Pijtter de With gehuwd met Elisabeth

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
anneke hoekstra

Pijtter de With gehuwd met Elisabeth

Bericht door anneke hoekstra »

Wie heeft in zijn genealogische database een Pijtter de With gehuwd met Elisabeth. Ze hebben een dochter Elske die op 8 juni 1691 te Tjerkwerd is gehuwd met Christoffel Hendriks de Vries. Deze is geboren in 1670 en overleden in 1744.
jacqueline

Re: Pijtter de With gehuwd met Elisabeth

Bericht door jacqueline »

Hallo Anneke,

Een paar vragen: waar heb je de ouders van Elske gevonden, en bij welke gelegenheid staat zij vermeld met een achternaam?
Elske staat ingeschreven in het lidmatenregister van de Hervormde Gemeente Tjerkwerd en Dedgum, ze doet 18 april 1690 belijdenis.
Hier leid ik niet meteen uit af dat ze van Tjerkwerd is, misschien heb jij hiervoor nog een andere bron?

Dan kom ik in de omgeving nog een Sijbren Pijtters de Wit tegen, hij wordt afwisselend met en zonder achternaam genoemd. In 1695 doet hij belijdenis en trouwt hij ten eerste male. Hij lijkt genoemd te worden als diaken, ouderling en ontvanger. Misschien een broer?

Groeten van Jacqueline
Michiel

Bericht door Michiel »

Hallo Jacqueline, Anneke

Ook benieuwd naar de antwoorden, want Pijtter de With laat zich lastig vinden.

Slechts om gedeeld te hebben, twee andere namen die opvielen in de zoektocht (maar ook niet meer dan dat).

Mr. Wopke Pijters schoolmeester te Tjerkwerd vanaf 1681/86.

Poulus Pijters, jongeman, die net als Elske op 18 april 1690 te Tjerkwerd belijdenis doet.

Daarnaast hoop ik dat Anneke ook de bron van de geboortedatum van Christoffel de Vries kan delen? Het lijkt wat laat 1670.

Groet,
Michiel
anneke hoekstra

Goedemiddag,

Het spijt me dat het even heeft geduurd voordat ik kon reageren.
Ik ben heel blij met jullie reactie's.

Elske Pijtters doet inderdaad op 18 april belijdenis.
Ze trouwt met Christoffel Hendriks de Vries, schoolmeester te Dedgum, op 8 juni 1691 te Tjerkwerd. Herv.Gem. Tjerkwerd-Dedgum.
Kinderen van Christoffel en Elske: Hendrik- 1692; Elisabeth- 1694; Pijtter- 1696; Elske- 1703.
Als ik naar de vernoemingen kijk, zou je zeggen dat Elisabeth de moeder van Elske moet zijn.
Het kindje Elske wordt geboren en moeder Elske Pijtters overlijdt.
Er is ook nog een zoon Harmanus oftewel Harmen. Hier heb ik geen doop van kunnen vinden.

Afgaande op de vernoemingen, denk ik dat Pijtter en Elisabeth de ouders van Elske kunnen zijn.
De With stond in één akte vermeld: Elske Pijtters de With. Ik kan deze akte even niet zo snel vinden.

Met vriendelijk groet,
Anneke
anneke hoekstra

Nog iets vergeten: Ik weet alleen dat Elske Pijtters bij haar huwelijk woonachtg was te Tjerkwerd. Ze was daar dienstmaagt bij Jentje Sjoerds en zijn vrouw Sjouck Freercks.

Groet,
Anneke
jacqueline

Hallo Anneke en Michiel,

Wat nog open staat is de vraag waar het geboortejaar 1670 van Christoffel vandaan komt.
In je eerdere vraag over Christoffel Hendriks de Vries https://forum.tresoar.nl/viewtopic.php? ... ies#p48206 wordt dit jaar ook genoemd dus ik vermoed eigenlijk dat het nog steeds bij benadering is? En dan kan Elisabeth toch ook evengoed de naam van zijn moeder zijn (of van nog heel iemand anders)?

Dan kom ik nog even terug op Sijbren Pijtters de With.
Soort registratie: Inscripties en grafschriften inschrijving(Akte)datum: 30-04-1671Plaats: SchettensSoort akte: Inscriptie
Bijzonderheden:
P * S
T * S
Bron: www.andrebuwalda.nl
Object: zonnewijzer / windvaan
Genoemd Tjomme Sibbeles Donia
Diversen: geboren rond 1705, kwam van Wolsum naar Schettens omstreeks 1730; kerkvoogd van 1731-35
Religie: N.H.
Genoemd Siebren Pieters de Witte
geboren 30-04-1671
Diversen: kerkvoogd van 1710-1747
Religie: N.H.
Bronvermelding
Verzameling Hessel de Walle, archiefnummer 0001, Inscripties en grafschriften - Hessel de Walle, aktenummer 5761
Periode: 1341-1901
Deze dus
Soort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving(Akte)datum: 30-04-1671Plaats: Longerhouw/Schettens
DopelingSybren
VaderPitter Harmens
Bronvermelding
Doopboek Herv. gem. Longerhouw en Schettens, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0806
Gemeente: Wonseradeel
Periode: 1645-1811
Christoffel en Elske lijken ook een zoon Harmen te hebben? (Ik zeg lijkt omdat ik hem nog altijd erg jong vind trouwen - zie het eerdere onderwerp.)

Trouwt Pitter Harmens tweemaal? Bij het huwelijk in 1666 wordt de bruid wel weduwe genoemd maar hij geen weduwnaar. Verder kan ik het niet heel goed lezen https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... Id=2040000

Er zit wel een groot gat tussen het huwelijk in 1653 en de doop van een naamloze tweeling in 1664. Het zijn iig een jongen en een meisje, zie afbeelding. Zijn er meer kinderen geboren, is hij tussendoor ook hertrouwd? Ook in 1666 doopt hij een kind zonder naam.
1664.jpg
1666.jpg
Christoffel en Elske zouden dan niet meer zijn toegekomen aan het vernoemen van haar moeder.

Groeten van Jacqueline
anneke hoekstra

Hallo lieve mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Ik ben er blij mee.

Ik wil alle data en bronnen wel delen, geen enkel probleem.
Wat het geboortejaar is van Christoffel daar ben ik heel zeker van: 1670.
De naam van Elsje: Elske Pijtters de With dat is ook een feit.

Maar nu, het klinkt niet erg professioneel, maar op dit moment kan ik de bronnen niet vinden. Ten eerste: we zijn pas verhuisd en ik heb het een en ander rigoureus opgeruimd. Het kind met het badwater weggegooid? Op dit moment fiets ik in Duitsland en ben nu niet in staat mijn hele archief, wat nog over is, door te spitten. Na de vakantie ga ik daar tijd voor maken en hoop alsnog de bronnen te kunnen delen.

Jarenlang heb ik bij Tresoar en ook op het gemeentehuis van Sneek gezocht naar alle akten die beschikbaar waren over Christoffel. Een betûft genealoog heb ik nog gevraagd de bewuste akte over de geboortedatum en de akte over de achternaam van Elske na te lezen. Klopte dit. Het was volmondig: Ja.

Met vriendelijke groet,
Anneke
jacqueline

Hallo Anneke,

Hopelijk vind je de bron met het geboortejaar van Christoffel terug. Contemporaine bronnen zitten er vaak meer of minder naast met het geboortejaar. Ik ben daarom ook benieuwd naar de bron van die bron....want het is geen doopinschrijving geweest neem ik aan, anders had je de ouders er ook bij gehad?
Voor nu nog een fijne fietsvakantie!

Groeten van Jacqueline
Michiel

Bericht door Michiel »

Hi Anneke,

Ook voor later, maar in de eerdere vraag: https://forum.tresoar.nl/viewtopic.php? ... ies#p48206 schreef je dat bij de boedelinventaris van Christoffel Hendriks de Vries in 1745, vermeld is: Hermanus Christoffels de Fries, na Indiën vertrokken.

De Harmanus Christoffels de Vries die wordt vermeld bij Pieter Nieuwland: https://allefriezen.nl/zoeken/deeds/589 ... 82b58ff7e7, trouwt echter ‘gewoon’ in oktober 1745 te Oostermeer: https://allefriezen.nl/zoeken/deeds/e2c ... ae569fa556 en overlijdt in 1761: https://allefriezen.nl/zoeken/deeds/cbe ... e4af5b0a4d.

Dan lijkt die Harmanus van Pieter Nieuwland ondanks patroniem, achternaam en broer Hendrik/Henricus niet goed te passen.

Heb je nog andere vermeldingen van zoon Hermannus van ‘onze’ Christoffel Hendriks?

Groet,
Michiel
anneke hoekstra

Goedenavond Jaqueline en Michiel, ik ben er weer, terug van een fietsvakantie.

Na veel gezoek gevonden: Christoffel Hendrix de Vries ende Elske Pijters de Wit echteluiden in de Rottevalle. Daar is de achternaam van Elske. Nedergerecht Tietjerkstradeel, inv.nr. 57, fol.214

Civiele Setenties, 1 maart 1706 Rottevalle, Christoffel de Vries 36 jaar. Helaas kon ik verder niets vinden in deze Setenties, waarom werd hij hier genoemd?

Ik weet dat er nog een bron was waar de leeftijd van Christoffel de Vries werd genoemd. Maar waar?

Harmanus, daar kom ik nog op terug.

Vriendelijke groet,
Anneke
jacqueline

Hallo Anneke,

Fijn dat je deze informatie hebt teruggevonden!

Wb de Civiele Sententies, hier ben ik ook niet erg in thuis maar bij Archieven.nl
https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivi ... &milang=nl
Toegang 14 Hof van Friesland ( Tresoar (Museum, argyf en biblioteek Fryslân) )
Inventaris 2.3.Criminele en civiele rechtspraak, 2.3.4. Criminele en Civiele Rechtspraak (vervolg II),
16480-16678 Civiele sententieboeken: 16575 1706

En dit boek is digitaal beschikbaar. Maar een akte van 1 maart ben ik niet tegengekomen (ook niet verderop in het boek).
Heb jij dit boek destijds ingezien, of alleen de naam gevonden in 16679-16686 Indices op de civiele sententieboeken, 16684 1707-1774 - helaas niet online te bekijken.

Groeten van Jacqueline
anneke hoekstra

Hallo Jaqueline,

In het verleden heb ik tig boeken doorgespit.
Jammer dat ze niet altijd even goed leesbaar zijn.

Wat de Civiele Setenties betreft, de naam van Christoffel vond ik in de index.
Helaas, ondanks veel gezoek, geen akte of iets dergelijks gevonden.
Maar de gegevens: 36 jaar klopte exact met wat ik ook al eens eerder had gevonden.
Ik weet nog precies dat ik tegen een collega onderzoekster zei: 'Zie je, het geboortejaar klopt toch wel degelijk."

Met vriendelijke groet,
Anneke
anneke hoekstra

Ik had beloofd nog even terug te komen op Harmanus Christoffels de Vries waarvan geen doopakte is te vinden.

Hij huwt in 1711 met Joukjen Everts.

1727: koopt huis met land te Nijega.
1728: 2 nov. Authorisatie boek Sm. inv.nr. 31, fol 277: Hendrick Christoffels de Vries, coopman in de Noorder-Dragten laat zich goedwillig authoriseren tot curator over de boedel van broeder Harmanus Christoffels de Vries welke naar Oostindiën is vertrokken.
1730: 27 okt. Hof van Friesland; def.sent.nr.10, inv.nr. 1451. Toegang 14. Eiser: Hendrik Christoffels inkwd.: impetrant. Gedaagde: Pijtter Christoffels, c.u. gedaagde. .........Dat Harmanus Christoffel in den jaere 1727 of 1728 na Indiën is vertrocken........
1735: 14 nov. Harmanus Christoffels te Oostermeer is getuige bij het testament van Pietje Oebeles. Weesb. Tietj. Inv.nr. 45, ongenummerd. Blad RA 4901/5.
1745: 6 sept. Boedelinventaris Sneek: inv.nr. 131, fol. 183. Betreft nalatenschap van vader Christoffel Hendriks de Vries............ten versoecke van Hendrik Christoffels de Fries, coopman in de Rottevalle voor hem en de als geauthoriseerde curator over de boedel van Harmanus Christoffel de Fries, na Indiën vertrocken.......
1745: 10 oktober. Harmanus Christoffels de Vries trouwt met Antje Cornelis.
Harmanus Christoffels is rond 1761 overleden. Zijn weduwe Antje Cornelis hertrouwt met Sytse Batema.

Met vriendelijke groet,
Anneke
jacqueline

Hallo Anneke,

Betreft het hier niet twee naamgenoten? Dit zou ook het huwelijk in 1711 verklaren. Christoffel Hendriks de Vries uit 1670, trouwt 8 juni 1691. Hij doopt 10 april 1692 Hendrick, 28 december 1694 Elisabeth. Hier zou nog een kind tussen passen – stel dat dit Harmanus is, dan is deze in 1693 geboren. Is het dan heel waarschijnlijk dat hij in 1711 al trouwt? De dochters van de bruidegom uit 1711 heten bovendien Froukje en Beitske, geen Elske.
Harmanus kan ook nog uit een onbekend eerder huwelijk van Christoffel zijn. Maar, en dit is al genoemd: op 6 september 1745 wordt nog gezegd dat hij naar Indië is vertrokken, en op 10 oktober van dat jaar treedt hij dan in Oostermeer in het huwelijk?
Terwijl hij bovendien in 1744 ook in Oostermeer wordt genoemd
Soort registratie: Volkstelling 1744 inschrijving
(Akte)datum: 1744
Plaats: Oostermeer
Bijzonderheden:
Gemeente: Tietjerksteradeel
Vermeld Harmen Christoffels
Diversen: Aantal personen: 4
Toegezegd bedrag £ 6:-:-
Bronvermelding
Omschrijvinge van familiën in Friesland ("Volkstelling"); Oostergo, inventarisnummer 1628
Periode: 1744
Dit lijkt jouw man:
1728: 2 nov. Authorisatie boek Sm. inv.nr. 31, fol 277: Hendrick Christoffels de Vries, coopman in de Noorder-Dragten laat zich goedwillig authoriseren tot curator over de boedel van broeder Harmanus Christoffels de Vries welke naar Oostindiën is vertrokken.
1730: 27 okt. Hof van Friesland; def.sent.nr.10, inv.nr. 1451. Toegang 14. Eiser: Hendrik Christoffels inkwd.: impetrant. Gedaagde: Pijtter Christoffels, c.u. gedaagde. .........Dat Harmanus Christoffel in den jaere 1727 of 1728 na Indiën is vertrocken........
1745: 6 sept. Boedelinventaris Sneek: inv.nr. 131, fol. 183. Betreft nalatenschap van vader Christoffel Hendriks de Vries............ten versoecke van Hendrik Christoffels de Fries, coopman in de Rottevalle voor hem en de als geauthoriseerde curator over de boedel van Harmanus Christoffel de Fries, na Indiën vertrocken.......
En dit een ander:
Hij huwt in 1711 met Joukjen Everts
1727: koopt huis met land te Nijega.
1735: 14 nov. Harmanus Christoffels te Oostermeer is getuige bij het testament van Pietje Oebeles. Weesb. Tietj. Inv.nr. 45, ongenummerd. Blad RA 4901/5.
1745: 10 oktober. Harmanus Christoffels de Vries trouwt met Antje Cornelis.
Groeten van Jacqueline
Michiel

Bericht door Michiel »

Hi Anneke,

Nog als aanvulling.

Volgens de VOC Opvarenden database is (een) Harmanus Christoffels uit Leeuwarden in 1720 in dienst getreden en in 1728 overleden: https://www.nationaalarchief.nl/onderzo ... ristoffels.

Als dat onze Harmanus is, wordt broer Hendrik in 1728 curator over de boedel/nalatenschap van Harmanus, die overlijdt “zonder nalating van testament of goed”. Harmanus zou dan niet in 1727/28 naar Indiën vertrokken zijn, maar in dat jaar overleden zijn.

In het document ook een aantekening uit 1730 over Heijntie Christoffels (...) enige erfgenaam ab intestato. Heintje kan je m.i. lezen als verkleinvorm voor Hendrik. Verder voor mij lastig leesbaar.

Overeind blijft dat er zeer waarschijnlijk twee naamgenoten Harmanus Christoffels hebben bestaan, met de relevante aktes zoals uitgesplitst door Jacqueline.

Mooi om geboortejaar van Christoffel Hendriks en achternaam van Elske terug te hebben gevonden. Heb je ook haar vader Pieter met achternaam teruggevonden of alleen Elske?

Groet,
Michiel
Plaats reactie