Claas Jochums en Trijntje Jelles, Oosterbierum

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Litse's Himmel

Claas Jochums en Trijntje Jelles, Oosterbierum

Bericht door Litse's Himmel »

Hallo allemaal :wink:

Even een korte werkonderbreking en kijken of ik mijn record van onvindbare voorouders kan verbeteren. De teller staat wel erg hoog zolangzamerhand ...

Tussen 1718 en 1732 laat het echtpaar Claas Jochems en Trijntje Jelles te Oosterbierum 7 kinderen dopen: Saakjen, Bottje, Antje, 2x een Jochem, Jelle en Reijntje. Deze laatste (ged. 15-06-1732, exact 233 jaar voor mijn geboorte ;o) is mijn voormoeder.

Van het echtpaar Claas en Trijntje kan ik nergens een huwelijk vinden. Wél het volgende huwelijk gevonden:
Barradeel, huwelijken 1710
Vermelding: Derde proclamatie op 30 maart 1710 in Sexbierum
Man : Claas Jochems afkomstig van Oosterbierum
Vrouw : Antie Hansen afkomstig van Sexbierum
Opmerking : met attestatie naar elders vertrokken
Echter geen dopen gevonden die uit dit huwelijk afkomstig kunnen zijn. Het niet vinden van een huwelijk van Claas en Trijntje vind ik vreemd. Nog vreemder is het dat er van zijn broer Pyter Jochems óók geen huwelijk is te vinden, terwijl deze tussen 1706 en 1715 samen met Frouwk Harmens 7 kinderen te Oosterbierum laat dopen, te weten Saack, 2x een Jochem, Harmen en 3x een Tjeerd.

Dat Claas en Pyter broers zijn heb ik uit een stukje op internet:
Op 17 december 1714 zijn de broers Pieter en Claas Jochums, beiden te Oosterbierum, curator over Jacob (in het 21e) en Sippe (in het 19e) Anthonis, kinderen van Anthonys Jacobs en Geertje Sippes, in tijden echtelieden te Oosterbierum.
Op 22 januari 1726 wordt Tjeerd Jelles, huisman te Oosterbierum, samen met Claas Jochums curator over de kinderen van Freerk Nannes. Mogelijk is Pieter Jochums, die de taak eerder op zich nam, dan overleden.
De vermoedelijke vader van Claas en Pyter staat waarschijnlijk hier beschreven:
Uit de verantwoording van rekeningen van Yfke Jelles Jeddema, bij het opknappen van een stuk eigendom te Oosterbierum; in 1675, 1676, 1677, 1678 werden het groothuys en de zate te Oosterbierum opgeknapt:

Aan Jochum Pytters Meijer te Oosterbierum betaald voor voorschieten van vracht, zand, pomp, bomen etc, f 37-9-0.
Aan Jochum Pytters Meijer te Oosterbierum voor 3100 sluyck a 2 gls het honderd, f 67-18-0.
Aan Jochum Pytters Meijer te Oosterbierum voor 3200 sluyck a 24 strs het honderd en anders, f 44-11-0.

(bron: http://www.vergetenharlingers.nl/page/1 ... fkejeddema)
Op internet staat een stamboom - http://www.genealogieonline.nl/jellema- ... I30159.php - waarin de familie van Trijntje Jelles de naam Jellersma heeft gekregen. Trijntje zou een dochter zijn van Jelle Tjeerds en Bottje Anes. Wat de namen van de kinderen betreft zou dit kunnen kloppen. En in dat geval is de Tjeerd Jelles die in het stukje over het curatoschap van Claas en Pyter wordt genoemd waarschijnlijk een broer van Trijntje zijn. maar wederom geen akten die dit bewijzen. En ik ben een beetje huiverig om alles klakkeloos van internet over te nemen.

Dus .... wie?

Groetjes, LH
Litse's Himmel

Re: Claas Jochums en Trijntje Jelles, Oosterbierum

Bericht door Litse's Himmel »

Inmiddels wel een akte gevonden die waarschijnlijk betrekking heeft op vader Jochum Pyters:
Ferwerderadeel, huwelijken 1662
Vermelding: Derde proclamatie op 7 december 1662 in Hallum
Man : Jochum Pyters afkomstig van Tzummarum
Vrouw : Saeck Claeses afkomstig van Hallum
Opmerking : elders getrouwd
Gestandaardiseerde namen: JOCHEM PIETERS en SAAKJE KLASES
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Hallum 1617-1699
Inventarisnr.: DTB 235
En howel ze elders zijn getrouwd is de volgende doop waarschijnlijk van hun eerste kind:
Ferwerderadeel, dopen, doopjaar 1663
Dopeling: Loijck
Gedoopt op 6 september 1663 in Hallum
Dochter van Jochum Pijters en niet genoemde moeder
Het is me al vaker opgevallen dat, zeker in het verleden, een vrouw haar eerste kind niet kreeg in de woonplaats van haar man maar in die van haar ouders. Waarschijnlijk om haar moeder tijdens die eerste, toch vaak spannende bevalling, bij zich in de buurt te hebben. En deze doop bevestigd weer een stukje van de vorengenoemde stamboom op internet, waar als ouders van Jochum Pyters het echtpaar Pyter Johannes en Luyck Thomas worden aangemerkt. Hier de bijbehorende huwelijksakte, die ik wél kon vinden:
Barradeel, huwelijken 1627
Vermelding: Bevestiging huwelijk in augustus 1627
Man : Pitter Johannis afkomstig van Midlum
Vrouw : Luijck Thomas afkomstig van Sexbierum
Opmerking : getrouwd te Harlingen
Gestandaardiseerde namen: PIETER JOHANNES en LIEUWKJE THOMAS
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Sexbierum 1619-1811
Inventarisnr.: DTB 107
Blijkbaar had deze familie absoluut geen zitvlees, want ze zwierven echt door de hele provincie. Mogelijk dat daar t.z.t. wel een verklaring voor kan worden gevonden. En hier dan ook de vermoedelijke doop van Jochem Pyters zelf:
Barradeel, dopen, doopjaar 1638
Dopeling: Jochem
Gedoopt op 26 augustus 1638 in Sexbierum
Zoon van Pitter Johannes en niet genoemde moeder
En zo te zien had Jochem nog een zus:
Barradeel, dopen, doopjaar 1647
Dopeling: Alijt
Gedoopt op 26 september 1647 in Sexbierum
Dochter van Pitter Johannes en niet genoemde moeder

Hier trouwt ze ....

Barradeel, huwelijken 1662
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 11 mei 1662 in Sexbierum
Man : Harper Jans de Miranda afkomstig van Sexbierum
Vrouw : Aeltie Pitters afkomstig van Sexbierum
Gestandaardiseerde namen: HERBERT JANS en AALTJE PIETERS
Dus wel wat meer aanknopingspunten, maar nog geen verklaring of een bewijs voor een gevoerde achternaam Jellersma. Hopelijk komt iemand nog met wat bijzonders aandragen ...

Groetjes, LH
jacqueline

Bericht door jacqueline »

Hoi Saskia,

Het is niet zo vreemd, dat je wel dopen en geen huwelijken vindt:
DTB-Inventaris
Barradeel - Hervormde gemeente - Oosterbierum

102. Doopboek, 1694-1812. Indices: DTB nrs. 115b en 115c.

103. Trouw- en lidmatenboek, 1772-1850.
Index huwelijken: DTB nr. 115a.
Index lidmaten: DTB nr. 115d.
N.B. De huwelijksinschrijvingen lopen tot 1810.

De overige gegevens die ik had, heb je inmiddels zelf ook al gevonden!

groetjes, Jacqueline
Laatst gewijzigd door jacqueline op zondag 5 sep 2010 9:15 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Andries Koornstra

Bericht door Andries Koornstra »

Ach Litse, iets bijzonders, dat is toch weer "in the eye of the beholder" denk ik dan.

Met andere woorden, ik heb geen oplossing voor je. Jouw vragen zijn ook altijd zo moeilijk. Maar dat zou dan ook weer een uitdaging moeten zijn voor de serieuze onderzoeker.
Ik geef maar even een autorisatie door die mogelijk de Jelle Tjeerds theorie een beetje handen en voeten geeft:
BAR M2, folio 65 vso, 8 apr 1737. Authorisatie van Claas Jochums en Tjeerd Jelles, huislieden onder Oosterbierum resp. Sexbierum, tot curatoren over Aaltje Tjepkes, in het 21e jaar, dochter van wijlen Tjepke Jetses, in leven huisman onder O'bierum, die de curatoren bij testament nomineerde.
Bij testament nomineren kan in mijn beleving twee kanten op:
a. Er zijn meerdere "gelijkwaardige" kandidaten, en je had als erflater jouw voorkeuren
b. Je wilt de voor de hand liggende keuze van de twee curatoren voorkomen, en noemt daarom jouw voorkeuren. Met wat wiskundig inzicht kun je dan inzien dat twee mannen die zwagers van elkaar zijn curator worden.
Mogelijkheid b. zou de genoemde afstamming van Trijntje aannemelijk maken.

Trijntje Jelles was eerder getrouwd, ik lees het in je inleiding niet, dus mogelijk wist je dat nog niet:
BAR M2, folio 62, 30 mrt 1735. Authorisatie van Claas Jochums, huisman onder Oosterbierum, als stiefvader, over de minderjarige Eeltje Eeltjes, zoon van wijlen Eeltje Annes bij Trijntje Jelles.

geen oplossing dus, maar wie weet heb je er iets aan.

groetjes, Andries.
\
Andries Koornstra

Het is toch een beetje een netwerk, deze familie.
De onfortuinlijke Eeltje Annes en zijn posthume zoon zijn snel te vinden:
Barradeel, dopen, doopjaar 1715
Dopeling: Eelke
Gedoopt op 1 december 1715 in Oosterbierum
Kind van Eelke Annes en Trijntje Jelles

Opm.: De vader is overleden
Je noemde net een Freerk Nannes. Dat is Eeltjes stiefvader:
BAR M2, folio 9, 3 jun 1712. Authorisatie van Cornelis Jetses en Pieter Anes, huislieden te Sexbierum, tot curatoren over Eelke Annes, 18 jaar, Ybeltje Annes, 16, en Tietske Annes, 14 jaar, kinderen van wijlen Anne Eelkes bij Grietie Jans, die zal hertrouwen met Freerk Nannes, huisman te Oosterbierum. Mede gecompareerd is Herke Eelkes, oom vaders zijde.
En om het netwerk dan nog wat duidelijker af te bakenen:
BAR M2, folio 10 vso, 31 dec 1714. Authorisatie van Jelle Tjeerds, huisman te Oosterbierum, als volle oom vaders wegen, tot curator "ad actum divisionis" over Nanne Freerks, in het 10e jaar, en Tjeerd Freerks, in het 6e jaar, kinderen van Freerk Nannes, huisman onder O'bierum, bij wijlen Gertie Tjeerds. Eén en ander wegens een tweede huwelijk van Freerk Nannes met Grietie Jans, weduwe Anne Eelkes, in leven huisman te Sexbierum.
groetjes, Andries
Andries Koornstra

Er zit iets Doopsgezinds aan deze familie, zo lijkt het:
Barradeel, dopen, doopjaar 1698
Dopeling: Geertje Tjeerds
Gedoopt op belijdenis op 4 februari 1698 in Oosterbierum
Kind van niet genoemde vader en niet genoemde moeder

Opm.: De dopeling is gehuwd met Freerk Nannes
De vader heet Tjeerd Jelles blijkt:
BAR M1, folio 54, 16 jun 1684. Authorisatie van Sipke Johannes, smakschipper te Oosterbierum, bij vaders testament genomineerd, tot curator over Geertie Tieerds, jongste van de vier kinderen van wijlen Tjeerd Jelles, in leven bakker te Oosterbierum, die testeerde op 24 mei 1684. Present is de meerderjarige zoon Jelle Tieerds
En deze alleen maar om het kwartet even volledig te maken:
BAR M1, folio 78 vso, 30 mrt 1698. Op verzoek van Jelle Tieerdts, te Oosterbierum, als volle oom moeders zijde, wordt Jan Freercks, aldaar, geauthoriseerd tot curator over Meindert Meinderts, omtrent 14 jaar oud, zoon van wijlen Meindert Wybes bij Trijntie Tieerdts.
groetjes, Andries.
Litsehimmel

Bericht door Litsehimmel »

Hoi Andries en Jacqueline :wink:

Dat van die boeken, daar had ik al een vermoeden van. Just my luck :?

Authorisaties, daar ben ik gek op! Zo krijg je inderdaad een mooi overzicht van de onderlinge verbanden, en dat zijn er nogal wat in deze familie(s), Andries. Je noemt Aaltje Tjepkes, in het 21e jaar, dochter van wijlen Tjepke Jetses waarover in 1737 Claes Jochems en Tjeerd Jelles tot curator worden benoemd. Aaltje had een zusje, dat maar liefst 15 (!) jaar eerder werd geboren, genaamd Antje. Tussen Antje en Aaltje heb ik geen dopen meer kunnen vinden, maar dat is niet het enige opmerkelijke. De beide meisjes zijn namelijk dochters van Tjepke Jetses en Trijntje Jochems. En deze laatste Trijntje is naar ik vermoed waarschijnlijk een - ouder - zusje van Claes Jochems.

Aaltje's veel oudere zus Antje Tjepkes trekt de banden dan nog iets verder aan. Want waarom is Tjeerd Jelles samen met Claes tot curator benoemd? Toch niet alleen omdat hij diens zwager is en aangetrouwde hoe-je-dat-noemt van Trijntje Jochems. Daar is een veel logischer reden voor. Kijk maar:
Barradeel, dopen, doopjaar 1724
Dopeling: Jelle
Gedoopt op 17 september 1724 in Oosterbierum
Kind van Tjeerd Jelles en Antje Tjepkes

Barradeel, dopen, doopjaar 1730
Dopeling: Trijntje
Gedoopt op 14 mei 1730 in Oosterbierum
Dochter van Tjeerd Jelles en Antje Tjepkes
Inderdaad, Tjeerd werd tot curator benoemt omdat hij Aaltje's zwager was. Tenminste, zo zie ik dat. Lang is hij denk ik niet curator gebleven, want ik trof ook deze akte:
Barradeel, huwelijken 1740
Vermelding: Derde proclamatie op 17 april 1740 in Sexbierum
Man : Olfert Heerts afkomstig van Sexbierum
Vrouw : Antie Tjepkes afkomstig van Oosterbierum

En zo te zien is ook Olfert Heerts geen lang leven beschoren, want ...

Barradeel, huwelijken 1743
Vermelding: Derde proclamatie op 29 december 1743 in Sexbierum
Man : Pieter Cornelis afkomstig van Oosterbierum
Vrouw : Antie Tjipkes afkomstig van Sexbierum
Nu is het geen garantie dat het dezelfde Antje Tjepkes betreft, maar het zou zo maar kunnen natuurlijk. Misschien dat daar nog een en ander over terug te vinden is in de authorisatieboeken?

Verder zijn er 3 kinderen van de Jelle Tjeerds die in 1714 curator wordt over de kinderen van zijn zus Gertie Tjeerds bij Freerk Nannes, te weten Trijntje, Gerrijt en Riemer Jelles die een dochter Botje laten dopen. Het kan dan zonder meer worden aangenomen denk ik dat moeder eveneens een Botje was, wat dan weer aansluit op de eerder door mij aangehaalde stamboom. Daarin wordt de vrouw van Jelle Tjeerds als Botte Anes geduid. En haar vader zou inderdaad een Ane Riemers kunnen zijn geweest, gezien de naam Riemer die weer bij Jelle en Botje opduikt.

En ach kijk, wat een mooie bevestiging is daar weer voor te vinden:
Stemkohier 1698 Tzummarum (Barradeel)
Stem nr. 6, Stedda, aantal stemmen: 1

Zakelijk gerechtigden:
Gerben Anes (ARENDS), eigenaar voor 1/4
Wopke Anes (ARENDS), uit naam van zijn vrouw, eigenaar voor 1/4, gebruiker voor 't geheel
Jelle Tjeerdts (TJEERDS), uit naam van zijn vrouw Bottje Anes, eigenaar voor 1/4
Claes (KLAAS) Gerrits, uit naam van zijn vrouw Froukjen Anes, eigenaar voor 1/4

Bron: Stemkohieren 1698, gedrukt op last van de Staten van Friesland
Waarbij we dus gelijk 4 kinderen Anes te pakken hebben. Soms kan het wel erg mooi zijn! :D

Groetjes, LH (die haar oude account weer heeft weten te activeren)
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Litsehimmel

Ik heb op de website van Simon Wierstra een sloot gegevens gevonden m.b.t. Jelle Tjeerds en Bottje Anes. Deze sluiten wat de oudere generaties betreft niet aan op de gevonden stamboom, die ik al een hoog Wishfull Thinking gehalte vond hebben. Ik ga de gegevens - in dank! - uitpluizen en overnemen.

Het moge duidelijk zijn dat ik nog steeds geen bewijzen omtrent de naam Jellersma heb gevonden.

Groetjes,
LH
Andries Koornstra

Kun je mij een linkje geven LH, ik kan niet uit de voeten met de Wierstra-site!

groetjes, Andries.
Litsehimmel

Ik ben altijd een beetje goochelaar met dat soort sites. Als er bv boven in de adresbalk blablabla/kw2/blabla staat, en ik heb óf een eerdere óf een latere generatie nodig, dan verander ik in de adresbalk gewoon de /kw2/ in /kw1/ of /kw3/. Meestal komt er dan wel iets tevoorschijn. :wink:

De link voor Riemer Anes en Hil Olpherts, de grootouders van Bottje Anes, getrouwd met Jelle Tjeerds "Bakker", zie http://www.simonwierstra.nl/kw3.htm
Met Ctrl + F op de namen zoeken.

Voor Ane Riemers, vader van Bottje Anes en ook een verdere beschrijving van Gerrijt Anes, broer van Bottje, zie http://www.simonwierstra.nl/kw2.htm
Weer met Ctrl + F op de namen zoeken.

Overigens ben ik aan de ene kant geneigd mee te gaan in jouw hypothese dat we hier met een Dooopsgezinde familie te maken hebben, maar aan de andere kant zou je dan ook de volwassenendoop van de andere kinderen moeten kunnen vinden. En die zie ik niet. Dat betekent dus dat óf die dopen nog niet zijn geregistreerd, of dat ze wel ergens staan maar nog niet gevonden want ander patroniem, geen patroniem, etc.

Grietje kan ook pas in 1698 zijn gedoopt omdat ze a) rond die tijd in het huwelijk trad met Freerk Nannes (doop 1ste kind in 1699) en/of b) haar moeder bij haar geboorte overleed, zij een zwak kindje was en men heeft gewacht (en daarna vergeten) haar toen te dopen. Meerdere mogelijkheden dus.

Verder begint deze netwerkende familie me ontzettend te intrigeren! Kijk eens wat er al allemaal aan gegevens bij elkaar is gevonden. Ik heb er maar 'even' een overzicht van gemaakt. Ten eerste wat nu bekend is van Tjeerd Jelles en nageslacht;
Parenteel van Tjeerd Jelles
1 Tjeerd Jelles. Tjeerd is overleden in 1684 in Oosterbierum, Barradeel.
Beroep: bakker
BAR M1, folio 54, 16 jun 1684. Authorisatie van Sipke Johannes, smakschipper te Oosterbierum, bij vaders testament genomineerd, tot curator over Geertie Tieerds, jongste van de vier kinderen van wijlen Tjeerd Jelles, in leven bakker te Oosterbierum, die testeerde op 24 mei 1684. Present is de meerderjarige zoon Jelle Tieerds

Kinderen van Tjeerd uit onbekende relatie:
1 Jelle Tjeerds "Bakker". Volgt 1.1.
2 Trijntie Tjeerds. Volgt 1.2.
3 Gertie Tjeerds, gedoopt op 04-02-1698 in Oosterbierum, Barradeel. Volgt 1.3.

1.1 Jelle Tjeerds "Bakker", zoon van Tjeerd Jelles (zie 1). Jelle is overleden in 1716 in Oosterbierum, Barradeel.
Boer te Oosterbierum (1698 en 1708 gebr.van "Haarda",stem 9). In 1698 bij Ane Riemers erven en daarom n.ux.voor 25% eigenaar van "Stedda",Tzummarum stem 6.

BAR 64-78 d.d.30-3-1698:Jelle Tjeerds benoemd als curator over de kinderen van wijlen Tryntje Anes en Ruurd Haantjes n.l. Brecht(15) en Botke(14).Hij is ws.overleden in 1716 (zie BAR 65-18).
BAR M2, folio 10 vso, 31 dec 1714. Authorisatie van Jelle Tjeerds, huisman te Oosterbierum, als volle oom vaders wegen, tot curator "ad actum divisionis" over Nanne Freerks, in het 10e jaar, en Tjeerd Freerks, in het 6e jaar, kinderen van Freerk Nannes, huisman onder O’bierum, bij wijlen Gertie Tjeerds. Eén en ander wegens een tweede huwelijk van Freerk Nannes met Grietie Jans, weduwe Anne Eelkes, in leven huisman te Sexbierum.

Stemkohier 1698 Oosterbierum (Barradeel)
Stem nr. 9, Haerda, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Vrouw Everhardina (EVERTJE) van Lindenau, weduwe van jr. Douwe van Hoytema, eigenaar
Jelle Tjeerdts (TJEERDS), gebruiker

Stemkohier 1698 Tzummarum (Barradeel)
Stem nr. 6, Stedda, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Gerben Anes (ARENDS), eigenaar voor 1/4
Wopke Anes (ARENDS), uit naam van zijn vrouw, (NB - Riemke Anes, zusje van Bottje Anes!) eigenaar voor 1/4, gebruiker voor ’t geheel
Jelle Tjeerdts (TJEERDS), uit naam van zijn vrouw Bottje Anes, eigenaar voor 1/4
Claes (KLAAS) Gerrits, uit naam van zijn vrouw Froukjen Anes (Wederom een zusje van Bottje!), eigenaar voor 1/4

Jelle trouwde met Bottje Annes. Bottje is een dochter van Ane Riemers en NN. Bottje is overleden.
Notitie bij Bottje: Lidmaat Tzummarum na belijdenis op 29-1-1686 (dan nog ongetrouwd).

Stemkohier 1728 Tzummarum (Barradeel)
Stem nr. 6,("Stedda") aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Bottje (BOTJE) Anes (ARENDS), weduwe van Jelle Tjeerds, eigenaar voor 1/4
Ytte (IETE) Wopkes, uit naam van zijn vrouw, eigenaar voor 1/4, en gebruiker voor ’t geheel
Wopke Anes (ARENDS), uit naam van zijn dochter, eigenaar voor 1/4
Gerben Aanes (ARENDS), eigenaar voor 1/4

Kinderen van Jelle en Bottje:
1 Trijntje Jelles. Volgt 1.1.1.
2 Tjeerd Jelles, gedoopt op 26-05-1695 in Oosterbierum, Barradeel. Volgt 1.1.2.
3 Ane Jelles [1.1.3]. Hij is gedoopt op 18-07-1697 in Oosterbierum, Barradeel. Ane is overleden.
4 Gerrijt Jelles, gedoopt op 06-10-1700 in Oosterbierum, Barradeel. Volgt 1.1.4.
5 Riemer Jelles, gedoopt op 03-02-1704 in Oosterbierum, Barradeel. Volgt 1.1.5.

1.1.1 Trijntje Jelles, dochter van Jelle Tjeerds "Bakker" (zie 1.1) en Bottje Annes. Trijntje is overleden.
Notitie bij Trijntje: BAR M2, folio 62, 30 mrt 1735. Authorisatie van Claas Jochums, huisman onder Oosterbierum, als stiefvader, over de minderjarige Eeltje Eeltjes, zoon van wijlen Eeltje Annes bij Trijntje Jelles.

Quotisatiekohieren 1749
wed. Claas Jochums, Barradeel
Plaats: Oosterbierum
Omschrijving: boerinne, bestaet gering
Gezin volw: 5 en kind: 1
Aanslag: 60-7-13

Trijntje:
(1) trouwde met Eeltje Annes. Eeltje is geboren in 1694, zoon van Anne Eeltjes en Grietie Jans. Eeltje is overleden.
(2) trouwde met Claes Jochems. Claes is een zoon van Jochum Pyters en Saack Claeses. Claes is overleden in 1749.

Claes was mogelijk eerder getrouwd. Zie akte d.d.30 maart 1710 Sexbierum, Claes Jochems en Antie Hansen.

Notitie bij Claes: Op 17 december 1714 zijn de broers Pieter en Claas Jochums, beiden te Oosterbierum, curator over Jacob (in het 21e) en Sippe (in het 19e) Anthonis, kinderen van Anthonys Jacobs en Geertje Sippes, in tijden echtelieden te Oosterbierum.
Op 22 januari 1726 wordt Tjeerd Jelles, huisman te Oosterbierum, samen met Claas Jochums curator over de kinderen van Freerk Nannes. Mogelijk is Pieter Jochums, die de taak eerder op zich nam, dan overleden.

BAR M2, folio 65 vso, 8 apr 1737. Authorisatie van Claas Jochums en Tjeerd Jelles, huislieden onder Oosterbierum resp. Sexbierum, tot curatoren over Aaltje Tjepkes, in het 21e jaar, dochter van wijlen Tjepke Jetses, in leven huisman onder O’bierum, die de curatoren bij testament nomineerde.

Kind van Trijntje en Eeltje:
1 Eelke Eeltjes [1.1.1.1]. Hij is gedoopt op 01-12-1715 in Oosterbierum, Barradeel. Eelke is overleden.
Kinderen van Trijntje en Claes:
2 Saakjen Clases [1.1.1.2]. Zij is gedoopt op 27-11-1718 in Oosterbierum, Barradeel. Saakjen is overleden.
3Bottje Clases [1.1.1.3]. Zij is gedoopt op 14-09-1721 in Oosterbierum, Barradeel. Bottje is overleden.
4 Antje Clases [1.1.1.4]. Hij is gedoopt op 07-02-1723 in Oosterbierum, Barradeel. Antje is overleden.
5 Jochem Clases [1.1.1.5]. Hij is gedoopt op 10-06-1725 in Oosterbierum, Barradeel. Jochem is overleden.
6 Jochem Clases [1.1.1.6]. Hij is gedoopt op 15-12-1726 in Oosterbierum, Barradeel. Jochem is overleden.
7 Jelle Clases [1.1.1.7]. Hij is gedoopt op 23-10-1729 in Oosterbierum, Barradeel. Jelle is overleden.
8 Reijntje Clases, gedoopt op 15-06-1732.
.
1.1.2 Tjeerd Jelles, zoon van Jelle Tjeerds "Bakker" (zie 1.1) en Bottje Annes. Hij is gedoopt op 26-05-1695 in Oosterbierum, Barradeel. Tjeerd is overleden.

BAR M2, folio 65 vso, 8 apr 1737. Authorisatie van Claas Jochums en Tjeerd Jelles, huislieden onder Oosterbierum resp. Sexbierum, tot curatoren over Aaltje Tjepkes, in het 21e jaar, dochter van wijlen Tjepke Jetses, in leven huisman onder O’bierum, die de curatoren bij testament nomineerde.

Tjeerd trouwde met Antje Tjepkes. Antje is een dochter van Tjepke Jetses en Trijntje Jochems. Zij is gedoopt op 26-12-1701 in Oosterbierum, Barradeel. Antje is overleden. Antje trouwde later in 1740 in Sexbierum, Barradeel met Olphert Heerts.

Kinderen van Tjeerd en Antje:
1 Jelle Tjeerds [1.1.2.1]. Hij is gedoopt op 17-09-1724 in Oosterbierum, Barradeel. Jelle is overleden.

Jelle is getrouwd Oosterbierum 1747 ,24-12-1747 3e pr.Sexbierum met Tetje Pieters, afkomstig uit Sexbierum. Uit dit huwelijk: Tjeerd Jelles Wierstra, gedoopt Oosterbierum 5 mei 1752, overleden aldaar 11 okt 1814. Naamacte Sexbierum-65:Tjeerd Jelles neemt de naam Wierstra aan;hij heeft geen kinderen. Hij overleed als Tjeerd Jelles Wierstra,ongehuwde rentenier te Oosterbierum.

2 Trijntje Tjeerds [1.1.2.2]. Zij is gedoopt op 14-05-1730 in Oosterbierum, Barradeel. Trijntje is overleden.

1.1.4 Gerrijt Jelles, zoon van Jelle Tjeerds "Bakker" (zie 1.1) en Bottje Annes. Hij is gedoopt op 06-10-1700 in Oosterbierum, Barradeel. Gerrijt is overleden. Gerrijt trouwde met Antje Tanes. Antje is overleden.

Kind van Gerrijt en Antje:
1 Botje Gerrijts [1.1.4.1]. Zij is gedoopt op 30-03-1738 in Oosterbierum, Barradeel.

1.1.5 Riemer Jelles, zoon van Jelle Tjeerds "Bakker" (zie 1.1) en Bottje Annes. Hij is gedoopt op 03-02-1704 in Oosterbierum, Barradeel. Riemer is overleden. Riemer trouwde met Gertje Douwes. Gertje is overleden.

Kind van Riemer en Gertje:
1 Botje Riemers [1.1.5.1]. Zij is gedoopt op 06-10-1737 in Oosterbierum, Barradeel. Botje is overleden.
1.2 Trijntie Tjeerds, dochter van Tjeerd Jelles (zie 1). Trijntie is overleden.

BAR M1, folio 78 vso, 30 mrt 1698. Op verzoek van Jelle Tieerdts, te Oosterbierum, als volle oom moeders zijde, wordt Jan Freercks, aldaar, geauthoriseerd tot curator over Meindert Meinderts, omtrent 14 jaar oud, zoon van wijlen Meindert Wybes bij Trijntie Tieerdts.

Trijntie:
(1) trouwde met Meindert Wijbes. Meindert is overleden.
(2) trouwde met Jan Freercks. Jan is overleden.

Kind van Trijntie en Meindert:
1 Meindert Meinderts [1.2.1]. Meindert is overleden.
Kinderen van Trijntie en Jan:
2 Reintje Jans [1.2.2]. Hij is gedoopt op 13-01-1695 in Oosterbierum, Barradeel. Reintje is overleden.
3 Trijn Jans [1.2.3]. Zij is gedoopt op 27-02-1698 in Oosterbierum, Barradeel. Trijn is overleden.

1.3 Gertie Tjeerds, dochter van Tjeerd Jelles (zie 1). Zij is gedoopt op 04-02-1698 in Oosterbierum, Barradeel. Gertie is overleden. Gertie trouwde met Freerk Nannes. Freerk is overleden. Freerk trouwde later in 1712 in Oosterbierum, Barradeel met Grietie Jans.

Kinderen van Gertie en Freerk:
1 Reintje Freerks [1.3.1]. Zij is gedoopt op 17-09-1699 in Oosterbierum, Barradeel. Reintje is overleden.
2 Nanne Freerks [1.3.2]. Hij is gedoopt op 28-03-1701 in Oosterbierum, Barradeel. Nanne is overleden.
3 Nanne Freerks [1.3.3]. Hij is gedoopt op 25-02-1703 in Oosterbierum, Barradeel. Nanne is overleden.
4 Tjeerd Freerks [1.3.4]. Hij is gedoopt op 07-03-1706 in Oosterbierum, Barradeel. Tjeerd is overleden.
Het is te veel om alles in één bericht te dumpen, dus de rest in een volgend bericht. En wat zou er bekend zijn betreffende stem nr. 6 te Tzummarum genaamd Stedda?

Zo meteen meer.

Groetjes, LH
Litsehimmel

Hier de andere kant van het verhaal, de afstamming van Bottje Anes die met Jelle Tjeerds was gehuwd. Een groot deel van de gegevens komen van de website van Simon Wierstra.
Parenteel van Ane NN
1 Ane NN. Ane is overleden.
Kinderen van Ane uit onbekende relatie:
1 Riemer Anes. Volgt 1.1.
2 Gerben Anes [1.2]. Gerben is overleden.

1.1 Riemer Anes, zoon van Ane NN (zie 1). Riemer is overleden.
Notitie bij Riemer: Boer te Firdgum (1640 eigenaar/gebr.stem 4 en 10 en gebr.stem 2).
1) trouwde met Hil Olpherts. Hil is een dochter van Olphert NN. Hil is overleden.
(2) trouwde met Itske Jans. Itske is overleden. Itske trouwde later met Poppe Jans.

BAR 3-56 d.d.13-5-1619: Riemer Anes als vader en wettige voorstander over zijn zoon Ane; de moeder Hil Olpherts is al overleden; Hil samen met Gerben Olpherts, 23jaar, Folcku Olpherts, 18 jaar, Pieter Olpherts en Aaf Olpherts als erfgenaam van hun ouders.
BAR 3-242 d.d.1-2-1625: Riemer Anes en broer Gerben Anes,beiden te Firdgum, tot mede-curatoren benoemd over de minderjarige kinderen van Jan Nysies.
BAR 4-217v d.d.13-2-1628:Riemer Anes mede-curator over Pieter Doedes en Brecht Doedes.
BAR 86-14:Riemer Anes en Itske Jans, echtpaar te Firdgum, proclameren de koop van een huis c.a. aldaar (18/12 1644,15/1 en 29/1 1645).
BAR 69-50 d.d.25-4-1659: Itske Jans gaat hertrouwen met Poppe Jans;de kinderen sluiten een overeenkomst met de moeder; zij blijft met Poppe Jans op de boerderij. Die kinderen zijn Houkje Riemers, getrouwd met Jentje Ypes; Ane Riemers en Sybe Riemers als curatoren over Riemke Riemers en Jan Riemers. Voor de reeds overleden Tetske Riemers verschijnt haar man Cornelis Cornelis.

Kind van Riemer en Hil:
1 Ane Riemers. Volgt 1.1.1.

Kinderen van Riemer en Itske:
2 Houkje Riemers
3 Ane Riemers
4 Sybe Riemers
5 Riemke Riemers
6 Jan Riemers
7 Tetske Riemers

1.1.1 Ane Riemers, zoon van Riemer Anes (zie 1.1) en Hil Olpherts. Ane is overleden in 1698 in Tzummarum, Barradeel.
Boer te Tzummarum (eigenaar/gebr.stem 6 "Stedda");dijksvolmacht; mederechter Barradeel in 1655. Hij staat als weduwnaar in 1678 op de lidmatenlijst van Tzummarum.

BAR 64-16v d.d.28-4-1655:Ane Riemers te Tzummarum als curator.
BAR 87-93,pr.21/4,5/5 en 19/5/1658: Ane Riemers c.ux. proclameren de koop van land in het dorp Tzummarum.
BAR 64-56 d.d.6-10-1684: Ane Riemers als erfgezetene Tzummarum op 27-3-1684 betrokken bij boedelscheiding.
BAR 64-78 d.d.30-3-1698: Ane Riemers overleden;voor de kinderen van zijn overleden zoon Gerrit wordt zijn schoonzoon Wopke Anes als curator benoemd en voor de kinderen van zijn overleden dochter Tryntje wordt schoonzoon Jelle Tjeerds benoemd.

Ane:
(1) begon een relatie met NN. Zij is overleden.
(2) trouwde in 1665 in Tzummarum, Barradeel met Aafke Jelles. Aafke is overleden.

Kinderen van Ane en NN:
1 Gerrijt Anes Huwde 1)Hielck Doeckes, 2)Gaatske Douwes
2 Ysbrandt Anes Huwde Geertje Dirkcs
3 Trijntje Anes Huwde Ruurd Haantjes
4 Riemke Anes Huwde Wopke Anes
5 Gerben Anes Volgens Simon Wierstra ongehuwd. Zie mijn opmerking hieronder.
6 Bottje Anes Huwde Jelle Tjeerds
7 [misschien] Tjeerd Annes Zie mijn opmerking hieronder.

Kind van Ane en Aafke:
8 Froukje Anes
M.b.t. Gerben Anes en de - hypotetische - Tjeerd Anes zou ik de aandacht even willen vestigen op de volgende aktes:
Barradeel, huwelijken 1694
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 7 januari 1694 in Sexbierum
Man : Gerben Anes Wiersma afkomstig van Sexbierum
Vrouw : Jantien IJppes afkomstig van Sexbierum

Barradeel, huwelijken 1686
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 24 december 1686 in Sexbierum
Man : Tjeert Anis Wiersma afkomstig van Sexbierum
Vrouw : Lijsbet Harmens afkomstig van West Terschelling
Volgens Simon Wierstra blijft Gerben Anes ongehuwd. Waarschijnlijk concludeert hij dit a.d.h.v. het feit dat Gerben op 22-3-1729 legaten nalaat aan zijn oomzeggers Botke Ruurds en Dirk Ysbrands.
Wat mij echter intrigeert is het voeren van de achternaam Wiersma in de voorgaande twee aktes. Immers, kleinzoon Jelle Tjeerds van Jelle Tjeerds en Bottje Anes neemt te Sexbierum de achternaam Wierstra aan. Die naam is niet identiek maar ook niet zo maar uit de lucht komen vallen, en in dat verband zijn de bovenstaande huwelijksaktes zeer interessant.

De volgende akte lijkt in eerste instantie een verband te leggen met de beide broers - want zo zie ik ze - Gerben Anes Wiersma en Tjeer Anes Wiersma:
Barradeel, huwelijken 1760
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 7 augustus 1760 in Sexbierum
Man : Riemer Anis Wiersma afkomstig van Sexbierum
Vrouw : Maartje Clasens Kuik afkomstig van Sint Jacobiparochie
Bijna 100 jaar later en niet in Tzummarum of Firdgum maar in Sexbierum. Echter, de afstanden zijn bijna verwaarloosbaar dus is het zeker niet onwaarschijnlijk dat een nazaat van Ane Riemers zich daar vestigd. Wie is deze Riemer Anis? Helaas geen afstammeling uit de tak van Ane Riemers lijkt het, want in een volgende akte blijkt het patroniem van Riemer Wiersma niet Anis maar Pieters te moeten zijn:
Trouwregister Hervormde gemeente St. Jacobiparochie, 1760 - DTB nr: 123, 1650 - 1772
Vermelding: Attestatie afgegeven 6 september 1760, St. Jacobiparochie
Man: Riemer Pyters Wiersma, Sexbierum
Vrouw: Maartie Clases Kuik, St. Jacobiparochie
Riemer blijkt de zoon te zijn van Pieter Anis en waarschijnlijk is in de eerste akte abusievelijk het patroniem van zijn vader gebruikt. Toch laat de naam Wiersma me in dit verband niet los. Want wie zijn dan Gerben Anes en Tjeerd Anes die beiden de naam Wiersma voeren?

Gerben is in de stemkohieren terug te vinden in Pietersbierum:
Stemkohier 1698 Pietersbierum (Barradeel)
Stem nr. 17, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Kapitein Casper (KASPER) van Feugen, eigenaar
Gerben Anes (ARENDS), gebruiker
Maar ook in Sexbierum, en dan wel samen met een aantal personen die qua namen betreft weer erg bekend voorkomen!
Stemkohier 1698 Sexbierum (Barradeel)
Stem nr. 8, Ottema, groot 52 pondematen, aantal stemmen: 1

Zakelijk gerechtigden:
Pyter (PIETER) Anes (ARENDS), eigenaar van 6 pondematen, met Riemer Anes gebruiker voor 't geheel
Ontvanger Eelco (EELKE) Buweritius (BUWALDA), eigenaar van 22 pondematen
Leucke (LIEUWKE) Anes (ARENDS) kinderen, eigenaar van 6 pondematen
Riemer Anes (ARENDS), eigenaar van 6 pondematen, met Pyter Anes gebruiker voor 't geheel
Riemcke (RIEMKJE) Anes (ARENDS) kind, eigenaar van 6 pondematen
Gerben Anes (ARENDS), eigenaar van 6 pondematen
Hebben we hier met dusver onbekende kinderen van Ane Riemers te maken? Of zijn het nazaten van zijn oom, Gerben Anes waarvan verder (nog) niets bekend is? In dat geval zou Gerben Anes Wiersma inderdaad een ander kunnen zijn, namelijk niet de zoon van Ane Riemers maar diens neef, zoon van zijn oom Gerben die hoogstwaarschijnlijk - indien deze hele hypothese klopt - ook een zoon Ane zal hebben gehad. Om het allemaal lekker makkelijk te maken! Enfin, het lijkt me dat er weer genoeg puzzlestukjes op tafel ligenn, dus jongens en meisjes ... ga uw gang!

Groetjes, LH
Andries Koornstra

Hoi LH, bedankt voor alle tips en overzichten.
En wat zou er bekend zijn betreffende stem nr. 6 te Tzummarum genaamd Stedda?
In 1640 is deze volgens Hisgis eigendom van de houtvester Tjerck van Heerma. Dan is hij dus op zeker moment aangekocht, waarschijnlijk door Ane Riemers.

Rond 1735 verkoopt Botje Anes, weduwe Jelle Tjeerds, de helft van de zate aan ds. Petrus Horreus, te Workum (had ik gister gevonden, maar niet genoteerd). Zij heeft dus naast haar eigen kwart nog een kwart van een broer/zuster overgenomen. Het was aardiger geweest als haar kinderen hadden verkocht, dan was er absolute zekerheid geweest!

groetjes, Andries.
Litsehimmel

Hoi Andries :wink:

Jij hebt het over land en ik ben eens gaan kijken. Leuk resultaat op http://www.archive.org/stream/verslagen ... g_djvu.txt want Ane Riemers had in ieder geval nog een broer Jan Riemers! Waarschijnlijk uit het huwelijk van zijn vader Riemer Anes met Itske Jans. Zie maar:
173. 17 JuU 1700.

Ruiling van bouwland onder Firdgum en V.a sate land,
genaamd Haeitsma state, aldaar.
TuBschen : Matthias ab Idsinga, secretaris van Barradeel te Harlingen, en Jan Riemers te Firdgum.
Dat kan toch bijna geen toeval zijn, het patroniem Riemers en Firdgum. En hier het bewijs dat Jan Riemers inderdaad een Firdgum/Tzummarum band had:
Barradeel, dopen, doopjaar 1684
Dopeling: Doedtie Annes, dienstmaagd bij Jan Riemers te Firdgum
Gedoopt op belijdenis op 25 april 1684 in Tzummarum
Dochter van niet genoemde vader en niet genoemde moeder
Doetje kan ik zo snel niet thuisbrengen, maar ongetwijfeld dat het hier een familielid van Jan betreft. En er staat nog meer leuks in het boek:
177. 4 Juni 1701.

State, saté en land, Harda State genaamd, te Oosterbierum.
Verkoopster: Everardina van Lindenau wed. Jhr. Douwe van Hoitama te Sloten.
Koopers: Jelle Tierds en Bottie Anes, echtgen. te Oosterbierum.

18B. 25 November 1711.

Bouwland te Oosterbierum.
Verkooper: Adriaan Wittert van der Aa, heere van Croonenburgh, Loenen, Grijsoord, etc. te
Leyden.
Koopers : Jelle Tjeerds en Botje Anes, echtgen. te Oosterbierum.

15. „Gaart" van eene „saate of plaats" te Tjum, ten verzoeke van Ignatius. v. Kingma opgemeten door Reemer Sijbes, „Hofs geadmitteerde landmeter". 26 Oct. 1691.
Deze Reemer Sijbes is volgens mij ook familie, gezien de zoon Sijbe Riemers van [Riemer Anes[/i] en Itske Jans. Maar hoe die relatie ligt is mij ook nog niet bekend. Kortom, wat meer puzzlestukjes. :wink:

Groetjes, LH
Litsehimmel

Klein raadseltje m.b.t. Jelle Tjeerds en Botje Annes:
177. 4 Juni 1701.
State, saté en land, Harda State genaamd, te Oosterbierum.
Verkoopster: Everardina van Lindenau wed. Jhr. Douwe van Hoitama te Sloten.
Koopers: Jelle Tierds en Bottie Anes, echtgen. te Oosterbierum.
Duidelijk, lijkt me. Kennelijk was het beroep van bakker zeer winstgevend in die tijd en had men voldoende pecunia om toch een aanzienlijk (letterlijk!) stukje onroerend goed te kopen. Maar dan dit:
HAARDA, Handa of Haerda, voorm. state, prov. Friesland, kw. Westergoo, griet. Barradeel, arr. en 4 u. N. W. van Leeuwarden, kant. en 2 u. N. ten O. van Harlingen, 5 min. W. van Oosterbierum, waartoe zij behoorde.
Van deze state is het huis, dat in het jaar 1662 nog bestond, waarschijnlijk in 1702 of 1703 afgebroken(!!). In 1704 werd in de plaats daarvan eene, voor dien tijd fraaije, boerenwoning gebouwd, welke, met de daartoe behoorende gronden, eene oppervlakte beslaat van 30 bund., en in eigendom wordt bezeten door de erven van den Heer P. J. van Beyma, woonachtig te Weidum.
Dus ... Jelle en Botje kopen het geheel in 1701 en laten dan een jaar of zo later het huis afbreken?! Of verkopen het alras waarna het wordt aangekocht door de erven van den Heer P.J. van Beyma die dan de "fraaie boerenwoning" laten bouwen? Hoe zit dit in elkaar?

Het lijkt me dat de aankoopakte uit 1701 wel klopt. Daar staat per slot van rekening ook een exacte datum bij. Ook staat vermeld dat de aankoop een state, sate en land betreft. Ergo, de state stond er nog. Het ging dus (correct me if I'm wrong here) om een huis, een boerderij en bijbehorende grond. Was het huis zo vervallen dat het plat moest?

Graag zou ik hier meer details over willen weten.

Groetjes, LH
Plaats reactie