Grietje Pytters van Oldeboorn
-
Jelle de Jong
Grietje Pytters van Oldeboorn
Mijn kwartieren 142/143 zijn de eerste die ik niet ingevuld krijg. Daarom roep ik nu de hulp in van dit Forum.
Het gaat om de ouders van Grietje Pytters. Zij komt bij haar eerste huwelijk, op Hemelvaartsdag 28 mei 1767 te Lippenhuizen. uit Oldeboorn. Op de zondag daarvoor, 24 mei 1767, werd het huwelijk afgekondigt te Oldeboorn. Ze trouwde met Hans Piers Lipstra, Mr.verwer en glasenmaker, afkomstig uit Lippenhuizen en zoon van Pier Wytses en Corneliske Hanzes. Grietje Pytters overleed te Oudehaske in 1802.
Het jonge paar gaat wonen in Lippenhuizen en laat daar drie kinderen dopen:
1 Corneliske, gedoopt te Lippenhuizen op 24 september 1769.
2 Aaltje, gedoopt te Lippenhuizen op 13 oktober 1771.
3 Pier, gedoopt te Lippenhuizen op 19 december 1773.
Tussen 13 december 1773 en april 1774 overlijdt Hans Piers Lipstra en trouwt Grietje opnieuw te Lippenhuizen op 12 november 1775 met
Hendrik Siebes de Vos, arbeider, geboren te Rottum in 1743, woonachtig te Oudehaske (Westeinde) en te St.Johannesga, zoon van Sybe Jolles en Antje Hattums. Hij overleed te Oudehaske op 16 maart 1816 in huisnummer 18.
Uit dit huwelijk werden nog eens vijf kinderen geboren:
4 Corneliske, geboren in het jaar 1776. Gehuwd St.Johannesga 8 september 1799 met Hendrik Johannes Veenstra, van St.Johannesga, arbeider, geboren 1768. Had bij de naamsaannemeing in 1811 drie kinderen.
5 Siebe, arbeider en boereknecht, geboren Oudehaske 1778, wonende te Rottum en te St.Johannesga. Gehuwd SCHO 21 februari 1826 met Antje Hendriks, geboren te Langezwaag 1792, wonende te Terhorne, dochter van Hendrik Roelofs en Jantje Teunis.
6 Pieter, turfmaker, geboren Oudehaske 1781, wonende te St.Johannesga. Gehuwd SCHO 22 september 1813 (1) met Jantje Arends Tuiten, geboren St.Johannesga 1788, overleden aldaar 20 augustus 1826, dochter van Arend Jans Tuiten en Aaltje Jans Visser.
Gehuwd SCHO 8 maart 1829 (2) met Geertje Kleises Ossius, geboren St.Johannesga 1790, dochter van Cleis Tijmens en Jantje Alberts Brink.
7 Antje, geboren Oudehaske 10 januari 1787, wonende te Langezwaag,
overleden aldaar op 21 september 1826. Zij was bij het huwelijk dienstmaagd in de Wijngaarden onder Langezwaag. Zij is niet gedoopt bij haar geboorte. Haar geboortedatum wordt in de huwelijksbijlagen genoemd. Haar vader geeft middels een akte, verleden voor notaris
Lucas Jans Mooi te Nijehaske (Herenwal), toestemming voor het huwelijk.
Gehuwd OPS 25 november 1815 met Hendrik Jans Boerstra, politiedienaar, veehouder en onderwijzer, geboren Tjalleberd 29 mei 1795, gedoopt aldaar op 21 juni 1795, wonende te Langezwaag, overleden aldaar 7 oktober 1840, zoon van Jan Hendriks Boerstra en
Antje Hylkes. (Hij is later getrouwd te OPS op 29 mei 1828 met Elisabeth Jans van den Bosch, geboren Kortezwaag 1807, dochter van Jan Roels van den Bosch en Sipkjen Wybes.)
8 Hendrik, arbeider, geboren Oudehaske 1787/1788, wonende te
St.Johannesga. Gehuwd SCHO 29 mei 1825 met Lambertje Joukes van der Meer, geboren Rohel 1787, dochter van Jouke Douwes van der Meer en Hendrikje Broers Voetberg.
lidmaten Oudehaske: Hendrik Sybes en Griet Piers, zij van Lippenhuizen
23 februari 1779.
Uit geen der huwelijksbijlagen van haar kinderen blijkt waar zij is geboren, en wie haar ouders of eventuele boers en zusters waren.
RA OPS 189 (hypotheken) fol. 803 dd 21.6.1773; Hans Piers Lipstra en
Grietje Pytters echtelieden te Lippenhuizen, schuldig aan Ype Cats, koopman te Leeuwarden 129 cargls, wegens een wanlevering van lijnolie. Alle goederen en huisraad worden tot onderpand gesteld.
RA OPS 189 (hypotheken) fol. 895 dd 13.12.1773; Hans Piers, Mr. verwer
en glasenmaker te Lippenhuizen en Grietje Pytters, schuldig aan Andries
Heeres, veenbaas te Wijnjeterp, 75 cargls, ter sake gerede verschotene
penningen. Alle goederen, huisraad enz,. tot onderpand, "specialijk onse winkel sampt handwerksgereedschappen".
speciekohieren Oudehaske 1777 no. 5: Wybe Jacobs nu na no. 8, nu Hendrik Sybes van Nijehaske. (Heb hem daar niet kunnen vinden JdJ)
" 1778 no. 5: Hendrik Sybes
" 1779 no. 5: Hendrik Sybes
" 1780 no. 5: Hendrik Sybes
" 1785 no. 5: Hendrik Sybes, gealimenteerd
" 1788 no. 5: Hendrik Sybes na Schoterland, nu Roelof Boeles.
18e ieuske kriminaliteit yn de walden, blz. 77 (Hendrik Sybes heeft zich dan (november 1771) op het dievenpad begeven en krijgt o.a. drie jaar tuchthuis)
Het gaat om de ouders van Grietje Pytters. Zij komt bij haar eerste huwelijk, op Hemelvaartsdag 28 mei 1767 te Lippenhuizen. uit Oldeboorn. Op de zondag daarvoor, 24 mei 1767, werd het huwelijk afgekondigt te Oldeboorn. Ze trouwde met Hans Piers Lipstra, Mr.verwer en glasenmaker, afkomstig uit Lippenhuizen en zoon van Pier Wytses en Corneliske Hanzes. Grietje Pytters overleed te Oudehaske in 1802.
Het jonge paar gaat wonen in Lippenhuizen en laat daar drie kinderen dopen:
1 Corneliske, gedoopt te Lippenhuizen op 24 september 1769.
2 Aaltje, gedoopt te Lippenhuizen op 13 oktober 1771.
3 Pier, gedoopt te Lippenhuizen op 19 december 1773.
Tussen 13 december 1773 en april 1774 overlijdt Hans Piers Lipstra en trouwt Grietje opnieuw te Lippenhuizen op 12 november 1775 met
Hendrik Siebes de Vos, arbeider, geboren te Rottum in 1743, woonachtig te Oudehaske (Westeinde) en te St.Johannesga, zoon van Sybe Jolles en Antje Hattums. Hij overleed te Oudehaske op 16 maart 1816 in huisnummer 18.
Uit dit huwelijk werden nog eens vijf kinderen geboren:
4 Corneliske, geboren in het jaar 1776. Gehuwd St.Johannesga 8 september 1799 met Hendrik Johannes Veenstra, van St.Johannesga, arbeider, geboren 1768. Had bij de naamsaannemeing in 1811 drie kinderen.
5 Siebe, arbeider en boereknecht, geboren Oudehaske 1778, wonende te Rottum en te St.Johannesga. Gehuwd SCHO 21 februari 1826 met Antje Hendriks, geboren te Langezwaag 1792, wonende te Terhorne, dochter van Hendrik Roelofs en Jantje Teunis.
6 Pieter, turfmaker, geboren Oudehaske 1781, wonende te St.Johannesga. Gehuwd SCHO 22 september 1813 (1) met Jantje Arends Tuiten, geboren St.Johannesga 1788, overleden aldaar 20 augustus 1826, dochter van Arend Jans Tuiten en Aaltje Jans Visser.
Gehuwd SCHO 8 maart 1829 (2) met Geertje Kleises Ossius, geboren St.Johannesga 1790, dochter van Cleis Tijmens en Jantje Alberts Brink.
7 Antje, geboren Oudehaske 10 januari 1787, wonende te Langezwaag,
overleden aldaar op 21 september 1826. Zij was bij het huwelijk dienstmaagd in de Wijngaarden onder Langezwaag. Zij is niet gedoopt bij haar geboorte. Haar geboortedatum wordt in de huwelijksbijlagen genoemd. Haar vader geeft middels een akte, verleden voor notaris
Lucas Jans Mooi te Nijehaske (Herenwal), toestemming voor het huwelijk.
Gehuwd OPS 25 november 1815 met Hendrik Jans Boerstra, politiedienaar, veehouder en onderwijzer, geboren Tjalleberd 29 mei 1795, gedoopt aldaar op 21 juni 1795, wonende te Langezwaag, overleden aldaar 7 oktober 1840, zoon van Jan Hendriks Boerstra en
Antje Hylkes. (Hij is later getrouwd te OPS op 29 mei 1828 met Elisabeth Jans van den Bosch, geboren Kortezwaag 1807, dochter van Jan Roels van den Bosch en Sipkjen Wybes.)
8 Hendrik, arbeider, geboren Oudehaske 1787/1788, wonende te
St.Johannesga. Gehuwd SCHO 29 mei 1825 met Lambertje Joukes van der Meer, geboren Rohel 1787, dochter van Jouke Douwes van der Meer en Hendrikje Broers Voetberg.
lidmaten Oudehaske: Hendrik Sybes en Griet Piers, zij van Lippenhuizen
23 februari 1779.
Uit geen der huwelijksbijlagen van haar kinderen blijkt waar zij is geboren, en wie haar ouders of eventuele boers en zusters waren.
RA OPS 189 (hypotheken) fol. 803 dd 21.6.1773; Hans Piers Lipstra en
Grietje Pytters echtelieden te Lippenhuizen, schuldig aan Ype Cats, koopman te Leeuwarden 129 cargls, wegens een wanlevering van lijnolie. Alle goederen en huisraad worden tot onderpand gesteld.
RA OPS 189 (hypotheken) fol. 895 dd 13.12.1773; Hans Piers, Mr. verwer
en glasenmaker te Lippenhuizen en Grietje Pytters, schuldig aan Andries
Heeres, veenbaas te Wijnjeterp, 75 cargls, ter sake gerede verschotene
penningen. Alle goederen, huisraad enz,. tot onderpand, "specialijk onse winkel sampt handwerksgereedschappen".
speciekohieren Oudehaske 1777 no. 5: Wybe Jacobs nu na no. 8, nu Hendrik Sybes van Nijehaske. (Heb hem daar niet kunnen vinden JdJ)
" 1778 no. 5: Hendrik Sybes
" 1779 no. 5: Hendrik Sybes
" 1780 no. 5: Hendrik Sybes
" 1785 no. 5: Hendrik Sybes, gealimenteerd
" 1788 no. 5: Hendrik Sybes na Schoterland, nu Roelof Boeles.
18e ieuske kriminaliteit yn de walden, blz. 77 (Hendrik Sybes heeft zich dan (november 1771) op het dievenpad begeven en krijgt o.a. drie jaar tuchthuis)
Zoals je zaterdag al vertelde: het is moeilijk!!!!!!!!!!!
Stel dat Grietje 45 is, als ze haar laatste kind krijgt, dan is ze omstreeks 1742 geboren…
Heb inmiddels al via de mail contact gehad met Andries. Hij mag zich van Maikel een hele week niet op het forum laten zien, maar hij vertelde mij dat er geen authorisatie is van Grietje en haar eerste man… pech, dus!
Slaat misschien nergens op, maar in 1787 laten Hendrik Tjeerds en Boeltje Pieters een Pier dopen (vernoemd naar zijn neefje???????????)
Het is hun achtste kind:
heb even zitten dubben of ik dit antwoord wel of niet hier op het forum zou zetten, maar doe het toch maar, al is het maar om een reactie op gang te krijgen.
Groetjes,
margo
Stel dat Grietje 45 is, als ze haar laatste kind krijgt, dan is ze omstreeks 1742 geboren…
Heb inmiddels al via de mail contact gehad met Andries. Hij mag zich van Maikel een hele week niet op het forum laten zien, maar hij vertelde mij dat er geen authorisatie is van Grietje en haar eerste man… pech, dus!
Slaat misschien nergens op, maar in 1787 laten Hendrik Tjeerds en Boeltje Pieters een Pier dopen (vernoemd naar zijn neefje???????????)
Het is hun achtste kind:
Huwelijk:Opsterland, dopen, geboortejaar 1787, doopjaar 1787
Dopeling: Pier
Geboren op 7 augustus 1787 in Terwispel
Gedoopt op 2 september 1787 in Lippenhuizen, Terwispel en
Hemrik
Kind van Hendrik Tjeerds en Boeltje Pytters
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Lippenhuizen, Terwispel en Hemrik, doop 1747-1811
Inventarisnr. : 566
Zij overlijdt:Opsterland, huwelijken 1772
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 17 mei 1772 in Terwispel
Man : Hendrik Tjeerds afkomstig van Terwispel
Vrouw : Boeltje Pytters afkomstig van Oldeboorn
ron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Lippenhuizen Terwispel
Hemrik 1747-1811
Inventarisnr.: 567
Neem aan dat dit haar grootouders zijn:Overlijdensakte Opsterland (mairie Gorredijk), 1812
Aangiftedatum 1 augustus 1812, blad nr. 8
Boeltje Pieters, overleden 31 juli 1812, 68 jaar, vrouw
Weduwe
En dit haar ouders?:Haskerland, huwelijken 1705
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 26 april 1705 in Joure
Man : Ype Pyters afkomstig van Nes
Vrouw : Boeltje Ales afkomstig van Snikzwaag
Bron:
Trouwregister Hervormde gemeente Joure Westermeer Snikzwaag
1637-1744
Inventarisnr.: 360
Gaat dus niet op! We kunnen Boeltje Pieters als zus dus uitsluiten!!!!!!!!!!!Utingeradeel, huwelijken 1744
Vermelding: Attestatie afgegeven op 27 maart 1744
Man : Pijter Yppes afkomstig van Akkrum
Vrouw : Sijbrig Gerrits afkomstig van Oldeboorn
Bron:
Trouwregister Hervormde gemeente Oldeboorn Nes 1661-1810
Inventarisnr.: 730
heb even zitten dubben of ik dit antwoord wel of niet hier op het forum zou zetten, maar doe het toch maar, al is het maar om een reactie op gang te krijgen.
Groetjes,
margo
-
Dirk Feenstra
Beste Jelle,
Gezocht op alle "Pieters" "gedoopt op belijdenis" in de buurt van Heerenveen levert (o.a) deze op:
Frerik Pieters trouwt Grietje Tietes en krijgt de volgende kinderen:
Aukjen, Geboren op 12 maart 1773
Tiete, Geboren op 24 januari 1775
Tiete, Geboren op 25 december 1776
Pieter, Geboren op 19 april 1780
Ook niet echt een aankopingspunt dus, de ouders van Grietje zijn (waarschijnlijk?) een Pieter en Aaltje, geen Aukje..
Edit: gezocht waar Weidum ligt, niet echt in de buurt dus valt ook af.
Tintje Pieters trouwt Jan Hanses en krijgen de volgende kinderen:
Petertje, Geboren op 17 augustus 1754
Aaltje, Geboren op 19 april 1756
Bontje, Geboren op 21 januari 1759
Hans, Geboren op 14 juli 1761
Jan, Geboren op 22 mei 1764
Pieter, Geboren op 9 oktober 1766
Carst, Geboren op 7 september 1769
Geiske, Geboren op 23 juli 1772
Harmen, Geboren op 30 augustus 1775
Een Aaltje(!)... misschien..
Plus ('k kan het niet laten) wat wil je als je zoekt naar de voorouders van Hans en Grietje...
Groet, Dirk
Ik zag dit er niet bijstaan, maar neem aan dat je het al hebt.Opsterland, dopen, doopjaar 1770
Dopeling: Grietje Pytters
Gedoopt op belijdenis op 24 mei 1770 in Lippenhuizen,
Terwispel en Hemrik
Kind van niet genoemde vader en niet genoemde moeder
Opm.: De dopeling is gehuwd met Hans Piers
En deze... je schijft "Corneliske, geboren in het jaar 1776"?Schoterland, dopen, geboortejaar 1777, doopjaar 1801
Dopeling: Cornelisjen
Geboren op 27 augustus 1777 in de Schans
Gedoopt op belijdenis op 19 april 1801 in Sintjohannesga en
Delfstrahuizen
Dochter van Hendrik Siebes en Grietjen Pieters
Gezocht op alle "Pieters" "gedoopt op belijdenis" in de buurt van Heerenveen levert (o.a) deze op:
Schoterland, dopen, geboortejaar 1738, doopjaar 1773
Dopeling: Frerik Pieters
Geboren op 29 november 1738 in Weidum
Gedoopt op belijdenis op 20 mei 1773 in Sintjohannesga en
Delfstrahuizen
Zoon van niet genoemde vader en niet genoemde moeder
Schoterland, dopen, geboortejaar 1732, doopjaar 1755
Dopeling: Tintje Pijters
Geboren op 25 juli 1732
Gedoopt op belijdenis op 30 maart 1755 in Sintjohannesga en
Delfstrahuizen
Dochter van niet genoemde vader en niet genoemde moeder
Opm.: De dopeling is gehuwd met Jan Hanses, zij is 22 jaar
na Sint Jacob ll
Gezien de vernoemingen bij de kinderen van Bultje/Boeltje in combinatie met de door Margo genoemde ouders, valt Bultje/Boeltje dus af.Dopeling: Bultje Pijtters, dienstmaagd onder Nes
Gedoopt op belijdenis op 26 mei 1769 in Oldeboorn-Nes
Dochter van niet genoemde vader en niet genoemde moeder
Frerik Pieters trouwt Grietje Tietes en krijgt de volgende kinderen:
Aukjen, Geboren op 12 maart 1773
Tiete, Geboren op 24 januari 1775
Tiete, Geboren op 25 december 1776
Pieter, Geboren op 19 april 1780
Ook niet echt een aankopingspunt dus, de ouders van Grietje zijn (waarschijnlijk?) een Pieter en Aaltje, geen Aukje..
Edit: gezocht waar Weidum ligt, niet echt in de buurt dus valt ook af.
Tintje Pieters trouwt Jan Hanses en krijgen de volgende kinderen:
Petertje, Geboren op 17 augustus 1754
Aaltje, Geboren op 19 april 1756
Bontje, Geboren op 21 januari 1759
Hans, Geboren op 14 juli 1761
Jan, Geboren op 22 mei 1764
Pieter, Geboren op 9 oktober 1766
Carst, Geboren op 7 september 1769
Geiske, Geboren op 23 juli 1772
Harmen, Geboren op 30 augustus 1775
Een Aaltje(!)... misschien..
Mogelijke ouders dan...Schoterland, huwelijken 1754
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 17 februari 1754 in
Heerenveen
Man : Jan Hanses afkomstig van Rotsterhaule
Vrouw : Tintje Pijters afkomstig van Heerenveen
Opmerking : met attestatie naar Sint Johannesga c.a. op 23
februari 1754
en dit?Utingeradeel, huwelijken 1712
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 30 oktober 1712 in
Akkrum
Man : Pijter Pijtters afkomstig van Nes
Vrouw : Aaltie Pijtters afkomstig van Akkrum
't Is niet veel, maar dat kun je ook niet verwachten met een gedoopt-op-belijdenis vrouw (Grietje).Pieter Pieters, Haskerland
Plaats: Nijehaske
Omschrijving: schuitemakersknegt, gering
Gezin volw: 2 en kind: 1
Aanslag: 11-13-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Haskerland, fol. 16
Plus ('k kan het niet laten) wat wil je als je zoekt naar de voorouders van Hans en Grietje...
Groet, Dirk
-
Jelle de Jong
Margo,
Bedankt voor je reactie.
Om de zaak nog wat ingewikkelder te maken, moet ik nog melden dat Grietje Pytters in 1770 op belijdenis is gedoopt te Lippenhuizen (als vrouw van Hans Piers). Hiermee is er een grote kans dat zij van Doopsgezinde huize is en zij als kind niet is gedoopt.
In een akte van Kennelijkheid, opgemaakt bij het huwelijk van Pieter Hendriks de Vos (een zoon van Grietje) in 1813, wordt Sybe Rinkes Bok, scheepstimmerman, oud 46 jaar, een bloedverwant genoemd van Pieter Hendriks de Vos. Ik heb deze verwantschap helaas niet aan kunnen tonen. De kwartieren 1 t/m 15 van Sybe Rinkes zijn mij bekend, maar hier valt geen verwantschap uit af te leiden.
Groeten Jelle
Bedankt voor je reactie.
Om de zaak nog wat ingewikkelder te maken, moet ik nog melden dat Grietje Pytters in 1770 op belijdenis is gedoopt te Lippenhuizen (als vrouw van Hans Piers). Hiermee is er een grote kans dat zij van Doopsgezinde huize is en zij als kind niet is gedoopt.
In een akte van Kennelijkheid, opgemaakt bij het huwelijk van Pieter Hendriks de Vos (een zoon van Grietje) in 1813, wordt Sybe Rinkes Bok, scheepstimmerman, oud 46 jaar, een bloedverwant genoemd van Pieter Hendriks de Vos. Ik heb deze verwantschap helaas niet aan kunnen tonen. De kwartieren 1 t/m 15 van Sybe Rinkes zijn mij bekend, maar hier valt geen verwantschap uit af te leiden.
Groeten Jelle
-
jacqueline
Hallo,
ik had net een antwoord getypt in een word-doc. en nu zie ik, dat een deel van mijn antwoord al geplaatst is. Dus ik heb e.e.a. maar weer geschrapt, dit blijft nog over:
En ik heb gezocht in dezelfde periode op de combinatie Aaltje Pieters -ervanuitgaande dat Grietje met Aaltje haar moeder vernoemd heeft - en zij misschien nog broers of zussen heeft, die dat ook doen.
En dan vind ik in Utingeradeel (ik heb natuurlijk even gespiekt, waar Oldeboorn ligt)de volgende geboorte:
Kan Hans Pieters misschien een broer zijn van Grietje, en hertrouwt Grietje met haar zwager (dus: is Wietske Sijbes wellicht een zus van haar tweede echtgenoot Hendrik Siebes Vos)?
Is dit al uitgezocht of bekend, of is het de moeite waard om het uit te zoeken?
Ook nog, in Opsterland (vanwege Lippenhuizen, ook weer gespiekt):
groeten van Jacqueline
ik had net een antwoord getypt in een word-doc. en nu zie ik, dat een deel van mijn antwoord al geplaatst is. Dus ik heb e.e.a. maar weer geschrapt, dit blijft nog over:
En ik heb gezocht in dezelfde periode op de combinatie Aaltje Pieters -ervanuitgaande dat Grietje met Aaltje haar moeder vernoemd heeft - en zij misschien nog broers of zussen heeft, die dat ook doen.
En dan vind ik in Utingeradeel (ik heb natuurlijk even gespiekt, waar Oldeboorn ligt)de volgende geboorte:
Ook nog de volgende kinderen:Utingeradeel, dopen, geboortejaar 1769, doopjaar 1769
Dopeling: Aaltje
Geboren op 14 augustus 1769 in Terhorne
Gedoopt op 27 augustus 1769 in Terhorne
Dochter van Hans Pijtters en Trijntje Sijbes
zij dopen dus ook een Antje.Utingeradeel, dopen, geboortejaar 1772, doopjaar 1772
Dopeling: Claas
Geboren op 8 januari 1772 in Terhorne
Gedoopt op 23 januari 1772 in Terhorne
Zoon van Hans Pijtters en Wijtske Sijbes
Utingeradeel, dopen, geboortejaar 1775, doopjaar 1775
Dopeling: Antje
Geboren op 11 juli 1775 in Terhorne
Gedoopt op 23 juli 1775 in Terhorne
Dochter van Hans Pieters en Wijtske Sijbes
Utingeradeel, dopen, geboortejaar 1778, doopjaar 1778
Dopeling: Doetje
Geboren op 19 augustus 1778 in Terhorne
Gedoopt op 23 augustus 1778 in Terhorne
Utingeradeel, dopen, geboortejaar 1787, doopjaar 1787
Dopeling: Pieter
Geboren op 17 maart 1787 in Terhorne
Gedoopt op 9 april 1787 in Terhorne
Zoon van Hans Pieters en Wijtske Sijbes
Utingeradeel, dopen, geboortejaar 1782, doopjaar 1782
Geboren op 4 mei 1782 in Terhorne
Gedoopt op 20 mei 1782 in Terhorne
Kan Hans Pieters misschien een broer zijn van Grietje, en hertrouwt Grietje met haar zwager (dus: is Wietske Sijbes wellicht een zus van haar tweede echtgenoot Hendrik Siebes Vos)?
Is dit al uitgezocht of bekend, of is het de moeite waard om het uit te zoeken?
Ook nog, in Opsterland (vanwege Lippenhuizen, ook weer gespiekt):
Zelfde idee: kan Antje een zus zijn van Grietje?Opsterland, dopen, geboortejaar 1779, doopjaar 1779
Geboren op 26 juli 1779 in Ureterp
Gedoopt op 15 augustus 1779 in Ureterp en Siegerswoude
Kind van Pieter Sijtses en Antje Pijters
groeten van Jacqueline
-
Jelle de Jong
Dag Dirk,
Ook jij bedankt voor je reactie, die net mijn antwoord kruiste. Die Tintje is inderdaad iemand om in de gaten te houden. Kans is groot dat inderdaad de ouders van Grietje een Pytter en een Aaltje zijn. Ik heb al heel wat echtparen met die namen tegen het licht gehouden, maar nog niet iedereen uitgesloten.
Ook met Margo's opmerking dat Grietje niet veel eerder dan 1740 geboren kan zijn, kan ik meegaan. Zij zal dus als kind onder de 12 jaar vermeld staan bij een vader Pytter in het Quotisatiekohier van 1749.
Groeten Jelle.
Ook jij bedankt voor je reactie, die net mijn antwoord kruiste. Die Tintje is inderdaad iemand om in de gaten te houden. Kans is groot dat inderdaad de ouders van Grietje een Pytter en een Aaltje zijn. Ik heb al heel wat echtparen met die namen tegen het licht gehouden, maar nog niet iedereen uitgesloten.
Ook met Margo's opmerking dat Grietje niet veel eerder dan 1740 geboren kan zijn, kan ik meegaan. Zij zal dus als kind onder de 12 jaar vermeld staan bij een vader Pytter in het Quotisatiekohier van 1749.
Groeten Jelle.
-
Jelle de Jong
Er zijn vier kinderen bekend uit het huwelijk van Sybe Jolles en Antje Hattums: Jolle, geb. 1732; Jetske en Roelofje, geb. 1748, waarschijnlijk allemaal geboren te Rottum. Geen Wytske dus. Deze naam komt ook niet bij de grootouders voor en/of bij broers en zussen.
Zoals al eerder aangegeven ken ik geen broers of zusters van Grietje Pytters. Daarvoor kunnen meerdere in aanmerking komen.
Groeten Jelle
Zoals al eerder aangegeven ken ik geen broers of zusters van Grietje Pytters. Daarvoor kunnen meerdere in aanmerking komen.
Groeten Jelle
-
Margreet Huisman
Hoi allen,
Pieter Pieters en Aaltje Pieters 1712 had ik ook bekeken,
zij is van Akkrum en hij doopt daar ook. geen Grietje.
2 Pieter Pieters in 1749:
Met de 1749 Pieter-s in Oldeboorn kom ik niet verder, Nes en zo nog niet bekeken.
De kans bestaat misschien ook nog dat Aaltje een vernoemd zusje was,
en dat ze allebei een moeder Corneliske hadden. Of een Antje.
Apart dat geen van die 3 eerste kinderen terug te vinden is.
mvg margreet
Pieter Pieters en Aaltje Pieters 1712 had ik ook bekeken,
zij is van Akkrum en hij doopt daar ook. geen Grietje.
2 Pieter Pieters in 1749:
Die Jonge zijn huwelijk kan ik dan niet vinden, in Akkrum althans niet.Pytter Pytters de olde, Utingeradeel
Plaats: Akkrum
Omschrijving:
Gezin volw: 2 en kind: 1
Aanslag: 13-1-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Utingeradeel, fol. 51
Pytter Pytters de jonge, Utingeradeel
Plaats: Akkrum
Omschrijving:
Gezin volw: 2 en kind: 2
Aanslag: 11-13-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Utingeradeel, fol. 49
Met de 1749 Pieter-s in Oldeboorn kom ik niet verder, Nes en zo nog niet bekeken.
De kans bestaat misschien ook nog dat Aaltje een vernoemd zusje was,
en dat ze allebei een moeder Corneliske hadden. Of een Antje.
Apart dat geen van die 3 eerste kinderen terug te vinden is.
mvg margreet
-
Jelle de Jong
Dag Margreet,
Mooi dat je wilt meedenken. Pieter Pieters en Aaltje Pieters kun je denk ik wel schrappen. Zoals eerder al aangegeven zijn Grietje haar ouders waarschijnlijk doopsgezind en hebben daarom hun kinderen niet laten dopen. Verder heeft Ype alle peronen met de naam Pieter rond 1767, het jaar dat Grietje voor de eerste keer trouwde, uitgesloten. Daar leefden toen in Oldeboorn negen Pytters (of hun weduwen), vier boeren en vijf burgers. Het gaat dan om Pytter Jans, Pieter Hessels weduwe, Pytter Ruirds en Pytter Johannes weduwe. Dit waren de boeren. Burgers: Pytter Hendriks weduwe, Pytter Keverling, Pytter Theunis de Jong, Pytter Alles' weduwe en Pytter Jans. Ook Pieter Willems en Aaltje Berents, gehuwd in 1736 te Leeuwarden, sloot hij uit.
De naam Corneliske komt van Corneliske Hanzes, Grietje haar eerste schoonmoeder. De eerste drie kinderen zijn waarschijnlijk allen overleden. Corneliske zeker, want uit het tweede huwelijk is ook een kind met die naam, genoemd naar haar overleden halfzusje.
Heb je verder nog tips?
Groeten Jelle
Mooi dat je wilt meedenken. Pieter Pieters en Aaltje Pieters kun je denk ik wel schrappen. Zoals eerder al aangegeven zijn Grietje haar ouders waarschijnlijk doopsgezind en hebben daarom hun kinderen niet laten dopen. Verder heeft Ype alle peronen met de naam Pieter rond 1767, het jaar dat Grietje voor de eerste keer trouwde, uitgesloten. Daar leefden toen in Oldeboorn negen Pytters (of hun weduwen), vier boeren en vijf burgers. Het gaat dan om Pytter Jans, Pieter Hessels weduwe, Pytter Ruirds en Pytter Johannes weduwe. Dit waren de boeren. Burgers: Pytter Hendriks weduwe, Pytter Keverling, Pytter Theunis de Jong, Pytter Alles' weduwe en Pytter Jans. Ook Pieter Willems en Aaltje Berents, gehuwd in 1736 te Leeuwarden, sloot hij uit.
De naam Corneliske komt van Corneliske Hanzes, Grietje haar eerste schoonmoeder. De eerste drie kinderen zijn waarschijnlijk allen overleden. Corneliske zeker, want uit het tweede huwelijk is ook een kind met die naam, genoemd naar haar overleden halfzusje.
Heb je verder nog tips?
Groeten Jelle
- tabepap
- Contacteer:
Van Corneliske Hanses heb ik onderstaande ouders (grootmoeder is Meintie Ubles te Terwispel); van Pier Wijtses zijn enkele generaties voorouders bekend. Groet, Egbert Lantinga
Hans Lieuwes, wonende te Lippenhuizen in 1707 (OPS 122-778/779), overl. voor 1741, tr. Sjoukje
Uit dit huwelijk (Proclamatieboeken Nedergerecht Aengwirden, inv. nr. 27, fol. 206, 1741):
i. Jeen Hanses, boer te Beets in 1749 (2 volw., 3 kind.; o.a. dr. Sjoukje)
ii. Oebele Hanses, Kortezwaag, tr. Kortezwaag 21-5-1730 Froukjen Jans uit Gersloot, boer te Kortezwaag in 1749 (2 volw., 4 kind.; o.a. dr. Sjoukje)
iii. Meint Hanses (nr. 224, o.a. dr. Sjoukje)
iv. Corneliske Hanses, tr. Pier Wytses Madhuizen, glasmaker te Lippenhuizen in 1749 (2 volw., 3 kind., o.a. dr. Sjoukje)
v. Trijntje Hanses, tr. voor 1737 Eynske Jans, boer te Gersloot in 1749 (2 volw., 4 kind.; dr. Sjoukje ged. 1737 Tjalleberd
vi. Elske Hanses, wonende te Drachten in 1741
Hans Lieuwes, wonende te Lippenhuizen in 1707 (OPS 122-778/779), overl. voor 1741, tr. Sjoukje
Uit dit huwelijk (Proclamatieboeken Nedergerecht Aengwirden, inv. nr. 27, fol. 206, 1741):
i. Jeen Hanses, boer te Beets in 1749 (2 volw., 3 kind.; o.a. dr. Sjoukje)
ii. Oebele Hanses, Kortezwaag, tr. Kortezwaag 21-5-1730 Froukjen Jans uit Gersloot, boer te Kortezwaag in 1749 (2 volw., 4 kind.; o.a. dr. Sjoukje)
iii. Meint Hanses (nr. 224, o.a. dr. Sjoukje)
iv. Corneliske Hanses, tr. Pier Wytses Madhuizen, glasmaker te Lippenhuizen in 1749 (2 volw., 3 kind., o.a. dr. Sjoukje)
v. Trijntje Hanses, tr. voor 1737 Eynske Jans, boer te Gersloot in 1749 (2 volw., 4 kind.; dr. Sjoukje ged. 1737 Tjalleberd
vi. Elske Hanses, wonende te Drachten in 1741
-
Jelle de Jong
Dag Egbert Lantinga,
Bedankt voor je bericht. Ik ben erg geinteresseerd in de voorouders van Hans Piers, al was het alleen maar om het feit dat de mogelijkheid van verwantschap tussen Grietje Pieters en haar 1e man Hans Piers onderzocht moet worden. Die mogelijkheid zit er namelijk altijd in. In mijn achterhoofd zit altijd nog de gedachte dat Grietje oorspronkelijk ook uit Lippenhuizen afkomstig is, maar als dienstmeid trouwde vanuit Oldeboorn.
Hoewel ik zelf afstam van Antje Hendriks de Vos - dochter uit het 2e huwelijk - wil ik elke mogelijkheid aangrijpen om verder te komen met Grietje Pieters.
Beschik jij ook over aktes waaruit de kinderen van Hans Piers LIpstra en Grietje blijken?
Groeten Jelle.
Bedankt voor je bericht. Ik ben erg geinteresseerd in de voorouders van Hans Piers, al was het alleen maar om het feit dat de mogelijkheid van verwantschap tussen Grietje Pieters en haar 1e man Hans Piers onderzocht moet worden. Die mogelijkheid zit er namelijk altijd in. In mijn achterhoofd zit altijd nog de gedachte dat Grietje oorspronkelijk ook uit Lippenhuizen afkomstig is, maar als dienstmeid trouwde vanuit Oldeboorn.
Hoewel ik zelf afstam van Antje Hendriks de Vos - dochter uit het 2e huwelijk - wil ik elke mogelijkheid aangrijpen om verder te komen met Grietje Pieters.
Beschik jij ook over aktes waaruit de kinderen van Hans Piers LIpstra en Grietje blijken?
Groeten Jelle.