Karst (Koops) Knobbe en W(S)ytske Theunis

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
annlex

Bericht door annlex »

Hoi Margreet,

Dat wist ik dus niet; ik was vorig jaar oktober een keer in Leeuwarden bij Tresoar en men vertelde toen van de gezinsklappers (had het ook al van Anton Musquetiers via het internet gehoord), maar ik dacht dat het een ssort vermelding van een gezin op een adres was.

Geldt voor het niet vermelden van de overlijdensdatum vóór 1811 in officiële boeken alleen voor kinderen of geldt dat ook voor volwassenen?

Groet,
Annette
annlex

Bericht door annlex »

Hoi Margreet,

Ik lees net je bericht over de naam Karst en vind daarin eigenlijk een bevestiging van mijn conclusie dat het 1e kind met de naam Karst/Kerst dus overleden is voor de het 2e kind met dezelfde naam
Ik heb nog wel eens vaker meegemaakt, dat de 2e zoon de leeftijd van de 1e krijgt. Net of ze dat oudste jongetje niet konden vergeten
Ik denk dus wat mij betreft dat ik er bijna 100% helemaal uit ben en ga weer verder met mijn volgende vragen.

Iedereen bedankt voor het meedenken en voor het bereikte resultaat.

Groet,
Annette
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi Annette,

In de begraafboeken krijg je enkel de begraafdatum en niet de overlijdens-, dus daar kan een paar dagen tussen zitten.
Ik weet niet tot welke leeftijd kinderen als 'kind van' in de boeken staan, jaar of 12 lijkt me soms, maar ook wel 16.
Omdat het opgeschreven werd wegens geregel en eventuele kosten/inkomsten aan misgeld en zo, staan wel alle datums er in.

Als er maar 1 kind overlijdt, maakt het niet zoveel uit dat het naamloos in de boeken staat. Je weet dan wie er bedoeld wordt. Het wordt pas lastig met 3, en je weet dan niet in welke volgorde, en of er 1tje met 6 jaar, 1tje met 4 of een half en zo, of andersom.

margreet
annlex

Bericht door annlex »

Hoi Margreet,

Bedankt, dan weet ik in ieder geval dat ik de volgende keer in begraafboeken moet kijken, als ik een indicatie wil krijgen, wanneer iemand ongeveer overleden is.

Dat geldt vooral voor de volwassen voorouders; het is alleen natuurlijk wel een heel werk dat zoeken, want ik heb een voorouder, waarvan ik zeker weet dat hij vóór 1811 is overleden (weduwe neemt naam aan), maar weet niet wanneer; ik weet alleen dat het laatste kind in 1798 is overleden, dus moet dan ±14 jaar doorploegen. Is misschien iets voor de wintermaanden.

In ieder geval nog bedankt voor de tip.

Groet,
Annette
Margreet Huisman

Hoi Annette,

De lidmatenboeken waar eventueel een datum in zou kunnen staan, zijn ook ge-indexeerd door de FAF. Dus alle namen op alfabet gezet en uitgetypt. Je hoeft dan alleen die namen langs te lopen en geen 14 jaar. Dat scheelt maar weer.
Groot aantal begraafboeken ook, dacht ik - misschien zelfs wel allemaal. Daarna is een originele vermelding in de originele boeken (gefotografeerd op microfiche) ook snel gevonden, nog even met eigen ogen lezen.

Je kunt bij 'DTBL-inventaris' nakijken of er een 'begraafboek' of 'overlijdensboek' bewaard is gebleven van de plaats waar je voorouders woonden. Het hele nummer is het origineel, de FAF-index krijgt een letter erbij, a tm t soms.

http://www.tresoar.nl/mmtresoar/main/as ... erzoek.css

O, er is nog een manier bij volwassenen. Als je ziet dat iemand 2 keer trouwt, is er soms voogdij geregeld voor de kinderen uit het eerste huwelijk. Dat wordt nog wel eens vermeld vanaf de sterfdatum of vlak erbij in de buurt.

groet, margreet
annlex

Bericht door annlex »

Hoi Margreet,

Ik word steeds een stukje wijzer en ik ben toch echt niet helemaal een nieuweling (alhoewel, ± 6 jaar), maar de laatste tijd leer ik wel heel snel bij, sinds ik half juli eerst het HCO-forum en sinds een goede week het Tresoar-forum heb gevonden.

Ik vind het ook heel erg leuk om te zien wat anderen al hebben gevonden van bepaalde families en het samen meedenken.

Ik heb trouwens een vraag an jou; ben jij soms in de verte familie van de tak Huisman uit Wanneperveen, die naar Friesland is verhuisd?

Groet,
Annette
Margreet Huisman

Hoi Annette,

Wij zijn ook erg blij met alle vragen, wel leuk zo he? met z'n allemaal.

En nee, daar ben ik geen familie van. Ik heb de mijne tot ca. 1660 terug in Parrega en vandaaruit later een paar eeuwen omgeving Workum, waarna het zich verspreidt. Er zijn wel 50 Huisman-nen in Friesland in 1811, meen ik, en in de andere provincies zullen dat er ook veel zijn.

groet margreet.
Plaats reactie