links kunnen vinden met mijn Koopmansen.
In ieder geval bedankt voor de reactie!
Mvg, Lidy
lidy

Bericht door lidy »

Beste Cyp, In mijn vorige berichtje zeg ik wel dat er geen links zijn met mijn Koopmansen, maar alles nog eens overdenkende kom ik uit bij Albert Cornelisz. gehuwd met Lisebet Harmens Jagtman (Kuinre). Zij hebben een zoon Cornelis. Dit zou mijn Cornelis Alberts kunnen zijn qua leeftijd. Nu wordt het dus zoeken naar de ouders van Albert Cornelisz. Heb je daar TOEVALLIG info over???? Zij noemden zich later Blom, maar dat wil niet zeggen dat iedereen zich Blom genoemd heeft. Als je me een beetje op weg zou kunnen helpen, zou dat een enorme eyeopener zijn na 4 jaar zoeken!!!!
Vriendelijke groet Lidy
cyp
Contacteer:

Bericht door cyp »

In de bestanden bij Betsy moet je misschien zoeken maar er zijn wel degelijk gegevens te vinden. In de dopen bijv. bij vader Hermanus Alberts Bloem, waarschijnlijk de Blom uit de vraag van Lidy omdat zijn kinderen later ook Blom gingen heten. Een dochter (Jacobjen) komt voor in de stamboom Beld/Belt. Zoon Albertus komt voor in de stamboom van Boekhorst.
In de stamboom van Boekhorst komt ook Petrus Joseph Koopmans voor, gedoopt te Kuinre 17-9-1790. In de tabel van de dopen komt hij voor onder de naam (Koopman) met nog een aantal andere meldingen van dopen.
Kortom met wat speurwerk is hier wel een en ander te vinden.
Helaas niet de ouders van Albertus Corneliszn, waarmee deze discussie is begonnen :(
ria van bessen

Hallo Cyp, Lidy en Jolanda,

Cornelis is geboren voor het huwelijk van Albert en Lijsbeth;
- het vreemde is dat dat niet wordt vermeld in het doopboek van Kuinre.

Hij is protestants gedoopt, maar dat komt misschien omdat de RKdpb pas beginnen in 1722. Aan te nemen valt dat vanaf dat moment in Kuinre weer legaal RK gedoopt mocht worden, [sommige plaatsen zijn daar iets eerder mee, ongev. 1710]

De getuige was de vroedvrouw. Tegen haar heeft Lijsbeth waarschijnlijk de naam van de vader genoemd, zodat Lijsbeth niet van de diaconie ondersteund hoefde te worden, maar kon de vader voor haar onderhoud en het kind verantwoordelijk worden gesteld.

Desondanks is het vreemd dat daar geen aantekening van is.
Er staat bij het dopen van Cornelis ook geen Blom Of Jagtman vermeld, alleen de patroniemen.

Groet Ria van Bessen
lidy

Bericht door lidy »

Hallo Cyp, ik heb inmiddels alle families op de sites Huwelijken Kuinre, Dopen Kuinre en dopen Amsterdam doorgespit. Helaas kom ik niet verder dan de dopen van de drie RK kinderen in Amsterdam. Zoals Ria hierboven meldt zou Cornelis Alberts in Kuinre eerder vermeld moeten staan.
Groetjes Lidy
Plaats reactie