Hoi allemaal,
afgelopen zaterdag was de jaarlijkse Galama/Galemadag dag in Oosterend. Eén van de onderdelen was deze keer een fietstocht door het gebied van onze alleroudste voorouders: de Meylema's.
Deze boerden in Meylahuizen, een streekje vlakbij
Oosterend.
Logischerwijs ging de tocht daar langs en ook langs de kerk van Oosterend waar ik vorig jaar al een beschrijving van heb gegeven. Het blijft een mooie kerk door de vele grafzerken en zijn unieke doksaal. Deze keer heb ik detailopnames gemaakt van een onduidelijke grafzerk en na lang puzzelen is de tekst vermoedelijk opgelost, zie:
http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=2453&start=15
Via de kerk van
Roodhuis (vorig jaar al beschreven) en een terrasje in Lutkewierum heb ik in
Itens de doopsgezinde kerk bezocht. Er hing een portret van Menno Simons, verder niets te melden. Of het moeten de 6 dames zijn die me probeerden te bekeren maar dat lukte niet. Het rijke roomse leven is mij te dierbaar.
Aan het eind van de fietstocht brachten we nog een bezoek aan de kerk van
Wommels. Hier vielen de prachtige rouwborden op, de rijk versierde herenbank en de vele grafzerken. Ze staan allemaal in het boek van Hessel de Walle.
Het gaat bijv. om de familienamen: Aggema, Baard, Eijsinga, Grovestins, Harinxma, Hijlkema, Jongema, Nauta, Reen, Sibrandi, Sluis, Sminia, Stapert, Stellinwerf, Walta en Wijbma.
Groetjes, Maikel