Pyter Ruurds/Ruirds Engwierum gehuwd voor 1718 X ????
-
Piet de Haan
- Everardus Rollema
-
Piet de Haan
Dag Everardus,
Ik heb dinsdagavond het een en ander nagezien maar ben helaas niets wijzer geworden en ook in de collateraalboeken kon ik niets vinden. Ik heb enkele leden van de historische vereniging gevraagt om hun bestanden eens na te lopen. Mocht hier nog iets uit komen dan laat ik het je wel weten.
met vr gr.
Piet
Ik heb dinsdagavond het een en ander nagezien maar ben helaas niets wijzer geworden en ook in de collateraalboeken kon ik niets vinden. Ik heb enkele leden van de historische vereniging gevraagt om hun bestanden eens na te lopen. Mocht hier nog iets uit komen dan laat ik het je wel weten.
met vr gr.
Piet
- Everardus Rollema
- Everardus Rollema
Mijn eerste bericht over Pyter Ruurds ging o.a. over:
Ik weet, dat in het jaar 1760 staat vermeld Pyter Ruurds wed.
In 1749 (quotisatiekohier) staat Pyter Ruurds vermeld als coterboer te Engwierum.
Mijn vraag luidt: Wie zou voor mij willen kijken bij Tresoar in de reeëlkohieren van Oostdongeradeel-Engwierum of floreenkohieren, wanneer Pyter Ruurds ongeveer is overleden. Zijn overlijden moet liggen tussen 1749 en 1760. Misschien dat er iets meer over de weduwe wordt vermeld?
Blijkens specikohieren 1760 woonde Pyter Ruurds weduwe op de plaats nummer 66.
Op de plaats nummer 67 woonden Jacob (vrijgezel?), overl. tussen 1763/64 en Claas Ruurds (vrijgezel?)overl. tussen 1774/75 mogelijke broers van Pyter Ruurds?
Bij voorbaat dank.
vr. groet
Everardus
Bij het CBG te Den Haag beginnen de specikohieren van Oostdongeradeel - met daarin opgenomen Engwierum helaas pas vanaf 1760.I. Pyter RUIRDSZ./RUURDSZ., geb. ca. 1692, wonende 1717
Engwierum , coter-boer 1749 aanslag 21-5 en is verhoogd
met 6:gezin 3 boven de 12 en 2 onder de twaalf, overl.
Engwierum tussen 1749 en 1760, zn. van Ruurd N.N.<, tr.
voor 14-2-1717 N.N.<, overl. Engwierum tussen 5-1776 en
5-1777.
Ik weet, dat in het jaar 1760 staat vermeld Pyter Ruurds wed.
In 1749 (quotisatiekohier) staat Pyter Ruurds vermeld als coterboer te Engwierum.
Mijn vraag luidt: Wie zou voor mij willen kijken bij Tresoar in de reeëlkohieren van Oostdongeradeel-Engwierum of floreenkohieren, wanneer Pyter Ruurds ongeveer is overleden. Zijn overlijden moet liggen tussen 1749 en 1760. Misschien dat er iets meer over de weduwe wordt vermeld?
Blijkens specikohieren 1760 woonde Pyter Ruurds weduwe op de plaats nummer 66.
Op de plaats nummer 67 woonden Jacob (vrijgezel?), overl. tussen 1763/64 en Claas Ruurds (vrijgezel?)overl. tussen 1774/75 mogelijke broers van Pyter Ruurds?
Bij voorbaat dank.
vr. groet
Everardus
- Everardus Rollema
reeel- floreenkohieren Oostdongeradeel
Beste lezers,
Even mijn vraag opnieuw formuleren:
Wie wil er voor mij in de reeël- en floreenkohieren van Oostdongeradeel met als plaats Engwierum kijken?
Het gaat om:
Ruierd Claeses, overl. voor 7 april 1732 en zijn vrouw Gaatske Lolkes overleden na 23 juli 1736 blijkens Recesboek Oostdongeradeel.
In circa welk jaar is Claes overleden en in welk jaar zijn vrouw Gaatske?
Pijtter Ruierds, overleden tussen 1749-1760 mogelijk gehuwd met
N.N. Jackles en een mogelijke dochter dr. van Jackle (Jakkele) Metskes.
In circa welk jaar is Pijtter Ruierds overleden?
Speciekohieren beginnen pas in 1760 en kunnen dus helaas geen uitsluitsel geven.
Weet een van de geachte forumleden wie de vrouw is van Jackle Metskes, huurder in 1700 van een plaats te Engwierum?
Gr.
Everardus
Even mijn vraag opnieuw formuleren:
Wie wil er voor mij in de reeël- en floreenkohieren van Oostdongeradeel met als plaats Engwierum kijken?
Het gaat om:
Ruierd Claeses, overl. voor 7 april 1732 en zijn vrouw Gaatske Lolkes overleden na 23 juli 1736 blijkens Recesboek Oostdongeradeel.
Speciekohieren beginnen pas in 1760 en kunnen dus helaas geen uitsluitsel geven.
Weet een van de geachte forumleden wie de vrouw is van Jackle Metskes, huurder in 1700 van een plaats te Engwierum?
Gr.
Everardus
-
Margreet Huisman
nakijken der diverse kohieren
Ahoy, misschien dat ik later deze week of anders volgende wel even tijd heb.
gr. M.
gr. M.
- Everardus Rollema
-
Margreet Huisman
Hoi E,
Ik weet trouwens niet wie de vrouw van Jackle is, er zijn wat te weinig nazaten ook lijkt het om gelijke vernoemingen te zien.
Er wordt verder van alles verkocht in Engwierum in de krant in het LC-archief, met stemnummers en meiers en al (een Hendrik Pyters), maar stem 66 ben ik er nog niet tegengekomen.
gr. M.
Ik weet trouwens niet wie de vrouw van Jackle is, er zijn wat te weinig nazaten ook lijkt het om gelijke vernoemingen te zien.
Er wordt verder van alles verkocht in Engwierum in de krant in het LC-archief, met stemnummers en meiers en al (een Hendrik Pyters), maar stem 66 ben ik er nog niet tegengekomen.
gr. M.
- Everardus Rollema
Hoi Margreet,
Jackle komt voor in het stemkohier 1698:
Stemkohier 1698 Engwierum (Oostdongeradeel)
Stem nr. 12, groot 26 pondematen, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Gerbrant (GERBEN) Ornia erven, eigenaar voor 1/3; papist
Jr. Ulbe van Aylva, ontvanger-generaal der Consumptiën,
eigenaar voor 2/3
Jackle (JAKLE) Metskes, gebruiker
Bron: Stemkohieren 1698, gedrukt op last van de Staten van
Friesland
Ook in het floreenkohier van 1700.
-----------------------
De stemkohieren van Engwierum lopen niet zo ver door met de plaatsnummers als de speciekohieren en o.a. ook de reeel-floreenkohieren omdat het een andere betekenis heeft gehad i.v.m. de belastingaanslagen.
Mocht je de naam ergens tegen komen van de vrouw van Jacle Metskes dan zou dat mooi zijn i.v.m. naamsvernoemingen uit het gezin van Pytter Ruurds en om het geheel hard te maken.
Pytter Ruurd (Ruierts) heeft gewoond te Engwierum 1728 stemkohier 8.
In 1698 en in het jaar 1700 was Minne Isbrant de huurder. Pytter verhuist circa 1734 volgens reeelkohier blijkens eerder bericht van Piet de Haan op 22 nov. 2007.
In 1738 wordt Pijtter genoemd stemkohier 18 (Plaats Bergweg(h)en: eigen aan Bergsma) en in 1760 komt zijn vrouw voor als weduwe (zonder vemelding van haar naam) in de speciekohieren van 1760 op de plaats nr. 66.
In 1698, 1728 kom ik de naam Ruurd (Ruiert) Claeses niet tegen in de stemkohieren, wellicht komt hij wel voor in de floreenkohieren of reeelkohieren?? Op welke plaats heeft hij en zijn vrouw Gaatske Lolkes gewoond??
Ik hoop dat ik het duidelijk voor je hebt omschreven.
Al wat je eventueel vindt is meegenomen.
Gr.
Everardus
Jackle komt voor in het stemkohier 1698:
Stemkohier 1698 Engwierum (Oostdongeradeel)
Stem nr. 12, groot 26 pondematen, aantal stemmen: 1
Zakelijk gerechtigden:
Gerbrant (GERBEN) Ornia erven, eigenaar voor 1/3; papist
Jr. Ulbe van Aylva, ontvanger-generaal der Consumptiën,
eigenaar voor 2/3
Jackle (JAKLE) Metskes, gebruiker
Bron: Stemkohieren 1698, gedrukt op last van de Staten van
Friesland
Ook in het floreenkohier van 1700.
-----------------------
De stemkohieren van Engwierum lopen niet zo ver door met de plaatsnummers als de speciekohieren en o.a. ook de reeel-floreenkohieren omdat het een andere betekenis heeft gehad i.v.m. de belastingaanslagen.
Mocht je de naam ergens tegen komen van de vrouw van Jacle Metskes dan zou dat mooi zijn i.v.m. naamsvernoemingen uit het gezin van Pytter Ruurds en om het geheel hard te maken.
Pytter Ruurd (Ruierts) heeft gewoond te Engwierum 1728 stemkohier 8.
In 1698 en in het jaar 1700 was Minne Isbrant de huurder. Pytter verhuist circa 1734 volgens reeelkohier blijkens eerder bericht van Piet de Haan op 22 nov. 2007.
In 1738 wordt Pijtter genoemd stemkohier 18 (Plaats Bergweg(h)en: eigen aan Bergsma) en in 1760 komt zijn vrouw voor als weduwe (zonder vemelding van haar naam) in de speciekohieren van 1760 op de plaats nr. 66.
In 1698, 1728 kom ik de naam Ruurd (Ruiert) Claeses niet tegen in de stemkohieren, wellicht komt hij wel voor in de floreenkohieren of reeelkohieren?? Op welke plaats heeft hij en zijn vrouw Gaatske Lolkes gewoond??
Ik hoop dat ik het duidelijk voor je hebt omschreven.
Al wat je eventueel vindt is meegenomen.
Gr.
Everardus
Laatst gewijzigd door Everardus Rollema op zaterdag 2 feb 2008 9:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Piet de Haan
Hallo Rollema.
Ik heb uw verzoek via onze site ontvangen. Volgende week zal ik de reele kohieren nog eens nazien maar ik meen me te herrineren dat ik dat vorige keer al heb gedaan. Ik heb toen enkele clubgenoten die engwierum /oostdongeradeel als speerpunt hebben ook al gevraagd maar dat leverde niets op. In maart komt het volgende nummer van ons verenigingsblad uit. Ik zal proberen de vraag hierin op te laten nemen. Bij het klaarmaken van kopij heb ik deze zomer de proces stukken van Pieter Lolkes van 14 juli 1797 doorgenomen. Diefstal en plundering ten tijde van de oproer van Kollum, alles heel goed leesbaar. Geen familie relaties helaas.
groeten
Piet
Ik heb uw verzoek via onze site ontvangen. Volgende week zal ik de reele kohieren nog eens nazien maar ik meen me te herrineren dat ik dat vorige keer al heb gedaan. Ik heb toen enkele clubgenoten die engwierum /oostdongeradeel als speerpunt hebben ook al gevraagd maar dat leverde niets op. In maart komt het volgende nummer van ons verenigingsblad uit. Ik zal proberen de vraag hierin op te laten nemen. Bij het klaarmaken van kopij heb ik deze zomer de proces stukken van Pieter Lolkes van 14 juli 1797 doorgenomen. Diefstal en plundering ten tijde van de oproer van Kollum, alles heel goed leesbaar. Geen familie relaties helaas.
groeten
Piet
- Everardus Rollema
Hallo Piet en ook voor Margreet
Een kleine aanvulling:
Hypothese:
Denkelijk was het eerste huwelijk van Pytter Ruurds voor 1717 met N.N. Jackles Metskesdr.z.
en mogelijk een tweede huwelijk
voor 1722 met
N.N. Minnes Isbrantsdr. (Minne Isbrants huurder Engwierum 1698, 1700)
Bedankt voor je inspanning t.a.v. Pieter Lolkes.
Komt daarin ook de vraag of het boek over Engwierum nog te koop is?
Gr.
Everardus
Een kleine aanvulling:
Hypothese:
Denkelijk was het eerste huwelijk van Pytter Ruurds voor 1717 met N.N. Jackles Metskesdr.z.
en mogelijk een tweede huwelijk
voor 1722 met
N.N. Minnes Isbrantsdr. (Minne Isbrants huurder Engwierum 1698, 1700)
Bedankt voor je inspanning t.a.v. Pieter Lolkes.
Komt daarin ook de vraag of het boek over Engwierum nog te koop is?
Gr.
Everardus
-
Piet de Haan
Pijtter Ruurds
Hallo Everardus.
Ik heb het een en ander dinsdag avond aan enkele mede leden doorgegeven [ook het boek] en enkele kopiene van de reeel kohieren gemaakt. Ik kan ze wel toesturn maar er staat niets bijzonders in. In 1750 op nr 18 als pachter van de plaats Berwegen nog Pijtter Ruirds maar in 1751 als pachter Oege Claases. Er is overigens wel een familie Barwegen met als oorsprong de boerderij Berwegen misschien hebben die nog gegevens.
Groeten
Piet de Haan
Ik heb het een en ander dinsdag avond aan enkele mede leden doorgegeven [ook het boek] en enkele kopiene van de reeel kohieren gemaakt. Ik kan ze wel toesturn maar er staat niets bijzonders in. In 1750 op nr 18 als pachter van de plaats Berwegen nog Pijtter Ruirds maar in 1751 als pachter Oege Claases. Er is overigens wel een familie Barwegen met als oorsprong de boerderij Berwegen misschien hebben die nog gegevens.
Groeten
Piet de Haan
- Everardus Rollema
Beste Piet de Haan,
Hartelijk dank voor het nakijken.
Pijter Ruierds moet dan tussen 1749 en 1750 naar een andere plaats (boerderij) zijn gegaan of wellicht met zijn gezin buiten Engwierum zijn gaan wonen.
In 1760 woont blijkens de speciekohieren zijn weduwe op de plaats 66 te Engwierum, naast de plaats 67 waar broers van Pyter Ruierds woonden.
Is er wellicht in het reeëlkohier vermeld, in welk jaar de wed. Pyter Ruierds is gaan wonen op de plaats nummer 66?
Indien mogelijk zou ik gaarne de kopieën van U willen ontvangen en uiteraard vergoed ik de kosten.
Dank voor het doorspelen van het boek.
Vr. gr.
Everardus Rollema
Hartelijk dank voor het nakijken.
Pijter Ruierds moet dan tussen 1749 en 1750 naar een andere plaats (boerderij) zijn gegaan of wellicht met zijn gezin buiten Engwierum zijn gaan wonen.
In 1760 woont blijkens de speciekohieren zijn weduwe op de plaats 66 te Engwierum, naast de plaats 67 waar broers van Pyter Ruierds woonden.
Is er wellicht in het reeëlkohier vermeld, in welk jaar de wed. Pyter Ruierds is gaan wonen op de plaats nummer 66?
Indien mogelijk zou ik gaarne de kopieën van U willen ontvangen en uiteraard vergoed ik de kosten.
Dank voor het doorspelen van het boek.
Vr. gr.
Everardus Rollema
Laatst gewijzigd door Everardus Rollema op woensdag 27 feb 2008 10:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Everardus Rollema
Geachte forumleden,
In een van mijn eerdere berichten schreef ik:
Helaas is Piet de Haan door familieomstandigheden niet in de gelegenheid om in Dokkum een en ander na te gaan, nogmaals sterkte Piet.
De vraag is wederom gericht op Tresoar en zijn bezoekers.
Tijdens mijn bliksembezoek aan Friedoc en de studiezaal Tresoar 2 weken geleden heb ik kunnen achterhalen dat Ruierd Claeses circa 1730 is overleden, zijn vrouw werd in 1737 nog vermeld in het Reeëlkohier Engwierum, zij waren in de bueren eigenaar en meyer van nummer 4.
De vraag over Pytter Ruierds, weduwe blijft openstaan evenals de vraag wie de vrouw van Jackle Metskes is geweest?
Een lastige klus, maar je weet maar nooit.
Gr.
Everardus
In een van mijn eerdere berichten schreef ik:
Het gaat om:
Weet een van de geachte forumleden wie de vrouw is van Jackle Metskes, huurder in 1700 van een plaats te Engwierum
Helaas is Piet de Haan door familieomstandigheden niet in de gelegenheid om in Dokkum een en ander na te gaan, nogmaals sterkte Piet.
De vraag is wederom gericht op Tresoar en zijn bezoekers.
Tijdens mijn bliksembezoek aan Friedoc en de studiezaal Tresoar 2 weken geleden heb ik kunnen achterhalen dat Ruierd Claeses circa 1730 is overleden, zijn vrouw werd in 1737 nog vermeld in het Reeëlkohier Engwierum, zij waren in de bueren eigenaar en meyer van nummer 4.
De vraag over Pytter Ruierds, weduwe blijft openstaan evenals de vraag wie de vrouw van Jackle Metskes is geweest?
Een lastige klus, maar je weet maar nooit.
Gr.
Everardus