familie Enga te Spannum/Tzum/Welsrijp

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Andries Koornstra

Bericht door Andries Koornstra »

Hallo allemaal,

Het heeft toch weer het één en ander los gemaakt. En wat is er toch veel te vinden als je weet waar je moet zijn. Vooral dat stukje over Blokhuisplein 18 vind ik heel interessant. Wat te denken van het feit dat een nichtje van Doed Epes dit bezit geschonken krijgt? Je zou bijna denken dat Doed zelf geen overlevende kinderen had...
Ik betreur het zeer dat ik mijn bezoek aan het HCL van gister niet beter heb voorbereid. Dan had ik zeker deze nog uitgespit:
Nummer: 441
Signatuur: y10; 237
Datum: 1593/03/19
Inventarisant: Jacob Nannesz.
Beroep inventarisant: Brandewijnbrander
Eerste echtgenote: Beits Lolkedr.
Opmerking: Beroep in register.
Tien tegen één dat dit onze man is. En als dat zo is, dan komen zeker Doed en haar verwanten aan de orde in die acte. En dan kunnen we vast zien wat er verder is gebeurd met Ymck/Jeltje Roelofs. En we hebben meer ijzers in het vuur: als dat huis op het Blokhuisplein in 1618 door dat nichtje wordt verkocht staat haar naam er natuurlijk bij, en als zij een bekende naam zou hebben ...

groetjes, Andries
Litsehimmel

Bericht door Litsehimmel »

Ik heb een emailtje gestuurd naar de redactie van het tijdschrift waar het artikel m.b.t. het huis aan de Blokhuisplein in verscheen. Nu maar afwachten of daar iets zinnigs uitkomt ...
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Litsehimmel

Tjonge, wisten jullie dit al???
Wybe Romckesz. Tieppenboer, denkelijk een 2;. v. Romcke Eepesz;. Gietens en Tryn Rinsesdr. op Tjeppenboer onder Welsrijp, tr. Ieltie Roelofsdr., na wier overlijden een boedelinventaris werd opgemaakt (Weesbk. I 9 blz. 92). Kinderen: Tryn (tr. Ighe Tyessesz. Tyesma), Roelof (tr. 1. Marsum 7 Aug. 1631 Tryn Sickesdr. en 2. Catharina Woutersdr., van Nijmegen), Aeltie (tr. Jan Yghesz. Tyesma; vgl. G 242), Rinscke (tr. Johannes Ighesz;. Tyesma) en Ieltie (tr. Fedde Douwesz. Buma; vgl. G 214).
Heeft iemand al de kans gehad daar eens in te kijken? Volgens mij zouden er wel eens zéér interessante gegevens in kunnen staan! Of heb ik weer wat gemist? :?

Overigens staat in Het Grote Boek Van Hessel een Dorothea Romckes die naar mijn idee identiek moet zijn (naam en tijdsperiode) aan degene die met Meye Epkes trouwt, alleen met een andere man
Ao MVC[LVII?] de III marty sterf die eerbare Dorothea Romke dochtr Wybe Endye zo wyf
Deze inscriptie staat op een grafsteen in de Martinikerk te Franeker, waarop ook de volgende teksten staan
Ao 1591 den 4 may sterf de eersame Eepe Wijbes zoen ...

Ao 1598 de 21 ma...eerbare Trin Syrcks dor...

Ao 1632 de 24 januari sterff de eerbare Ielke Hessels dochter Tiaertsma [echte?] ...epke Me... et... ou..int 40 iaer hier begraven

Thomas Scheltema gestorven den 19 november 1769 oud int 70 ste iaar coopman en diacon vande Minnonite gemeente te Franeker
Is dit van toegevoegde waarde?
Andries Koornstra

Hallo LH,

Dat is op deze vraag al eens aangehaald:
MEN I9, folio 92, 13 jan 1626. Inventarisatie ten huize van Wybe Romckiszn, ten verzoeke van Jige Tiesses in qlt, gesterkt met Epke Meyes als curator over de minderjarige wezen bij Jeltie Roeliphsdr. Opm. Bezit: een huis en hof, met 80 pm land van Doed Jippedr, grootmoeder van de wezen.
folio 107. Scheiding van Wybe Romckis met Epcke Meyes, als curator over de wezen en Tryncke Wybesdr, vrouw van Jige Tiesses Tiessema. Hierbij wordt Wybe de zathe toegewezen. Aanwezig Tiepke en Lieuwe Wybes.
Dat heeft dus dat hele gedoe met die Doed Ipes aangezwengeld.

Groet Andries
Litsehimmel

Ah jakkes! Ik dácht al dat de nummering me bekend voorkwam, maar kon het zo gauw niet vinden. Terug naar af dus ... :cry:

Overigens heb ik me nu al de hele ochtend het schompes gezocht naar gegevens over een familie Endye of Endue maar nog niets kunnen vinden. Nou ja, ik zal geduld moeten hebben totdat het artikel over het Blokhuisplein boven water komt.
Litsehimmel

Geen Endye maar wél mogelijk iets anders i.v.m. Doedt Eepes. Eerst vond ik deze akte in de quaklappen
Naam: Dued Ieppes, Lekkum
namens de jongste kinderen van Ieppe Mennes
Datering: 1584
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16701 (v/h deel YY15), blad 59
Gestandaardiseerde naam:
Vrouwelijk: DOETJE IEPES
Als dit ónze Doetje is - en Lekkum ligt vlakbij Leeuwarden - dan zou je mogen aannemen dat Iepe Mennes (Minnes) haar vader is. Ze is inmiddels in 1584 een jaar getrouwd met Jacob Nannes en heeft tenminste één (Ymkje Roelofs) en mogelijk twee (Jeltje Roelofs) kinderen bij haar eerste echtgenoot Roelof Sjoelles. Ze zal 20 á 25 jaar oud zijn en kan makkelijk jongere broers en zusters hebben die zij (wegens het overlijden van hun vader?) als getrouwde vrouw zijnde mag vertegenwoordigen.

Toen vond ik de volgende akte
Naam: Hebbe Tyesses, Lekkum
Datering: 1584
Toegang 14, inv. nr. 16701 (v/h deel YY15), blad 44
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: HIBBE TJITSES
Die naam kwam me akelig bekend voor, en inderdaad hebben we naar mijn idee hier te maken met de vader van Tyes Hebbes Tyesma en de grootvader van Jan en Johannes Tyesse Tyesma (welke twee laatste personen naar mijn vermoeden wel eens één en dezelfde zouden kunnen blijken te zijn!).

M.a.w. wonen er in dezelfde periode twee personen in Lekkum waarvan we van de één - Hebbe Tyesse - bijna zeker weten, en van de ander vermoeden dat ze aan de Wybessen, Romckes en aanverwante personen die we onderzoeken gerelateerd zijn.

Ik heb gelijk ook alle andere aktes opgezocht die met Hebbe te maken hebben, en hoewel niet zeker denk ik dat de volgende stukken allemaal op hem betrekking hebben, zeker gezien het feit dat de vermeldde plaatsen in of rondom Leeuwarden liggen.
Naam: Hebbe Tzesses, Tzum
broer van Aesge Tzesses, namens zijn broer Aesge
Tzesses, Tzesse Sipckes, Syouck Sipkes
Datering: 1579
Toegang 14, inv. nr. 16698 (v/h deel YY12), blad 80
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: HIBBE tjitses

Naam: Hebbe Tiesses, Huizum
curator over de weeskinderen van Heer Sytie Hettes
en Aelcke Ubles
Datering: 1585
Toegang 14, inv. nr. 16701 (v/h deel YY15), blad 77
Gestandaardiseerde naam:

Naam: Hebbe Tyesses
curator over de weeskinderen van Heer Sytthie Hettes
Datering: 1585
Toegang 14, inv. nr. 16701 (v/h deel YY15), blad 136
Gestandaardiseerde naam:

Naam: Hebbe Tyesses, Wirdum
Datering: 1588
Toegang 14, inv. nr. 16703 (v/h deel YY17), blad 160
Gestandaardiseerde naam:

Naam: Hebbe Tyesses, Leeuwarden
Datering: 23 oktober 1589
Toegang 14, inv. nr. 16703 (v/h deel YY17), blad 382
Gestandaardiseerde naam:

Naam: Hebbe Tyesses, Leeuwarden (?)
curator over Hadu Dyes
Datering: 14 juli 1590
Toegang 14, inv. nr. 16704 (v/h deel YY18), blad 111
Gestandaardiseerde naam:

Naam: Hadu Dyes
weduwe van Hendrick van Oosten
Datering: 14 juli 1590
Toegang 14, inv. nr. 16704 (v/h deel YY18), blad 111
Gestandaardiseerde naam:
Vrouwelijk: HADEWICH deies

Naam: Hebbe Tyesses, Het Vliet onder Leeuwarden
Datering: 1590
Toegang 14, inv. nr. 16704 (v/h deel YY18), blad 151
Gestandaardiseerde naam:
Andries Koornstra

Hallo LH,

ik weet het niet. Het enige dat volgens mij zeker is is dat Doetje Iepes met een Roelof getrouwd is geweest en een dochter Jeltie had. Maar er lopen meer mensen rond met die namen. Toentertijd was dat geen probleem, maar doordat wij nu provinciale lijsten gebruiken valt het ons op en hebben we er last van. Misschien dat die acte van Jacob Nannes sterfhuis nog wat duidelijk gaat verschaffen.
Het Tyesse volk is beschreven in het Jierboekje van 1984. Ik zal het er nog eens bijzoeken om te zien of dat aan die quaclappen past.

Groet Andries
Andries Koornstra

Hallo,

vanmiddag onderstaande acte opgezocht en bekeken:
Nummer: 441
Signatuur: y10; 237
Datum: 1593/03/19
Inventarisant: Jacob Nannesz.
Beroep inventarisant: Brandewijnbrander
Eerste echtgenote: Beits Lolkedr.
Opmerking: Beroep in register.
En het is niet de Jacob Nannes die met (een) Doed Epes was getrouwd. Geen woord over haar! Een illusie en een spoor armer dus

groet, Andries.
Andries Koornstra

Beste medepuzzelaars,

ik zat te bladeren in het Jierboek van 2000, omdat ik ook met Hottinga's bezig ben, toen ik opeens in dit boekje het artikel van Mr. Walsweer tegenkwam, "It komôf van dûmny Atso Nicolai". Een kwartierstaat, diep het verleden in, waar opeens Romcke Epes x Tryn Rinses opduiken (blz. 95). Heel opmerkelijk, de Meester heeft zich al eens in deze materie gestort. Het is me nu te laat om er nog in te duiken (het is zo weer zeven uur), maar ik wil het jullie natuurlijk niet onthouden!

groetjes, Andries.
Andries Koornstra

Re: familie Enga te Spannum/Tzum/Welsrijp

Hallo, weer een jaar voorbij, en een nieuw -correctie: oud- spoor. Deze keer het Jierboekje van 1984, blz.29. Daar wordt gesteld dat Roelof Syoeles en Doed Epes een aantal kinderen hadden: Aeffke, Ymck, Jel, Tieth en Trijn. Zij hebben ook als bron Leeuwarden inventarisatieboek Y5, maar spreken over twee actes. Moet dus nog eens nader worden bekeken!

groetjes, Andries.
Plaats reactie