Nanne Ymes en Dirk Nannes uit Scharnegoutum

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
embe

Bericht door embe »

En, nee, helaas ... zaterdag gaat het niet worden
Wat jammer nou toch.
ik kom uit de randstad met mijn mammie, die niet seniel is, niet gammel, niet kreupel en zeker niet stinkt :D , gezellig een weekendje naar Leeuwarden.
Had je graag willen ontmoeten!!!!!
Groetjes,
Margo
Andries Koornstra

Bericht door Andries Koornstra »

?????????

Ik vond deze autorisatie:
RAU A6, folio 193, 19 apr 1624. Authorisatie van Botte Hanckes te Loyinga tot curator over Rixt Pyters, oud 20 jaar, om de goederen van de bestevader en -moeder met de andere erven te scheiden.
Ik wil toch wel graag weten wie de moeder van Rixt is. Aangezien Botte Hanckes, oom vaders zijde, curator is lijkt het erop dat het om de goederen van de grootouders van moeders kant gaat. De acte zit niet bij de autorisatie, dus zou de zaak zich elders moeten hebben afgespeeld. Maar waar dan?

Groetjes, Andries.
Litsehimmel

Bericht door Litsehimmel »

Hoi Margreet.

Tja, jammer inderdaad, maar ik zie even niet hoe ik dat moet regelen. Leeuwarden is niet zo gek ver hier vandaan, maar met kinderen en seniele hond afreizen ... neuh. Komt nog wel een keertje. Heb het maar naar je zin op zaterdag, hier in ons Fryske lân.

Andries, is er behalve die Tryncke Sybolts geen andere vrouw bekend? Er waren er drie als ik de akte goed begrijp. Ik zou het ook leuk vinden als we verdere familie van Richtie's man, Dirck Nannes konden vinden. Maar goed, rustig afwachten maar.

Groetjes, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
embe

Bericht door embe »

geen wonder dat ik in de war ben!
Er zijn meer mensen die denken dat ik Margreet ben of omgekeerd :wink:
Wat een geluk dat noch zij noch ik in de war zijn… :D
groetjes,
margo (en niet margreet)
Andries Koornstra

rustig afwachten maar
zegt LH, nou maar eens proberen dan, ik heb uren lang moeilijk leesbaar rechterlijk archief door zitten zoeken, dat helpt ook niet echt deze keer.

groetjes, Andries.
Litsehimmel

embe schreef:
geen wonder dat ik in de war ben!
Er zijn meer mensen die denken dat ik Margreet ben of omgekeerd :wink:
Wat een geluk dat noch zij noch ik in de war zijn… :D
groetjes,
margo (en niet margreet)
Hmm, ik zou kunnen proberen het op die eerder genoemde visuele handicap te gooien, maar helaas heeft dit niets met een bos of bomen te maken :? Dus excuse moi Margo-en-niet-Margreet voor het feit dat ik weer eens te haastig was. En ik wens je alsnog een leuke dag!

:wink:

Groetjes, LH
Andries Koornstra

Zolang je geen t achter Margo zet wordt het je niet echt kwalijk genomen LH.

groeten, Andries.
Litsehimmel

Andries Koornstra schreef: ik heb uren lang moeilijk leesbaar rechterlijk archief door zitten zoeken, dat helpt ook niet echt deze keer.

groetjes, Andries.
En daarvoor wederom mijn hartelijke dank, Andries. :lol:

Het schijnt dat er op alle mensen die met de naam Yme te maken hebben in mijn familie een soort vloek rust. Ze willen volgens mij gewoon niet gevonden worden! Wat zou nou het probleem zijn met die Yme Ypes uit Bolsward, gewoon een soort brave Hendrik die nooit iets met rechtelijke instanties te maken had? Je zou toch zeggen dat het frequente huwen van zijn vrouw toch ergens sporen zou moeten hebben achtergelaten ...

En dan die Nanne Ymes, ongeveer uit dezelfde contreien: te vroeg overleden om in rechtelijke documenten te worden genoemd? Hij wordt nog vermeld in 1607, dus na het huwelijk van zijn oudste (?) zoon Eme Nannes. Misschien een idee om op de broer en zus van Dirck Nannes verder te zoeken? Ik kijk wel wat er eventueel nog van internet valt af te plukken, wie weet dat daar ergens nog een aanknopingspunt rondzwerft.

Groetjes, en verder iedereen een prettig weekend! LH
Litsehimmel

Andries Koornstra schreef:Zolang je geen t achter Margo zet wordt het je niet echt kwalijk genomen LH.

groeten, Andries.
Dan zal ik maar niet verklappen hoe vaak ik die t al achter haar naam vandaan heb gehaald :wink:

groetjes, LH
embe

Bericht door embe »

:lol:
Andries Koornstra

Hallo, al dan niet beursgangers, boek-grootinkopers, etc,

LH verzuchtte:
Andries, is er behalve die Tryncke Sybolts geen andere vrouw bekend? Er waren er drie als ik de akte goed begrijp.
Er nog eentje bijgevonden, maar niet iemand bij wie we direct een aha-beleving (even een Duitse uitdrukking vernederlandst) krijgen:
BAA N2, 25 okt 1609. Accoord en scheiding van de erfgenamen van Cunira Cornelisdr met hun stiefvader en vader. Gecompareerd Gerben Jans, te Tzum, Tryn Jans, vrouw van Peter Hantkes, te Lutkelollum, Aaff Jans, vrouw van Albert Jurriens, te Hitzum, Ydt Jans, vrouw van Heercke Feckes, te Winsum en Dirck Jans, nog wonende te Winsum, gesterkt met voornoemde Gerben Jans, zijn broeder, en Peter Symons, te Mantgum, als curator en voormomber over de twee jongste kinderen van Cunera bij Henryck Reyloffs, met namen Jantie en Hilcke Henricxdochteren, en de (stief)vader Henryck Reyloffs, te Winsum, met wie scheiding van de moederlijke goederen wordt gemaakt. Gedaan met tussenspreken van Tyarck Ryurdts Bants, Wybe Jacobs en Wybe Johannes, burgers binnen Franeker, Anne Idts en Jelle Douwes, wonende te Winsum, en Wilke Thyszn te Tzum. De eerste man van Cunira was Jan Dircks.
Dit moet onze Peter Hanckes wel zijn, met één van zijn drie vrouwen, Trijn Jans, van wie we meteen de ouders met gezin gepresenteerd krijgen. Inclusief de stiefvader. Nog meer bindingen met Welsrijp, waar Lutjelollum in overloopt. Dat maakt de veronderstelling dat de Haencke Pyters, die in 1640 op stem 24 aldaar zit, dezelfde is als de zoon van Peter Haenckes, die in de weesactes van afgelopen week als meerderjarig wordt vermeld, heel waarschijnlijk.

groeten, Andries.
Litsehimmel

Hoi Andries en andere archiefsneupers.

Ik hoop dat jullie allemaal een fijne dag hebben gehad gisteren :wink:
Er nog eentje bijgevonden, maar niet iemand bij wie we direct een aha-beleving (even een Duitse uitdrukking vernederlandst) krijgen:
Andries, mooie vondst heb jij gedaan. Maar onmiddelLijk bekruipt me het gevoel dat ook dit niet de moeder van Richtie zal blijken te zijn, aangezien ik geen namen herken. Gezien het feit dat de door jou aangehaalde akte van 1609 is, en de akte waarin Tryncke Sybolts wordt genoemd van 1624, denk ik dat de moeder van Richtie en Cornelis vrouw nr. 2 moet zijn. Tenzij er natuurlijk bij de kinderen van Tryn Jans wél namen voorkomen die bekend zijn.

Gelukkig bevat deze nieuwe akte inderdaad een zeer uitgebreide beschrijving van de familierelaties, dus het zoeken naar eventuele bekende namen zou niet al te moeilijk moeten zijn. In ieder geval weer een leuke manier om (een deel van) de zondag door te brengen. Graçias! :lol:

groetjes, LH
Laatst gewijzigd door Litsehimmel op zondag 5 okt 2008 1:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi allen,

Het was heel leuk om gezichten bij alle schrijvers/sters te zien.

LH, Richtje was meen ik 19 of 20 in 1624, dus is ze van ca. 1604.
Haar moeder is dan de eerste vrouw, en deze Trijn de 2e.

Ik denk dat het een Antje Oeges geweest moet zijn -
gezien de Pyter Oeges voogd
en gezien de Antie Dircks
maar ook wegens de 5 dochters van Pieter x Antie Piers Stellingwerff:
Aafke, Rixt, Renske, Antie, Baatie -
waar dan de oma-naam tussen moet zitten, toch?

We hebben ook nog die Cornelis Pijters, mij onbekend uit welk huwelijk. Hij lijkt als volle broer van Richtje gepresenteerd, dus heb ik ook nog over een Cornelis moeder gedacht.
Pieter Oeges-voogd zou met haar zus getrouwd kunnen zijn - dan is hij ook familie.

In mijn nieuwe Jorwerd-boek een Pieter Oeges aldaar in 1595. Dat ligt vlak bij Britswerd.

Ik zal even die Peter 1640 opzoeken in de discussie, want dat was ik kwijt.
En hoe heten de kinderen van Meinu, Andries? heeft ze ook een Antje? (ik zal nog even met de zoek zoeken of ze al eerder zijn genoemd)

groetjes margreet
Andries Koornstra

Kan nog net even vóór de sunday-roast:

kinderen Gerlof Claessen x Meinu Pytters: Claes, Sipck, Mirck, Pyter en Meinu. Zul je altijd zien, hier weer slechts één dochter.

Overigens niets gevonden, tot nu toe, in Franeker (waar L'lollum onder valt) over Peter Haenckes en zijn vrouwen. Maar alle relaties wijzen er toch wel op dat we goed zitten.

Andries
Litsehimmel

Hoi Margreet.

Fijn dat de dag zo goed is bevallen, een volgende keer zal ik zeker proberen erbij te zijn.

Wat betreft die Pyter Oeges, hadden we die niet als een zoon van Oege Folperts en Griettie Dircks aangemerkt? Hij werd immers genoemd als erfgenaam van Jan Dircks, ergens op blz 2 van deze discussie. Zijn zuster Griettie Oeges was gehuwd met een broer van Pyter Haenckes, Otte Haenckes. Het zou natuurlijk nog kunnen dat we nog een Oeges dochter missen. Bij de erfgenamen van Jan Dircks worden alleen Pyeter en Folpert Oeges genoemd. Geen zusters, terwijl ze die toch echt hadden. Mogelijk waren de dames al allemaal overleden ten tijde van het testament?

En de oma-naam, de enige die ik niet echt kan herleiden is die van Bae(r)tie. Hij komt in ieder geval (voor zover ik kan zien) niet voor in de Stellingwerff familie. Dus vrouw nr. 1 kan óf een Oeges-dr., óf een Baertie NN zijn geweest. Maar dat is slechts mijn humble opinion. :wink:

Groetjes, LH
Plaats reactie