Dispensatie 4e graads bloedverwantschap

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi,

Ik had nog een Trijntje Tjeerds-zus meter in 1716, maar dat kan ook, of nogmaals, Trijntje Sybrens x Tjeerd Floris zijn, zie ik nu. Zo had ik het wel in 1715 uitgelegd.

Sibbeltje Tjepkes heb ik x 1719 Leeuwarden (zij Swichum) Pieter Annes,
zn Anne ~1720 Warga rk, m Jeltje Annes.

Meer Jentjes-broers/zussen had ik niet.

Ik zie geen andere mogelijkheid dan een gedeelde Jentje, tenzij ik ergens een kapitale fout gemaakt heb.
Rein Athes en Ietje is ook wel zeker nu lijkt mij, en zij kan enkel Gaele of Jackele worden,
en niet een van de 4b echtparen.
Hij met die Ate ook niet.

(Vreselijk verwarrend, omdat er in 4b natuurlijk 2 Andriesen en 2 Jacobben zitten. Maar die zitten aan dezelfde kant en tellen niet voor de disp.)

mvg margreet
embe

Bericht door embe »

Ken jij dit gezin? En misschien de ouders van Obbe?
(Tietje Alberts is zus van Akke Alberts x1752 Tjepke Simmes.)
Obbe Jentjes,
arbeyder te Goutum in 1749,
afkomstig van Goutum op 23 mei 1751.
trouwt te Goutum op 23 mei 1751
met Tietje Alberts, dr. van Albert Teies en Minke Thomas,
afkomstig van Goutum op 23 mei 1751.
Uit dit huwelijk

1. Albert Obbes,
gedoopt RK te Leeuwarden (par. Nieuwestad) op 8 feb 1754 (getuigen: Tjepke Alberts, (oom (broer moeder)) ipv Minke Thomas, (grootmoeder)).
2. Jentje Obbes,
gedoopt RK te Wytgaard op 7 dec 1756 (getuige: Doude Eeuws (zou Douwe Eeltjes x Tjitske Alberts kunnen zijn)).
groetjes,
margo
Margreet Huisman

nee, ken ik niet. Doude is deze, zwager blijkbaar via Jentjes-vrouw:
Leeuwarden, dopen, doopjaar 1746
Dopeling: Ivo/Ief
Gedoopt op 3 september 1746 in Leeuwarden
Kind van Doede Iefs en Lollitie Jenties
Aanwezig: Siouke Iefs

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : .....
Vader : DOEDE EEUWES
Moeder : ..... JENTJES
Aanwezige : SJOUKE of SIEUWKE EEUWES
mvg margreet
Sible Hettinga

Dispensatie 4e graads bloedverwantschap.

Bericht door Sible Hettinga »

Beste M & M en Andries,

Margo schreef in haar bericht van 3 juni 4:53 pm dat er uit het huwelijk van Jouck en Andries geen kinderen geboren zijn, maar dat is niet juist, onze Akke is uit dit huwelijk geboren. En Andries veronderstelde dat haar erfgenamen neven en nichten waren, maar het zijn kleinkinderen, kinderen van haar dochter Gooitske. Een overzichtje.

Doorlezend in jullie opmerkingen inzake dit onderwerp zag ik dat jullie de gegevens uit mijn overzichtje zelf al hadden gevonden, ik heb het dus maar weer weggehaald.

Met dank voor al jullie aanvullingen.

Bij de ouders van Jouck heb ik de navolgende bronnen staan:
GJ 1999: Kwartierstaat Bote Flapper;
GJ 2005: Kwartierstaat Titus Brandsma; en
Ned. Leeuw 1930: Genealogie Baerdt.

De groetenis,
Sible.
Sible Hettinga

Beste M & M en Andries,

Onderstaand overzicht zal wel zo ongeveer het overzicht zijn wat Margreet van Maikel heeft gekregen:
I Jan Tjalles, zoon van Tjalle Wybrens (boer) en Dieu Pieters, boer, wonende te Roordahuizum, is geboren rond 1590, is overleden in 1627 te Roordahuizum (Ida.). Jan werd ongeveer 37 jaar.
Jan trouwt rond 1612 op ongeveer 22-jarige leeftijd met de ongeveer 22-jarige Tjam Sjoerds Haxta, dochter van Sjoerd Gosses Haxta (boer) en Ypck Everts Heslinga. Tjam is geboren rond 1590, is overleden voor 1627 te Roordahuizum (Ida.). Tjam werd hoogstens 37 jaar.
II Sjoerd Jans, zoon van Jan Tjalles (I) en Tjam Sjoerds Haxta, is geboren rond 1622 te Roordahuizum (Ida.).
In 1650 woont Sjoerd te Goënga.
Op 20 september 1666 legt hij de eed af als burger van Sneek, hij is dan afkomstig van Roordahuizum.
Sjoerd was gehuwd met Hylkje Sybrands. Hylkje is geboren rond 1625.
III Gaele Sjoerds, zoon van Sjoerd Jans (II) en Hylkje Sybrands, schoenmaker en koopman, wonende te Sneek, is geboren rond 1650.
Gaele is voogd over de kinderen van zijn neef Gaele Tjalles. Tevens is hij voogd over Hiltje en Tjamke de kinderen van zijn neef Gaele Ysbrands Meylema, uit diens eerste huwelijk met Fouw Fetses.
Gaele trouwt in 1675 (proclamatie gerechtelijk Sneek op 12 februari 1675) op ongeveer 25-jarige leeftijd met de ongeveer 20-jarige Geertje Arends. Geertje, wonende te Sneek, is geboren rond 1655.
IV Sjoerd Gaeles, zoon van Gaele Sjoerds (III) en Geertje Arends, mr schoenmaker, is geboren rond 1680.
De gegevens komen uit het Familieboek Galema ~ Galama, Jan Tjalles staat op blz, 164, hij komt in mijn kwartierstaat voor onder de nummers 1.122, 1.282 en 3.474.

In gemeld boek wordt Sjoerd Gaeles als enig kind vermeld, maar qua tijd en namen zou Ytje een zus kunnen zijn.

De groetenis,
Sible.
embe

Bericht door embe »

Geertje Ates x1735 Teekele Douwes zitten in mijn kwartierstaat.
De stap naar ouders Ate Reins x1695 Ytje Gaeles/Jackles durf ik nog te nemen.
Maar durf de volgende stap naar Gaele Sjoerds x1675 Geertje Arends nog niet helemaal aan.
Omdat Ate en Ytje in Sneek trouwen?
Kan iemand mij overtuigen?
Groetjes,
margo
Sible Hettinga

Beste Margo,

Helaas kan ik je geen uitsluitsel geven, maar ik sprak Maikel vanavond en die vertelde dat naar deze tak van de familie Galema/Galama slechts zeer summier onderzoek is gedaan. Het zou dus allemaal best kunnen. Het zou wel aardig zijn wanneer het juist was, je zou er een 17e eeuwse oom door krijgen die te Leeuwarden is onthoofd. Heb je met Maikel en mij een onthoofde oom gemeen.

Heb je overigens het Galema/Galama-boek al bij Maikel besteld?

De groetenis,
Sible.
embe

Bericht door embe »

dank je wel sible!
heb ze nog niet gekoppeld, maar zal dat met een ? doen.
toevallig heb ik gisteren de nodige jierboekjes binnengekregen en ook maikel een mailtje gestuurd met de vraag of hij voor mij nog aan een gale/ama-boek kon komen. hij is zo lief om er eentje voor mij te regelen. :D
waar ik van baal is dat in jierboekje 2005 de kwartierstaat van Titus Brandsma in het Fries is geschreven..... :x :cry: :oops:
(jij hebt het nodige nog niet overgenomen in jouw kwartierstaat en het kost me ongelofelijk veel inspanning om het eea te vertalen, dus ik wacht maar geduldig af)
vb. (nr. 257)
nei alle gedachten fan Raard, berne om-ende-by 1620, ferstoarn Jorwert 22 jann. 1667
wat ik kan lezen: geboren ca. 1620, overleden 22-01-1667 Jorwert; maar wat betekent 'nei alle gedachten'??????
groetjes,
margo
Sible Hettinga

Beste Margo,

"Nei alle gedachten" "vermoedelijk". Het is misschien aan te bevelen een woordenboek Fries - Nederlands aan te schaffen.

Je zult wel enig geduld moeten oefenen. Het zal nog wel even duren voordat ik alle teksten uit het eerste deel van de kwartierstaat van Titus Brandsma in het Nederlands in mijn eigen kwartierstaat heb overgenomen.

De groetenis,
Sible.
embe

Bericht door embe »

hoe verzin je het....
en wat betekent 'nei' als er niets achter staat?
margreet heeft een of andere site waar ze online kan vertalen, oa van frans in het nederlands en omgekeerd. wellicht kan die site ook vanuit het fries vertalen. scheelt me weer een boek. (heb toch al zo weinig ruimte in mijn boekenkast en vanmorgen met veel pijn en moeite de jierboekjes een plekje kunnen geven).
en zullen we bij deze dan maar afspreken dat ik douwe egberts verder uittik en wat ik ook maar vind in het nederlands en dat jij het fries voor jouw rekening neemt?
groetjes,
margo
Margreet Huisman

Hoi beiden,

Dan maar een woordenboek op disk?

Nei is naar of na,
en dan is het gewoon 'naar alle gedachten' = vermoedelijk
of waarschijnlijk, had ik gedacht.

Die site kent geen fries helaas.
ik vond nu wel deze:
http://www.vertaalwoord.nl/translate.cg ... v=vertalen

Hij vertaalt alleen in dit geval niet letterlijk 1 woord(je), maar zoekt alle woorden af waar nei in voorkomt.
Naja, dan weet je nu ook wat neistlizzer is, die kom je vast ook wel tegen - naastligger.

mvg margreet
Plaats reactie