Jacob Tjallings Bergsma en Grietje Hoites (Zijlstra?)
-
margreet
Het was bloedje spannend.
Voor de ge-interesseerde lezer: Ype vind een Tjalling-vader voor Jakob die 1738 huwde, in de koopaktes en cohieren, en inderdaad in de ovl boeken Wijtgaard.
Allemaal leningen aan familieleden, voogdij met familie - en zo kan hij steeds verder terug, en komt hij op wat hij noemt 'de Grouwster tak', waarbij gt Sjoerd Tabes 1745 alsnog een (half-)neef blijkt.
Een tak van dezelfde voorouders als de Leeuwarder Ob/pdammen, waar we alle huwelijken en kinderen van gevonden hebben.
De Tjalling Tabes>Obdam die we helemaal uitgezocht hebben en waar de link miste, blijkt nog een broer Ytse Tabes te hebben - in Grouw.
Over die Obdammen heeft Ype het nauwelijks. Hij heeft in zijn parenteel verder nog net het gezin met Franske Melis, en meldt dat 1 of 2 kind-eren als Bergsma verder gaat/n.
Hij werkt uit dat gezin alleen Ruurd Jacobs Obdam x .. iets verder uit tot ca. 1900.
Als we alles bij elkaar vegen hebben we een heel mooi totaal.
Ik zal nog eens zien wat er in de dossiers Leeuwarden ligt, maar je lijkt voorlopig erg nodig Maikel, met de memories en eventueel bezit na 1800.
Margo, ik was laatst al bezig geweest met de data en namen uit de samenvatting Gen 1018.
Trouwregister Gerecht Leeuwarden, 1642
DTB nr: 900, 1638 - 1644
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 25 juni 1642
Man: Tabe Ytses, Aegum
Vrouw: Antie Jans, Leeuwarden
Gestandaardiseerde namen: TABE JETSES en ANTJE JANS
NB: de derde proclamatie voor het gerecht
Vermelding: Ondertrouw van 11 juni 1642
NB: zij is weduwe van Take Annis
Het is vreemd dat hij niet als wedn. vermeld wordt, maar alla.
Haar eerste huwelijk:
Trouwregister Gerecht Leeuwarden, 1610
DTB nr: 895, 1604 - 1611
Vermelding: Ondertrouw van 1610
Man: Take Annes, Grouw
Vrouw: Anke Jans, Swichum
Gestandaardiseerde namen: TEEKE ANNES en ANTJE JANS
NB: hij is gardeniersgezel
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 10 februari 1610
Als ze toen 20 was, is ze in 1642 52 - en zullen alle kinderen dus uit Tabes 1e huwelijk zijn.
Tabe* Aegum leverde toen behalve Johaen en Rixt Oedses die je al had, nog deze:
Trouwregister Hervormde gemeente Idaard AEgum Friens, 1685
DTB nr: 428, 1659 - 1810
Vermelding: Derde proclamatie van 9 augustus 1685
Man: Andris Melles, Goutum
Vrouw: Siouck Tabes, Aegum
Komt niet voor in Ypes boekwerk.
Op de een of andere manier had ik vervolgens een Johaen Jitsses:
Trouwregister Gerecht Rauwerderhem, 1656
DTB nr: 577, 1652 - 1675
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 28 maart 1656
Man: Johaen Jitsses, Terzool
Vrouw: Popck Leuckes, Terzool
Gestandaardiseerde namen: JOHANNES JETSES en POPKJE LIEUWKES
4 kinderen gevonden waaronder een zoon Tabe, plus dat zoon Lieuwke trouwt Rk Roodhuis. Hij zou er al met al daarom ook wel bij horen dacht ik toen, ik kon er niets mee verder. Ype geeft enkel zijn ca. geb.datum
Hoi Margreet
Voor de ge-interesseerde lezer: Ype vind een Tjalling-vader voor Jakob die 1738 huwde, in de koopaktes en cohieren, en inderdaad in de ovl boeken Wijtgaard.
Allemaal leningen aan familieleden, voogdij met familie - en zo kan hij steeds verder terug, en komt hij op wat hij noemt 'de Grouwster tak', waarbij gt Sjoerd Tabes 1745 alsnog een (half-)neef blijkt.
Een tak van dezelfde voorouders als de Leeuwarder Ob/pdammen, waar we alle huwelijken en kinderen van gevonden hebben.
De Tjalling Tabes>Obdam die we helemaal uitgezocht hebben en waar de link miste, blijkt nog een broer Ytse Tabes te hebben - in Grouw.
Over die Obdammen heeft Ype het nauwelijks. Hij heeft in zijn parenteel verder nog net het gezin met Franske Melis, en meldt dat 1 of 2 kind-eren als Bergsma verder gaat/n.
Hij werkt uit dat gezin alleen Ruurd Jacobs Obdam x .. iets verder uit tot ca. 1900.
Als we alles bij elkaar vegen hebben we een heel mooi totaal.
Ik zal nog eens zien wat er in de dossiers Leeuwarden ligt, maar je lijkt voorlopig erg nodig Maikel, met de memories en eventueel bezit na 1800.
Margo, ik was laatst al bezig geweest met de data en namen uit de samenvatting Gen 1018.
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 25 juni 1642
NB: de derde proclamatie voor het gerecht
Vermelding: Ondertrouw van 11 juni 1642
NB: zij is weduwe van Take Annis
Het is vreemd dat hij niet als wedn. vermeld wordt, maar alla.
Haar eerste huwelijk:
Vermelding: Ondertrouw van 1610
NB: hij is gardeniersgezel
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 10 februari 1610
Als ze toen 20 was, is ze in 1642 52 - en zullen alle kinderen dus uit Tabes 1e huwelijk zijn.
Tabe* Aegum leverde toen behalve Johaen en Rixt Oedses die je al had, nog deze:
Komt niet voor in Ypes boekwerk.
Op de een of andere manier had ik vervolgens een Johaen Jitsses:
Trouwregister Gerecht Rauwerderhem, 1656
DTB nr: 577, 1652 - 1675
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 28 maart 1656
Man: Johaen Jitsses, Terzool
Vrouw: Popck Leuckes, Terzool
Gestandaardiseerde namen: JOHANNES JETSES en POPKJE LIEUWKES
4 kinderen gevonden waaronder een zoon Tabe, plus dat zoon Lieuwke trouwt Rk Roodhuis. Hij zou er al met al daarom ook wel bij horen dacht ik toen, ik kon er niets mee verder. Ype geeft enkel zijn ca. geb.datum
Hoi Margreet
-
Gast
Margreet,
Was inderdaad zeer spannend en boeiend om te lezen. Zelfs de moeite waard om het over en over te lezen
En zoals we een aantal weken geleden steeds struikelden over de namen tjalling jacobs en Jacob tjallings, zo gebeurde het hier ook weer. Maar dan met tabe en ytse.
Zijn de RA IDA nrs de eigen archiefnrs van Ype of worden ze in het RA inderdaad zo genummerd?
Wat me opviel:
Op pag. 14, bijna onderaan:
In 1655/56 trouwen voor het Gerecht van Idaarderadeel Tiaelling Itses, geboortig van Aelsumerklooster, en Yd Johannes
Dit huwelijk heb ik gevonden:
Trouwregister Gerecht Idaarderadeel, 1656
DTB nr: 417, 1614 - 1671
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 10 november 1656
Man: Tiaelling Itses
Vrouw: Yd Johannes
Gestandaardiseerde namen: TJALLING IDSES en IETJE JOHANNES
NB: de derde proclamatie op 10 december 1655; hij is geboren
te Aalsumer klooster; zij is geboren te Oldeboorn
En op pag. 3 onder IIIb trouwt de kleinzoon (Tjalling Ytses) van zijn broer Tabe ca. 1693 ook met een Yd Johannes. Dat huwelijk kan ik echter niet vinden.
Bovendien heeft Ype er met de pen "niet 1655" geschreven
Puur toeval dat 2 tjalling ytses met een yd johannes trouwen?
En dit vond ik ook nog:
Trouwregister Hervormde gemeente Heerenveen, 1661
DTB nr: 597, 1642 - 1673
Vermelding: Attestatie afgegeven 29 januari 1661,
Heerenveen
Man: Hendrik Klaases, Heerenveen
Vrouw: Trijntje Ydses, Akkrum
Gestandaardiseerde namen: HENDRIK KLASES en TRIJNTJE IDSES
In heerenveen heb je een heleboel idses, maar het feit dat zij uit akkrum kwam, viel me op………
Groetjes,
margo
p.s. zit sinds vanmorgen achter m'n nieuwe pc
Was inderdaad zeer spannend en boeiend om te lezen. Zelfs de moeite waard om het over en over te lezen
En zoals we een aantal weken geleden steeds struikelden over de namen tjalling jacobs en Jacob tjallings, zo gebeurde het hier ook weer. Maar dan met tabe en ytse.
Zijn de RA IDA nrs de eigen archiefnrs van Ype of worden ze in het RA inderdaad zo genummerd?
Wat me opviel:
Op pag. 14, bijna onderaan:
In 1655/56 trouwen voor het Gerecht van Idaarderadeel Tiaelling Itses, geboortig van Aelsumerklooster, en Yd Johannes
Dit huwelijk heb ik gevonden:
Trouwregister Gerecht Idaarderadeel, 1656
DTB nr: 417, 1614 - 1671
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 10 november 1656
Man: Tiaelling Itses
Vrouw: Yd Johannes
Gestandaardiseerde namen: TJALLING IDSES en IETJE JOHANNES
NB: de derde proclamatie op 10 december 1655; hij is geboren
te Aalsumer klooster; zij is geboren te Oldeboorn
En op pag. 3 onder IIIb trouwt de kleinzoon (Tjalling Ytses) van zijn broer Tabe ca. 1693 ook met een Yd Johannes. Dat huwelijk kan ik echter niet vinden.
Bovendien heeft Ype er met de pen "niet 1655" geschreven
Puur toeval dat 2 tjalling ytses met een yd johannes trouwen?
En dit vond ik ook nog:
Trouwregister Hervormde gemeente Heerenveen, 1661
DTB nr: 597, 1642 - 1673
Vermelding: Attestatie afgegeven 29 januari 1661,
Heerenveen
Man: Hendrik Klaases, Heerenveen
Vrouw: Trijntje Ydses, Akkrum
Gestandaardiseerde namen: HENDRIK KLASES en TRIJNTJE IDSES
In heerenveen heb je een heleboel idses, maar het feit dat zij uit akkrum kwam, viel me op………
Groetjes,
margo
p.s. zit sinds vanmorgen achter m'n nieuwe pc
-
margreet
Ha, da's mooi van de nieuwe pc.
Zo'n boekwerk kun je wel een week bestuderen, zoveel info is het altijd.
Ik neem aan dat RA .. de nummering op het archief is. Wat RA betekent weet ik niet, elke provincie heeft een RijksArchief, dus dan zou men maar moeilijk wat terug kunnen vinden. Hij zet de vindplaats erbij voor mensen die de hele akte willen lezen, dan wel in de clinch willen, met 'in akte .. staat heel wat anders'.
Ik heb nog niet de hele familie ingevoerd en nagekeken, dus op de dubbel Yd heb ik nog geen antwoord.
Families kunnen aardig uitdijen, dus ik denk dat hij wegens tijdgebrek een aantal ca's bij huwelijken heeft, die eventueel nog wel te vinden zijn.
hoi margreet
Zo'n boekwerk kun je wel een week bestuderen, zoveel info is het altijd.
Ik neem aan dat RA .. de nummering op het archief is. Wat RA betekent weet ik niet, elke provincie heeft een RijksArchief, dus dan zou men maar moeilijk wat terug kunnen vinden. Hij zet de vindplaats erbij voor mensen die de hele akte willen lezen, dan wel in de clinch willen, met 'in akte .. staat heel wat anders'.
Ik heb nog niet de hele familie ingevoerd en nagekeken, dus op de dubbel Yd heb ik nog geen antwoord.
Families kunnen aardig uitdijen, dus ik denk dat hij wegens tijdgebrek een aantal ca's bij huwelijken heeft, die eventueel nog wel te vinden zijn.
hoi margreet
- Maikel Galama
RA
Hoi Ma,
kleine opmerking: RA is Rechterlijk Archief, evt. aangevuld met bijv. Ida= Idaarderadeel of Rau= Rauwerderhem etc.
Groetjes, Maikel
kleine opmerking: RA is Rechterlijk Archief, evt. aangevuld met bijv. Ida= Idaarderadeel of Rau= Rauwerderhem etc.
Groetjes, Maikel
-
Gast
-
margreet
hoi margreet,
ik had het niet over Ydses, maar over Yd Johannes, een vrouw die eerst met tjalling ytses in ..............
zie nu, terwijl ik scroll om de rest erbij te zoeken, dat je het ergens anders over hebt.......
ok. dat probleem opgelost, maar blijf nog wel met de vraag zitten van die 2 huwelijken van een of twee Yd Johannes. met twee verschillende Tjalling Ytses (grootvader en kleinzoon).
heb je net een mail doorgestuurd, die ik van vera kreeg.
citeer hier nu even een gedeelte ervan:
en dan ga ik nu ook heel even terug naar mijn allereerste vraag, waar dit onderwerp mee begonnen is:
jacob tjallings getrouwd met grietjes hoites.
als grietje in 1811 overlijdt, laat ze 5 kinderen na. tw Idje (~04-05-1800 LWD), Tjalling, Heute, Frans en Simme (~18-09-1809 LWD).
als jacob tjallings en zijn oudste zoon tjalling jacobs in 1838 hun erfdeel van huis en erf verkopen aan zonen en broers heute en frans, blijkt dat (hier heet ze) Ietje en Simme al overleden zijn. eerst Simme en daarna Idje.
kon in eerste instantie het overlijden van Idje niet vinden, maar zij blijkt als Yttje op 25-12-1822 in Franekeradeel te overlijden.
en wat ik ook probeer, van Simme kan ik het maar niet vinden. hij moet tussen 1811 en 1822 overleden zijn.
zoals vera opmerkte:
groetjes,
margo
ik had het niet over Ydses, maar over Yd Johannes, een vrouw die eerst met tjalling ytses in ..............
zie nu, terwijl ik scroll om de rest erbij te zoeken, dat je het ergens anders over hebt.......
ok. dat probleem opgelost, maar blijf nog wel met de vraag zitten van die 2 huwelijken van een of twee Yd Johannes. met twee verschillende Tjalling Ytses (grootvader en kleinzoon).
heb je net een mail doorgestuurd, die ik van vera kreeg.
citeer hier nu even een gedeelte ervan:
enZo weet ik nu nog steeds niet wie die weduwe Obdam is in Leeuwarden met zoon Jacob Obdam in 1749 (Quotisatiekohier). Ik denk nu aan Sietske Gerlofs met zoon Jacob Tobias, wat denken jullie?
Ook kan ik mij niet voorstellen dat er van al die mensen maar 1 tak Opdam is blijven heten, nl. de afstammelingen van Ruurd Jacobs uit 1748.
Waar zijn de overigen gebleven, behalve de Bergsma's?
ook heeft ze het nog overDe volgende Klaas Jetses/Idses moet ook wel een afstammeling zijn:
, 1696
DTB nr: 916A, -
Vermelding: Ondertrouw van 18 september 1696
Man: Claes Ytses
Vrouw: Antje Melles, Leeuwarden
Gestandaardiseerde namen: KLAAS JETSES en ANTJE MELLES
NB: zij is woonachtig onder de klokslag van Leeuwarden,
Trouwregister Gerecht Leeuwarden, 1696
DTB nr: 906, 1693 - 1704
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 17 oktober 1696
Man: Claes Ytses
Vrouw: Antje Melles, Leeuwarden
Gestandaardiseerde namen: KLAAS JETSES en ANTJE MELLES
Kinderen Rk gedoopt in Leeuwarden, over de Koornmarkt:
Dopeling: Isidorus, Gedoopt op 18 augustus 1697 in Leeuwarden
Zoon van Nicolaus Itses en Anna Mellis
Doopgetuige: Ruert Itses,
Dopeling: Melle Opm.: Doopnaam Mellitus
Gedoopt op 26 januari 1699 in Leeuwarden
Kind van Claes Itses en Antie Melles
Doopgetuige: Andries Melles
Dopeling: Joanna
Gedoopt op 18 november 1701 in Leeuwarden
Dochter van Claes Itses en Antie Mellis
Doopgetuige: Poyke
(patroniem vd vader verkeerd ingebracht?)
Dopeling: Jeltie
Gedoopt op 10 januari 1705 in Leeuwarden
Kind van Claes Grausster en Antie Mellis
Doopgetuige: Dieuke Meters
Dopeling: Itse, Opm.: Doopnaam Eidistius
Gedoopt op 13 oktober 1706 in Leeuwarden
Zoon van Claes Itses en Antie Melles
Doopgetuige: Ruert Itses
Dopeling: Jetske, Opm.: Doopnaam Jetha
Gedoopt op 13 oktober 1706 in Leeuwarden
Kind van Claes Itses en Antie Melles
Doopgetuige: Dieuke Pieters
-----------------------------------------------------------------------
Zijn de volgenden ook afstammelingen: ???
Trouwregister Hervormde gemeente Idaard AEgum Friens, 1681
Vermelding: Derde proclamatie van 27 maart 1681
Man: Jan Tialles, Friens
Vrouw: Mijncke Siouckes, Jonkersloot
Gestandaardiseerde namen: JAN TJALLINGS en MINKE SJOUKES
Wie van deze 2 is een afstammeling, of geen van beide?
2x Here Tjallings x verschillende vrouwen in dezelfde tijd laten in Irnsum kinderen RK dopen.
Trouwregister Hervormde gemeente Terkaple Akmarijp, 1709
DTB nr: 732, 1643 - 1772
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 15 december 1709
Man: Heere Tiallings, Terkaple
Vrouw: Wijtske Tiebbes, Terkaple
Gestandaardiseerde namen: HERE TJALLINGS en WIETSKE TJEBBES
NB: hij is geboren te Friens
Kinderen in Irnsum 1717, 1719, 1721, 1724
OTR ...Derde proclamatie van 12 februari 1713, Grouw
Heere Tjallings, Grouw x Engeltje Ypes, Akkrum
o.a. Kind: Gaudantia 22 dec 1720 in Aegum RK gedoopt
Trouwregister Hervormde gemeente Idaard AEgum Friens, 1713
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 12 maart 1713, Friens
Man: Herre Tjallings
Vrouw: Engeltie Ipes
Gestandaardiseerde namen: HERE TJALLINGS en ENGELTJE IEPES
Kinderen in Irnsum 1718, 1720, 1723, 1728
heb haar de vraag al beantwoord:<'de Grouwster tak', waarbij gt Sjoerd Tabes 1745 alsnog een (half-)neef blijkt.>
Ik kan geen huwelijk en geen kind van hem vinden. Van wie een half neef.
Ik zag wel Sjoukje Tabes getrouwd in 1685, maar waar zij inpast is nog een vraag.
Gestandaardiseerde namen: ANDRIES MELLES en SJOUKJE TABES
blijven we nog wel zitten met Sjoukje Tabes uit Aegum......De vader (Tjalling Ytses) van Jacob Tjallings (moeder=Trijntje Johannes) heeft een halfbroer Tabe Ytses, uit het eerste huwelijk van Ytse Tabes met Hylck Wigles. Deze Tabe trouwt 08-03-1676 te Grouw met Frouckjen Sjoerds en krijgt de zoon Sjoerd, die getuigt bij de geboorte van Tabe Jacobs, geboren in 1745, zoon van Jacob Tjallings en Iebeltje Burdes.
Sjoerd Tabes is dus een half neef van Jacob Tjallings.
en dan ga ik nu ook heel even terug naar mijn allereerste vraag, waar dit onderwerp mee begonnen is:
jacob tjallings getrouwd met grietjes hoites.
als grietje in 1811 overlijdt, laat ze 5 kinderen na. tw Idje (~04-05-1800 LWD), Tjalling, Heute, Frans en Simme (~18-09-1809 LWD).
als jacob tjallings en zijn oudste zoon tjalling jacobs in 1838 hun erfdeel van huis en erf verkopen aan zonen en broers heute en frans, blijkt dat (hier heet ze) Ietje en Simme al overleden zijn. eerst Simme en daarna Idje.
kon in eerste instantie het overlijden van Idje niet vinden, maar zij blijkt als Yttje op 25-12-1822 in Franekeradeel te overlijden.
en wat ik ook probeer, van Simme kan ik het maar niet vinden. hij moet tussen 1811 en 1822 overleden zijn.
zoals vera opmerkte:
laat ik het ook maar even hierbij.........Voorlopig is dit wel genoeg,
groetjes,
margo
-
margreet
Hoi Margo en Vera en iedereen,
Wed Obdam 1749: Sytske had warempel een zoon Jakob Tobias, genoemd als getuige bij vechtpartij broer, dus zullen zij dat zijn.
Sjoukje Tabes: Aegum leek me niet zo groot, maar het kan nog steeds dat er verschillende Tabes en Ytses wonen. Ze kan er dus toevallig zijn, en achter-familie kan misschien ook nog.
Omdat ze nergens in een testament genoemd word, hoort ze er officieel niet bij, zou je denken - tenzij ze daar vergeten is. Misschien verward met Saeck?? En misschien als ze toen al volwassen was, valt ze buiten de voogdij en wordt daarom niet genoemd.
Er is in 1676 wel een voogd voor 6 kinderen, waaronder Claes en Ruert Ytses, dus dat zullen die rk Leeuwarder mensen zijn. Wel stug ook weer Melles net als bij Siouck. Grausster lijkt me geen patroniem, maar meer een "van Grouw".
Yd Johannes: Het lijken me toevallig 2 Ydjes, het is ook een vrij gewone naam. Qua leeftijden en kinderen krijgen moeten het er ook wel 2 zijn.
Ik zie geen grootvader-kleinzoon trouwens, ik heb Tjalling Ytses = de broer van Tabe - en Tjalling Ytses = Tabes kleinkind.
Er is verder maar 1 tak over, want:
Tjallings kinderen worden Bergsma.
Van oom Johannes Tjallings geen huwelijk en kinderen gevonden.
Burde en Tabe overlijden ongehuwd.
Johannes krijgt 1 zoon Jacob, maar het jaar daarop een Jacoba, dus die Jacob is overleden. Verder 4 dochters, die de naam niet door kunnen geven.
Blijft over 1 Ruurd Obdam.
mvg, margreet
Hoe weet je dat Simme in 1811 nog leeft? Er is geen naamsaanneming waarin hij genoemd wordt immers. Dus zal hij juist voor 1811 overleden zijn, als hij erna niet te vinden is.van Simme kan ik het maar niet vinden. hij moet tussen 1811 en 1822 overleden zijn.
Wed Obdam 1749: Sytske had warempel een zoon Jakob Tobias, genoemd als getuige bij vechtpartij broer, dus zullen zij dat zijn.
Sjoukje Tabes: Aegum leek me niet zo groot, maar het kan nog steeds dat er verschillende Tabes en Ytses wonen. Ze kan er dus toevallig zijn, en achter-familie kan misschien ook nog.
Omdat ze nergens in een testament genoemd word, hoort ze er officieel niet bij, zou je denken - tenzij ze daar vergeten is. Misschien verward met Saeck?? En misschien als ze toen al volwassen was, valt ze buiten de voogdij en wordt daarom niet genoemd.
Er is in 1676 wel een voogd voor 6 kinderen, waaronder Claes en Ruert Ytses, dus dat zullen die rk Leeuwarder mensen zijn. Wel stug ook weer Melles net als bij Siouck. Grausster lijkt me geen patroniem, maar meer een "van Grouw".
Yd Johannes: Het lijken me toevallig 2 Ydjes, het is ook een vrij gewone naam. Qua leeftijden en kinderen krijgen moeten het er ook wel 2 zijn.
Ik zie geen grootvader-kleinzoon trouwens, ik heb Tjalling Ytses = de broer van Tabe - en Tjalling Ytses = Tabes kleinkind.
Er is verder maar 1 tak over, want:
Tjallings kinderen worden Bergsma.
Van oom Johannes Tjallings geen huwelijk en kinderen gevonden.
Burde en Tabe overlijden ongehuwd.
Johannes krijgt 1 zoon Jacob, maar het jaar daarop een Jacoba, dus die Jacob is overleden. Verder 4 dochters, die de naam niet door kunnen geven.
Blijft over 1 Ruurd Obdam.
mvg, margreet
margreet,
simme leeft in ieder geval als zijn moeder overlijdt.
in de akte van 1838 wordt gezegd dat eerst de moeder, daarna simme en uiteindelijk ietje is overleden.
grietje overlijdt op 09-03-1811.
weet jij wanneer BS-overlijden precies begint in leeuwarden?
grotvader-kleinzoon was even slip-of-the-pen or the mind, whatever. een paar berichten terug had ik het nog wel goed neergezet. word ook gek van al die jacob, tabe, tjalling en ytses........
ik denk dat vera uitgaat van de allereerste Ytse N.N. hij heeft 5 zonen gekregen en er zijn er maar 1 of 2 van behandeld. als ik wat meer tijd heb, ga ik me daarin verdiepen, want het intrigeert mij ook wel. hoeveel namen er zijn ontstaan uit deze ene Ytse. en waarschijnlijk had hij zelf ook nog wel broers. je weet maar nooit.....
groetjes,
margo
simme leeft in ieder geval als zijn moeder overlijdt.
in de akte van 1838 wordt gezegd dat eerst de moeder, daarna simme en uiteindelijk ietje is overleden.
grietje overlijdt op 09-03-1811.
weet jij wanneer BS-overlijden precies begint in leeuwarden?
grotvader-kleinzoon was even slip-of-the-pen or the mind, whatever. een paar berichten terug had ik het nog wel goed neergezet. word ook gek van al die jacob, tabe, tjalling en ytses........
ik denk dat vera uitgaat van de allereerste Ytse N.N. hij heeft 5 zonen gekregen en er zijn er maar 1 of 2 van behandeld. als ik wat meer tijd heb, ga ik me daarin verdiepen, want het intrigeert mij ook wel. hoeveel namen er zijn ontstaan uit deze ene Ytse. en waarschijnlijk had hij zelf ook nog wel broers. je weet maar nooit.....
groetjes,
margo
-
Margreet Huisman
Margo, ik denk dat ik snap waar je heen wou -
Ids Birdes x 1642 van Birde Idses, 1640 stemcohier, geen verdere voorvader bekend.
en Hil Itses 1636 dus niet van een plotse Ids Birdes, maar van ...
Wat zou kunnen:
Idtzie Taebes - Pers. Imp 1578 Nes - naast Akkrum Utingeradeel / mog. broer Douwe Tabes x 1592 omgeving Grouw-Irnsum
kinderen:
Birde Ydses - x wrsch < 1620, in 1640 Akkrum SC 43,
Tabe Ytses - x ca. 1620, xx 1642 - Aegum, meeste kinderen trouwen Leeuwarden, maar zoon Ytse Tabes Grouw, 1652.
Ruurd Idses - in 1640 Akkrum SC 47 (bij de hisgis, SC 37 in het onderzoek)
Otte Idses - idem // x ca. 1630 of eerder, zonen: Tabe Ottes, bij huwelijk van Aalsumer Klooster, in 1698 SC 46 Akkrum, en Ids Ottes - (dr Petrijck Ottes? x 1670)
Hil Itses x 1636, van Aalsumer Klooster
Tiaelling Itses x 1656, geboren Aalsumer Klooster.
Johaen Jitsses x 1656, hij Terzool.
Tevens bij de hisgis: Jan Ydses 1640 SC 37 Akkrum
Idtzie paar keer getrouwd? of de kinderen trouwen laat. Komt op zich meer voor, met 50 nog en zo.
In de buurt wel Ids Clases, Ids Sytses en mogelijk meer Idsen.
Schrijfwijzen niet bij iedereen gelijk - standarisatie maakt er navenant Idses of Jetses van.
Birde Ydses:
knd:
*Ids Birdes x Sij Botes Nijdam
*Siebren Birdes x Aafke Botes Nijdam: 3 zn 5 dr: Reinu, Nieske, Gertie, Suike, Frouck
*Wlck Birdes x Jan Gerryts x 1645, beiden Irnsum
> Frouk Jans x Oene Frericks x 1671, zij Irnsum hij Grouw - 1698 gebr stem 18 en met zoon eig. stem 19 Grouw - Peen
>>> Birde Oenes x Jeltje Jelles 1694 - wed. in 1728 gebr SC 19 Grouw, eig. Nieske Idzes
>>>>> Ibel Birdes x Oene Frericks 1738
Freerck Nannes - in 1640 uit naam van zijn vrouw samen met Gerben Oenes op stem 18 Grouw - Peen
dus x N. Oenes?
Knd: Oene Frericks x Frouk Jans 1671
groet margreet
Ids Birdes x 1642 van Birde Idses, 1640 stemcohier, geen verdere voorvader bekend.
en Hil Itses 1636 dus niet van een plotse Ids Birdes, maar van ...
Wat zou kunnen:
Idtzie Taebes - Pers. Imp 1578 Nes - naast Akkrum Utingeradeel / mog. broer Douwe Tabes x 1592 omgeving Grouw-Irnsum
kinderen:
Birde Ydses - x wrsch < 1620, in 1640 Akkrum SC 43,
Tabe Ytses - x ca. 1620, xx 1642 - Aegum, meeste kinderen trouwen Leeuwarden, maar zoon Ytse Tabes Grouw, 1652.
Ruurd Idses - in 1640 Akkrum SC 47 (bij de hisgis, SC 37 in het onderzoek)
Otte Idses - idem // x ca. 1630 of eerder, zonen: Tabe Ottes, bij huwelijk van Aalsumer Klooster, in 1698 SC 46 Akkrum, en Ids Ottes - (dr Petrijck Ottes? x 1670)
Hil Itses x 1636, van Aalsumer Klooster
Tiaelling Itses x 1656, geboren Aalsumer Klooster.
Johaen Jitsses x 1656, hij Terzool.
Tevens bij de hisgis: Jan Ydses 1640 SC 37 Akkrum
Idtzie paar keer getrouwd? of de kinderen trouwen laat. Komt op zich meer voor, met 50 nog en zo.
In de buurt wel Ids Clases, Ids Sytses en mogelijk meer Idsen.
Schrijfwijzen niet bij iedereen gelijk - standarisatie maakt er navenant Idses of Jetses van.
Birde Ydses:
knd:
*Ids Birdes x Sij Botes Nijdam
*Siebren Birdes x Aafke Botes Nijdam: 3 zn 5 dr: Reinu, Nieske, Gertie, Suike, Frouck
*Wlck Birdes x Jan Gerryts x 1645, beiden Irnsum
> Frouk Jans x Oene Frericks x 1671, zij Irnsum hij Grouw - 1698 gebr stem 18 en met zoon eig. stem 19 Grouw - Peen
>>> Birde Oenes x Jeltje Jelles 1694 - wed. in 1728 gebr SC 19 Grouw, eig. Nieske Idzes
>>>>> Ibel Birdes x Oene Frericks 1738
Freerck Nannes - in 1640 uit naam van zijn vrouw samen met Gerben Oenes op stem 18 Grouw - Peen
dus x N. Oenes?
groet margreet
Thnx margreet!! Ook voor de scans van de zwanenjacht!!!!!!!!
Ik heb in mijn bestand:
Tjalling Ytses x1696 Leentje Jacobs
ca. 1706: Ytse (Jise) Tjallings, koopman te Friens
ca. 1709: Johannes Tjallings, arbeider te Friens. (hij is dus niet zoon van Yd Johannes, maar van Leentje Jacobs).
Jammer dat de leeftijd van Jacob nergens vermeld wordt……
--------------------
Froukje Jans dochter van Jan Gerrits x Uilkje Birdes is een goede vondst van jou!!!!
Noch Sible noch GJ1999 heeft haar als dochter, maar ik denk dat ik er weer een paar kwartieren bij heb.
Broer Sybren Birdes x Aafke Botes krijgen ook dochter Froukje *1667
Uit GJ1999, blz. 188
margo
Ik heb in mijn bestand:
Dat kan dus nu veranderd worden, zie halverwege blz. 154 Nijdamstra.Tjalling Ytses, zn. van Ytse Tabes en Trijntje Johannes,
geboren te Grouw circa 1670,
afkomstig van Grouw op 7 jan 1696,
boer te Deersum in 1697,
koopt huis, schuur etc. in Friens op 24 apr 1697,
gebruiker van Friens Stem nr. 10, groot 63 pondematen, in 1698,
gebruiker van Friens Stem nr. 10, groot 63 pondematen, in 1728,
overleden te Friens in 1733.
trouwt (1) circa 1693
met Yd Johannes,
overleden voor 1696.
Uit dit huwelijk 1 kind
1. Johannes Tjallings,
gemeen boerearbeider te Friens in 1749.
trouwt (2) te Idaarderadeel (Gerecht) op 7 jan 1696
met Leentje Jacobs,
afkomstig van Poppingawier op 7 jan 1696,
overleden te Friens op 6 okt 1736.
Uit dit huwelijk 2 kinderen
1. Jacob Tjallings,
geboren te Friens voor 1720,
afkomstig van Friens op 24 mrt 1738,
geringe boer te Wirdum in 1749,
trouwt te Idaard op 23 mrt 1738,
kerk.huw. (RK) te Irnsum op 24 mrt 1738
met Ybeltje Birdes, dr. van Birde Oenes en Jeltje Jelles,
geboren te Friens voor 1720,
afkomstig van Friens op 24 mrt 1738,
overleden na 1779.
2. Trijntje Tjallings
Tjalling Ytses x1696 Leentje Jacobs
ca. 1706: Ytse (Jise) Tjallings, koopman te Friens
ca. 1709: Johannes Tjallings, arbeider te Friens. (hij is dus niet zoon van Yd Johannes, maar van Leentje Jacobs).
Jammer dat de leeftijd van Jacob nergens vermeld wordt……
--------------------
Froukje Jans dochter van Jan Gerrits x Uilkje Birdes is een goede vondst van jou!!!!
Noch Sible noch GJ1999 heeft haar als dochter, maar ik denk dat ik er weer een paar kwartieren bij heb.
Broer Sybren Birdes x Aafke Botes krijgen ook dochter Froukje *1667
Uit GJ1999, blz. 188
Groetjes,Ids Birdes en Hessel Hessels, beiden te Jirnsum, worden 14-12-1677 benoemd tot curatoren over Reinu oud 24 jaar, Birde Sybrens oud 22 jaar, Nieske Sibrens oud 19 jaar, Bote oud 17 jaar, Gertie oud 15 jaar, Siuke oud 13 jaar, Willem oud 11 jaar en Frouck Sybrens oud 10 jaar, nagelaten weeskinderen van wijlen Sybren Birdes en Aefke Botes, in leven echtelieden te Rauwerd.
margo
-
Margreet Huisman
Hoi,
Ysse ca. 1707 is dan niet deze, wat ik eerst dacht:
Idaarderadeel, huwelijken 1717
Vermelding: Bevestiging huwelijk in juli 1717 in Grouw
Man : Ysse Tjallings afkomstig van Grouw
Vrouw : Tryntje Johannes afkomstig van Grouw
Opmerking : de derde proclamatie op 27 juni 1717
zo zie je maar weer hoe lastig die schrijfwijze is temidden van al die Tjallingen.
Ik wist niet dat JB hen ook behandelde:
Birde is echt zeldzaam, dus dit moet gewoon zo lopen vind ik.
In 1578 enkel een Aech Bijrdes in Terhorne.
Grappig dat dat Aefke Jans is, dat wist ik niet, of ik was het alweer vergeten.
JB heeft trouwens wel een vader voor 950 Birde Idses:
1900 Its Johaens X N.N. - boer te Aalsum bij Irnsum
uit Nijdamstraboek 1, 144.
Na, maar weer eens naar Tresoar een copie halen.
dagdag margreet
Ysse ca. 1707 is dan niet deze, wat ik eerst dacht:
Idaarderadeel, huwelijken 1717
Vermelding: Bevestiging huwelijk in juli 1717 in Grouw
Man : Ysse Tjallings afkomstig van Grouw
Vrouw : Tryntje Johannes afkomstig van Grouw
Opmerking : de derde proclamatie op 27 juni 1717
zo zie je maar weer hoe lastig die schrijfwijze is temidden van al die Tjallingen.
Ik wist niet dat JB hen ook behandelde:
Voogdij gaat dan om de jongste kinderen. Frouk past er nog voor en is al getrouwd in 1671.Jan Gerrits ovl < 1677 x Uilkje Birdes ovl ca. 1678 - trouwden 1645:
Autorisatie 4-9-1678 van Ids Birdes tot curator over:
Auck ca. 1657
Aefke ca. 1659
Claeske ca. 1661
Birde is echt zeldzaam, dus dit moet gewoon zo lopen vind ik.
In 1578 enkel een Aech Bijrdes in Terhorne.
Grappig dat dat Aefke Jans is, dat wist ik niet, of ik was het alweer vergeten.
JB heeft trouwens wel een vader voor 950 Birde Idses:
uit Nijdamstraboek 1, 144.
Na, maar weer eens naar Tresoar een copie halen.
dagdag margreet
Zou het zomaar kunnen dat Birde een broer is van o.a. Johaen, Tabe Ytses????JB heeft trouwens wel een vader voor 950 Birde Idses:
Ook Birde wordt nergens vermeld in het onderzoek van Ype…
---------------
dus x N. Oenes?
Stemkohier 1698 Grouw (Idaarderadeel)
Stem nr. 18, Peen, groot 66 pondematen, aantal stemmen: 1
Opm. Schiet 5 floreen 26 stuivers 8 penningen
Zakelijk gerechtigden:
De heer Heemstra te Dronrijp, uit naam van zijn vrouw,
eigenaar
Oene Freerx (FREERKS), gebruiker
Idaarderadeel, huwelijken 1671
Vermelding: Derde proclamatie op 9 april 1671 in Grouw
Man : Oene Gerbens afkomstig van Grouw
Vrouw : Tietie Willems afkomstig van Grouw
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Grouw 1657-1704
Inventarisnr.: 423
Idaarderadeel, huwelijken 1698
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 17 april 1698 in Grouw
Man : Oene Gerbens afkomstig van Grouw
Vrouw : Gerbrig Sikkes afkomstig van Grouw
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Grouw 1657-1704
Inventarisnr.: 423
groetjes,Stemkohier 1698 Grouw (Idaarderadeel)
Stem nr. 63, Clein Jetsma, groot 68 pondematen, aantal
stemmen: 1
Opm. Schiet 3 floreen 12 stuivers
Zakelijk gerechtigden:
Jan Gerbens te Goëngahuizen, eigenaar van 30,5 pondematen
Jentie (JENTJE) Everts te Sijbrandaburen, eigenaar van 5
pondematen
Lolcke (LOLKE) Rienx (RIENKS), eigenaar van 1 3/4 pondematen
Oene Gerbens, eigenaar van 12 pondematen
Sjoerd Jacobs (JAKOBS) te Gauw, eigenaar van 18 3/4
pondematen
Sjoerd Sjoerds, gebruiker
margo
Re: Jacob Tjallings Bergsma en Grietje Hoites (Zijlstra?)
mailtje van Ype Brouwers:
margo
p.s. zie ook http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?f=3&t=3444
groetjes,ik tref zojuist de volgende stamvader Opdam/Bergsma aan:
In 1613 (RA IDA C1 102) Eetse Johaenz, mede vanwege de andere erfgenamen van Otte Rommerts en Tyall Hotsedr, contra Douwe Jetses c.s.
Speldje uit de hooiberg. Gezien de namen van de nazaten neem ik aan dat Eetse/Ytsen schoonzoon was van die Otte.
margo
p.s. zie ook http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?f=3&t=3444