voorouders Gatske Jans x 1718 Blauwhuis
-
Margreet Huisman
Re: voorouders Gatske Jans x 1718 Blauwhuis
Jacobje Sjoerds x Eele Tjeerds:WYM T1, folio 280, 13 mei 1744. De erfgenamen van Sjoerd Taedes verkopen voor een bedrag van 587 ggl 7 st. een stuk greidland van 9 pm, bezwaard met 5 floreen 14 st. Deze erfgenamen zijn: Taede Sjoerds te Nijland, Japke Sjoerds, vrouw van Eele Tjeerds op de Lemmer, Hiltie Sjoerds, gesterkt met haar man Arjen Allerts te Rien, Yske Sjoerds, gesterkt met haar man Gerben Romkes te Hartwerd, Sybren Gosses te Bolsward als vader en voogd over Sjoerd Sybrens bij wijlen Lysbet Sjoerds, Jacob Sjoerds te Franeker en Pyter Sjoerds te Bozum.
Weet iemand wie Marie Hilkes is?????Yle Tjeerds, zn. van Tjeerd Tjitses en Detje Yles, afkomstig van Lemmer op 10 jan 1740 (zo).
tr. in 1740, Derde Proclamatie te Bolsward (Gerecht) op 10 jan 1740 (zo), Attestatie Lemmer te Bolsward (Gerecht) op 10 jan 1740 (zo)
met Jacobje Sjoerds, dr. van Sjoerd Taedes en Sytske Jacobs, afkomstig van Bolsward op 10 jan 1740 (zo).
Uit dit huwelijk:
1. Detje Yles, ged. RK te Lemmer op 21 nov 1740 (ma) (getuige: haar grootmoeder Detje Yles).
2. Sjoerd Yles, ged. RK te Lemmer op 30 mei 1742 (wo) (getuige: zijn oom Pieter Sjoerds).
3. Tjeerd Yles, ged. RK te Lemmer op 3 jan 1744 (vr) (getuige: zijn grootvader Tjeerd Tjitses).
4. Sytske Yles, ged. RK te Lemmer op 23 feb 1745 (di) (getuige: Marie Hilkes).
5. Dedde Yles, ged. RK te Lemmer op 4 jun 1747 (zo) (getuige: zijn grootvader Tjeerd Tjitses).
Grootvader Tjeerd Tjitses trouwt 5x:
Groetjes,Tjeerd Tjitses, geb. circa 1674, afkomstig van Doniaga op 8 nov 1694 (ma), afkomstig van Lemmer op 23 okt 1701 (zo), afkomstig van Lemmer op 10 mei 1705 (zo) en afkomstig van Lemmer op 16 sep 1708 (zo), doopgetuige van zijn kleinzoon Tjeerd Yles te Lemmer op 3 jan 1744 (vr), doopgetuige van zijn kleinzoon Dedde Yles te Lemmer op 4 jun 1747 (zo), oud man te Lemmer in 1749.
tr. (ongeveer 20 jaar oud) (1) te Doniawerstal (Gerecht) op 8 nov 1694 (ma)
met Minke Martens, afkomstig van Eesterga op 8 nov 1694 (ma).
tr. (ongeveer 27 jaar oud) (2) te Lemmer op 23 okt 1701 (zo)
met Hendrikje Willems, afkomstig van Rondebroek op 23 okt 1701 (zo).
tr. (ongeveer 31 jaar oud) (3) te Lemmer op 10 mei 1705 (zo)
met Geeltje Anskes, afkomstig van Lemmer op 10 mei 1705 (zo).
tr. (ongeveer 34 jaar oud) (4) te Lemmer op 16 sep 1708 (zo)
met Detje Yles, doopgetuige van haar kleindochter Detje Yles te Lemmer op 21 nov 1740 (ma), afkomstig van St. Nicolaasga op 16 sep 1708 (zo).
Uit dit huwelijk:
1. Yle Tjeerds, afkomstig van Lemmer op 10 jan 1740 (zo), tr. in 1740, Derde Proclamatie te Bolsward (Gerecht) op 10 jan 1740 (zo), Attestatie Lemmer te Bolsward (Gerecht) op 10 jan 1740 (zo) met Jacobje Sjoerds, dr. van Sjoerd Taedes en Sytske Jacobs, afkomstig van Bolsward op 10 jan 1740 (zo).
tr. (resp. ongeveer 75 en ongeveer 61 jaar oud) (5) in jan 1749, kerk.huw. (RK) te Lemmer op 29 jan 1749 (wo) (getuigen: Merten Tiets en Cornelis Titjes)
met Idske Hanses, geb. circa 1688.
margo
heb haar al gevonden:
Lemsterland, dopen, doopjaar 1724
Dopeling: Meyntje
Gedoopt op 20 augustus 1724 in Lemmer
Dochter van Marten Tierts en Maryke Hilkes
Meter: Rencke Hessels
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
R.K. par. Lemmer (voorheen Follega), doop 1717-1811
Inventarisnr. : DTB 497
-
Sible Hettinga
Beste M & M en Andries,
Hartelijk, hartelijk dank voor de aanvulling op mijn kwartierstaat. Was ik eens ten gevolge van jullie onderzoek een afstammingslijn van de Wigmana's kwijtgeraakt, dank zij dit ondzoek is er een andere voor in de plaats gekomen.
Er zijn weer heel wat lijntjes en er kon veel worden geknoopt.
Feike Jetses en Sibbeltje Tjebbes zijn voorouders van mij. Feike was eerder in 1713 gehuwd met Grietje Pieters (Westerhuis). Grietje trouwde (1) in 1697 met Eling Sieuwkes Homminga. Grietje en Eling zijn ook voorouders van mij. Voor Feike Jetse zie GJ 1999, Buwa Wabbez, blz. 74. Jelle kende destijds nog geen ouders van Riemkje Jans.
Fekke Lieuwes, zonder afstammelingen overleden, is een broer van Wikje Lieuwes, x 1720 Abe Poppes (Popma). Wikje en Abe zijn ook voorouders van mij. Trijntje Jans zou een zuster van Gatske Jans kunnen zijn, maar ik durf de verbinding niet aan, daar zijn de namen Trijntje en Jan te algemeen voor.
De groetenis,
Sible.
Hartelijk, hartelijk dank voor de aanvulling op mijn kwartierstaat. Was ik eens ten gevolge van jullie onderzoek een afstammingslijn van de Wigmana's kwijtgeraakt, dank zij dit ondzoek is er een andere voor in de plaats gekomen.
Er zijn weer heel wat lijntjes en er kon veel worden geknoopt.
Feike Jetses en Sibbeltje Tjebbes zijn voorouders van mij. Feike was eerder in 1713 gehuwd met Grietje Pieters (Westerhuis). Grietje trouwde (1) in 1697 met Eling Sieuwkes Homminga. Grietje en Eling zijn ook voorouders van mij. Voor Feike Jetse zie GJ 1999, Buwa Wabbez, blz. 74. Jelle kende destijds nog geen ouders van Riemkje Jans.
Fekke Lieuwes, zonder afstammelingen overleden, is een broer van Wikje Lieuwes, x 1720 Abe Poppes (Popma). Wikje en Abe zijn ook voorouders van mij. Trijntje Jans zou een zuster van Gatske Jans kunnen zijn, maar ik durf de verbinding niet aan, daar zijn de namen Trijntje en Jan te algemeen voor.
De groetenis,
Sible.
- Andries Koornstra
Hallo,
ik heb iets tastbaars gevonden. In het vrij ver weggevreten hypotheekboek X13 van Wymbritseradeel staat in de index Taede Taedes met een verwijzing naar folio 40. De kop is vergaan, maar er blijkt dat een Rintie Ydes, in zijn hoedanigheid als curator over Lysbet Wiebes, 1000 cgl heeft uitgeleend. De acte wordt ondertekend, en dat zullen de schuldenaars zijn, door Meinert Ates Geltema, Taede Taedes, Jan Taedis en Hilttie Taedes. Datum: 26 apr 1687.
We waren eigenlijk er al zeker van, ik ben nu nog wat zekerder geworden.
groetjes, Andries.
ik heb iets tastbaars gevonden. In het vrij ver weggevreten hypotheekboek X13 van Wymbritseradeel staat in de index Taede Taedes met een verwijzing naar folio 40. De kop is vergaan, maar er blijkt dat een Rintie Ydes, in zijn hoedanigheid als curator over Lysbet Wiebes, 1000 cgl heeft uitgeleend. De acte wordt ondertekend, en dat zullen de schuldenaars zijn, door Meinert Ates Geltema, Taede Taedes, Jan Taedis en Hilttie Taedes. Datum: 26 apr 1687.
We waren eigenlijk er al zeker van, ik ben nu nog wat zekerder geworden.
groetjes, Andries.
-
Margreet Huisman
Inlijsten maar 
Gefeliciteerd met deze VONDST, Andries !!! Je harde werken toch beloond.
en die latere verkopen ......
Ik denk toch dat weduwe Jeltje nog in 1762 metert, en er gewoon blijft wonen.
Nog veel later trouwen de kinderen van Yfke bijna allemaal vanuit Oudega - van 1772 tot 1785.
Yfke ovl 1802 Warns, en haar man 1802 Greonterp.
Het kan zijn dat er niets verkocht werd, maar dat het onderling verdeeld wordt wie er wilde wonen.
Jetse Feikes ovl 1802 Bolsward, waar inmiddels meer van Jans nazaten vertoeven.
Riemkje Lolles bv. , ovl < 1791 als haar man Sjoerd Pieters hertrouwt.
Kan het ook nog daar liggen?
Sible, ik vind het toch stug dat Klaaske Gerbens en Sjoerd Gerbens beiden in Hidaard trouwen en ook beiden in Oudega vertoeven.
Dat maakt hen wat meer zus-broer, kinderen van Gerbens Sjoerds en Trijntje ,
ook logisch dan dat ze allebei Trijntjes kregen.
groet Margreet
Gefeliciteerd met deze VONDST, Andries !!! Je harde werken toch beloond.
en die latere verkopen ......
Ik denk toch dat weduwe Jeltje nog in 1762 metert, en er gewoon blijft wonen.
Nog veel later trouwen de kinderen van Yfke bijna allemaal vanuit Oudega - van 1772 tot 1785.
Yfke ovl 1802 Warns, en haar man 1802 Greonterp.
Het kan zijn dat er niets verkocht werd, maar dat het onderling verdeeld wordt wie er wilde wonen.
Jetse Feikes ovl 1802 Bolsward, waar inmiddels meer van Jans nazaten vertoeven.
Riemkje Lolles bv. , ovl < 1791 als haar man Sjoerd Pieters hertrouwt.
Kan het ook nog daar liggen?
Sible, ik vind het toch stug dat Klaaske Gerbens en Sjoerd Gerbens beiden in Hidaard trouwen en ook beiden in Oudega vertoeven.
Dat maakt hen wat meer zus-broer, kinderen van Gerbens Sjoerds en Trijntje ,
ook logisch dan dat ze allebei Trijntjes kregen.
groet Margreet
-
Margreet Huisman
Hoi,
Ik heb net even de Wat Was Waar bekeken, tot hij vastliep,
maar in 1832 zijn er nogal wat Lolkes Lolkema die te Oudega (Sjieuwke), Tjerkwerd en Greonterp wonen.
Hun land heet Heeg C 3 cijfers.
Al het land heet daar echter Heeg S 3 cijfers, ik heb nog geen Oudega- letter-3 cijfers kunnen ontwaren.
Maar toch, wonen ze denk ik nog steeds op Jan Teedes eigendom.
Heeg C339-1832 Pieter Lolles van der Meulen.
Tjerkwerd A474 wed. Pieter Lolles van der Meulen - wnpl Greonterp
Heeg C 442- wed. Rein Lolkes Lolkema - (van een geheel andere Lolke Martens)
Heeg C367 Sjoeke Lolkes Lolkema - wnpl. Oudega
Vroeger kon dat met de HisGis ook, je kon het kadaster 1832 over de stem- en floreencohieren heenzetten.
Aanst eens uitproberen.
groet margreet.
Ik heb net even de Wat Was Waar bekeken, tot hij vastliep,
maar in 1832 zijn er nogal wat Lolkes Lolkema die te Oudega (Sjieuwke), Tjerkwerd en Greonterp wonen.
Hun land heet Heeg C 3 cijfers.
Al het land heet daar echter Heeg S 3 cijfers, ik heb nog geen Oudega- letter-3 cijfers kunnen ontwaren.
Maar toch, wonen ze denk ik nog steeds op Jan Teedes eigendom.
Heeg C339-1832 Pieter Lolles van der Meulen.
Tjerkwerd A474 wed. Pieter Lolles van der Meulen - wnpl Greonterp
Heeg C 442- wed. Rein Lolkes Lolkema - (van een geheel andere Lolke Martens)
Heeg C367 Sjoeke Lolkes Lolkema - wnpl. Oudega
Vroeger kon dat met de HisGis ook, je kon het kadaster 1832 over de stem- en floreencohieren heenzetten.
Aanst eens uitproberen.
groet margreet.
- Andries Koornstra
Hallo,
vandaag het eigendom van Jan Teedes gevolgd.
Nijland 2 is in 1738 al vervreemd, daar hebben we dus niets aan
Van Tjerkwerd 24 heeft hij (Jan Teedes) nog tijdens zijn leven zijn kwart verkocht.
Oudega 13 is in 1758 nog eigendom van Jan Teedes erven, en in 1768 van Jetse Feikes. Geen idee of dat een erfgenaam kan zijn. Ik heb hem niet in mijn bestand. In ieder geval nog geen verkoop aan hem kunnen vinden. Margreet, Margo, of Sible, kunnen jullie hem plaatsen?
groetjes, Andries.
vandaag het eigendom van Jan Teedes gevolgd.
Nijland 2 is in 1738 al vervreemd, daar hebben we dus niets aan
Van Tjerkwerd 24 heeft hij (Jan Teedes) nog tijdens zijn leven zijn kwart verkocht.
Oudega 13 is in 1758 nog eigendom van Jan Teedes erven, en in 1768 van Jetse Feikes. Geen idee of dat een erfgenaam kan zijn. Ik heb hem niet in mijn bestand. In ieder geval nog geen verkoop aan hem kunnen vinden. Margreet, Margo, of Sible, kunnen jullie hem plaatsen?
groetjes, Andries.
-
Margreet Huisman
Tige dank! En jo, we hebben we het over hem gehad,
hij is de man van Riemkje Jans, x 1749. (Riemkje is de dr van Jan Teedes en Jeltje Siebrens ~ 1721).
Ze dopen een dochter Sibbeltje naar zijn moeder Makkum rk, meter Dieuwke Eevers ipv Jeltje Siebrons,
oftewel Jeltje Sybrens/Jeltje "Jans".
Hij was in 1749 boer te Allingawier op de vaderlijke boerderij, en ovl 1802 te Bolsward.
Deze vond ik nu nog:
(oa 16 juli 3.36 - en Sible heeft later aangevuld. Lolke is zijn voorvader).
In 1832 zijn sommige kinderen Lolkes Lolkema eigenaren in Oudega - al weet ik niet welke stem.
mvg Margreet
hij is de man van Riemkje Jans, x 1749. (Riemkje is de dr van Jan Teedes en Jeltje Siebrens ~ 1721).
Ze dopen een dochter Sibbeltje naar zijn moeder Makkum rk, meter Dieuwke Eevers ipv Jeltje Siebrons,
oftewel Jeltje Sybrens/Jeltje "Jans".
Hij was in 1749 boer te Allingawier op de vaderlijke boerderij, en ovl 1802 te Bolsward.
Deze vond ik nu nog:
Zijn broer is Lolke Feikes Lolkema.Burgerboek Bolsward 1784
Ingeschreven als burger: Jetze Feikes
Datum: 19 juli 1784
Geboren te Tjerkwerd
(oa 16 juli 3.36 - en Sible heeft later aangevuld. Lolke is zijn voorvader).
In 1832 zijn sommige kinderen Lolkes Lolkema eigenaren in Oudega - al weet ik niet welke stem.
mvg Margreet
Jetse Feykes is getrouwd met een erfgenaam
margo
groetjes,Jetse Feykes, zn. van Feyke Jetses (boer) en Sibbeltje Tjebbes, geb. te Tjerkwerd, ged. RK te Blauwhuis op 21 feb 1720 (wo) (getuige: Poppe Sybrants), welgesteld boer te Allingawier in 1749.
kerk.huw. (resp. ongeveer 29 en ongeveer 28 jaar oud) (RK) te Blauwhuis op 1 sep 1749 (ma)
met Riemkje Jans, dr. van Jan Taedes en Jeltje Sybrens, ged. RK te Blauwhuis op 11 jan 1721 (za) (getuige: Klaeske Longerhou).
Uit dit huwelijk:
1. Sibbeltje Jetses, geb. te Vierhuis, ged. RK te Makkum op 20 aug 1750 (do) (getuige: Dieuwke Eevers ipv Jeltje Siebrons).
margo
zie nu pas dat jij al gereageerd had Margreet.... 
- Andries Koornstra
Aha, dank je wel allebei. Op deze manier is het weer nog zekerder geworden. Ik zal die Jan Teedes kinderen maar eens inhameren, om meer overzicht te krijgen.
groetjes, Andries.
groetjes, Andries.