Vader Tibery Thomas. doctor.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
A. Soeting
Contacteer:

Vader Tibery Thomas. doctor.

Bericht door A. Soeting »

Tibery Thomas (Tiberius, Tiberii, Tybery, Thoomey, Tomae, Tomol) en meerdere schrijfwijzen meestal met de toevoeging doctor. is 3 maal gehuwd 1ste huwelijk met Aeltie Marcelis,4-12-1636 het 2de huwelijk met Fokeltje Glinstra 14-7--1643 en het 3de huwelijk met Sioertie van Rispens 8-8-1649.Alles te Leeuwarden
Er zijn veel kinderen geboren maar van vele kan ik de doop niet vinden. De kinderen waarvan ik een doop heb gevonden staan nu bij de juiste moeder, maar de anderen niet. Over een kind heb ik een speciale vraag. dat kind heet Fokeltje Glinstra en is gedoopt op 20 maart 1650. Dit kind is dus van Sioertie van Rispensen als vader stond vermeld Thomee doctor.
gebeurde het wel meer dat kinderen ook de achternaam van de vorige vrouw kregen.
Aan de hand van de huwelijken kan ik een beetje zien wie de ouders zijn, maar of dat juist is ze kunnen jong of juist ouder getrouwd zijn.
Van de volgende kinderen heb ik waarschijnlijk juiste moeder
Van Aeltie Marcelis 3 kinderen
Dirck Tiberius doop 20-1-1640 Leeuwarden
Gerbrandus Tiberius gehuwd 6-1-1670 te Leeuwarden met Anna Beernts.
Tobias Tibery doopt een dochter Marijke Tobias op 15-08-1677 te Leeuwarden
Van Sioertie van Rispen 5 kinderen
Fokeltje Glinstra doop 20-3-1650 Leeuwarden
Thoomas Tybery doop 13-06-1651 Leeuwarden
Thomas Tyberius doop24-3-1654 Leeuwarden
Commerke Tyberius doop31-10-1656 Leeuwarden
Johannes Tiberii doop 31-7-1661
Van de anderen heb ik alleen de huwelijken en ik ben ook niet helemaal zeker of ze van Tibery zijn. maar dit is wel een heel weinig voorkomende naam.
Daarom heb ik ze voorlopig genoteerd.
Van deze 5 geen idee wie de moeder is.
Lucas Tiberii huwt op 26-04-1691 te Leeuwarden met Beitske Joannes Couperus, 2de huwelijk te Leeuwarden 11-2-1698 met Trijntje Schellinga
Eva Tiberii huwt op 09-4-1682 te Leeuwarden met Jacobus Zubach
Vendelina Tiberii huwt op 1-3-1691 te Leeuwarden met Joannes Postma
Heiltie Tibery huwt op 3-4-1692 te Leeuwarden met Freerck Lycles, Freerck is gedoopt op 26-12-1669 te Leeuwarden
Adam Tybery laat op 8-8-1708 een kind dopen waarbij het kind niet zijn patroniem krijgt maar dit als naam wordt gebruikt. Andries Tybery.

Is er nog een manier om er achter te komen van welke moeder deze kinderen zijn.

Vriendelijke groet Lida.
jacqueline

Re: Vader Tibery Thomas. doctor.

Bericht door jacqueline »

Hallo Lida,

Lucas en Heiltie lijken er in ieder geval niet bij te horen. Uit de Index diverse bestanden stadsarchief Leeuwarden tot 1811 via http://www.archieven.nl
Aktenummer: w006-160
Soort bron: Autorisatieboeken
Samenvatting: Antie Lucas (overleden) en Tiebbe Tiebbes (overleden), hun nagelaten weeskinderen: Lucas, 13 jaar Hiltie, 7 jaar Tiebbe, 5 jaar Johannis, 2 jaar Annius, 10 dagen. Curatoren: Gerbrandus Tiberius, deurwaarder 's Hof van Friesland en mr Ewert Ewerts, ooms van de kinderen.
Aktedatum: 1678-11-14

Aktenummer: x013-37
Soort bron: Weesboeken
Samenvatting: Evert Everts, ijzerkramer, curator over Lucas, Heiltie en Joannes Tiberij. Freerck Lijckles, mr bakker, echtgenoot van Heiltie Tiberij (Tiebbes). Rekening weesboedel.
Aktedatum: 1692-05-27

Aktenummer: w009-113
Soort bron: Autorisatieboeken
Samenvatting: Evert Everts. Doet rekening en verantwoording v an zijn curatele over Joannes Tiberi, 16 jaar, en wordt als zodanig vervangen door Lucas Tiberi, apothecarius, alhier.
Aktedatum: 1692-05-27
Leeuwarden, huwelijken 1661
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 13 maart 1661
Bruidegom: Tiebbe Tiebbes afkomstig van Leeuwarden
Bruid: Antie Lucas afkomstig van Leeuwarden
Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden 1655-1664
Inventarisnr.: DTB 978
Dopen tien kinderen.

groeten van Jacqueline
jacqueline

Bericht door jacqueline »

Adam Tybery lijkt te jong om een kind te zijn van een vrouw die trouwt in 1649? Laat staan van één van de eerdere vrouwen?
Leeuwarden, huwelijken 1707
Vermelding: Ondertrouw op 6 augustus 1707
Bruidegom: Adam Bereys afkomstig van Leeuwarden
Bruid: Christina Rins afkomstig van Leeuwarden
Trouwregister Gerecht Leeuwarden 1704-1713
Inventarisnr.: DTB 907

Leeuwarden, huwelijken 1707
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 28 augustus 1707
Bruidegom: Adam Bereys afkomstig van Leeuwarden
Bruid: Christina Rins afkomstig van Leeuwarden
Opmerking : getrouwd in de Galileeër kerk
Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden 1705-1709
Inventarisnr.: DTB 985

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1708
Gedoopt op 8 augustus 1708 in Leeuwarden
Dopeling: Andries Tybery
Vader: Adam Tybery
Moeder:
Inventarisnr. : DTB 937

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1709
Gedoopt op 24 juli 1709 in Leeuwarden
Dopeling: Andris
Vader: Adam Beerens
Moeder:
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1708-1715

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1710
Gedoopt op 29 oktober 1710 in Leeuwarden
Dopeling: Andries
Vader: Adam Beerij
Moeder:

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1713
Gedoopt op 13 augustus 1713 in Leeuwarden
Dopeling: Adolf, zoon
Vader: Adam Lerij
Moeder:

Leeuwarden, dopen, doopjaar 1715
Gedoopt op 20 februari 1715 in Leeuwarden
Dopeling: Adolf, zoon
Vader: Adam Berij
Moeder:
Deze laatste zoon gebruikt gewoon zijn vaders naam als patroniem:
Leeuwarden, dopen, doopjaar 1745
Gedoopt op 1 augustus 1745 in Leeuwarden
Dopeling: Christina, dochter
Vader: Adolf Adam
Moeder: Tjitske Douwes
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1743-1747
Inventarisnr. : DTB 942
De verschillende manieren waarop zijn patroniem (?) wordt geschreven sluiten mooi aan bij de naamsverklaring van het Meertens instituut:
Afleiding van de riviernaam Tiber, Lat. Tiberis. De naam van de godheid Tiberinus was sacraal, maar het gebruik van de Griekse naam Thybris was uitsluitend literair, omdat in verzen met dactylen Tiberis onbruikbaar was. Een bekende naamdrager is Tiberius Sempronius, Romeins staatsman (162 voor Christus - 133 voor Christus). Daarna kreeg de naam zijn grootste bekendheid na het begin van onze jaartelling door keizer Tiberius (Tiberius Julius Caesar), die vermeld wordt in het Nieuwe Testament (Lucas 3, 1). Tiberius kwam in de Renaissancetijd in gebruik, vooral bij de Friese adel als 'verlatijnsing' van Friese namen als Tsjibbe. Vgl. Tiberius = Tiepke, Leeuwarden 1681 (Ned. L. 1972 348). In Tilburg al in de 15e eeuw: Beris = Tiberius.
Zou dit zijn doop lunnen zijn?
Leeuwarden, dopen, doopjaar 1676
Gedoopt op 15 september 1676 in Leeuwarden
Dopeling: Adam, zoon
Vader: Triest Berents
Moeder:
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1668-1678
Inventarisnr. : DTB 932
De enige kandidaat voor je Tibery Thomas lijkt te zijn
Leeuwarden, dopen, doopjaar 1607
Gedoopt op 25 november 1607 in Leeuwarden
Dopeling: Tiebbe
Vader: Toemas Geerts, meester
Moeder:
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1603-1612
Inventarisnr. : DTB 925

Leeuwarden, huwelijken 1604
Vermelding: Ondertrouw op 23 januari 1604
Bruidegom: Tomas Geerts afkomstig van Leeuwarden
Bruid: Marike Jans afkomstig van Dordrecht
Opmerking : hij is barbiersgezel
Trouwregister Gerecht Leeuwarden 1604-1611
Inventarisnr.: DTB 895
Vader barbier, zoon gepromoveerd te Franeker, advocaat en vroedsman? Plus een niet vernoemde moeder? Mmmm. Dubieus!

Groeten van Jacqueline
Litsehimmel

Bericht door Litsehimmel »

jacqueline schreef:De enige kandidaat voor je Tibery Thomas lijkt te zijn ... Vader barbier, zoon gepromoveerd te Franeker, advocaat en vroedsman? Plus een niet vernoemde moeder? Mmmm. Dubieus!
Het gaat wel eens vreemder. Onder mijn voorouders zit een voormalig schoenmakersgezel die bode aan de Franeker universiteit werd, en 3 zoons van een voorzanger die het tot fiscaal, gemeentesecretaris en dokter schopten. Ik denk echter dat je met het ouderpaar goed zit. Kijk hier eens ...
Thomae : ontvangen van doctor Tiberis --- weegen seecker bespreck bij zijn wijlen vader mester Thomas aen t huijs bij monde besprocken # 1651 apr. 11
Thomas : ontvangen van doctor Tiberis Thomae weegen seecker bespreck bij zijn wijlen vader mester --- aen t huijs bij monde besprocken # 1651 apr. 11
(bron: http://home.wanadoo.nl/m.bourgonjen/Beg ... fnamen.htm)
Afgezet tegen dit ...
Leeuwarden, dopen, doopjaar 1607
Gedoopt op 25 november 1607 in Leeuwarden
Dopeling: Tiebbe
Vader: Toemas Geerts, meester
Moeder:
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1603-1612
Inventarisnr. : DTB 925
Het zou toch al te toevallig zijn, niet? Wat betreft het vernoemen van moeder Marike ...
Tobias Tibery doopt een dochter Marijke Tobias op 15-08-1677 te Leeuwarden
De naam komt dus wel voor, als dit een zoon blijkt te zijn. Geen waterdicht bewijs, maar toch een aardige stap in de goede richting denk ik. Aanvullend nog wat andere stukjes die ik tegen kwam, misschien heeft het nut ...
Boedelinventarissen
Nummer: 2529
Signatuur: y62; 11
Datum: 1682/09/21
Inventarisant: Sioerdtie Rispens
Eerste echtgenoot: Tiberius Thomae
Beroep eerste echtgenoot: Advokaat en Vroedsman
Adres: Kanselarijpijp, bij de
Opmerking: Tiberius Thonae is in 1633 gepromoveerd te Franeker en werd in maart 1633 toegelaten als advokaat voor het Hof. In 1657 in de Vroedschap gekozen. Overleden 31-5-1677. (GAL, Stedelijke Bibliotheek, G58, p. 131.)

Kort stukje inzake de erfenis van Fokeltje Glinstra: http://bit.ly/1kAXNW1

14 Mei 1678.
Land te Bilgoard o/d Leeuwarden.
Verkoopster : Sioertie van Rispens wed. Dr. Tiberius Thomae, advocaat bij h. Hof v. Fr.
Koopster: Petronella van Velsen wed. Dr. Nicolaus Beilanus, advocaat bij h. Hof v. Pr. en pensionaris van Leeuwarden.
(http://archive.org/stream/verslagenomtr ... g_djvu.txt)

Groetjes, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
A. Soeting
Contacteer:

Beste Jacqueline en Lh.

Heb alles doorgenomen en lucas Tiberii en Heiltie Tibery geschrapt als kinderen van Tibery Thomas. Hun oom is echter Gerbrandus Tibery, dus hun vader is een broer van Gerbrandus Tibery, dus heb ik hun vader Tiebbe Tiebbes als zoon van Tibery Thomas genoteerd. gezien hun huwelijk op 13-6-1661 te Leeuwarden moet hij uit het eerste huwelijk zijn. Van zijn vrouw Antie Lucas heb ik ook de geboortedatum gevonden.
Leeuwarden, dopen, doopjaar 1634
Gedoopt op 17 december 1634 in Leeuwarden
Dopeling: Antie
Vader: Luckes
Moeder:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Leeuwarden, doop 1627-1635
Inventarisnr. : DTB 928

Ik vind bij de dopen 9 kinderen. Alleen van de Lucas die geboren moet zijn in 1665 (1678-13=1668) kan ik geen doop vinden.
Daarnaast vind ik 2 Tiebbe's uit 1673 met als vaders Tiebbe Tiebbes. Welke zou het zijn doop 26-1-1673, of doop 23-4-1673. Als de moeder erbij had gestaan weet je het tenminste zeker.

De kandidaat Tomas Geerts als vader van Tiberias lijkt mij juist. Ook gezien LH schrijft. en de zoon van Tiberius noemt een dochter Marijke naar haar oma. Dus Marike is wel vernoemd.
Van Tobias heb ik echter niets anders meer gevonden, geen geboorte, geen huwelijk alleen een dochter.

Het is mij nog niet duidelijk of Eva en Vendelina Tiberii erbij horen en Adam zou alleen kunnen als hij laat trouwt dus boven de 37 jaar oud bij huwelijk, echter ook verder niets gevonden.

Ik kruis telkens het vakje stuur mij een notificatie als er een reactie is geplaatst. Ik ontvang echter geen notificaties.
Nu kan het zijn dat jullie niet meer het goede mail adres hebben. het voorste stukje is hetzelfde gebleven, achter het @ stond 2 jaar geleden nog wanadoo. dat is overgenomen en moet nu zijn @online.nl
Dit is ook de reden dat ik niet in de gaten had dat er de vorige keer antwoord op mijn vraag was. Moet ik dit soms nog ergens anders melden.

Lida
Litsehimmel

De Antie waarvan je de doop hebt gevonden is waarschijnlijk een (overleden) ouder zusje van jouw Antje. Dit is volgens mij de juiste doop ...
Leeuwarden, dopen, doopjaar 1638
Gedoopt op 28 oktober 1638 in Leeuwarden
Dopeling: Antie
Vader: Lucas Hendrix
Moeder:
Hier het huwelijk van haar ouders:
Leeuwarden, huwelijken 1630
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 15 augustus 1630
Bruidegom: Lucas Hendrix afkomstig van Leeuwarden
Bruid: Heiltie Pieters afkomstig van Leeuwarden
Wat betreft het aanpassen van je e-mailadres, volgens mij kan dat in je profiel.

Gr, LH
Litsehimmel

Misschien is er een zijdelings verband tussen de door jou gezochte Vendelina Tiberi en curator Evert Everts:
Leeuwarden, huwelijken 1667
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 24 maart 1667
Bruidegom: Ewert Ewerts
Bruid: Wendel Pieters
LH
Litsehimmel

Ik denk dat de Lukas gedoopt in 1664 identiek is aan de Lukas die wordt gemeld in de weesakte. Ouders zijn dood, niet iedereen is op de hoogte van de juiste data ... Een jaartje vergissen in leeftijd is niet zo abnormaal. Wat betreft de 2 Tjebbe's gedoopt in 1673 (er zijn geen 2 Tjebbe Tjebbes die in dezelfde periode te Leeuwarden trouwen/dopen), dat kan allerlei oorzaken hebben. Twee verschillende aktes icm een transcriptiefoutje. Of misschien een ziekelijke tweeling, waarvan de 1ste (mogelijk dood geboren) direct wordt genoemd en gedoopt, en de 2e enkele maanden later alsnog wordt gedoopt en naar het overleden broertje wordt vernoemd. Het ging er in die tijd anders aan toe dan tegenwoordig :wink:

Ik ben nog een beetje aan het puzzelen met je gegevens. Fokeltje Glinstra is waarschijnlijk een dochter van Vincent Ypkes van Glinstra en Maike Watzes Gadema en vernoemd naar haar grootmoeder van vader's kant, Fookel Hettesdr, gehuwd met Ypke Oeds van Glinstra. Sjoerdje van Rispens is de dochter van Sioerd van Rispens en Commer van Velsen. Zij vernoemt een dochter naar haar moeder.

LH
hesseldewalle
Contacteer:

Bericht door hesseldewalle »

L.S.

Ik heb nog dit grafschrift uit Wijnjeterp:

Ao 1704 den 7 maj rust in den heere de e: Ynskie Tiberius laast huisvrou van do Ioh: Iac Muckerus oud ontrent 6?8 iaren hier begraven

Groet

Hessel de Walle
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811
A. Soeting
Contacteer:

Ben blij met alle antwoorden. Dank jullie wel.

Lida Soeting
Plaats reactie