Pier Minnes (Broersma)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Maikel Galama

Pier Minnes (Broersma)

Bericht door Maikel Galama »

Hoi allemaal,

de Broersma's zijn wel vaker op dit forum voorbij gekomen en ze zijn door Hein Walsweer redelijk uitvoerig beschreven in het genealogysk jierboekje van 1984. Ook in het jierboek van o.a. 2005 komen ze voor.

Toch heb ik behoefte om eens te vragen of iemand nog aanvullingen of verbeteringen heeft op onderstaand overzicht. Ook heb ik nog twijfels over het tweede huwelijk van Jantje Jeeps, klopt dat wel ?
En was Jenne Ottes eerder gehuwd (1652 beide van Legemeer) met Trijntje Meijes ?

Groetjes en bij voorbaat bedankt voor eventuele hulp,

Maikel

Pier Minnes (Broersma), zoon van Minne Piers (Broersma) (IV) en Meintje Harings, boer, wonende te Legemeer, is geboren in 1633, overleden rond 1675. Pier werd ongeveer 42 jaar.
Pier was gehuwd met Jantje Jeeps ook genaamd Jantien Jeeps, dochter van Jeep Klazes en Jaicke Sybes. Jantje is overleden na 1683.

In 1660 is Pier Minnes dorpsrechter en ontvanger te Legemeer (RA DON 09, 41). Pier koopt in 1661 een vierde part van een boerderij van 70 pondematen te Dijken RA DON D5, 174). In 1675 worden voor 1925 goudgulden twee sathes met huis e.d. in de Scharren aangekocht (RA DON D6, 380). In april 1676 wordt hij als voogd opgevolgd (RA DON L). Jenne Ottes komt voor in de leenrekeningen als pachter van leenlanderijen. Als weduwe leent Jantje Jeeps tussen 1675 en 1683 nogal eens geld (RA DON Z8,209, 213, 301, 302, 303, 370).

Jantje was later gehuwd (2) met Jenne Ottes. Jenne, boer, wonende te Legemeer.

Van Pier en Jantje zijn vier kinderen bekend:

1 Minne Piers. Minne trouwt op 26 mei 1699 te Langweer met Uulk Sybes. Uulk, wonende te Langweer.
Minne Piers bij zijn huwelijk in 1699 wonende te Idskenhuizen, Uulk Sybes afkomstig van Legemeer. Wordt in 1720 als weduwe vermeld. (RA DON R4). Er zijn niet met naam genoemde kinderen.

2 Jeep Piers (Broersma) is geboren rond 1660, overleden in 1709. Jeep werd ongeveer 49 jaar.
Jeep trouwt op 2 januari 1684 te Gerecht Haskerland met Maycke Jacobs. Maycke is overleden op 15 april 1707.
Jeep Piers afkomstig van Legemeer huwt in 1684 met Maycke Jacobs van Joure. Jeep Piers woont in 1693 als 33-jarige te Westermeer (RA DON F7). Jeep en Maycke staan vermeld in het lidmatenregister van de doopsgezinde gemeente te Joure. Jeep Fokes, houtkoper op de Joure is in 1720 voogd over de drie kinderen, van wie bekend zijn Tettie en misschien Pier.

3 Mincke Piers. Erft met haar drie broers aandelen in de boerderijen Legemeer stem 6 en St.Nicolaasga stem 52 en staat als zodanig vermeld in 1698.

4 Haring Piers is geboren in 1672 te Legemeer (Don), doopsgezind gedoopt, overleden in juni 1711. Haring werd 39 jaar.
Haring was gehuwd met Pals Thevis, dochter van Thevis Folkerts en Jeltje Luitsens. Pals is geboren rond 1675.

Vader Thevis Folckerts staat vermeld als eigenerfde, dorpsrechter en ontvanger te Oudehaske. Haring overlijdt voor juni 1711. Sibrin Theviszn. wonende op de Herenwal en Jeep Fokes te Joure worden in 1722 tot voogd aangesteld over de kinderen Pier en Theewis Harings en uit haar tweede huwelijk Jeltje Annes.

Pals was later gehuwd (2) rond 1711 met Anne Jacobs.

Van Haring en Pals zijn twee kinderen bekend:

1 Pier Harings, boer, wonende te Dijken en te Legemeer, is geboren in 1699 te Legemeer.
Pier was gehuwd met Geertje Annes.
Pacht in 1728 boerderij stem 4 van Johan Vegelin van Claerbergen en wordt in het Quotisatiekohier in 1749 vermeldt als 'een huijsman, redelijk in staat, vier volwassenen en drie kinderen' te Dijken met een geschat vermogen van 700 gulden; aanslag 40-0-0. Kinderen zijn: Froukje, Folkert en Minne.
2 Thewis Harings is geboren rond 1702, gedoopt op 14 mei 1728 te Legemeer (ger). etc. etc.
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi Maikel,

waar komt dat tweede huwelijk vandaan?
en staat daar geen toelichting bij?

Jenne Ottes heb ik hier getrouwd met Trijntje ja,
het andere huwelijk heb ik niet, maar dat staat dan ook niet in de dtb
maar kan wel in een voogdij/ koop- of erf-iets staan.

groet margreet
Maikel Galama

Pier Minnes (Broersma)

Hoi Margreet,

de bron van het tweede huwelijk is het genealogysk jierboekje blz. 84, oftewel de onderzoeker Hein Walsweer.

Groetjes, Maikel
Andries Koornstra

Bericht door Andries Koornstra »

Hoi beiden,

volgens mij zijn er aardig wat weesactes omtrent deze lieden opgeschreven destijds. Ik ga het vanavond voor je checken, nadat ik terug ben van mijn etentje in het campanillerestaurant :lol:

groetjes, Andries.
Maikel Galama

Hoi Andries,

bedankt alvast en daarom hier alvast de beloning:

http://www.vierxvrij.nl/leeuwarden_camp ... e_1027_bon

Groetjes, Maikel

:lol:
Andries Koornstra

Zo lekker, en dan ook nog zo voordelig. En dan heb ik het nog niet eens over het sfeervolle interieur :wink:

groetjes, Andries.
Maikel Galama

Pier Minnes (Broersma)

Hoi allemaal,

onderstaand worden de kinderen vermeld. Daarnaast zie ik een Margareta ten Toorn.
Kan iemand haar thuisbrengen ?

Groetjes, Maikel
Stemkohier 1698 Legemeer (Doniawerstal)
Stem nr. 6, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Jeep Piers, eigenaar voor 1/6
Vrouw Margareta ten Toorn (TOREN), uit naam van haar dochtertje, eigenaar voor 1/3
Haring Piers, eigenaar voor 1/6, gebruiker voor 't geheel
Minne Piers, eigenaar voor 1/6
Mincke Piers, eigenaar voor 1/6
Bron: Stemkohieren 1698, gedrukt op last van de Staten van Friesland
Maikel Galama

Pier Minnes (Broersma)

Hoi allemaal,

onderstaand zal haar huwelijk wel zijn, maar dan heb ik nog geen idee wat ze tussen de kinderen van Pier Minnes en Jantje Jeeps doet.

Groetjes, Maikel

Doniawerstal, huwelijken 1696
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 8 maart 1696 in Idskenhuizen
Man : Vincentius Galen
Vrouw : Margareta ten Toore
Opmerking : monster commissaris van Friesland
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Tjerkgaast St. Nicolaasga
Doniaga Idskenhuizen Legemeer 1613-1811, Hiaten
Inventarisnr.: 221
Margreet Huisman

Hoi,

ze heeft heeeeeel veel - en is misschien dezelfde als dezen:
Stemkohier 1698 Surhuizum (Achtkarspelen)
Stem nr. 59, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Bernardus ten Toorn (TOREN) en zijn zuster, eigenaar, elk voor 1/2
Jan Claesen (KLASES), gebruiker
Stemkohier 1698 Langedijke (Ooststellingwerf)
Stem nr. 11, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Juffr. ten Toorn (TOREN), weduwe van Vincentius Gaeles,
als moeder en tutrix van haar kind, eigenaar

Jan Frankes, gebruiker
ja dus:
Stemkohier 1698 Haskerhorne (Haskerland)
Stem nr. 35, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Margareta ten Toorn (TOREN) weduwe Gales,
als moeder van Johanna Bondina Gales, eigenaar voor 1/3

Tjeerd Heloma, eigenaar voor 1/3
Marcus Baerls (BARELS), eigenaar voor 1/3
Jacob (JAKOB) Aernts (ARENDS), gebruiker

12 vermeldingen in 3-4 grietenijen alleen al met van Toorn

groetjes margreet
embe

Bericht door embe »

maikel,
helaas kan ik je niet helpen..... :oops: hoe graag ik het ook zou willen!
wil eigenlijk alleen maar even kwijt dat ik Andries wel heeeeel flauw vind! :cry:
het was toch gezellig???????????
laatste zaterdag november een nieuwe kans! :D
groetjes,
margo
Margreet Huisman

en nog 21 met van Toren.

groet margreet
Andries Koornstra

Hallo Maikel,

ik heb de weesactes doorgeploegd en nergens Jenne Ottes als man van Janke Jeeps gevonden. Maar misschien worden ze in één van al die hypotheekactes samen genoemd als echtpaar: weet ik niet.
Ik heb Jenne Ottes trouwens als vader van Grietie Jennes die met Wierd Wiebes trouwde, en zij zijn katholiek (sorry S: Rooms Katholiek).
Dat derde deel van stem 6 te Legemeer zal wel door Vincentius Gales zijn aangekocht van één van de erven Broersma. Beslist geen vererving door familiebanden lijkt me.

Later meer, verwacht ik, Andries.
embe

Bericht door embe »

Ik vind dit in mijn bestand bij Jenne Ottes (x1 Trijntje Meyes, x2 N.N. Riemers):
Op 27 oktober 1665 worden Jucke Meyes te Broek en Heere Lolckes te Legemeer aangesteld tot voogden over Griet, de weesdochter van wijlen Jenne Ottes.
In 1667 (RA DON O11 51,52) overleggen Jucke Meyes en Heere Lolckes een rekening van hun voogdij over het weeskind van Jenne Ottes genaamd Grietie. Onder de inkomsten 143 carg., ontvangen van de nalatenschap van grootvader Meye Greolts. Riemer Cornelis neemt de rekening af.
In 1667 (RA DON O11 nr 48) overlegt Minne Piers Broersma te Legemeer als oudste bloedverwant van wijlen zijn oom mr. Minne Broersma en executeur van diens testament een rekening van zijn beheer van de nalatenschap [let wel, mr. Minne Broersma was al circa 1604 overleden!] ten overstaan van diens naaste bloedverwanten: Goslick Intses te Joure uit naam van zijn kinderen bij wijlen Syts Heerckes Hylckema, dochter van Hylckien Folckerts Broersma, Johannes Hylckema, vrijgezel te Joure, mede vanwege Amelius Hylckema, uitlandig, Leeucke Ottes Broersma op mr. Blauw, Pier Minnes Broersma, Sybe Jeeps vanwege zijn vrouw Reynsck Minnes Broersma en Heere Lolckes vanwege zijn vrouw Ock Ottes Broersma, allen te Legemeer, en Eeuwe Cornelis vanwege zijn vrouw Auck Cornelisdr, dochter van Jeltie Piers Broersma, te Broek. Verwezen wordt naar sententies van het Hof van Friesland van 4.6.1633 (zaak van dr. Hyerinias Broersma contra Jantie Boelema) en van 29.5.1666 (de erfgenamen van Jantie Boelema contra Minne Piers). Tot en met 1665 werd huur ontvangen van Jenne Ottes en in 1666 en 1667 van Heere Lolckes vanwege de erfgenamen van Jenne.
Op 20 april 1670 vervangt oom Rentke Meyesz de overleden Juucke Meyes als voogd over Grietie, 12 jaar, weesdochter van Jenne Ottes en Trijn Meyedr.
In 1670 (RA DON O12 141) overleggen Greelt Juuckes voor zich en Rentke Meyes als voogd over de weeskinderen van wijlen Juucke Meyes, mede vanwege weduwe Hylck Idsedr van genoemde Juucke die in leven voogd was over weesdochter Grietien van Jenne Ottes een rekening van de voogdij van Juucke sedert 1667. Mede-voogd is Heere Lolckes.
In 1673 (RA DON O12 458) overlegt Ock Otte Eeuwis' dochter, weduwe van Heere Lolckes, welke Heere naast Jucke Meyes voogd was over het weeskind van Jenne Ottes, een rekening van de voogdij van wijlen haar man.
Op 18.12.1673 wordt Pier Minnes aangesteld tot voogd over Grietie, 15 jaar, weesdochter van Jeen Ottes en Trijn Meyes, beiden overleden.
In 1676 (RA DON O12 562) overlegt Rintie Meyes te Broek een rekening van zijn voogdij over het weeskind van Jenne Ottes sedert 1673. Ook wijlen Pier Minnes was voogd; Jantie Jeeps is diens weduwe. Het weeskind erfde 71 carg. van tante Sioucke Meyes en 38 carg. van Ansck Ottes. Tante Ock Ottes is weduwe van Heere Lolckes.
In 1678 (RA DON )13 14) overlegt Rintie Meyes een rekening van zijn voogdij sedert 1676 over Grietie Jennes, weesdochter van Jenne Ottes, nu getrouwd met Wierd Wybes. Present is ook Jantien, weduwe van Pier Minnes, die ook voogd was. Er is een vordering van 400 carg. op Tiete Waltes Hettinga van 1672 en een uitgave van 41 carg. 12 st. wegens het derde deel van de weeskinderen van het kapitaal van 100 carg. plus 8½ jaar rente aan Tietse Epckes voor zich en vanwege Fem en Gats Epckes, de kinderen en erfgenamen van Epcke Tietses. "Gryet Yennes" tekent, Wierd Wybes zet zijn handmerk.
Morgen weer een nieuwe dag. Taxi staat zo voor de deur. Ga lekker uit eten… :D :lol:
groetjes,
margo
p.s. 8) moet '8' zijn....., krijg het niet veranderd.
Jelle de Jong

Bericht door Jelle de Jong »

Dag Maikel en anderen,
Het is wel bijzonder dat je dit onderwerp net nu op het Forum plaatst. Ik stam namelijk van deze Pier Minnes Broersma af, via zijn zoon Haring Piers en diens zoon Theuwis Harings.
Ik heb mijn gegevens vergeleken met die van jou. Ze komen nagenoeg overeen. Alleen heb ik zes kinderen uit het huwelijk van Pier Harings en Geertje Annes in plaats van drie. Als je daar belang bij hebt hoor ik dat graag.

Zoals je al opmerkt zijn de Broersma's al eens eerder voorbij gekomen en nu net gisteren heb ik een email gestuurd naar Andries met de vraag hoe hij toen de navolgende bewering heeft kunnen doen:

4. Thewis Harings, eigenerfde huisman te Legemeer, geboren rond 1700, ovl vóór 25 jun 1751. Eerst gehuwd met Tryn Cornelis van Legemeer, dochter van Cornelis Lolkes en Janke Tjallings. Uit het eerste huwelijk Haring Thewes, waaruit de Hettinga's

Het gaat mij om deze eerste vrouw van Thewis Harings. Zijn huwelijk met haar (Trijn Cornelis) blijkt uit een weesakte uit Doniawerstal, maar ik kan niet aantonen dat zij dezelfde is als die welke gedoopt wordt te Tjerkgaast in 1702, als dochter van Cornelis Lolkes en Janke Tjallings.

Met vriendelijke groet,
Jelle
[/code]
Maikel Galama

Pier Minnes (Broersma)

Hoi allemaal,

even een korte reactie van mij, later wellicht meer. Morgen ga ik met Hessel op ''grafsteenjacht'' en daarna heb ik nog enkele verplichtingen. Eenmaal op dit forum geplaatst lopen de reacties niet weg, t.z.t. pak ik de draad dan wel weer op.
Ik heb mijn gegevens vergeleken met die van jou. Ze komen nagenoeg overeen. Alleen heb ik zes kinderen uit het huwelijk van Pier Harings en Geertje Annes in plaats van drie. Als je daar belang bij hebt hoor ik dat graag.
Jelle, je schrijft dat ze nagenoeg overeen komen, maar hoe zit het dan met die twijfels ? Heb jij die ook ? En dan doel ik in het bijzonder op een 2e huwelijk van Jantje Jeeps met Jenne Ottes. En een eventueel 1e huwelijk van Jenne Ottes...........
Wat betreft de kinderen van Pier Harings en Geertje Annes: ik heb er ook zes, Haring, Anne en Jeltje was ik vergeten. Wil je me privé sturen wat je over het gezin van Pier Harings hebt ? Hier zou het teveel afdwaling betekenen.

En Andries, Margo was heel erg teleurgesteld hoor ! Je had toch ook eventjes kunnen vermelden dat de famkes in de bediening heel aardig waren ? Dit lijkt me niet meer goed te praten ! Hoewel, als praten niet meer helpt zijn er altijd nog andere mogelijkheden........... :)

Groetjes, Maikel
Plaats reactie