Drie onvindbare voormoeders omgeving Jorwerd/Oosterlittens

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Andries Koornstra

Bericht door Andries Koornstra »

Dat bedoelde ik LH.

Zou Aaltje Rienks Idsinga een dochter zijn van dominee Renicus Zachei van Idsinga? Die komt in 1652 te Jorwerd van Gaast. Rienk Sakes dus. Het moet haast wel zo zijn. Opmerkelijk. Eerst Pierius Johannes Stellingwerf en nu deze Idsinga. Je zou haast denken dat predikanten dezelfde status hadden als ambachtslieden.
Wel erg interessant allemaal. We kunnen straks een sociale geschiedenis van Jorwerd en Oosterlittens gaan uitgeven!

groeten Andries
Litsehimmel

Bericht door Litsehimmel »

Hoi Andries.

Het wordt wel een heel complete legpuzzel op die manier, en nu maar hopen dat we alle strengen van deze Gordiaanse Knoop op de juiste manier weten te ontrafelen :? Wat Aaltje Rienks betreft denk ik dat je gelijk hebt dat ze familie van de dominee is. Kijk maar eens naar deze dopen
Baarderadeel, dopen, doopjaar 1662
Dopeling: Sierck
Gedoopt op 17 augustus 1662 in Jorwerd
Kind van Zachaeus Idsinga, secretaris en Wemcke van Terwischa

Baarderadeel, dopen, doopjaar 1665
Dopeling: Sierck
Gedoopt op 12 maart 1665 in Jorwerd
Kind van Gerben Hoytes en Aeltie Renicus Idsinga

En deze dochter zou wel eens naar de schoonzuster van Aaltje vernoemd kunnen zijn

Baarderadeel, dopen, doopjaar 1672
Dopeling: Wimcke
Gedoopt op 21 januari 1672 in Jorwerd
Dochter van Gerben Hoytes en niet genoemde moeder
Enfin, morgen weer verder. Groetjes
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Andries Koornstra

Hallo LH,

als je er nog mee bezig bent, de genealogie, heb ik hier een interessant citaat (met dank aan Margreet en de Sneupers van Dokkum):
Op 19 febr. 1676 was mr. Lucas Reijners schooldienaer te Oosterwierum.a Hij was tot mei 1671 te Warga en is toen waarschijnlijk hier gekomen. In mei 1696 was Lucas Reijners hier nog als schoolmeester.b Hij was tevens dorprechter, in 1704 bijv. Op 27 okt. 1705 is Lucas Reynder schoolmeester, organist en dorprechter te Oosterwierum, oud 55 jaar, gehuwd met Antie Anthonidr. Boecholt, oud 45 jaar. Het was zijn tweede huwelijk. Zij was de zuster van de Pingjumer schoolmeester Johannes Boecholt. Zijn vrouws zuster Maria Anthonides was getrouwd met mr. Jucke Feykes te Terzool. Lucas Reinders was in 1711 nog schoolmeester te Oosterwierum; hij had toen al kleinkinderen. In het Quotisatieregister van 1714 werd hij onder de armen gerekend. In 1716 was hij hier nog als schoolmeester.

groetjes, Andries.
Litsehimmel

Hoi Andries.

Na een lange periode van "genealogie onthouding" ben ik er weer ingedoken.

Dit is allemaal heel interessant wat je schrijft! Warga ... zou zijn familie daar oorspronkelijk ook vandaan komen? Uit de tekst maak ik op dat hij ca. 1650 is geboren. Een beetje verwarrend is het feit dat zijn opvolger - Lucas Couperus - niet alleen dezelfde voornaam heeft, maar óók rond 1650 is geboren. Ik zal moeten uitkijken dat ik die twee niet verwar.

Overigens is ook dochter Abigael Lucas voor de tweede maal gehuwd. En dan wordt het nog interessanter, want er duikt een achternaam op:
Hennaarderadeel, huwelijken 1708
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 1 januari 1708 in Oosterend
Man : Rienk Gerrijts Hoeckens afkomstig van Oosterend
Vrouw : Abigael Lucas Bredenburgh afkomstig van Oosterend
Helaas komt die naam niet vaak voor. Ik had eerst de neiging hem gelijk te stellen aan de naam Breitenbach/Bredenbach (overigens een familie waar mijn kinderen ook van afstammen) maar die komt pas later in Friesland aan. De enige andere Bredenburgh is ca. een kwart eeuw later in Harlingen te vinden. Rienk Gerrijts (ged. 24 augustus 1681 in Hidaard) komt nog voor in de quotisatie van 1749:

Rienk Gerritsz, Hennaarderadeel
Plaats: Wommels
Omschrijving: boer met veel kinders en een goed beslag
Gezin volw: 6 en kind: 5
Aanslag: 65-7-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Hennaarderadeel, fol. 17
Ik heb van Rienk, behalve zijn huwelijk met Abigael, geen kinderen kunnen vinden. Daaruit zou je kunnen concluderen dat de term "veel kinders" zou moeten slaan op de kinderen en kleinkinderen van Abigael en haar eerste man Jan Pyters, maar uit de quotisatie blijkt dat in ieder geval Lammert Jans op zichzelf woonde:
Quotisatiekohieren 1749

Lammert Jansz, Hennaarderadeel
Plaats: Spannum
Omschrijving: boer, wel in staat
Gezin volw: 8 en kind: 1
Aanslag: 100-13-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Hennaarderadeel, fol. 32
Voor Pieter Jans zijn alle drie de vermeldingen eigenlijk wel toepasselijk, twee te Itens en de derde (meest waarschijnlijk) eveneens te Spannum. Je vraagt je af van wie dan al 'kinders' waren ... Enfin, weer veel om uit te pluizen. Ik hoor wel als je meer hebt gevonden.

Groetjes, LH :wink:
joke andriessen

Bericht door joke andriessen »

Hallo LH,

Ik stam af van Abigaël Bredenborg (afkomstig van Groningen) die op 4 mei 1738 in Middelstum (Groningen) trouwde met P(i)eter Berends.
Toeval?

Groet, Joke
joke andriessen

Hallo,

Nog gevonden bij allegroningers:

Huwelijk 21-11-1699 Groningen

Bruidegom Harmannus Bredenborgh, van Oosterwierum
Bruid Grietjen Smeenks, van Norg

Bron Ondertrouwboek Groningen 1697-1705
Collectie DTB (toegang 124)
Inventarisnummer 173, folio 90

groet, Joke
joke andriessen

Hallo,

Het huwelijk van Peter en Abigaël had ik meer dan 30 jaar geleden al gevonden.
Ik was nog niet op allegroningers aan het zoeken geweest of ik van haar nog voorouders kon vinden.
Nu daar de onderstaande doop gevonden:
Doop 01-05-1712 Groningen; Martinikerk

Dopeling Abigail
Geslacht v
Geboorteplaats Groningen; Geestelijke Maagdenstraat
Geboortedatum

Vader Harmannus Lucas
Moeder Grietjen Peters
Getuige

Opmerkingen

Bron Algemeen doopboek Groningen 1706-1732
Collectie DTB (toegang 124)
Inventarisnummer 149, folio 052v

Het echtpaar Peter Berends en Abigaël kregen een zoon Harmannus.

Groet, Joke
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi beiden,

deze vond ik bij HCL :
Aktenummer L849-123a
Datum akte 1623-10-15
Soort bron Certificaatboeken
Samenvatting Abihel Reinersdr, te Nieuwkoop. Zuster van: -wijlen Joost Reiners, in leven rustmeester onder de guarde van Sijn Genade (zijn weduwe: Hijlck Simonsdr) -wijlen Lucas Reiners, in leven Luijtenant in Embderland. Moeije van: -Willemke Vincentsdr, gehuwd met Dirck Berchman. -Reiner Vincentszn. Betreft: verklaring van twee personen, dat zij voornoemde Lucas hebben gekent en dat voornoemde Willemke en Reiner kinderen zijn van diens broer (Vincent) en ergenamen ab intestate.
De wargaaster Lucas Reiners zou zijn kleinzoon kunnen zijn.
Abihel lijkt wel wat op Abigael toch?

Bij de inventarisaties deze:
Nummer: 2520
Signatuur: y61; 254
Datum: 1682/05/01
Inventarisant: Lambert Harmens Breenborgh

groet margreet
Litsehimmel

Hallo Joke en Margreet :lol:

Ik had al een zeer uitgebreid antwoord op jullie beider informatie gegeven, aangevuld met enkele interessante aktes die ik intussen ook weer had gevonden, toen ik per ongeluk de browser afsloot. AAARGGGHHH! :evil:

Hierbij even een verkorte versie: Joke, jouw voormoeder Abigaël Hermans is niemand minder dan een kleindochter van de schoolmeester Lucas Reijn(d)ers. Als je even teruggaat in deze discussie zie je haar vader Hermanus Lucas als 21-jarige vermeld in de akte m.b.t. het 2de huwelijk van vader Lucas. We zijn dus (zei het hééél in de verte) familie van elkaar. :wink:

Margreet, die aktes zijn inderdaad heel interessant, en hebben ongetwijfeld betrekking op dezelfde familie. Ik heb intussen op het HCL verder gezocht en vond daar meer aktes, en daarnaast vond ik op Tresoar deze:
Leeuwarden, huwelijken 1595
Vermelding: Ondertrouw op 23 januari 1595
Man : Wincent Reyners
Vrouw : Catelina van Graevenbroeck
Opmerking : hij is glasmaker, NB

Gestandaardiseerde namen: VINCENT REINERS en CATHARINA

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Leeuwarden 1594-1812, eindjaar is 1603
Inventarisnr.: 894
Dat zal ongetwijfeld de Vincent zijn die als broer van Abihel, Joost en Lucas wordt genoemd in de door jou gevonden akte van bekendheid. Ik ga hiermee verder aan de slag, en zodra ik meer feiten heb "plemp" ik die weer op het forum.

Bedankt meiden! :D
Litsehimmel

Hallo Joke en Margreet.

Ik ben niet echt opgeschoten, maar heb wél wat interessante stukjes op internet gevonden die toch hier en daar een belletje doen afgaan.
Frederick Thaemsz. Stuyffsant wordt vermeld als oud-schepen van Overveen in 1629. Hij was waarschijnlijk een broer van Huybert Thaemsz. Stuyffsant, kapitein van een oorlogsschip, en overleden tussen aug. en okt. 1623, getrouwd met Cunyertgen Pieters. Onder hun kinderen waren: Aelke Huiberts, getrouwd met Lucas Egberts, echtelieden te Leeuwarden 1623, wier dochters waren Aebel Lucas, vroedvrouw te Leeuwarden, en haar erfgename Abigael Lucas, overl. 1636, op wier erfenis haar oom Frans Huybertss. Stuyvesant, toen te Amsterdam, in 1637 aanspraak maakte; in 1623 en 1638 komt hij te Haarlem voor; Jan Huybertsse Stuyvesant, geb. ca. 1599, korporaal op het schip van zijn vader 1623, boekhouder van het veer van Amsterdam op Haarlem 1635, overl. vóór 1638, tr. Haarlem 3 dec. 1623 Trijn Jans jongedochter van Goor. Uit dit huwelijk: Hendrick, ged. Haarlem 19 maart 1628; Hillegundt, ged. ald. 18 dec. 1630, Eleseabeth, ged. ald. 14 okt. 1632; Johannes, ged. aldaar 20 sept. 1634.

(bron: http://www.friesgenootschap.nl/artikelen/stuyvesant.htm)
Nu is dit misschien echt een toeval, maar opvallend vind ik het wel. Helaas heb ik niets m.b.t. bovenvermelde personen in Leeuwarden kunnen vinden. Dan een misschien zelfs nóg interessanter stuk:

De Breedenborg is een borg in het dorpje Breede bij Warffum. De oorspronkelijke borg werd in 1587 door Johan Braemsche gesticht, burgemeesterszoon en drost van Emden. In 1687 werd de borg verkocht aan majoor Hendrik Sickinge, daarna in 1706 aan Allard Alberda van Menkema en Evert Joost Lewe van Aduard. De borg is in de negentiende eeuw afgebroken en vervangen door een nieuw gebouw. Dit nieuwe gebouw werd echter in 1982 door brand verwoest en rond 1990 herbouwd. De huidige borg is een conferentieoord.

(bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Breedenborg)
Abigael Lucas voert bij haar tweede huwelijk de naam Bredenburgh en ook haar broer Harmanus noemt zich zo. Ik ben er bijna zeker van dat hier niet een variant van de naam Breidenbach/Breitenbach wordt bedoeld. In het uittreksel van de Certificaatboeken dat Margreet aanhaalde (zie boven) staat een relevant zinnetje:
-wijlen Lucas Reiners, in leven Luijtenant in Embderland.
Embderland was een andere benaming voor Ost-Friesland, niet alleen het gebied rondom Embden, de voornaamste haven. De link tussen de Breedenborg en de stad Embden, de functie/standplaats van Lucas Reiners en het feit dat de nazaten van de schoolmeester zich Bredenburgh gaan noemen, als ook het feit dat zoon Harmanus naar Groningen vertrekt, doet me vermoeden dat de oorsprong van de familie in Groningen, zo niet in Ost-Friesland ligt. Maar nu de bewijzen voor die hypothese ...

Groetjes, LH
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi,

Met die Lammert Harmens Breenborg heb je misschien een broer van Pytertje Harmens,
de naam zou dan van de moeder komen - en niet zozeer van de Lucassen.
Ze lijken wel rk of dg - niets in de lidmatenboeken, Joost Reiners doet pas in 1622 belijdenis, hij trouwde 1615.
kan wel verklaren waarom we geen dopen vinden.

groet margreet
Litsehimmel

Hoi Margreet.

Die kant gingen mijn gedachten ook al op, dan is het misschien ook interessant om even in Harlingen te kijken waar die ene andere vermelding Bredenburgh een paar decennia later vandaan komt.

Overigens hertrouwt Hylkje Symens in 1628, als Joost (ook volgens de akte van bekendheid) is overleden:
Leeuwarden, huwelijken 1628
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 22 november 1628
Man : Haio Foppens Gaickema afkomstig van Leeuwarden
Vrouw : Hylckien Simons afkomstig van Leeuwarden
Gestandaardiseerde namen: HAIE FOPPES en HIELKJE SIEMENS
Ik sneup vandaag weer even verder, wie weet komt er nog wat bovendrijven :)

groetjes, LH
Litsehimmel

Weer Hoi :lol:

Kijk eens wat ik trof in de stukken m.b.t. schoolmeesters in Hennaarderadeel:
Wommels

In aug. 1669 werd mr. Lambert Harmens schoolmeester hier aangenomen als lidmaat. In okt. 1669 werd hier zijn huwelijk met Grietie Couperi van Leeuwarden geproclameerd. Ze zijn te Warga getrouwd. Hij was hier in mei 1677 nog in functie. Hij is vermoedelijk in 1690 gestorven.
Zou dit Lambert Harmens Breenborgh kunnen zijn? Het is allemaal wel 'heul' toevallig ...

Groetjes, LH
Andries Koornstra

Hallo allemaal,

maar speciaal LH, heel hartelijk "welcome back". We hebben je hééél erg gemist.
Wat een verschrikkelijk interessante ontwikkelingen binnen deze vraag. Ik was nooit met de broer en zus van Abigael Lucas begonnen. Gelukkig maar, ik had dat huwelijk in Groningen natuurlijk nooit gevonden. En nu zie je maar weer eens hoe krachtig dit forum kan zijn, opeens wordt Joke getriggerd door de naam Abigael met Bredenborg en valt er een aantal stukjes zo maar op de juiste plaats.
Ik ben net terug van een ruime week weg geweest, dus ik heb wat achterstand in te lopen.
Aktenummer L849-123a
Datum akte 1623-10-15
Soort bron Certificaatboeken
Samenvatting Abihel Reinersdr, te Nieuwkoop. Zuster van: -wijlen Joost Reiners, in leven rustmeester onder de guarde van Sijn Genade (zijn weduwe: Hijlck Simonsdr) -wijlen Lucas Reiners, in leven Luijtenant in Embderland. Moeije van: -Willemke Vincentsdr, gehuwd met Dirck Berchman. -Reiner Vincentszn. Betreft: verklaring van twee personen, dat zij voornoemde Lucas hebben gekent en dat voornoemde Willemke en Reiner kinderen zijn van diens broer (Vincent) en ergenamen ab intestate.
Hier concludeer ik uit dat Willemke en Reiner Vincents erfgenaam van Lucas Reiners, die zonder kinderen is overleden in Emderland, zijn. Dan moet het haast wel zo zijn dat de schoolmeester Lucas Reyners een zoon van Reiner Vincents is. De zuster Willemke is al getrouwd:
Leeuwarden, huwelijken 1620
Vermelding: Ondertrouw op 28 april 1620
Man : Dirck Berchman afkomstig van Amsterdam
Vrouw : Willemke Vincents afkomstig van Leeuwarden
Opmerking : hij is kaartzetter
Dan heb je kans dat Reiner snel volgt, hoewel ik nog geen huwelijk heb. En kaartzetter is vast iets militairs.
Ik ga er ook mee aan de gang, eens kijken waar het naar toe gaat!

groetjes, Andries.
Litsehimmel

Hoi Andries.

Hartelijk dank voor dat "welcome back", Margreet was al even enthousiast :lol:

Inderdaad zijn er nogal wat nieuwe ontwikkelingen binnen deze discussie ontstaan, hoewel de materie er niet echt makkelijker op is geworden. Ik heb afgelopen weekend niets anders gedaan dan mogelijke familiebanden uit te pluizen, maar helaas heeft dat nergens in geresulteerd :cry:

Van Lambert Harmens en Griettie Couperi (mogelijk een dochter c.q. nichtje van de bekende dominee Theodorus Couperus?) heb ik tot nu toe twee kinderen gevonden:
Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1670
Dopeling: Harmen
Gedoopt op 28 augustus 1670 in Wommels/Hidaard
Kind van Lambert Harmens, mr. en (Griettie Couperi)
Opm.: De dopeling was het tweede kind

Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1676
Dopeling: Geertie
Gedoopt op 7 april 1676 in Wommels/Hidaard
Kind van Lambert Harmens, mr. en (Griettie Couperi)
Wie dan het eerste kind zou moeten zijn geweest heb ik nog niet kunnen vinden, maar ik neem zo maar aan dat dit jong overleden is. Uit de namen van de twee bekende kinderen is helaas niet veel af te leiden, en echt sluitend bewijs voor huwelijken van beiden heb ik niet gevonden. Toch geef ik de aktes die mogelijk van toepassing zijn:
Hennaarderadeel, huwelijken 1722
Vermelding: Attestatie afgegeven op 1 maart 1722 in Oosterend
Man : Willem Willems afkomstig van Menaldum
Vrouw : Geertje Lammerts afkomstig van Hennaard
Opmerking : hij met attestatie
Geertje trouwt dan wel erg laat, tenzij er een (nog niet gevonden) eerste huwelijk ergens te vinden is. Van Lammert lijkt me alleen deze van toepassing:
Leeuwarden, huwelijken 1695
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 17 februari 1695
Man : Harmen Lamberts afkomstig van Leeuwarden
Vrouw : Doetie Gerryts afkomstig van Leeuwarden
Ik heb nog geen dopen gevonden die wat mij betreft doorslaggevend zijn in dit alles. Tenslotte wilde ik jullie deze niet onthouden. Ver, vér terug in de tijd, maar wat naam en beroep betreft toch wel héél interessant:
Sneek, dopen, doopjaar 1585
Dopeling: Stin
Gedoopt op 31 oktober 1585 in Sneek
Kind van Herman Lamberts, schoolmeester in Tirns en Griet Willems
Je weet maar nooit, als het niet van de ene kant op te lossen is moet je altijd proberen het vanaf de andere kant te bezien, toch?

Groetjes, LH
Plaats reactie