Dit is misschien wel het grootste mysterie uit mijn stamboom. De geboorte:
Deze Hidde Jelles Koornstra is nog een heel eind te volgen met behulp van de bevolkingsregisters. Hij vertrekt op 10 mei 1871 van Balk naar Tjerkgaast. Op 13 oktober 1875 wordt hij weer te Balk ingeschreven, komende van Dijken (net als Tjerkgaast in de gemeente Doniawerstal). De bevolkingsregisters werden destijds per 10 jaar geheel vernieuwd. Omdat na de inschrijving te Balk op 13 oktober 1875 geen mutaties meer zijn bijgeschreven zou je hem in 1880 in het vernieuwde register ook weer verwachten. Maar dat is niet het geval: hij komt niet meer voor. Ook geen overlijdensacte of wat dan ook te vinden. Er is maar één conclusie mogelijk (op dit moment) tussen 1875 en 1880 vertrokken zonder plaats van bestemming op te geven.Geboorteakte Gaasterland, 1851
Aangiftedatum 27 oktober 1851, blad nr. 51
Hidde Koornstra, geboren 26 oktober 1851
Zoon van Jelle Hiddes Koornstra en Elisabeth Johannes Seinstra
Heeft iemand een idee wat ik nog kan doen om te weten te komen wat er van hem is geworden. Mijn aangetrouwde tantje Ypkje (1906 - 1988) was een dochter van een broer van deze Hidde. Ik heb haar destijds naar hem gevraagd, maar zij wist niet anders dan dat hij jong was overleden. Maar hij is in ieder geval minimaal 24 jaar oud geworden. Geëmigreerd dan? Ik weet het niet.
groetjes, Andries.