familie Enga te Spannum/Tzum/Welsrijp

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Andries Koornstra

Bericht door Andries Koornstra »

Arnold en anderen,

Bedankt Arnold voor je gegevens. Ik ben bezig ze te verwerken en kom voorlopig tot deze staat:
I. Hancke Bottes x Tziets Mercxdr. echtelieden te Irnsum. Hij wordt genoemd te Irnsum in 1561 (quaclappen YY6, blad 193) en ook aldaar in de personele impositie van 1578 (met een bedrag van 3 cgl, de meesten betalen 1 cgl). In de Geestelijke Opkomsten van Oostergo (1580) wordt hij niet vermeld. Hun kinderen zijn:

IIa. Botte Haenties. te Loyinga. In het BB-HEN wordt in 1592 een Botte Haenckezn te Hennaard vermeld op stem 10 (Monsma zaete) dezelfde?

IIb. Otte Haenckes. in 1610 kerkvoogd te Irnsum, in 1640 eigenaar/gebruiker van stem 1 aldaar, overleden na 1644. tr. Geert Oegesdr, bij wie drie dochters: Teth (IIIa), Syouck (IIIb) en Tiets (IIIc)

IIc. Peter Haenckeszn te Britswerd

IId. Hette Haenckeszn te Jellum.

IIIa. Teth Ottesdr. tr.1. 1616 Saecke Saeckeszn, tr.2. Wybe Pytters van Hibbema op Hiaure. (bij de laatste een dochter Rieme Wybes Hibma tr.1. Epo Sjoerds Hania, tr.2. in 1645 Hendrick Aesges Jellema van Poppingawier)

IIIb. Syouck Ottesdr. tr.1. Marten Symens, bij wie een zoon Haentie Martens, tr.2. rond 1644 Pyter Jelles te Irnsum (zie RAU A9, folio 162 ev)

IIIc. Tiets Ottesdr tr. 1627 Sjouke Epes (zie voor hen enige antwoorden eerder).

Intrigerend is de entry in het BB op blz.68, Lutkewierum 14a, Klein Oldehuis, op het jaartal 1559. HEN I1, folio 427, inventarisatie sterfhuis wijlen Pieter Gerbenzn en Geert Meynertdr. echtelieden te Oldehuys. Kennelijk is zij hertrouwd met Hancke Broers, die optreedt wegens zijn zoon Hette (Hanckes). Ik heb de film er bij gehad, en wat staat daar: Botte en niet Hette. Ik ben 100% zeker daarvan, want een hoofdletter H wordt in die tijd een heel eind onder de regel doorgehaald als jullie begrijpen wat ik bedoel, en dat is hier niet het geval. En wat er precies staat:
Hancke Broers z. vader van Botte sijn soon & nu echte man van Geert voors.
En dat is bijzonder, want in de proclamatie die ook onder 1559 vermeld is staat Botte Hanckes namens zijn vrouw Geert Meynerts. Het kan niet anders zijn: het weesboek is verkeerd geïnterpreteerd: Geert Meynertsdr hertrouwt met Botte Hanckes, voor wie de vader Hancke Broers optreedt! Zoals ze daar staan zat het al niet lekker met de feiten, er moest wel iets aan de hand zijn. Dat is een hele schok! Er zitten fouten in ons lijfboek!
Nu begon ik met het idee: er zijn twee Botte Haenckes tijdgenoten van elkaar, en die uit Lutkewierum zit in 1592 in het nabijgelegen Hennaard. Maar nu ben ik daar niet meer zo zeker van. Heeft dit groepje iets met de Irnsumers te maken, dat vraag ik me nu af.

groet, Andries
Arnold

Bericht door Arnold »

Heel goed, Andries, met de volgende kanttekening.
Volgens mijn gegevens is er 1 Botte Hanckesz. (Haantjesz., etc.), ook wel B.H. toe Oldehuys genoemd, omdat zijn echtgenote Geert voor de helft eigenaresse was. Hij was dus gehuwd met Geert, niet een zekere Hancke Broersz. Botte kwam inderdaad voor op Oldehuys en te Hennaard.
Deze Botte is een zoon van eerder genoemde Hancke Bottesz.; de in de primaire bron genoemde vader Hancke "Broersz." is naar mijn mening een verschrijving. Onder meer omdat Botte H in 1585 curator was van de weeskinderen van zijn (vermoedelijke) oom Otte Bottesz. te Irnsum, (vermdl.) broer van Hancke Bottesz.
Zoals eerder gemeld, had Hancke Bottesz. ook een zoon Hette H.
Kortom, je bent hier bezig met een interessant doopsgezind geslacht rond 1600.
Groeten, Arnold.
Arnold

Bericht door Arnold »

Ben kennelijk te enthousiast en daardoor onvolledig geweest in de vorige reactie.
Gelet ook op het genealogisch "citeren" op internet is het belangrijk tussen jouw generaties I en II een duidelijk vraagteken te zetten. Er is nl. qua leef-tijden iets vreemds aan de hand tussen die 2 generaties dat onderzoek verdient.
Groeten, Arnold
Litsehimmel

Bericht door Litsehimmel »

Goeiemorgen jongens :wink:

Ik ben weer even de quaklappen ingedoken om te zien of ik iets kon vinden m.b.t. de patroniemen Broers/Bottes/etc. Er kwamen toch een aantal opvallende stukken bovendrijven waarvan ik het gevoel heb dat ze relevant zijn. Misschien dat jullie er een blik op kunnen werpen?

Deze vond ik opvallend, hoewel Stiens wel erg ver uit de buurt ligt
Naam: Hanke Broers, Stiens
namens Jarich Sioerts als grootvader van de weeskinderen van wijlen Botte Broers en
Datering: 1582
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16699 (v/h deel YY13), blad 232
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: HAANTJE BROERS
Vrouwelijk: HANNEKE BROERS
Dan deze nog
Naam: Mancke Mercx, cum sociis ; inzake een scheiding van de goederen van wijlen Inthie Bottes
Datering: 22 januari 1547
Toegang 14, inv. nr. 16689 (v/h deel YY3), blad 481
Gestandaardiseerde naam:

Naam: Inthie Bottes, overleden
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: IENTE BOTES

Naam: Aucke Edes, Langweer, namens zijn echtgenote; inzake een scheiding van de goederen van wijlen Inthie Bottes
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: AUKE EEDES
Vrouwelijk: AUKJE EEDES
Het kan evengoed ook zijn dat deze Inthie Bottes nergens aansluit op onze gegevens, zeker gezien het feit dat ik op internet een stamboom heb gevonden waarin Inthie voorkomt. Zie deze link

http://geurkink.com/john/page6.html

Verder nog enkele stukken die mogelijk ook aanknopingspunten bevatten.
Naam: Hette Bottes
Datering: 10 juli 1542
Toegang 14, inv. nr. 16689 (v/h deel YY3), blad 215
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: HETTE BOTES
Vrouwelijk: HITJE BOTES

Naam: Eelcke Intes, gehuwd met Otte
Datering: 1555
Toegang 14, inv. nr. 16691 (v/h deel YY5), blad 116
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: EELKE IENTES
Vrouwelijk: EELKJE IENTES

Naam: Hancke Mercx, cum sociis
Datering: 1544
Toegang 14, inv. nr. 16689 (v/h deel YY3), blad 330
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: HAANTJE MARCUS
Vrouwelijk: HANNEKE MARCUS

Naam: Merck Mercx, cum sociis
Datering: 15 oktober 1545
Toegang 14, inv. nr. 16689 (v/h deel YY3), blad 406
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: MARK MARCUS
Vrouwelijk: MARKJE MARCUS

Naam: Tyaert Hanckes, Oosterend
Datering: 1543
Toegang 14, inv. nr. 16689 (v/h deel YY3), blad 259
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: TJEERD HAANTJES
Ik kan er weer helemaal naast zitten natuurlijk, maar toch. :wink:
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Andries Koornstra

Hallo meisje (groet ik dan maar terug).
Ik kan er weer helemaal naast zitten natuurlijk, maar toch
, laat dat "weer" maar weg, want meestal klopt het wel aardig, wat je meldt, toch? Jouw eerste quote, van Hanke Broers, vond ik ook belangwekkend. Ik denk dat we niet zo zwaar moeten tillen aan de afstand tussen Stiens en Rauwerderhem. In deze tijd zijn ze aardig beweeglijk. Ik vermoed dat dat lag aan de manier waarop ze een eigen zate moesten "veroveren". Als er ergens een (ver tot zeer ver, letterlijk dan wel figuurlijk) familielid wegviel, en ze konden zich verbeteren, dan gingen ze erop af, denk ik. Later namen de kansen op die verbetering af (bevolking nam toe) en werden ze ambachtsman of schoolmeester, en dan bij voorkeur in de buurt. Hier kan ik dan natuurlijk weer helemaal naast zitten, maar zoiets zal het toch moeten zijn.
Tot mijn grote spijt heb ik al een tijd niets aan deze kwestie kunnen doen, omdat ik tot over mijn oren in die Jellema-vraag zat, waar ik elk schaars vrij uurtje aan heb besteed. Misschien dat ik het dit weekend weer wat kan oppikken.

groet, Andries
Andries Koornstra

Hallo,

Hieronder wat uittreksels uit de uittreksels die Zondervan ooit maakte van de oudste recesboeken van Rauwerderhem. Puzzelze.

Code: Selecteer alles

RAU A2, 13 mei 1583. Autorisatie van Mirck en Bottho Hancke zonen, van vaders wegen, en van Jancke Suirdtszn van moeders wegen, over Reinx (dr, oud 25 jaar), Suirdt (19), Bottho, Hilck, Imck en Anke Ottho zonen en dochters. De oudste drie kinderen requirant.
22 apr 1585, te Poppingawier. Afrekening van bovengenoemde curatoren, met Joucke Suirdts, eveneens oom, over de kinderen van wijlen Ottho Botthezn. Ontvangen door Rotger Jetseszn, man van Rients Otthedochter.
24 mei 1585. Op verzoek van Rotger Jetseszoon, man van Reinx, en Suirdt en Botthe Otteszonen, mede voor Hylck, Ansck en Aucke Botthedochters en zoon worden de volgende personen geauthoriseerd: Mirck en Botthe Hanckeszonen, neven van vaders zijde en Joucke en Janke Suirdtszonen, ooms van moeders wegen.

RAU A3, folio 54 vso, 27 nov 1595. Afrekening sedert 29 okt 1589 over de drie jongste kinderen van wijlen Otte Bottes.
RAU A3, folio 166 vso, 30 dec 1598. Finale afrekening der curatoren over Botthe en Aucke Otteszonen en Impck Ottedochter, met quitantie.
groet, Andries
Arnold

Bericht door Arnold »

Er waren meer Bottes en Hettes dan die te Irnsum en Stiens, denk ik. Gezien deelname aan de discussie met frisse tegenzin toch maar enkele opmerkingen, met voorbijgaan aan de vraag hoe je onderzoek verricht.

Geukinks verhaal is kennelijk direct of indirect gebaseerd op het Stamboek van M. de Haan Hettema. In de studie van wijlen ir. G.L. Meesters in het gen. jierboekje 1990, De Petri en Pauliprebinde te Boalsert - it Hettema-Heremalien -, wordt geconstateerd "Ek syn [Hettema's] genealogy Hettema is broddelwurk.". Op grond van bronnenonderzoek wordt vervolgens het fermidden van Tabbe Ynthies uitgewerkt. Rienck Lieuwes Herema als echtgenote verdwijnt buiten beeld. Van een vader "Inthe Botttes Hettema" of grootvader "Botte Hettes" is geen sprake.

Ook over het milieu van Tyaerdt Hanckes van Oosterend, met o.m. een nageslacht Eninga, is in de literatuur wel een en ander te vinden.
Groeten, Arnold.
Andries Koornstra

LH en Arnold,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik zal het Jierboekje van 1990 er zeker eens bij gaan halen. Voorlopig heb ik een middagje geknutseld met de gegevens die voorhanden zijn. Dat ging weer met de nodige voor- en tegenspoed (het lijkt wel wetenschap: 98% doorkauwen voor 2% geluk).
Dan ziet het er nu zo uit (pas op citeerders: het is hier en daar nog wel wat speculatief):
I Botte. Wie hij is weten we nog niet. Het beneficiaalboek uit 1543 laat voor heel Rauwerderhem geen kandidaat zien. Mogelijk is hij dan al overleden. In ieder geval twee zonen bij een onbekende vrouw:

1 Hancke Bottes, volgt onder II-a.

2 Otto Bothes, volgt onder II-b.

II-a Hancke Bottes, zoon van Botte (I).
PI 1578. RAU, Irnsum. Hancke Bottes 3 cgl
HOF, YY6, folio 193 (1561)

Hij was gehuwd met Tziets Mercxdr.
Uit dit huwelijk:

1 Otte Haenckes, volgt onder III-a.

2 Botte Haenckes, wonende te Loyinga.

3 Peter Haenckes, wonende te Britswerd.

4 Hette Haenckes, wonende te Jellum.

5 Mirck Hanckes, treedt in 1583 en 1585 op als curator voor zijn ooms kinderen, verder onbekend.

II-b Otto Bothes, zoon van Botte (I).
RAU A2, 13 mei 1583. Autorisatie van Mirck en Bottho Hancke zonen, van vaders wegen, en van Jancke Suirdtszn van moeders wegen, over Reinx (dr, oud 25 jaar), Suirdt (19), Bottho, Hilck, Imck en Anke Ottho zonen en dochters. De oudste drie kinderen requirant.
22 apr 1585, te Poppingawier. Afrekening van bovengenoemde curatoren, met Joucke Suirdts, eveneens oom, over de kinderen van wijlen Ottho Botthezn. Ontvangen door Rotger Jetseszn, man van Rients Otthedochter.
24 mei 1585. Op verzoek van Rotger Jetseszoon, man van Reinx, en Suirdt en Botthe Otteszonen, mede voor Hylck, Ansck en Aucke Otthedochters en zoon worden de volgende personen geauthoriseerd: Mirck en Botthe Hanckeszonen, neven van vaders zijde en Joucke en Janke Suirdtszonen, ooms van moeders wegen.

RAU A3, folio 54 vso, 27 nov 1595. Afrekening sedert 29 okt 1589 over de drie jongste kinderen van wijlen Otte Bottes.
RAU A3, folio 166 vso, 30 dec 1598. Finale afrekening der curatoren over Botthe en Aucke Otteszonen en Impck Ottedochter, met quitantie.

Hij was gehuwd met N Siurdts.
Uit dit huwelijk:

1 Rients Ottes, geboren in het jaar 1558.
Zij is getrouwd rond 1585 met Rotger Jetses.

2 Suirdt Ottes, geboren rond 1564, volgt onder III-b.

3 Bottho Ottes.

4 Hylck Ottes, overleden voor 1595.

5 Impck Ottes.

6 Aucke Ottes.

III-a Otte Haenckes, wonende te Irnsum, overleden na 1644, zoon van Hancke Bottes (II-a) en Tziets Mercxdr.
Hij was gehuwd met Geert Oegesdr.
Uit dit huwelijk:

1 Tiets Ottes, volgt onder IV-a.

2 Teth Ottes, volgt onder IV-b.

3 Syouck Ottes, volgt onder IV-c.

III-b Suirdt Ottes, geboren rond 1564, zoon van Otto Bothes (II-b) en N Siurdts.
Hij was gehuwd met Feyck Remmerts, dochter van Remmert Cornelis.
(Zij is later getrouwd rond 1600 met Pyter Tyerts, overleden rond 1606, zoon van Tyaert. Zij is later getrouwd rond 1607 met Hoite Mircx.)
RAU A3, folio 225 vso, 17 jun 1600. Authorisatie op Aucke Ottezn als curator over de twee kinderen, Syoert en Otte Syoerts genaamd, van wijlen Syoert Ottes bij Feyck Remmert Cornelisdochter (te Irnsum). Hierna, dd. 20 jun 1600, scheiding en deling tussen kinderen en hun moeder, thans vrouw van Pyter Tyerts en geassisteerd met haar vader Remmert Cornelis.
Marge: 15 jun 1624. Quitantie van Otte Syoerts, mede als erfgenaam van zijn broer Syoert Syoerts, voor zijn stiefvader Hoyte Mircx en moeder Feyck Remmerts.

RAU A4, folio 183 vso, Irnsum 3 jun 1607. Autorisatie voor de kinderen van wijlen Pyter Tyaerdts te Irnsum bij Feyck Remmertsdr, op Wybe en Ryoert Tyaerdszonen te Akkrum, hun ooms. Hierna scheiding tussen de kinderen, Tyaert en Syus, en hun moeder, die is hertrouwd met Hoyte Mirckzoon.
Marge: quitantie dd 9 jun 1624 van Syus Pyters, thans vrouw van Hancke Piers te Wirdum.

Uit dit huwelijk:

1 Syoert Syoerts, jong overleden voor 1600.

2 Otte Sjoerds, brouwersgesel.
Hij is getrouwd te Leeuwarden (gerecht) op 17 april 1625 met Geertie Meinards, afkomstig uit Jorwerd.

IV-a Tiets Ottes, dochter van Otte Haenckes (III-a) en Geert Oegesdr.
Zij is getrouwd te Rauwerderhem (gerecht) op 9 januari 1627 met Sjouke Epes, wonende te Irnsum, te Goingarijp en te Welsrijp.
Uit dit huwelijk:

1 Grietje Sioukes, volgt onder V-a.

2 Ippe Sjoukes, volgt onder V-b.

3 Syouck Sjoukes, volgt onder V-c.

IV-b Teth Ottes, dochter van Otte Haenckes (III-a) en Geert Oegesdr.
Zij was gehuwd (1) met Saecke Saeckes.
Zij was gehuwd (2) met Wybe Pytters van Hibbema, wonende te Hiaure.
Uit dit huwelijk:

1 Rieme Wybes Hibma.
Zij was gehuwd (1) met Epo Sjoerds Hania.
Zij was gehuwd (2) met Hendrick Aesges Jellema, wonende te Poppingawier.

IV-c Syouck Ottes, dochter van Otte Haenckes (III-a) en Geert Oegesdr.
Zij was gehuwd (1) met Marten Symens.
Uit dit huwelijk:

1 Haentie Martens.

Zij is getrouwd rond 1644 (2) met Pyter Jelles, wonende te Irnsum.

V-a Grietje Sioukes, dochter van Sjouke Epes en Tiets Ottes (IV-a).
Zij is getrouwd te Tzum op 8 april 1666 met Broer Jelles, geboren rond 1643, zoon van Jelle Broers en Meinu Gerloffs.
(Hij is later getrouwd te Welsrijp op 28 juli 1672 met Fettie Bouwes, afkomstig uit Oosterlittens.)
Uit dit huwelijk:

1 Gerlof Broers, gedoopt te Welsrijp/Bayum op 21 maart 1669, jong overleden.

2 Meynuw Broers, gedoopt te Welsrijp/Bayum op 5 juni 1670.
Zij is getrouwd te Spannum op 5 maart 1702 met Auke Jans, afkomstig uit Tzum.

V-b Ippe Sjoukes, zoon van Sjouke Epes en Tiets Ottes (IV-a).
Hij is getrouwd te Welsrijp op 23 februari 1655 (1) met Feick Hantjes, afkomstig uit Irnsum.
Uit dit huwelijk:

1 Dirk Iepes, geboren te Irnsum rond 1656, wonende te Oosterend.
Hij is getrouwd op 22 september 1679 met Rinske Lolkes, afkomstig uit Britswerd, dochter van Lieuwe Lolckes en Wybrich Tyepckes.

Hij is getrouwd te Rauwerderhem (gerecht) op 9 september 1663 (2) met Tietske Jelles, afkomstig uit Grouw, dochter van Jelle Wilties.
Uit dit huwelijk:

2 Feick Ipes, geboren te Irnsum rond 1668.

3 Sioucke Ipes, geboren te Irnsum in het jaar 1669.
Hij is getrouwd te Oosterend op 10 april 1698 met Aaghtie Hendriks, afkomstig uit Oosterend.

Hij is getrouwd te Rauwerderhem (gerecht) op 3 juni 1670 (3) met Jets Franses, afkomstig uit Akkrum.
(Zij is eerder getrouwd te Leeuwarderadeel (gerecht) op 15 mei 1652 met Pieter Sjoerds.)

V-c Syouck Sjoukes, dochter van Sjouke Epes en Tiets Ottes (IV-a).
Zij is getrouwd te Welsrijp op 14 december 1651 met Johan Ryncks.
In 1660 meier op stem 17 Groot Kamminga te Welsrijp (BB-HEN)
Uit dit huwelijk:

1 Alle Johans, gedoopt te Welsrijp op 12 november 1654.
Wie nog wat meer gegevens heeft: ik houd me beleefd aanbevolen.
Groet, Andries
Andries Koornstra

Hallo allemaal,

Vanmiddag op HCL nog eens de weesacte van enige weken geleden nagekeken:
Inventarisatieboek Y5, folio 198, 26 maart 1582. Inventarisatie sterfhuis Roleff Syoeles, burger deser stadt, omtrent allerheiligen verleden jaar alhier verstorven. Gedaan ten verzoeke van Douue Sybrantzn van Minnertsga, als voormont over Aefke Roelefsdr, echtelijk getogen bij wijlen Ympk Hermensdr, en mede ten verzoeke van Doed Eepedr, weduwe van voorschreven Roeleff, voor haar en als moeder van Ympck Roleffsdochter, geadsisteert met Eepe Wybes, haar vader. Op aangeven van de weduwe ...
Nou er blijkt echt Ympck te staan, dus vervalt de afstamming waar we op hoopten (ter opfrissing van het geheugen: we zochten naar Jeltje Roelofs). Jammer, maar het is niet anders

groet, Andries
Margreet Huisman

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi Andries,

kunnen klerken zich ook verschrijven afgeleid als ze waren door ......
in het andere geval was ze misschien 5-6-7 maand zwanger van Jeltje ......?

groet margreet
Litsehimmel

Tja, toch opmerkelijk dat een dochter van de tweede vrouw naar de eerste vrouw zou worden vernoemd, zeker als niet eerst een dochter de naam van moeder's moeder krijgt. Misschien is het in dit verband toch interessant als iemand deze akte kan nakijken, tenzij dat al is gebeurd en ik het gemist heb
Naam: Jelck Roeleffs
Datering: 1585
Toegang 14, inv. nr. 16701 (v/h deel YY15), blad 192
Gestandaardiseerde naam:
Vrouwelijk: JELTJE ROELOFS
Daarnaast is het misschien nog interessant om uitsluitsel over Doedt Eepes te vinden, die voorkomt met echtgenoot Jacob Nannes in een verkoopakte van een huis te Leeuwarden. De volgende tekst heb ik van deze website geplukt

http://www.aedlevwerd.nl/omd/8911LJBlokhuispl18.htm
Op 12 maart 1587 treffen we de eerste proclamatie aan van de voorgenomen verkoop van het perceel Blokhuisplein 18. De echtelieden Uble Wyerdts en Abel Hayema geven dan te kennen hun bezit voor 144 gulden en 4 stuivers over te willen doen aan de Harlinger schipper Jan Dircx. Het over te dragen onroerend goed wordt als volgt omschreven: 'Een camer, loodtse ende plaetse ter zyden van de selve, met het mede gebruyck van 't gemack inde loodtse voorsschreven, omme 't selve met de bewoonders van de noordtwester camer gebruyckt ende geledicht te worden, elcx voor de helfte, metten solders plancken althans opten camers balcken los leggende'. Na in kort tijdsbestek een aantal malen van eigenaar te zijn gewisseld, ontstaat in 1590 pas enige continuïteit in de eigendom van de 'nieuwe' kamer wanneer het echtpaar Jacob Nannes en Doed Eepes deze voor de som van 250 gulden verwerven. De eerstvolgende overdracht vindt pas op 30 augustus 1617 plaats, als een nichtje van Doedt uit bittere noodzaak de door haar tante geschonken kamer van de hand moet doen. Op 29 april 1618 wordt het pand voor 300 gulden verkocht aan de toenmalige huurders, de slotmaker Jacob Roelofs en Marij Daems 'in voegen d'echteluyden copers de zelve thien continue jaren bewoont ende gebruict hebben'.
Maar ik ben ergens bang dat 'onze' Jeltje Roelofs inderdaad een andere afstamming blijkt te hebben.
Margreet Huisman

Een goedemorgen,

Ik heb zo mijn twijfels over mijn oud-handschrift-kunnende-lezen-vaardigheid .... helaas, want dat nichtje is wel errug interessant.
Op zich kwam het juist heel veel voor LH dat de overleden eerste vrouw of man werd vernoemd. En dan eerst. Als je omgekeerd voorouders zoekt aan de hand van vernoemingen, moet je er ook altijd rekening mee houden dat er de naam van een eerdere partner tussen kan zitten..

groet margreet
Litsehimmel

Hallo Margreet.

Dat nichtje was voor mij eigenlijk ook het grootste punt van interesse. Daarmee zou je de hele boel kunnen ont- c.q. bekrachtigen. Maar tja ... ik zal Het Grote Boek er op naslaan, wie weet wat ik tegenkom. (Jammer dat je moet wachten, maar dat is het wél waard! Fingers crossed dat je het vandaag krijgt.)

En wat dat vernoemen betreft, ik ben inderdaad ook meerdere malen namen van eerder overleden partners tegengekomen. Alleen vaak bij een derde of later kind. Persoonlijk zou ik er niet zo happig op zijn mijn eigen kind naar een overleden partner van mijn echtgenoot te vernoemen, maar misschien hadden vrouwen daar indertijd geen inspraak in?
Litsehimmel

Gevonden in Het Grote Boek van Hessel onder Welsrijp, waarmee de (nog hypothetische) familieband tussen toe Giete(n)s en de anderen bevestigd wordt
...dach iuny sterf de erbare Eepo Abbes toe Gietes

.. MVC en LI de III dach [d]ecebris sterf die eerbare Ambrosia Romke doch...

Ao...eerbare [Iower?] Andrie[s] dochter hu... s olt 3. iaren ende leyt hier begrave

...[is in den heer]e gerust den eersamen man Tyerc ...av... oldt 58 iaren hir begra

1606 ... eerbare man Romke? [Epezn?]

grafsteen, in de kerk (nog aanwezig?!) bron GS HEN
Dus Ambrosia Romckes overlijdt 3 dec 1551. Verder zou Epo Abbez blijkens een inscriptie in de kerkklok van Welsrijp regent (geestelijke?) zijn.

Nog een leuk gegeven
Ao 1573 de 16 iulyus st[erf] ... [eerb]are Trin Rinse docht... ... van Romke Eepe zo (grafsteen in de kerk te Welsrijp)
Ik sneup later nog verder.
Margreet Huisman

regent lijkt me een soort (kerk)bestuur, en wees- en armenhuizen hebben ook altijd regenten.

dd 4-11 :)
Hessel heeft een Wybe Enga 1555-1615, Welsrijp
1618 de 12 maert .....en.... [ee]rsamen Wybe E..... zoo Enga out 63

Aldaar in de kerk heeft Ambrosia Romckesdr ook een opschrift, 3-12-1551
Verder een Romke 1606,
en Eepo Abbes toe Gietes - .. dach iuni (tussen 1545 en 1551).
Ik heb het boek al, gister 16.24 - ik duim nu nog voor wat andere bekenden.
En me dunkt dat vrouwen vroeger ook gewoon wel inspraak hadden, daarom zei ik al ... of hun overleden man . Ik heb juist weinig pas het 3e of 4e kind, meestal meteen.
Ik neem ook aan dat die 2e vrouwen zelf vaak de overledene wel kenden, op kleine dorpen zeker, of binnen hechte kerkgemeenschappen - als dat een hele lieve vrouw was of anderszins indrukwekkend kan ik me zelfs voorstellen dat ze zelf met het idee van vernoemen kwamen, als eerbetoon. Los van opgelegde en ingepeperde gewoontes.

groet margreet
Plaats reactie