Drie onvindbare voormoeders omgeving Jorwerd/Oosterlittens

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Andries Koornstra

Bericht door Andries Koornstra »

Hallo,

in het kader van het doorkammen van deze familie om achter de waarheid te komen kwam ik dit tegen:
HEN H, folio 239 vso, 17 aug 1795. Sytse Ruurds en Douwe Baukes, huislieden te Spannum, worden geauthoriseerd over de persoon en goederen van de innocente Pier Hettes, kind van wijlen Hette Durks Laas en Aafke Piers, overleden te Spannum.
Die Douwe Baukes is een Fopma, maar Sytse Ruurds is een interessante figuur in deze materie, want hij is de man van Abigael Lammerts (in 1758 al getrouwd, dus dan wellicht al een jaar of zestig in 1795).
Dan ga je toch je weer een beetje afvragen of Sytske Lammerts niet een zuster van Abigael heeft kunnen zijn. Ze trouwt later, in 1769, maar dat kan zijn omdat ze jonger is. Is het nu toch nog zo dat de Itske zeker Sytske moet zijn?

groet, Andries
Laatst gewijzigd door Andries Koornstra op woensdag 2 apr 2008 11:14 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Litsehimmel

Bericht door Litsehimmel »

Wow, over van de hak op de tak springen gesproken ... :? Gelukkig heb ik nu het grootste gedeelte van mijn genealogische bestanden op cd staan en kon ik één en ander nakijken. Here goes ...
Hennaarderadeel overlijden/begraven 1810
Overleden: Sydske Lammerts
Datum : 27 februari 1810
Plaats : Spannum
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Persoon: SIETSKE LAMMERTS
Dit betreft de vrouw van Dirk/Durk Hettes (Hofstra), dochter van Lammert Jans en Jeltje Jacobs. En ja, Sytske is inderdaad een zuster van Abigael Lammerts. En nee, zij is niet identiek aan de Itske Lammerts waar ik haar eerst voor hield. Dat is namelijk deze
Hennaarderadeel overlijden/begraven 1811
Overleden: Jitske Lammerts NB - geboren als Itske
Datum : 1 november 1811
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Persoon: JETSKE LAMMERTS
Een zus van Sytske en Abigael dus. Slechts een klein verschil in zowel naam als overlijdensdatum, maar het betreft hier overduidelijk twee verschillende personen. Maar wat er verder staat intrigeert me:
de innocente Pier Hettes
Innocente? Dit is de Pier Hettes in kwestie
Hennaarderadeel, dopen, geboortejaar 1751, doopjaar 1751
Dopeling: Pier
Geboren op 30 september 1751 in Spannum
Gedoopt op 10 oktober 1751 in Spannum
Kind van Hette Dirks en Aafke Piers

Opm.: De dopeling is overleden op 17 januari 1808
In 1795 is hij dus al 44 jaar oud. Gezien het feit dat ik nergens een huwelijk van hem heb kunnen vinden begin ik te vermoeden dat onze Pier misschien verstandelijk gehandicapt is geweest. En dan nog het volgende opmerkelijke
wijlen Hette Durks Laas
Laas??? Was dit de achternaam die hij voerde? Of een patroniem? The plot thickens! Ik ben héél erg benieuwd waar dit uiteindelijk heenvoert, en ontzettend dankbaar dat je weer extra info hebt gevonden! Later vanavond misschien meer, anders morgen. Groetjes, LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Andries Koornstra

Hallo LH,

Pier Hettes is inderdaad geestelijk gehandicapt, dat omschrijft de term innocent. Ik heb vanmiddag op Tresoar gekeken of er een memorie van successie van hem bewaard is gebleven. Jammer genoeg niet dus.
Van zijn boedel is ook geen rekenschap door de curatoren die ik gisteren had gevonden te geregistreerd, nog eens jammer.

Ik heb ook gekeken of er een serie huwelijksbijlagen bij het tweede huwelijk van zijn broer Dirk Hettes Hofstra, jouw voorvader, in 1814, is. Maar dat jaar was er net niet, zul je altijd zien, ook mis dus, dat is drie keer jammer.

Tenslotte nog naar de oude Dirk Hettes gespeurd. Hoort eigenlijk bij de andere vraag, maar voor het gemak type ik het hier. Dirk en Pytje kopen niks, en ze lenen ook niet.
Toen het Reeelcohier bekeken (veel jaren zijn er niet van Baarderadeel: 1719, 1725, 1728, 1730, 1731, 1735).
In 1719 nog geen Dirk Hettes. Wel in 1725. Oosterlittens in de Buren, huis 81, eigendom Jetse Jelles erven. Botje Sybes en Dirk Hettes huren elk een kamer. Hij betaalt 8 cgl. In 1728 huurt hij huis 82 van de kinderen van Jacob Jacobs voor 12 cgl. In 1730 en 1731 huurt hij nog hetzelfde huis, maar nu van Doeke Jelles, die de huur heeft verhoogd tot 15 cgl. En in 1735 is Dirk Hettes verdwenen. Overleden of vertrokken? Ik weet het niet.
Dat had wel wat succesvoller gemogen dus. Maar het is niet anders.

groeten, Andries
Litsehimmel

Hoi Andries.

Nou, niet zo succesvol ... je komt tot nog toe met meer info dan ik heb kunnen vinden, dus mij hoor je niet klagen hoor :wink:

Ik geloof dat Abigael Lammerts ergens voor 1790 is overleden, tenminste als dit het tweede huwelijk van Sytse Ruurds is, die dan al op een vergevorderde leeftijd zal zijn
Hennaarderadeel, huwelijken 1791
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 23 januari 1791 in Edens
Man : Sietse Ruurds afkomstig van Spannum
Vrouw : Trijntje Jentjes afkomstig van Edens
Opmerking : hij is ontvanger
Ik denk dat het wel klopt. Er worden 3 kinderen gedoopt tussen 1792 en 1800, waarna in 1809 Sytse komt te overlijden
Hennaarderadeel overlijden/begraven 1809
Overleden: Sydse Ruurds
Datum : 24 januari 1809
Sytse was dus ontvanger. Mogelijk dat hij daardoor contact had met de Fopma's? Ik ben trouwens nog steeds benieuwd waar de naam Laas vandaan komt die je achter Hette Dirks geplakt vond. Ik heb al alles doorgespit maar geen connectie tussen Hofstra's en die naam gevonden.

Groetjes, LH
Andries Koornstra

Klopt,

ik had gisteravond in de collaterale successie nog het overlijden van Abigael gevonden, in 1786 of zo, dus zonder overlevende kinderen overleden. Ik zal vanavond de precieze datum voor je opzoeken. Overigens had Abigael, met haar man een reciprook testament op elkaar gemaakt. Had ze dat maar niet gedaan, dan waren haar neefjes en nichtjes erfgenaam geweest en hadden we zekerheid gehad!!!

En dat "Laas". Ik had gisteren de originele acte even moeten opzoeken. Dan had ik het zelf even kunnen bekijken. Een rare naam: Laas. Er zal wel iets hebben gestaan, maar vast geen familienaam lijkt me.

groetjes, Andries
Litsehimmel

Hoi Andries.

Op zich is Laas een vrij veel voorkomende naam, het patroniem Lases ook. Ik zoek wel verder om te zien of er ergens een connectie is. Er is te Leeuwarden een Laes Dircx die mijn aandacht heeft, mogelijk dat daar nog wat uitkomt in combinatie met Rienk/Rienkes.

Later mogelijk meer, groetjes, LH
Andries Koornstra

Hallo,

over Abiagael Lammerts:
HEN O, folio 45, 20 aug 1786. Sytse Ruurs, huisman te Spannum, is erfgenaam ex testamento van zijn vrouw Abigael Lammerts, te Spannum overleden op 22 mei 1786. Er wordt betaald over 3669-18-6 cgl.
Een redelijk bedrag, als je denkt dat de meeste simpele zielen geen 500 cgl bezaten.

Het is interessant na te gaan wat er verder met Sytse Ruurds is gebeurd. Drie dochtertjes uit het tweede huwelijk. Is er één van blijven leven? Misschien ga ik er nog wel even naar zoeken.

groet, Andries
Litsehimmel

Hoi Andries.

Van de drie dochtertjes is de jongste inderdaad blijven leven en later gehuwd
Huwelijksakte Baarderadeel, 1820
Man : Petrus Ymtes Greydanus, oud 23 jaar, geboren te Jorwerd
Ouders: Ymte Greydanus en Marijke Strikwerda
Vrouw : Ruurdtje Sytses Wiersma, oud 19 jaar, geboren te Spannum
Ouders: Sytse Ruurds en Trijntje Jentjes
Datum : 4 januari 1820, akte nr. 1
Hij kwam van Jorwerd en was schoolmeester en koster. LH
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi,

Ik was nog met een andere naam doende geweest.
Huurt hij tegelijk met Botje Sybes, Andries?
Ze lijkt me deze:
Baarderadeel, dopen, doopjaar 1658
Dopeling: Botje
Gedoopt op 28 november 1658 in Jorwerd
Kind van Sybe Clasen, schoenmaker en Tryntie Hessels

Trouwt 1693 vanaf Jorwerd met Bonne Eedes van Oosterlittens.
Als ... als .. als .. Trijntje een zus van Heerke Hessels was, heb je iets van een familieband. Zij trouwt vanaf Rauwerd, dtl aldaar beginnen 1676.

mvg, margreet
Andries Koornstra

Hallo Margreet en anderen.

Toen ik het laatste antwoord zag dacht ik, die Sybe Clasen is eerder langsgekomen. Het was wel even zoeken, het was al weer langer geleden dan ik dacht, bladzijde 2 van de Hette Dircx-vraag. Daar heb ik deze zinsnede getypt:
BAA N8, folio 39, 10 april 1662. Jentie Reins te O'littens als curator over Gerlske Heerkedr, nagelaten weeskind en universele erfgename van wijlen Heerke Hessels, verstorven te Bozum (of Boxum?, nee dat is Menaldumadeel, het zal wel Bozum zijn; alles is slecht leesbaar door een fletse inktsoort). Gesterkt met Sybe Claesen, mr.schoenmaker te Jorwerd, "syn neef" contra Hylck Jacobs te Jorwerd, weduwe HH, gesterkt met haar tegenwoordige man Hette Dircks, en mede met Dirck Renckes, "syn vader" Hij ondertekent overigens als Dirck Riencks. De inventarisatie was op 9 april 1660.
.
Met andere woorden, het klopt, Heerke en Tryntje Hessels zijn broer en zus. En een generatie later huren Dirk Hettes, postume stiefzoon van Heerke en de dochter van Tryntje een kamer in hetzelfde huis (inderdaad tegelijkertijd) in Oosterlittens. Dat is weer een mooie eye-opener: we moeten altijd bedacht zijn op relaties tussen personen, bijvoorbeeld ook als ze arm zijn en aangewezen op het gezamenlijk huren van een kamer in hetzelfde huis! Heel leerzaam vind ik.

groetjes, Andries
Litsehimmel

Hallo jongens.

Mooi gevonden, ik vond die naam ook al bekend klinken maar had nog niet de juiste optelsom gemaakt. Wat ik me ook afvraag is wat er gebeurd is met Gerlske Heerkes, de dochter uit het huwelijk tussen Hylck Jacobs en Heerke Hessels. Ik heb haar nergens kunnen vinden dus neem ik aan dat zij op vrij jonge leeftijd is overleden. Haar naam komt later wel voor in aktes waarvan ik vermoed dat die met de familie hebben te maken
Baarderadeel, dopen, doopjaar 1726
Dopeling: Gelske
Gedoopt op 5 mei 1726 in Jorwerd
Dochter van Sikke Rienks en niet genoemde moeder

Opvallend weer, dat patroniem Rienks. Ook in de familie Strikwerda komt de naam voor. Die kwamen binnen met de grootmoeder van Afke Piers (huw 1747 met Hette Dirks), Antie Pyters Strikwerda

Baarderadeel, huwelijken 1789
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 15 november 1789 in Oosterlittens
Man : Lolke Oepkes afkomstig van Wieuwerd
Vrouw : Gelske Piers Strikwerda afkomstig van Oosterlittens

En dan nog deze, mogelijk niet verwant, wél interessant wat namen betreft

Baarderadeel overlijden/begraven 1760
Overleden: Gerriltske, oud 72 jaar, Ned. Herv.
Datum : 7 april 1760
Plaats : Jorwerd
Opm. : De overledene is weduwe en de moeder van Sjoerd Douwes, genaamd Gerriltske of Keimoey in hogen ouderdom van tussen de 72 en 80 jaren
Ik ga weer even verder puzzelen. Groetjes, LH
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Toevallig net gevonden gister, ze trouwt, als Gerlofke - in 1686 met Rinck Gerbens, een paar keer barbier, later chirurgijn Jorwerd..

zn Gerben Hoytes en Aeltie Renicus Idsinga, x 1655. Die kregen:
1656 Sicke
1658 Rienck
1660 Bauck
1663 Idtie
1665 Sierk
1667 Atje
1669 Hiltie
1672 Wimcke.

Gerlofke en Rienk krijgen, in cursief wat dan van haar kant moet komen:
1687 Herke
1688 Ytie
1690 Sicke
1693 Joris
1696 Gerben
1698 Aeltie
1701 Hylkien haar moeder
1704 Pytie
vgl de Pytrick bij haar halfbroer.
Oa de familie Sipma stamt hiervan af.

mvg margreet
Laatst gewijzigd door Margreet Huisman op zondag 6 apr 2008 8:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Litsehimmel

Heel mooi Margreet! Ik ga gelijk even knippen & plakken. De boom wordt mooi groot zo.

Groetjes, LH
Andries Koornstra

Hoi allebei,

ik vind het ook héééééél mooi. En wat ook weer mooi is, er komt wéér een dwarsverband voorbij:
"In 1639 was Hoite Jacobs (gehuwd met Tryntje Sikkes) meester timmerman in het pand (A). In het jaar 1668 overleed Hoite Jacobs en werd hij opgevolgd door zijn zoons Tiede en Gerben Hoites. Eerstgenoemde kocht het huis en de timmerwerkplaats van zijn moeder en broers en zusters ..."
Allemaal familie van elkaar dus. Het tekent zich nu wel af als een familie van ambachtslieden, opererend om de as Jorwerd-Oosterlittens. Zo vond ik dat Bonne Aedes scheepstimmerman, afkomstig uit IJlst, is (bron: het boek van Oostra over Oosterlittens). Daar, in IJlst dus, is hij ook gedoopt te vinden en voor de eerste keer getrouwd, vlak voor het huwelijk met Botje Sybes. We breiden mooi in de breedte uit zo.

groeten, Andries
Litsehimmel

Tja, en natuurlijk kennen we Tiede Hoytes al als echtgenoot van Goyck Jacobs, de zuster van Hylck Jacobs die in 1661 met Hette Dircks huwde :wink: LH
Plaats reactie