Rondema te Wijtgaard (RK)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Andries Koornstra

Rondema te Wijtgaard (RK)

Bericht door Andries Koornstra »

Hallo allemaal.

In de vraag "Sjouke Pieters en Ymkje Martens" blijft een aantal zaken onopgelost. In de eerste plaats is de afkomst van Ymkje Martens nog niet bekend geworden, maar ook weten we nog niets van Sjoukes moeder, Jeltje Sybrens. (En die laatste interesseert mij zeer). Bij de dopen van de kinderen van Sjouke en Ymkje verschijnt een aantal getuigen, die tot deze groep behoort:
I Gerrit Wiebrens Rondema, geboren te Uitwellingerga, gedoopt te Roodhuis (RK) op 23 juli 1728 dh: Acke Nolkes P: Pieter Gerrits, zoon van Wiebren Gerrits en Jeltie Michiels.
Hij is getrouwd te Wirdum op 16 juli 1752 en te Wijtgaard (RK) op 16 juli 1752 met Acke Melis Miedema, gedoopt te Leeuwarden (RK Breedstraat) op 12 april 1731 (doopgetuige was Antie Franses), dochter van Melis Andries (huisman) en Maria Fransen.
Uit dit huwelijk:
1 Michiel Gerrits, gedoopt te Wijtgaard (RK) op 11 mei 1753 (doopgetuige was Jeltje Wibrens).
2 Adriana Gerrits, gedoopt te Wijtgaard (RK) op 17 maart 1755 (doopgetuige was Jeltje Wibrens).
3 Wybren Gerrits, gedoopt te Wijtgaard (RK) op 29 september 1757 (doopgetuige was Jeltje Wibrens).
4 Melis Gerrits, gedoopt te Wijtgaard (RK) op 17 februari 1760 (doopgetuigen waren Aeltie Janties en Franske Melis).
5 Anders Gerrits, gedoopt te Wijtgaard (RK) op 21 juli 1762 (doopgetuige was Paulus ...).
6 Jeltje Gerrits, gedoopt te Wijtgaard (RK) op 21 juli 1762 (doopgetuige was Jeltje Paulus).
7 Mari Gerrits, gedoopt te Wijtgaard (RK) op 7 december 1764 (doopgetuige was Mari Feddriks).
8 Reinske Gerrits, gedoopt te Wijtgaard (RK) op 22 november 1770 (doopgetuige was Trientje Siebrens).
Nu dacht ik, misschien vallen er wat kwartjes als we deze groep gaan uitwerken. Wie doet een voorstel?

groeten, Andries
embe

Bericht door embe »

andries,

de ouders van Ymkje Martens zijn Marten Andries x1716 Maria Fransen. Zij is een halfzus van Akke Melis.

als evt. ouders voor Marten Andries heb ik:
Andries Andries x1683/4 Ymke Martens

de ouders van Maria Fransen:
Frans Hilles x1685 Aukje Feddriks

groetjes,
margo
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Dat zal Sijtze Overdijk leuk vinden Margo - hij zoekt al een hele tijd.
Heb de link naar hier in het andere onderwerp geplant:
http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?p=14466#14466
Leeuwarderadeel, huwelijken 1716
Vermelding: Ondertrouw op 29 maart 1716 in Wirdum
Man : Marten Andries afkomstig van Zweins
Vrouw : Mari Francen afkomstig van Wirdum
Opmerking : attestatie verleend

Franeker, huwelijken 1684
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 10 januari 1684
Man : Andries Andries afkomstig van Peins
Vrouw : Impck Martens afkomstig van Franeker
Opmerking : schoenmakersknecht
Margo, wat denk je .. had hij toevallig ook een zoon Andries Andries met Antje Jakobs en een dochter Jimpke in 1723 .... :)
(sorry Andries, komt uit een ander onderwerp).

Ik zag verder nu nog:
Jeltje Michiels' dochter Trijntje Wybrens trouwt 1745 met Sybren Wopkes,
zn Wopke Sybren x 1717 Dieuwke Thomas - hij een Andringa.
Dit is wel wat wild, maar is Jeltje Sybrens er mogelijk ook een?

mvg, margreet
Andries Koornstra

Dank je Margo,

zo moet het wel zijn. Al die familie die bij de dopen komt opdraven, de vernoemingen, en ook deze doop:
Idaarderadeel, dopen, doopjaar 1719
Dopeling: Tjeets
Gedoopt op 10 september 1719 in Warga
Dochter van Marten Andries en Maria Feddericks
Meter: Auck Fransens

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : TJITSKE
Vader : MARTEN ANDRIES
Moeder : MARIA FEDDRIKS
Meter : AUKJE FRANSES,

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
R.K. par. Warga, doop 1696-1811
We kunnen er wel van uit gaan dat de patroniemen van de moeder en de meter zijn omgedraaid, dan is Auck Feddriks, weduwe Frans Hilles, onze vrouw, als grootmoeder over Tjitske. Genoemd naar de zo vroeg overleden dochter Tjitske (doop Warga 25 feb 1704) van Frans en Auck, jongste zusje van Maria!
En dat er niet in Jorna II (Jierboekje 1998) genoemde kinderen uit het huwelijk van Frans Hilles en Auck Feddriks zullen zijn, is al eens eerder ter sprake gekomen als ik me goed herinner. Ze trouwen in 1685 en het doopboek begint in 1696.
Dit stukje is voor mij wel opgelost, groet Andries
embe

Bericht door embe »

margreet,
Andries Andries heeft broer Marten gekregen. :D thnx!!!

zijn dit de ouders van Wopke Siebrens?
Leeuwarderadeel, huwelijken 1665
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 17 juni 1665
Man : Sijbren Riencx Andringa afkomstig van Wirdum
Vrouw : Imck Sickes Kamminga afkomstig van Wirdum
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Leeuwarderadeel 1645-1731
Inventarisnr.: 457
Jeltje trouwt vanuit Wirdum.....

groetjes,
margo
Margreet Huisman

Stom toeval dat we met die andere tak bezig waren, anders had ik dat nooit gezien.

Die ouders weet ik niet, ik ben niet zo thuis in de Andringa's in die periode.
In mijn bestand had ik enkel een stel in Goutum, dus je Wirdum-vondst biedt perspectieven.
Ik hoop op het Andringaboek - maar ik weet niet of Andries dat in huis heeft.
Heer Galama, leest ge mee - weet gij het??

Ik heb wel een zus van Sybren, Imkje Wopkes Andringa ca. 1720- 1813 - x 1749 Ymke Hessels Jurna, beiden Goutum
Zoon Wopke trouwt weer met Doetje Siebrens ~1756, van Sybren Pieters.
Ik heb niet alle gezinnen compleet lijkt het - of m/peters nog iets kortsluiten. Dus dat zal ik eerst eens doen.
Die (vernoemde) Ymkje pleit wel voor jouw gevonden ouders natuurlijk.

mvg, margreet
Andries Koornstra

Dag beiden en anderen.

Het klopt hoor. Sibrant en Imck hebben drie kinderen: Tiamcke (x Franeker 16 1 1710 Sjoerd Meynerts; Wopcke (x Goutum 14 11 1717 Dieuwke Thomas Andringa) en Feycke (otr. Goutum 8 mei 1718 Minke Thomas, hij overleden voor de voltrekking).
Van Wopcke en Dieuwke vermeldt het Andringaboek vijf kinderen:
1. Sybren Wopkes Andringa trouwt Goutum 31 okt 1745 Tryn Wybrens (dv Wybren Gerrits en Jeltje Michiels).
2. Imkje Wopkes Andringa, tr. Goutum 23 okt 1749 Ymke Hessels Jurna
3. Tietje Wopkes, tr. Wartena 16 nov 1749 Ruurd Hessels Jurna
4. Thomas Wopkes Andringa, tr. Goutum 3 mei 1761 Swopke Jans
5. Agneta Wopkes, gedoopt Leeuwarden 9 mei 1738.
En er wordt verwezen naar Genealogie Rondema in het jierboekje van 1977!

groeten, Andries
Margreet Huisman

Dat is mooi, het merendeel had ik inmiddels bijeen gesprokkeld.
Maar het klopt dus niet dat ze nog een 4e kind hebben, het Jeltje Sybrens. Helaas.
Ik was er ook niet helemaal gerust op, gezien de namen. Geen Claeske bv.

Wel zag ik inmiddels een Sybren Martens in het Stemcohier 1698 te Wirdum,
dwz. ... hij is ook onderdeel van de lange lijst Jongema-sate Grouw namens zijn vrouw.

mvg, margreet
Andries Koornstra

Hoi Margreet.

De Sybren Martens die een klein radertje in het Jongema-imperium is, staat op het stemcohier van 1698 namens zijn vrouw Geertje Gerbens. Bij haar twee kinderen: Neeltje van 1693 en Gerbrich van 1697. Hij hertrouwt in 1699 Antje Hotses. Hij is bewijsbaar niet de vader van "onze" Jeltje Sybrens, want kinderen uit het tweede huwelijk komen niet in aanmerking voor een huwende uit 1712.
Of Jeltje toch een dochter van Sibrant en Imck kan zijn begint me toch wel een beetje mogelijk of aannemelijk te lijken. Qua tijd liggen de kaarten er goed voor, huwelijken van de drie genoemde kinderen 1710, 1717 en 1718, daar past 1712 heel mooi tussen. En het Andringaboek meldt erg weinig over het echtpaar Andringa/Kamminga. Het notenappraat geeft alleen een acte uit het proclamatieboek, geen weesacte of authorisatie. En er lijkt geen bezit gedeeld te zijn. Dus misschien hebben ze dit gezin niet gegarandeerd volledig. En dat geldt voor ons ook wat betreft het Pieter Gorrelts - Jeltje Sybrens gezin, wie weet was er ook nog een nooit getrouwde dochter Imck, wie zal het zeggen (Niemand vrees ik, maar soms duikelt er wel eens onverwacht iets op, dus blijf ik hopen)

mvg Andries
Plaats reactie