Pijtter de With gehuwd met Elisabeth
-
anneke hoekstra
Pijtter de With gehuwd met Elisabeth
Wie heeft in zijn genealogische database een Pijtter de With gehuwd met Elisabeth. Ze hebben een dochter Elske die op 8 juni 1691 te Tjerkwerd is gehuwd met Christoffel Hendriks de Vries. Deze is geboren in 1670 en overleden in 1744.
-
jacqueline
Re: Pijtter de With gehuwd met Elisabeth
Hallo Anneke,
Een paar vragen: waar heb je de ouders van Elske gevonden, en bij welke gelegenheid staat zij vermeld met een achternaam?
Elske staat ingeschreven in het lidmatenregister van de Hervormde Gemeente Tjerkwerd en Dedgum, ze doet 18 april 1690 belijdenis.
Hier leid ik niet meteen uit af dat ze van Tjerkwerd is, misschien heb jij hiervoor nog een andere bron?
Dan kom ik in de omgeving nog een Sijbren Pijtters de Wit tegen, hij wordt afwisselend met en zonder achternaam genoemd. In 1695 doet hij belijdenis en trouwt hij ten eerste male. Hij lijkt genoemd te worden als diaken, ouderling en ontvanger. Misschien een broer?
Groeten van Jacqueline
Een paar vragen: waar heb je de ouders van Elske gevonden, en bij welke gelegenheid staat zij vermeld met een achternaam?
Elske staat ingeschreven in het lidmatenregister van de Hervormde Gemeente Tjerkwerd en Dedgum, ze doet 18 april 1690 belijdenis.
Hier leid ik niet meteen uit af dat ze van Tjerkwerd is, misschien heb jij hiervoor nog een andere bron?
Dan kom ik in de omgeving nog een Sijbren Pijtters de Wit tegen, hij wordt afwisselend met en zonder achternaam genoemd. In 1695 doet hij belijdenis en trouwt hij ten eerste male. Hij lijkt genoemd te worden als diaken, ouderling en ontvanger. Misschien een broer?
Groeten van Jacqueline
Hallo Jacqueline, Anneke
Ook benieuwd naar de antwoorden, want Pijtter de With laat zich lastig vinden.
Slechts om gedeeld te hebben, twee andere namen die opvielen in de zoektocht (maar ook niet meer dan dat).
Mr. Wopke Pijters schoolmeester te Tjerkwerd vanaf 1681/86.
Poulus Pijters, jongeman, die net als Elske op 18 april 1690 te Tjerkwerd belijdenis doet.
Daarnaast hoop ik dat Anneke ook de bron van de geboortedatum van Christoffel de Vries kan delen? Het lijkt wat laat 1670.
Groet,
Michiel
Ook benieuwd naar de antwoorden, want Pijtter de With laat zich lastig vinden.
Slechts om gedeeld te hebben, twee andere namen die opvielen in de zoektocht (maar ook niet meer dan dat).
Mr. Wopke Pijters schoolmeester te Tjerkwerd vanaf 1681/86.
Poulus Pijters, jongeman, die net als Elske op 18 april 1690 te Tjerkwerd belijdenis doet.
Daarnaast hoop ik dat Anneke ook de bron van de geboortedatum van Christoffel de Vries kan delen? Het lijkt wat laat 1670.
Groet,
Michiel
-
anneke hoekstra
Goedemiddag,
Het spijt me dat het even heeft geduurd voordat ik kon reageren.
Ik ben heel blij met jullie reactie's.
Elske Pijtters doet inderdaad op 18 april belijdenis.
Ze trouwt met Christoffel Hendriks de Vries, schoolmeester te Dedgum, op 8 juni 1691 te Tjerkwerd. Herv.Gem. Tjerkwerd-Dedgum.
Kinderen van Christoffel en Elske: Hendrik- 1692; Elisabeth- 1694; Pijtter- 1696; Elske- 1703.
Als ik naar de vernoemingen kijk, zou je zeggen dat Elisabeth de moeder van Elske moet zijn.
Het kindje Elske wordt geboren en moeder Elske Pijtters overlijdt.
Er is ook nog een zoon Harmanus oftewel Harmen. Hier heb ik geen doop van kunnen vinden.
Afgaande op de vernoemingen, denk ik dat Pijtter en Elisabeth de ouders van Elske kunnen zijn.
De With stond in één akte vermeld: Elske Pijtters de With. Ik kan deze akte even niet zo snel vinden.
Met vriendelijk groet,
Anneke
Het spijt me dat het even heeft geduurd voordat ik kon reageren.
Ik ben heel blij met jullie reactie's.
Elske Pijtters doet inderdaad op 18 april belijdenis.
Ze trouwt met Christoffel Hendriks de Vries, schoolmeester te Dedgum, op 8 juni 1691 te Tjerkwerd. Herv.Gem. Tjerkwerd-Dedgum.
Kinderen van Christoffel en Elske: Hendrik- 1692; Elisabeth- 1694; Pijtter- 1696; Elske- 1703.
Als ik naar de vernoemingen kijk, zou je zeggen dat Elisabeth de moeder van Elske moet zijn.
Het kindje Elske wordt geboren en moeder Elske Pijtters overlijdt.
Er is ook nog een zoon Harmanus oftewel Harmen. Hier heb ik geen doop van kunnen vinden.
Afgaande op de vernoemingen, denk ik dat Pijtter en Elisabeth de ouders van Elske kunnen zijn.
De With stond in één akte vermeld: Elske Pijtters de With. Ik kan deze akte even niet zo snel vinden.
Met vriendelijk groet,
Anneke
-
anneke hoekstra
Nog iets vergeten: Ik weet alleen dat Elske Pijtters bij haar huwelijk woonachtg was te Tjerkwerd. Ze was daar dienstmaagt bij Jentje Sjoerds en zijn vrouw Sjouck Freercks.
Groet,
Anneke
Groet,
Anneke
-
jacqueline
Hallo Anneke en Michiel,
Wat nog open staat is de vraag waar het geboortejaar 1670 van Christoffel vandaan komt.
In je eerdere vraag over Christoffel Hendriks de Vries https://forum.tresoar.nl/viewtopic.php? ... ies#p48206 wordt dit jaar ook genoemd dus ik vermoed eigenlijk dat het nog steeds bij benadering is? En dan kan Elisabeth toch ook evengoed de naam van zijn moeder zijn (of van nog heel iemand anders)?
Dan kom ik nog even terug op Sijbren Pijtters de With.
Trouwt Pitter Harmens tweemaal? Bij het huwelijk in 1666 wordt de bruid wel weduwe genoemd maar hij geen weduwnaar. Verder kan ik het niet heel goed lezen https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... Id=2040000
Er zit wel een groot gat tussen het huwelijk in 1653 en de doop van een naamloze tweeling in 1664. Het zijn iig een jongen en een meisje, zie afbeelding. Zijn er meer kinderen geboren, is hij tussendoor ook hertrouwd? Ook in 1666 doopt hij een kind zonder naam.
Christoffel en Elske zouden dan niet meer zijn toegekomen aan het vernoemen van haar moeder.
Groeten van Jacqueline
Wat nog open staat is de vraag waar het geboortejaar 1670 van Christoffel vandaan komt.
In je eerdere vraag over Christoffel Hendriks de Vries https://forum.tresoar.nl/viewtopic.php? ... ies#p48206 wordt dit jaar ook genoemd dus ik vermoed eigenlijk dat het nog steeds bij benadering is? En dan kan Elisabeth toch ook evengoed de naam van zijn moeder zijn (of van nog heel iemand anders)?
Dan kom ik nog even terug op Sijbren Pijtters de With.
Deze dusSoort registratie: Inscripties en grafschriften inschrijving(Akte)datum: 30-04-1671Plaats: SchettensSoort akte: Inscriptie
Bijzonderheden:
P * S
T * S
Bron: www.andrebuwalda.nl
Object: zonnewijzer / windvaan
Genoemd Tjomme Sibbeles Donia
Diversen: geboren rond 1705, kwam van Wolsum naar Schettens omstreeks 1730; kerkvoogd van 1731-35
Religie: N.H.
Genoemd Siebren Pieters de Witte
geboren 30-04-1671
Diversen: kerkvoogd van 1710-1747
Religie: N.H.
Bronvermelding
Verzameling Hessel de Walle, archiefnummer 0001, Inscripties en grafschriften - Hessel de Walle, aktenummer 5761
Periode: 1341-1901
Christoffel en Elske lijken ook een zoon Harmen te hebben? (Ik zeg lijkt omdat ik hem nog altijd erg jong vind trouwen - zie het eerdere onderwerp.)Soort registratie: DTB geboortes / dopen inschrijving(Akte)datum: 30-04-1671Plaats: Longerhouw/Schettens
DopelingSybren
VaderPitter Harmens
Bronvermelding
Doopboek Herv. gem. Longerhouw en Schettens, archiefnummer 28, Collectie doop-, trouw-, lidmaten- begraafboeken - Tresoar, inventarisnummer 0806
Gemeente: Wonseradeel
Periode: 1645-1811
Trouwt Pitter Harmens tweemaal? Bij het huwelijk in 1666 wordt de bruid wel weduwe genoemd maar hij geen weduwnaar. Verder kan ik het niet heel goed lezen https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... Id=2040000
Er zit wel een groot gat tussen het huwelijk in 1653 en de doop van een naamloze tweeling in 1664. Het zijn iig een jongen en een meisje, zie afbeelding. Zijn er meer kinderen geboren, is hij tussendoor ook hertrouwd? Ook in 1666 doopt hij een kind zonder naam.
Christoffel en Elske zouden dan niet meer zijn toegekomen aan het vernoemen van haar moeder.
Groeten van Jacqueline