Hallo Maikel en anderen,
het is me (nog) niet gelukt om aan de weet te komen hoe Vincentius Gales, cq zijn erven, aan dat derde deel van Legemeer stem 6 zijn gekomen. Misschien heb ik er ook wel overheen gelezen, want hij doet anders niet dan kopen.
Wel gevonden een vermelding van Jantie Jeeps, weduwe Pier Minnes, op 24 nov 1681 (DON D7, folio 209). Dus niet weduwe Jenne Ottes. Ik geloof er helemaal niets van dat ze is hertrouwd met Jenne of wie dan ook. Dan had er ook een regeling moeten zijn getroffen mbt Piers kinderen, van wie het oudste pas in 1683 trouwt. Daar komt nog bij dat Mr. Walsweer stelt dat Pier Minnes eind 1675 komt te overlijden, terwijl Jenne Ottes vóór 27 okt 1665 al is overleden !!! (DON M1, folio 79). Het vroegtijdige overlijden wordt tweemaal bevestigd: DON O11, nr.34, datum 15 dec 1666, sterfhuis Yd Ottes (zal wel Yd, weduwe van Otte zijn) en DON O11, nr. 44, datum 27 apr 1667, scheiding erfgenamen Meye Greolts. Voilà. Ik denk dat de meester net iets te snel de actes doorgelezen heeft destijds.
Zo is bijvoorbeeld Mein Harings (vrouw van 42: Minne Piers, blz.82), een dochter van Haring Tiaerdts x Reinsk Eiledr, en niet van Haring Wybrens, zoals in het artikel wordt gesteld.
groetjes, Andries.
Pier Minnes (Broersma)
- Andries Koornstra
- Andries Koornstra
Hoi,
nog even een korte reactie op jouw laatste antwoord, dat je hebt geschreven toen ik met het mijne bezig was. Ik vind het héél vervelend dat Margo zo onaangenaam geraakt is. Maar laten we wel even vaststellen dat ik geen naar woord over Campanille heb geschreven hier. Als jij denkt dat dat zo is, dan ligt het toch waarschijnlijk aan jouw culinaire beleving van het feestmaal afgelopen zaterdag lijkt me. En inderdaad, de meisjes waren vriendelijk etcetera, en de stemming was meer dan opperbest!
Verder veel plezier met de grafstenenjacht, en vergeet niet dat ik nog een abonnement op jouw afbeeldingenverzendservice heb.
groetjes, Andries.
nog even een korte reactie op jouw laatste antwoord, dat je hebt geschreven toen ik met het mijne bezig was. Ik vind het héél vervelend dat Margo zo onaangenaam geraakt is. Maar laten we wel even vaststellen dat ik geen naar woord over Campanille heb geschreven hier. Als jij denkt dat dat zo is, dan ligt het toch waarschijnlijk aan jouw culinaire beleving van het feestmaal afgelopen zaterdag lijkt me. En inderdaad, de meisjes waren vriendelijk etcetera, en de stemming was meer dan opperbest!
Verder veel plezier met de grafstenenjacht, en vergeet niet dat ik nog een abonnement op jouw afbeeldingenverzendservice heb.
groetjes, Andries.
-
Jelle de Jong
Dag Maikel, Andries en anderen,
Zo kritisch heb ik het eigenlijk helemaal niet bekeken. Maar nu je het zegt en ik het toets aan mijn eigen gegevens, konden jullie wel eens gelijk hebben.
Ik heb een akte uit Schoterland, waaruit eveneens niet blijkt dat Jantje Jeeps gehuwd geweest is met Jenne Ottes:
RA SCHO Q14 fol. 245 dd 2.9.1685: Jantjen Jeeps, weduwe wijlen Pier Minnes, verkoopt aan Hans Oenes, dorprechter te Rotsterhaule.
Ik heb Jenne Ottes wel in mijn bestand, maar kennelijk overgenomen uit Walsweers artikel.
Dus Jenne Ottes moet er maar uit.
Groeten Jelle
Zo kritisch heb ik het eigenlijk helemaal niet bekeken. Maar nu je het zegt en ik het toets aan mijn eigen gegevens, konden jullie wel eens gelijk hebben.
Ik heb een akte uit Schoterland, waaruit eveneens niet blijkt dat Jantje Jeeps gehuwd geweest is met Jenne Ottes:
RA SCHO Q14 fol. 245 dd 2.9.1685: Jantjen Jeeps, weduwe wijlen Pier Minnes, verkoopt aan Hans Oenes, dorprechter te Rotsterhaule.
Ik heb Jenne Ottes wel in mijn bestand, maar kennelijk overgenomen uit Walsweers artikel.
Dus Jenne Ottes moet er maar uit.
Groeten Jelle
-
Jelle de Jong
- Andries Koornstra
Hallo Maikel,
ik weet niet precies wat jouw ambities aangaande deze vraag zijn, maar ik raak steeds meer in de ban van deze lieden.
Even mezelf citeren, nee geen flauwe C********* opmerkingen.
* Leucke Ottes, voor 1/4, bij Hein Walsweer 733 (blz. 86)
* Heere Lolckes, nomine uxoris, ook 1/4 (de vrouw heet Ock Ottedr, zie 731, blz 85)
* Frans This, nomine uxoris, ook 1/4 (deze heeft Mr. Walsweer niet):
** Jucke Meyes als curator van het voorkind van Jenne Ottes, voor 1/8.
Die laatste is dan weer Griet Jennes. Dat staat niet helemaal goed in mijn uittreksels van de FAF-klapper, maar dat was in 1989, een jeugdzonde dus.
Dan is Jenne dus wel hertrouwd na het Trijn Meyes-huwelijk, en wel met een dochter van Riemer Cornelis, bij wie een dochter die na zijn -Jenne's- overlijden is gestorven, waardoor haar grootvader -bij het ontbreken van een testament- haar erfgenaam werd.
Heel interessant allemaal, er is dus wel het één en ander aan het Broersmaverhaal toe te voegen!
groeten, Andries.
ik weet niet precies wat jouw ambities aangaande deze vraag zijn, maar ik raak steeds meer in de ban van deze lieden.
Even mezelf citeren, nee geen flauwe C********* opmerkingen.
Dit zijn ook Broersma's en wel 73 (bladzijde 84) van het Walsweerverhaal. Otte Eeuwes (Broersma) trouwt Doniawerstal Gerecht 1618 Jid Jelgers, van Snikzwaag:DON O11, nr.34, datum 15 dec 1666, sterfhuis Yd Ottes (zal wel Yd, weduwe van Otte zijn)
Yth of Ygh, In het weesboek staat Yd. De daar genoemde erven zijn:Doniawerstal, huwelijken 1617
Vermelding: Derde proclamatie in 1617
Man : Otto Eews afkomstig van Legemeer
Vrouw : Jigh Jelgersdr afkomstig van Snikzwaag
* Leucke Ottes, voor 1/4, bij Hein Walsweer 733 (blz. 86)
* Heere Lolckes, nomine uxoris, ook 1/4 (de vrouw heet Ock Ottedr, zie 731, blz 85)
* Frans This, nomine uxoris, ook 1/4 (deze heeft Mr. Walsweer niet):
** Riemer Cornelis, ab intestato erfgenaam van zijn kindskind, door Jenne Ottes nagelaten, voor 1/8Doniawerstal, huwelijken 1652
Vermelding: Proclamatie in 1652
Man : Frans Thisen afkomstig van Oudehaske
Vrouw : Ancke Ottedr afkomstig van Legemeer
Opmerking : onvolledige acte
** Jucke Meyes als curator van het voorkind van Jenne Ottes, voor 1/8.
Die laatste is dan weer Griet Jennes. Dat staat niet helemaal goed in mijn uittreksels van de FAF-klapper, maar dat was in 1989, een jeugdzonde dus.
Dan is Jenne dus wel hertrouwd na het Trijn Meyes-huwelijk, en wel met een dochter van Riemer Cornelis, bij wie een dochter die na zijn -Jenne's- overlijden is gestorven, waardoor haar grootvader -bij het ontbreken van een testament- haar erfgenaam werd.
Heel interessant allemaal, er is dus wel het één en ander aan het Broersmaverhaal toe te voegen!
groeten, Andries.
- Maikel Galama
Pier Minnes (Broersma)
Hoi allemaal,
ik ben weer thuis en heb in alle rust het hele Broersma verhaal nogmaals doorgelezen. Het is mij overduidelijk geworden dat Jantje Jeeps niet getrouwd is geweest met Jenne Ottes. Dit was mijn belangrijkste vraag en jullie bijdragen waren overduidelijk.
Bewijzen te over dus, ik denk aan Margo haar bijdrage van 08-10 6.09 uur, aan Andries zijn bijdrage van 08-10 9.47 uur en Jelle zijn bijdrage van 08-10 10.31 uur. Kortom, er is geen speld tussen te krijgen en de conclusie is dan ook dat er ook in het jierboekje fouten kunnen staan, zelfs al verwacht je het van bepaalde onderzoekers eigenlijk niet..........
Resten nog 2 vragen van onze vakantieganger Jelle:
Tot slot, dat Pier Minnes familie is van Jeen Ottes had ik ook gezien, ze komen beide in het jierboekje van 1984 voor.
En Andries, je vroeg naar mijn ambities mbt de Broersma's. Het antwoord is simpel, voor het Hettinga boek hebben we besloten ook een hoofdstukje te wijden aan de Broersma's, we beperken ons echter tot een rechte lijn naar Haring Piers of Haring Thewis (ev Deliaantje van Hettinga).
En mijn allerlaatste opmerking: ik dank jullie allemaal voor de hulp die jullie hebben geboden.
Dank jullie wel.
Groetjes, Maikel
ik ben weer thuis en heb in alle rust het hele Broersma verhaal nogmaals doorgelezen. Het is mij overduidelijk geworden dat Jantje Jeeps niet getrouwd is geweest met Jenne Ottes. Dit was mijn belangrijkste vraag en jullie bijdragen waren overduidelijk.
Bewijzen te over dus, ik denk aan Margo haar bijdrage van 08-10 6.09 uur, aan Andries zijn bijdrage van 08-10 9.47 uur en Jelle zijn bijdrage van 08-10 10.31 uur. Kortom, er is geen speld tussen te krijgen en de conclusie is dan ook dat er ook in het jierboekje fouten kunnen staan, zelfs al verwacht je het van bepaalde onderzoekers eigenlijk niet..........
Resten nog 2 vragen van onze vakantieganger Jelle:
gisteren heb ik een email gestuurd naar Andries met de vraag hoe hij toen de navolgende bewering heeft kunnen doen:
4. Thewis Harings, eigenerfde huisman te Legemeer, geboren rond 1700, ovl vóór 25 jun 1751. Eerst gehuwd met Tryn Cornelis van Legemeer, dochter van Cornelis Lolkes en Janke Tjallings. Uit het eerste huwelijk Haring Thewes, waaruit de Hettinga's
Het gaat mij om deze eerste vrouw van Thewis Harings. Zijn huwelijk met haar (Trijn Cornelis) blijkt uit een weesakte uit Doniawerstal, maar ik kan niet aantonen dat zij dezelfde is als die welke gedoopt wordt te Tjerkgaast in 1702, als dochter van Cornelis Lolkes en Janke Tjallings.
Andries, heb jij daar nog een antwoord op ?ook ben ik natuurlijk benieuwd waaruit blijkt dat niet Haring Wybrens, maar Haring Tyaerdts de vader is van Meijn Harings. De naam Reinsch komt terug bij de kinderen.
Tot slot, dat Pier Minnes familie is van Jeen Ottes had ik ook gezien, ze komen beide in het jierboekje van 1984 voor.
En Andries, je vroeg naar mijn ambities mbt de Broersma's. Het antwoord is simpel, voor het Hettinga boek hebben we besloten ook een hoofdstukje te wijden aan de Broersma's, we beperken ons echter tot een rechte lijn naar Haring Piers of Haring Thewis (ev Deliaantje van Hettinga).
En mijn allerlaatste opmerking: ik dank jullie allemaal voor de hulp die jullie hebben geboden.
Dank jullie wel.
Groetjes, Maikel