Inderdaad behoort Pyter Dircks Strikwerda tot de kinderen uit het eerste huwelijk, en heel logisch natuurlijk. Mijn fout is dat ik uit gewoonte die twee broers - Albert en Pyter - in één adem opnoem omdat ik van beide afstam. Zoals onze toekomstige koningin zou zeggen: Een beetje dom... Het spijt me als ik jullie hiermee op het verkeerde been heb gezet.
Schudt nog eens aan haar mouw, kijkt ... bah! Niets!!
Enfin, weer verder dan maar. Margreet en Andries, met alle kleine beetjes extra informatie die jullie bij elkaar weten te sprokkelen kan ik weer een heleboel stukjes van de puzzel op hun plaats leggen. Inderdaad lijkt het me dat er twee gerelateerde families zijn die rond dezelfde tijd te Scharnegoutum en Heeg wonen. De vernoemingen van de kinderen duiden er in ieder geval op dat er een onderlinge band moet zijn. We zijn dus feitelijk op zoek naar een stamvader Yme of - en hier heb ik al een aantal voorbeelden van gezien - naar een stamvader Enne!! De schrijfwijze van Ieme Nannes die zich te Leeuwarden vestigd kan namelijk ook als Enne Nannes worden geïnterpreteerd, althans, volgens de standaard in de namenthesaurus. Misschien dat er zo nog iets kan worden gevonden?
Enfin, zo'n gezamelijke speurtocht heeft in het verleden ook al regelmatig resultaat opgeleverd, ik ga er gewoon van uit dat het in dit geval ook weer zo zal zijn.
groetjes, LH (still a little embarrassed)