Marines, Marinus en ook nog Mulder.

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
irene

Bericht door irene »

Dag,

wie heeft meer gegevens van de fam,
Wybe Annes, neemt aan de naam Marines, en gehuwd met Sietske Hendriks,

Heb een Wybe Annes, en huwelijk
Anna Annes, en gaat later door het leven als Anna Mulder heb ik verder gegevens van en
Hendrik Annes, geb. 27-2-1818 en heet vader Marinus.
Wie weet zijn er nog meer kinderen, en wie heeft deze fam. ook zijn kwartierstaten.

dag Irene.
Maikel Galama

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Irene,

ik weet eigenlijk niet of je de kinderen van Wybe Annes ook wilt hebben, ik geef ze voor de zekerheid maar. Wybe was schipper en dat betekend dat de kinderen overal kunnen zijn geboren, ik weet dus niet of ik volledig ben.

Deze heb ik gevonden:

Geboorteakte Wymbritseradeel, 1842
Aangiftedatum 27 december 1842, akte nr. 245
Hendrika Marines, geboren 24 december 1842
Dochter van Wybe Annes Marines en Grietje Sikkes Wijnja

Geboorteakte Wymbritseradeel, 1845
Aangiftedatum 18 februari 1845, akte nr. 42
Anne Marines, geboren 16 februari 1845
Zoon van Wybe Annes Marines en Grieje Sikkes Wijnja

Geboorteakte Wymbritseradeel, 1847
Aangiftedatum 17 augustus 1847, akte nr. 162
Sikke Marines, geboren 16 augustus 1847
Zoon van Wybe Annes Marines en Grietje Sikkes Wijnja

Geboorteakte Wymbritseradeel, 1850
Aangiftedatum 2 april 1850, akte nr. 83
Sytske Marines, geboren 31 maart 1850

Geboorteakte Utingeradeel, 1852
Aangiftedatum 13 september 1852, blad nr. 45
Meindert Wybes Marines, geboren 13 september 1852
Wonende te Oudega, gemeente Wymbritseradeel

Geboorteakte Baarderadeel, 1855
Aangiftedatum 19 juli 1855, akte nr. 82
Wybe Marines, geboren 18 juli 1855

Geboorteakte Wymbritseradeel, 1857
Aangiftedatum 22 oktober 1857, akte nr. 262
Froukjen Marines, geboren 21 oktober 1857

Geboorteakte Bolsward, 1862
Aangiftedatum 18 juni 1862, akte nr. 67
Wypkje Marines, geboren 18 juni 1862
Dochter van Wiebe Annes Marines en Grietje Sikkes Wijnja

Wybe Annes Marinus is geboren te Ureterp en een zoon van Anne Wybes Marinus en Sijtske Hendriks Annema, Grietje Sikkes Wijnja is geboren te Idzega en is een dochter van Sikke Hendriks en Hijlkje Pieters Zijlstra.

Ik hoop dat je hiermee een stapje verder komt, beschouw het maar als opzetje naar verdere bijdragen.

Groetjes, Maikel.
Maikel Galama

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Irene,

in het dikke Annema boek, uitgegeven in 1997, staat nog:

Sijtske Hendriks, geboren in het jaar 1788, gedoopt 03-12-1797 te Ureterp, dv Hendrik Annes (*11-02-1746 Ureterp † voor 1811, zv Anne Everts en Sijtske Hendriks) en Vroukjen Rintses (*10-06-1756 Ureterp † 27-07-1811 Ureterp, dv Rinse Harmens en Janneke Jans)

Sijtske Hendriks Annema had de volgende broer en zussen: Hinke 1780, Anne 1783, Janneke 1791, Renskjen 1799.

Nogmaals groetjes, Maikel.
irene

Marius etc.

Bericht door irene »

Hallo,

bedankt, en ja ik ga ze zeker invoeren,
Ik heb zelf Anna in de kwartierstaat van mijn man zitten,
maar ben ook nog op zoek naar voorgeslacht, heb jij daar ook nog mer van?

groeten Irene.
zie net nog de ouders van Sietske staan, ben benieuwd hoever ik nog kan komen.
Jehannes

Marinus

Bericht door Jehannes »

Hallo Irene,

Volgens mij moet het i.p.v. Wybe Annes, Anne Wybes zijn die huwde met Sietske Hendriks in 1811. De ouders van Anne Wybes Mulder zijn Wiebe Sierds ( Siegers ) en Wietske Annes. Ik stam twee maal af van de dochter Lutske Wiebes Marinus gehuwd met Auke Klazes Boelsma.

Groeten van Johan.
R. Koopmans

Bericht door R. Koopmans »

Hallo Irene en de anderen,

Hierbij nog wat aanvullende gegevens, en enkele vraagtekens.

De genoemde Anna Annes was een van mijn betovergrootmoeders. Zij ging door het leven (en door officiele documenten) met drie verschillende familienamen (Marines, Marinus en Mulder) en twee verschillende voornamen (Anna en Froukje). De naam Marinus zal waarschijnlijk een verschrijving zijn (neergeschreven op het gehoor). De vader van Anna veranderde blijkbaar later zijn oorspronkelijk aangenomen naam van Marines in Mulder. Hij overlijdt als Anne Hendriks Mulder op 27-4-1827 in Blesdijke. Zijn twee zonen bleven wel de naam Marines dragen. De tweede zoon Hendrik bleef ongehuwd.

Wat betreft de voornaam: bij haar doop en bij de naamsaanneming in 1811 heet zij Anna. Blijkbaar werd dit als een "vergissing" gezien, omdat zij volgens de naamgevingstraditie Vroukje (Froukje) zou moeten heten, naar haar grootmoeder van moederskant. In de wandeling werd zij blijkbaar Froukje genoemd. Van de twee kleindochters die later naar haar werden vernoemd heet de ene Anna Froukje en de andere Froukje. Deze laatste was mijn grootmoeder van moederskant. Ik herinner mij van haar dat zij wel eens zei dat zij eigenlijk Anna had moeten heten.

Nog een tweetal vraagtekens bij de gegevens die Maikel citeert uit het Annema-boek:
(1) De ouders van Hendrik Annes zouden zijn Anne Everts en Sijtske Hendriks. In het doopboek komt evenwel van dit echtpaar geen zoon Hendrik voor. Ik houd het op het echtpaar Anne Hendriks en Froukje Wessels, die op 15-8-1751 in Wijnjeterp een zoon Hendrik lieten dopen.
(2) De ouders van Vroukje Rintses zouden zijn Rinse Harmens en Janneke Johannes. Van dit echtpaar komt in het doopboek echter geen dochter Vroukje voor. De Vroukje die op 10-6-1756 in Ureterp wordt gedoopt is een dochter van Reintse Johannes en een niet genoemde moeder. De Mormonen vermelden als haar moeder Janneke Johannes. Dat zij Janneke heette ligt wel in de rede omdat Vroukje ook een dochter Janneke heeft. Een huwelijk van Reintse en Janneke heb ik niet kunnen vinden.

Het blijft toch altijd een beetje giswerk met al die gelijke namen. Wie kan meer licht verschaffen?

Met vriendelijke groet,
Ruurd
wiesginkel

sytske en anne

Bericht door wiesginkel »

sijtsche hindriks getr 2-2-1737 met anne everts beiden van ureterp.
kinderen.
wijtske geb 29-12-1737.
engbert geb 26-11-1741.
evert geb 20-9-1744.
bij deze kinderen de moeder niet vernoemd.
hiltje geb 22-9-1748 allen te uterterp.
hoop dat deze goed zijn.
wiesje
wiesginkel

reintse

Bericht door wiesginkel »

hallo ruurd.
zo staat het in de gezins klapper van ureterp.
rinse harms getr 28-5-1741 ureterp met janneke johannes.
4 kinderen kregen zij. geeske...johannes..doutsen..leentje.
reintse johannes ook niets kunnen ondekken van de naam moeder.
zij kregen 5 kinderen..heinke..ymkje..froukjen..mertentje.. janke.
wiesje
R. Koopmans

Bericht door R. Koopmans »

Hallo Wiesje,

Bedankt voor je reakties. Mijn gegevens kloppen met wat je schrijft. In de overlijdensakte van dochter Mertentje vond ik de naam van haar moeder: Janneke Jans. Maar haar huwelijk met Reintse Johannes is in Friesland onvindbaar. In het quotisatiekohier 1749 komt voor onder Ureterp: Johannes Rinses, koffeman, met een gezin van twee volwassenen (de kinderen kwamen kort daarna). Het lijkt er dus op dat zij als pasgehuwd stel met hun kofscheepje van over de Friese grens naar Ureterp zijn gevaren en dat we in Groningen/Drente/Overijsel moeten zoeken, zowel naar het huwelijk als naar de wederzijdse ouders.
Nog een vraagteken: Het oudste kind Heinke wordt in het doopboek als dochter vermeld. Dochter Froukje noemt haar oudste kind ook Heinke, maar dan is het een jongen. Wat is het verband?
In ieder geval blijft vooralsnog mijn conclusie staan dat het Annema-boek onjuiste gegevens vermeldt.

Met vriendelijke groet
Ruurd.
TheaP

Bericht door TheaP »

Via stamboomforum werd ik attent gemaakt dat ook hier werd geschreven over Anne Wybes Marinus/Mulder.

Ruurd jij schrijft over Johannes Rinses -koffeman- (wat is een koffeman, schipper misschien op een bepaald soort boot?) is dit de vader van Reitse Johannes gehuwd met Janneke Jans, ouders van Vroukje Rinses?
En wie zijn nu de uiteindelijke ouders van Hendrik Annes Annema? Gezien de namen van de kinderen van Hendrik en V/Froukje Rinses -Hinke, Anne,
Sytske, Janneke en Renskjen- zouden toch Anne Everts en Sytske Hendriks best in aanmerking kunnen komen. Begrijp alleen niet hoe Hendrik en Froukje aan de naam Hinke komen, daar geen van de moeders Hinke heet.
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi

Rinske is hetzelfde als Hinke, en Hinke hetzelfde als Rinske - het is uitwisselbaar en wordt door elkaar gebruikt. Ik weet niet of dat nog helpt?

mvg margreet
TheaP

Bericht door TheaP »

Margreet,

Nee, helpt me niet. Zie niet in dat Rinske en Hinke hetzelfde zijn. Voor mij zijn dat totaal verschillende namen.
Maar ik denk nu ik zit te pluizen dat Hinke wel eens vernoemd zou kunnen zijn naar Heinke, een zus van Froukje. Als dat zo is, dan is er volgens mij ook kans op dat Heinke al overleden is voordat Hinke werd geboren. En dat daarom pas de derde dochter naar de moeder van Froukje werd genoemd.
Weet wel dat Rinske ook wel Renske is.
van der Honing

Rinske is geen Hinke

Bericht door van der Honing »

In één van de berichten op dit forum lees ik tot mijn verbazing:
Rinske is hetzelfde als Hinke, en Hinke hetzelfde als Rinske - het is uitwisselbaar en wordt door elkaar gebruikt.
Dat klopt volgens mij niet. Rinske en Hinke zijn twee geheel verschillende namen.

Rinske kan voorkomen als Renske, Renskje(n), Reinskje(n), enz.
Hinke is de Friese koosnaam voor Hendrikje(n).

Groet,

Yntze
Hinke Westra
Contacteer:

Bericht door Hinke Westra »

<Hinke is de Friese koosnaam voor Hendrikje(n).>

Klopt helemaal!! :D En ik ben inderdaad ook nog nooit Rinske/Renske o.i.d. tegenkomen voor Hinke.

groet, Hendrikje (Hinke) Woudt-Westra
Margreet Huisman

Rinske is wel een Hinke

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi,

ik weet het - er worden meer mensen boos over, dat het onmogelijk is, en niet kan, en niet waar is etc.
maar het is toch wel waar, Hinke is ook een vleinaam/koosnaam voor Rinske.

Omdat niet iedereen het Franeker rk doopboek kan nakijken, voor mijn eigen 3 generaties constant omdraaibare en omgedraaide Rinske-Hinke, uit een eerdere discussie andere bewijzen van Tresoar en aktes:
Achtkarspelen, dopen, geboortejaar 1777, doopjaar 1777
Dopeling: Geert
Geboren op 9 december 1777 in Buitenpost
Gedoopt op 28 december 1777 in Gerkesklooster
Kind van Swier Geerts en Rinske/Hinke Tammes [en dat 3 a 4 keer]

Kind van Jelle Heeres en Hinke Binnes
Opm.: De moeder ook Rinske Binnes genoemd

Dopeling: Rinske
Geboren op 5 februari 1747 in Makkum
Kind van Hinne Hinnes en Sjoukje Gerbens
Opm.: De dopeling wordt ook wel Hinke genoemd

internet: JONKMAN, Hinke\Rinske Rintjes Geboren : 1775 Overleden : 29 April 1846 in Franeker

Hij was later gehuwd met Rinske(Hinke) Jans, gedoopt Akkerwoude op 17 juli 1729,

forum: Hinke (Rinske) Arnoldus en Jan Joekes Bierma

en last but not least... forum-vraag uit 2005:
weet iemand waarom rins later hinke werd genoemd?
antw: In het lidmatenboek van Heeg staat het volgende : Hessel Symons 28-04-1805 van Hindeloopen en Rins Jans doet op 22-05-1808 belijdenis.
De overlijdensakte van Hessel vermeldt o.a. Hessel Simens oud 63 jaren, geboren te Hindelopen, overleden 19-05-1831 te Heeg, echtgenoot van Hinke Jans Heemstra.
De overlijdensakte van Hinke : Hinke Jans Heemstra, 63 jaren, geboren te Bozum, dochter van Jan Hieltjes Heemstra en Ybeltje Jans, overleden 11-06-1845 te Heeg.
In het doopboek van Heeg is er sprake van Rins Jans,
in de burgelijke stand bij geboorte en huwelijk van de kinderen is het Hinke of Henke.
mvg margreet
Plaats reactie