Wat jammer nou toch.En, nee, helaas ... zaterdag gaat het niet worden
ik kom uit de randstad met mijn mammie, die niet seniel is, niet gammel, niet kreupel en zeker niet stinkt
Had je graag willen ontmoeten!!!!!
Groetjes,
Margo
Ik wil toch wel graag weten wie de moeder van Rixt is. Aangezien Botte Hanckes, oom vaders zijde, curator is lijkt het erop dat het om de goederen van de grootouders van moeders kant gaat. De acte zit niet bij de autorisatie, dus zou de zaak zich elders moeten hebben afgespeeld. Maar waar dan?RAU A6, folio 193, 19 apr 1624. Authorisatie van Botte Hanckes te Loyinga tot curator over Rixt Pyters, oud 20 jaar, om de goederen van de bestevader en -moeder met de andere erven te scheiden.
Hmm, ik zou kunnen proberen het op die eerder genoemde visuele handicap te gooien, maar helaas heeft dit niets met een bos of bomen te makenembe schreef:Er zijn meer mensen die denken dat ik Margreet ben of omgekeerdgeen wonder dat ik in de war ben!![]()
Wat een geluk dat noch zij noch ik in de war zijn…![]()
groetjes,
margo (en niet margreet)
En daarvoor wederom mijn hartelijke dank, Andries.Andries Koornstra schreef: ik heb uren lang moeilijk leesbaar rechterlijk archief door zitten zoeken, dat helpt ook niet echt deze keer.
groetjes, Andries.
Er nog eentje bijgevonden, maar niet iemand bij wie we direct een aha-beleving (even een Duitse uitdrukking vernederlandst) krijgen:Andries, is er behalve die Tryncke Sybolts geen andere vrouw bekend? Er waren er drie als ik de akte goed begrijp.
Dit moet onze Peter Hanckes wel zijn, met één van zijn drie vrouwen, Trijn Jans, van wie we meteen de ouders met gezin gepresenteerd krijgen. Inclusief de stiefvader. Nog meer bindingen met Welsrijp, waar Lutjelollum in overloopt. Dat maakt de veronderstelling dat de Haencke Pyters, die in 1640 op stem 24 aldaar zit, dezelfde is als de zoon van Peter Haenckes, die in de weesactes van afgelopen week als meerderjarig wordt vermeld, heel waarschijnlijk.BAA N2, 25 okt 1609. Accoord en scheiding van de erfgenamen van Cunira Cornelisdr met hun stiefvader en vader. Gecompareerd Gerben Jans, te Tzum, Tryn Jans, vrouw van Peter Hantkes, te Lutkelollum, Aaff Jans, vrouw van Albert Jurriens, te Hitzum, Ydt Jans, vrouw van Heercke Feckes, te Winsum en Dirck Jans, nog wonende te Winsum, gesterkt met voornoemde Gerben Jans, zijn broeder, en Peter Symons, te Mantgum, als curator en voormomber over de twee jongste kinderen van Cunera bij Henryck Reyloffs, met namen Jantie en Hilcke Henricxdochteren, en de (stief)vader Henryck Reyloffs, te Winsum, met wie scheiding van de moederlijke goederen wordt gemaakt. Gedaan met tussenspreken van Tyarck Ryurdts Bants, Wybe Jacobs en Wybe Johannes, burgers binnen Franeker, Anne Idts en Jelle Douwes, wonende te Winsum, en Wilke Thyszn te Tzum. De eerste man van Cunira was Jan Dircks.
Andries, mooie vondst heb jij gedaan. Maar onmiddelLijk bekruipt me het gevoel dat ook dit niet de moeder van Richtie zal blijken te zijn, aangezien ik geen namen herken. Gezien het feit dat de door jou aangehaalde akte van 1609 is, en de akte waarin Tryncke Sybolts wordt genoemd van 1624, denk ik dat de moeder van Richtie en Cornelis vrouw nr. 2 moet zijn. Tenzij er natuurlijk bij de kinderen van Tryn Jans wél namen voorkomen die bekend zijn.Er nog eentje bijgevonden, maar niet iemand bij wie we direct een aha-beleving (even een Duitse uitdrukking vernederlandst) krijgen: