Wie waren de ouders van Pytter Hebbes te Burgwerd? Pytter trouwde rond 1654 met Antje Hessels Rheen. Het echtpaar liet te Burgwerd 7 kinderen en te Itens 1 kind dopen. Dit waren te Burgwerd: Hebbe (1654), Tjeerd (1658), Pybe (1659), Sjoerd (1662), Atje (1663), Antje (1668) en Nieske (1670). De jongste zoon Hessel werd gedoopt te Itens in 1673. Antje Hessels Rheen is waarschijnlijk een dochter van Hessel Sibbeles Rheen en Eecke Tiepckes Epema. Een bewijs ontbreekt echter.
Pytter en Antje hebben in 1666 een schuld aan Douwe Ruurds te Deinum. Ze worden dan echtelieden genoemd te Oldeclooster, "doch wonende te Burgwerd". In 1670 is Pytter meijer van een boerderij te Burgwerd, de pastorije eigenaar.
Pytter Hebbes te Burgwerd
-
Jelle de Jong
-
Jelle de Jong
Hallo,
Een toevoeging op de eerder gegeven informatie is dat kinderen van genoemd echtpaar zich SIPMA en RIENSTRA noemen. Ik heb Pytter Hebbes wel eens als een zoon gedacht van Hebbe Pybes WIARDA te Sloten, maar twijfel daar wel ernstig aan. Overigens woont de zoon Pybe Pytters van Pytter Hebbes later ook in Sloten.
Groeten Jelle[/b]
Een toevoeging op de eerder gegeven informatie is dat kinderen van genoemd echtpaar zich SIPMA en RIENSTRA noemen. Ik heb Pytter Hebbes wel eens als een zoon gedacht van Hebbe Pybes WIARDA te Sloten, maar twijfel daar wel ernstig aan. Overigens woont de zoon Pybe Pytters van Pytter Hebbes later ook in Sloten.
Groeten Jelle[/b]
-
Margreet Huisman
Hoi,
In Sneek doopt een Hebbe Martens met Nieske Sytses 3 kinderen,
1643, 1646 en dan pas 1664 weer.
Verder niets van te vinden.
en aldaar in het burgerboek een Hebbe Pybes:
Rheen staat misschien wel in het BoerderijenBoek Hennaarderadeel.
mvg margreet
In Sneek doopt een Hebbe Martens met Nieske Sytses 3 kinderen,
1643, 1646 en dan pas 1664 weer.
Verder niets van te vinden.
en aldaar in het burgerboek een Hebbe Pybes:
Is dat dezelfde als 1634 te Sloten? er staat geen herkomst bij.Burgerboek Sneek 1633
Legt de eed af: Hebbe Pybes
Datum: 5 september 1633
Afkomstig van Schoot
Rheen staat misschien wel in het BoerderijenBoek Hennaarderadeel.
mvg margreet
-
Jelle de Jong
Margreet,
Het echtpaar Hebbe en Nieske is een aanlokkelijk stel, maar ik ben bang dat ze wat te jong zijn om als ouderpaar van mijn Pytter Hebbes te fungeren. Pytter liet al in 1654 een kind dopen, dus hij zal van rond 1630 zijn. Hebbe Pybes te Sneek is dezelfde als die te Sloten. In die laatste stad was hij zelfs burgemeester.
De familie Rheen staat inderdaad in het Boerderijenboek, maar er staat niets in over Antje Hessels.[/quote][/u][/i][/b]
Het echtpaar Hebbe en Nieske is een aanlokkelijk stel, maar ik ben bang dat ze wat te jong zijn om als ouderpaar van mijn Pytter Hebbes te fungeren. Pytter liet al in 1654 een kind dopen, dus hij zal van rond 1630 zijn. Hebbe Pybes te Sneek is dezelfde als die te Sloten. In die laatste stad was hij zelfs burgemeester.
De familie Rheen staat inderdaad in het Boerderijenboek, maar er staat niets in over Antje Hessels.[/quote][/u][/i][/b]
-
Margreet Huisman
Hoi,
Ik weet niet of die 1664 wel klopt.
In het andere geval kwamen ze met een stapel kinderen onder de arm in Sneek wonen, en doopten daar nog 2.
Ze zijn dan misschien 20 jaar eerder getrouwd - want ze trouwen immers niet in Sneek (boeken aanwezig vanaf 1595 of zo).
Zo kunnen ze de ouders van je Pieter zijn.
Hibbe Martens eerder getrouwd kan misschien ook nog.
Lidmatenboeken aanwezig vanaf 1576.
mvg margreet
Ik weet niet of die 1664 wel klopt.
In het andere geval kwamen ze met een stapel kinderen onder de arm in Sneek wonen, en doopten daar nog 2.
Ze zijn dan misschien 20 jaar eerder getrouwd - want ze trouwen immers niet in Sneek (boeken aanwezig vanaf 1595 of zo).
Zo kunnen ze de ouders van je Pieter zijn.
Hibbe Martens eerder getrouwd kan misschien ook nog.
Lidmatenboeken aanwezig vanaf 1576.
mvg margreet