Ik heb het gevoel (maar nog niet bewezen) dat het beroep kaartzetter meer te maken heeft met de textielindustrie, m.n. het weven. Maar daar kan ik me natuurlijk schromelijk in vergissen
LH
En dat is nog niet alles, er is ook nog een pq (pro qui = voor wie), namelijk Roeleff Beekinck (of Beeninck) als "neve". Duimen dat hij van Abigaels kant neef is. Maar dan kan hij ook nog een neef moeders zijde zijn natuurlijk.Registratie 19-04-1738 Groningen
Bruidegom Pieter Berends Weddeman van Middelstum, van Helpman
Bruid Abiquell Bredenburger, van Groningen
Bron Ondertrouwboek Groningen 1732-1739
Collectie DTB (toegang 124)
Inventarisnummer 178, folio 170v
Je zou kunnen stellen: dat is zijn beroep en Westerhof zijn familienaam. Dat maakt de huwelijksinschrijving te Groningen ook wat beter beredeneerbaar:wedman, weddaman
deurwaarder, dienaar van het gerecht
weddeman (met een kleine letter, geen familienaam) van het gerecht van Middelstum, daar ook woonachtig, afkomstig van Helpman (buurtschap onder Groningen, ik heb er vroeger gewoond).Pieter Berends Weddeman van Middelstum, van Helpman
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er hier sprake is van een zeer langdurige relatie tussen de beide families. Toch interessant om verder in te duiken.Leeuwarden, huwelijken 1620
Vermelding: Ondertrouw op 28 april 1620
Man : Dirck Berchman afkomstig van Amsterdam
Vrouw : Willemke Vincents afkomstig van Leeuwarden
Opmerking : hij is kaartzetter