Drie onvindbare voormoeders omgeving Jorwerd/Oosterlittens
-
Litsehimmel
Drie onvindbare voormoeders omgeving Jorwerd/Oosterlittens
Na een chaotische pauze heb ik me weer op het genealogiechelen geworpen en stuit direct weer op een dood spoor. Ik ben op zoek naar de dopen, ouders en andere gegevens van de volgende voormoeders van de Hofstra familie uit Franeker e.o.
1. Pyttie Ruerds/Pietje Ruurds uit Oosterlittens
= 24 aug 1721 te Oosterlittens met Dirck Hettis/Dirk Hettes
tenminste één zoon, Hette ged. 20 febr 1724 te Oosterlittens
2. Aafke Piers uit Spannum
= 01 jan 1747 te Edens met Hette Dirks uit Tzum
kind. Durk (1748) Pier (1751) Franske (1756) Pieter (1759) en Abe (1763)
3. Sijtske/Sietske Lammerts uit Spannum
= 28 mei 1769 te Spannum met Durk/Dirk Hettes (Hofstra)
kind. Aafke (1771) Lammert (1773) Hette (1775) en Lolkjen (1776)
De dopen van de vaders en de kinderen heb ik (bijna) allemaal gevonden maar die van de moeders c.q. echtgenotes zijn me een raadsel.
Wie o wie?
1. Pyttie Ruerds/Pietje Ruurds uit Oosterlittens
= 24 aug 1721 te Oosterlittens met Dirck Hettis/Dirk Hettes
tenminste één zoon, Hette ged. 20 febr 1724 te Oosterlittens
2. Aafke Piers uit Spannum
= 01 jan 1747 te Edens met Hette Dirks uit Tzum
kind. Durk (1748) Pier (1751) Franske (1756) Pieter (1759) en Abe (1763)
3. Sijtske/Sietske Lammerts uit Spannum
= 28 mei 1769 te Spannum met Durk/Dirk Hettes (Hofstra)
kind. Aafke (1771) Lammert (1773) Hette (1775) en Lolkjen (1776)
De dopen van de vaders en de kinderen heb ik (bijna) allemaal gevonden maar die van de moeders c.q. echtgenotes zijn me een raadsel.
Wie o wie?
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
- Andries Koornstra
Hallo Litse,
tijd voor wat orde in de chaos dus. De middelste voormoeder heb ik vermoedelijk gevonden. Op 13 maart 1744 worden over Aafke, Teeke, Klaas en Johannes, kinderen van wijlen Pier Teekes en wijlen Franske Klases curatoren aangesteld. Dit zijn Albert Teekes, huisman te Oosterlittens, Pyter Klases, huisman te Tzum en Ulbe Klases, huisman te Spannum (ongetwijfeld ooms van de wezen). Er wordt tevens gesproken van het testament van Aafke Pyters, weduwe Klaas Ulbes (grootouders moeders zijde denk ik zo). (Bron: Hennaarderadeel, authorisatieboek H, folio 152 vso). Moeder Franske blijkt enige jaren eerder nog te zijn hertrouwd, zie ook HEN H, folio 142 vso, dd. 24 feb 1738. Daar wordt dezelfde Albert Taekes curator wegens scheiding van vaderlijk goed t.b.v. de wezen, op verzoek van Claas Ulbes, huisman te Spannum, als grootvader en van Auke Jacobs, ontvanger te Welsrijp, stiefvader van de kinderen.
In het doopboek van Welsrijp vinden we Teeke (1725), Claas (1727), Johannes (1730) en een Antie (1732) gedoopt, de laatste dus jong overleden (voor 13 mrt 1744). Maar Aafke niet ! In het lidmatenboek van Welsrijp worden de echtelieden Pier en Franske op belijdenis lid op 6 mrt 1724. Het huwelijk is wat eerder:
Huwelijk van de grootouders m/z:
groeten, Andries
tijd voor wat orde in de chaos dus. De middelste voormoeder heb ik vermoedelijk gevonden. Op 13 maart 1744 worden over Aafke, Teeke, Klaas en Johannes, kinderen van wijlen Pier Teekes en wijlen Franske Klases curatoren aangesteld. Dit zijn Albert Teekes, huisman te Oosterlittens, Pyter Klases, huisman te Tzum en Ulbe Klases, huisman te Spannum (ongetwijfeld ooms van de wezen). Er wordt tevens gesproken van het testament van Aafke Pyters, weduwe Klaas Ulbes (grootouders moeders zijde denk ik zo). (Bron: Hennaarderadeel, authorisatieboek H, folio 152 vso). Moeder Franske blijkt enige jaren eerder nog te zijn hertrouwd, zie ook HEN H, folio 142 vso, dd. 24 feb 1738. Daar wordt dezelfde Albert Taekes curator wegens scheiding van vaderlijk goed t.b.v. de wezen, op verzoek van Claas Ulbes, huisman te Spannum, als grootvader en van Auke Jacobs, ontvanger te Welsrijp, stiefvader van de kinderen.
In het doopboek van Welsrijp vinden we Teeke (1725), Claas (1727), Johannes (1730) en een Antie (1732) gedoopt, de laatste dus jong overleden (voor 13 mrt 1744). Maar Aafke niet ! In het lidmatenboek van Welsrijp worden de echtelieden Pier en Franske op belijdenis lid op 6 mrt 1724. Het huwelijk is wat eerder:
Laten we de geboortedatum van Aafke dan maar op 1722/23 stellen, doop niet genoteerd (dat komt nogal eens voor). In het lidmatenboek wordt Pier Teekes rond 1731/32 ouderling en op 1 juni 1733 gekozen ontvanger en kerkvoogd genoemd. Hij overlijdt op 25 jun 1733.Franeker, huwelijken 1721
Vermelding: Attestatie afgegeven op 13 maart 1721
Man : Pier Taekes afkomstig van Winsum
Vrouw : Franske Clases afkomstig van Franeker
Opmerking : zij woont te Erkens onder Franeker
Gestandaardiseerde namen: PIER TEEKES en FRANSKE KLASES
Huwelijk van de grootouders m/z:
doopje Franske:Baarderadeel, huwelijken 1695
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 17 november 1695 in
Winsum
Man : Klaas Ulbes afkomstig van Winsum
Vrouw : Aafke Pyters afkomstig van Winsum
Gestandaardiseerde namen: KLAAS ULBES en AAFKE PIETERS
etcetera.Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1698
Dopeling: Franske
Gedoopt op 27 februari 1698 in Kubaard, Waaxens
Dochter van Klaas Ulbes en niet genoemde moeder
Opm.: De dopeling 3 a 4 weken
groeten, Andries
-
Litsehimmel
-
Margreet Huisman
Hoi beiden,
Waarom je Aafke niet gedoopt kunt vinden, is niet omdat ze niet genoteerd was, maar omdat de boeken tussen 1716 en 1723 ontbreken. Daarom ook geen huwelijk daarzo, enkel de ot en attestatie te Franeker.
400. Doop- trouw- en lidmatenboek, 1622-1850.
Waarom je Aafke niet gedoopt kunt vinden, is niet omdat ze niet genoteerd was, maar omdat de boeken tussen 1716 en 1723 ontbreken. Daarom ook geen huwelijk daarzo, enkel de ot en attestatie te Franeker.
400. Doop- trouw- en lidmatenboek, 1622-1850.
groet margreetWelsrijp-Baijum
N.B. Dopen van 1622-1716, huwelijken van 1622-1715 en lidmaten van 1674-1840.
401. Doop- en trouwboek, 1723-1812.
N.B. Dopen van 1723-1812 en huwelijken van 1724-1811.
- Andries Koornstra
Hoi Margreet (en Litse),
Dat heb ik nooit geweten, die paar jaar die missen in die dorpen. Ik ga vanavond meteen een aantal families in mijn eigen bestand "doorlichten" met deze wetenschap er bij.
Intussen houdt de Sytske Lammerts uit de oorspronkelijke vraag me nogal bezig. Ze overlijdt nét iets te vroeg:
Maar zo'n naam Lammert is zeldzaam in deze hoek van de provincie, en dan ook nog een vermoedelijke Lolkjen als vrouw! Ik vermoed overigens dat zij op tamelijk rijpe leeftijd is getrouwd: laatste kind 1767, geboren rond 1730?
Ben benieuwd of er nog eens iets van wordt gevonden, Andries
Dat heb ik nooit geweten, die paar jaar die missen in die dorpen. Ik ga vanavond meteen een aantal families in mijn eigen bestand "doorlichten" met deze wetenschap er bij.
Intussen houdt de Sytske Lammerts uit de oorspronkelijke vraag me nogal bezig. Ze overlijdt nét iets te vroeg:
De weduwnaar hertrouwt:Hennaarderadeel overlijden/begraven 1810
Overleden: Sydske Lammerts
Datum : 27 februari 1810
Plaats : Spannum
Daar kan een hele interessante acte van bekendheid bij zitten!Huwelijksakte Hennaarderadeel (mairie Wommels), 1814
Man : Dirk Hettes Hofstra, oud 66 jaar
Ouders: Hette Dirks en Aafke Piers
Vrouw : Antje Martens, oud 46 jaar
Ouders: Marten Klases en Antje Wigles
Datum : 18 augustus 1814, akte nr. 7
Maar zo'n naam Lammert is zeldzaam in deze hoek van de provincie, en dan ook nog een vermoedelijke Lolkjen als vrouw! Ik vermoed overigens dat zij op tamelijk rijpe leeftijd is getrouwd: laatste kind 1767, geboren rond 1730?
Ben benieuwd of er nog eens iets van wordt gevonden, Andries
-
Litsehimmel
Hallo Margreet.
Dank voor de uitleg, dat maakt heel wat duidelijk.
Andries,
De naam Lolkje komt van Dirk Hette's stiefmoeder Lolkjen Pieters, waar vader Hette Durks na het overlijden van zijn eerste vrouw Aafke Piers op 14 juli 1765 mee trouwt.
Hennaarderadeel, huwelijken 1765
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 14 juli 1765 in Spannum
Man : Hette Dirks afkomstig van Spannum
Vrouw : Lolkje Pieters afkomstig van Baard
Gestandaardiseerde namen: HETTE DIRKS en LOLKJE PIETERS
Aafke sterft overigens op 18 mei 1763, 10 dagen na de geboorte van haar jongste zoontje Abe.
Ik heb de voorouders van Aafke nu verder weten uit te puzzelen en ben daarbij op de namen Stellingwerff en Strikwerda gekomen. Nu komt die laatste al voor in mijn familie via het huwelijk van Jacob Feddes Strikwerda en Luutske Ymes Ymessen in 1773 te Franeker. Later hertrouwt Luutske nog eens met een neefje van Jacob, na eerst een buitenechtelijk kind van hem te hebben gekregen (schande! ;o)
De combinatie Stellingwerff/Strikwerda komt van Antie Pyters Strikwerda, de moeder van Aafke Pier's vader Pier Teekes. Antie Strikwerda was de dochter van Pytter Dirxs Strikwerda (zijn afkomst nog niet gevonden) en Antie Pyrie Stellingwerff. Deze laatste was de zuster van dominee Pierius Piers Stellingwerff uit Stiens.
Zo heb je niets, en zo zit je in de 16de eeuw
Wat Sijtske Lammerts betreft, tja ... daar heb ik al flink mee gestoeid, maar tot nu toe niets gevonden. De enige optie is dat ze uit heel andere contreien komt, maar dat zou dan eventueel in de (niet aanwezige!) boeken moeten hebben gestaan.
Alle andere Lammerts dopen en/of huwelijken zijn terug te voeren op een Lammert Jans of een - niet verwante - Lieuwe Lammerts. Lammert Jans had ook een dochter Sijtske, maar helaas wordt bij haar doop al vermeld dat zij in 1811 sterft.
In ieder geval bedankt voor het meedenken!
Dank voor de uitleg, dat maakt heel wat duidelijk.
Andries,
De naam Lolkje komt van Dirk Hette's stiefmoeder Lolkjen Pieters, waar vader Hette Durks na het overlijden van zijn eerste vrouw Aafke Piers op 14 juli 1765 mee trouwt.
Hennaarderadeel, huwelijken 1765
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 14 juli 1765 in Spannum
Man : Hette Dirks afkomstig van Spannum
Vrouw : Lolkje Pieters afkomstig van Baard
Gestandaardiseerde namen: HETTE DIRKS en LOLKJE PIETERS
Aafke sterft overigens op 18 mei 1763, 10 dagen na de geboorte van haar jongste zoontje Abe.
Ik heb de voorouders van Aafke nu verder weten uit te puzzelen en ben daarbij op de namen Stellingwerff en Strikwerda gekomen. Nu komt die laatste al voor in mijn familie via het huwelijk van Jacob Feddes Strikwerda en Luutske Ymes Ymessen in 1773 te Franeker. Later hertrouwt Luutske nog eens met een neefje van Jacob, na eerst een buitenechtelijk kind van hem te hebben gekregen (schande! ;o)
De combinatie Stellingwerff/Strikwerda komt van Antie Pyters Strikwerda, de moeder van Aafke Pier's vader Pier Teekes. Antie Strikwerda was de dochter van Pytter Dirxs Strikwerda (zijn afkomst nog niet gevonden) en Antie Pyrie Stellingwerff. Deze laatste was de zuster van dominee Pierius Piers Stellingwerff uit Stiens.
Zo heb je niets, en zo zit je in de 16de eeuw
Wat Sijtske Lammerts betreft, tja ... daar heb ik al flink mee gestoeid, maar tot nu toe niets gevonden. De enige optie is dat ze uit heel andere contreien komt, maar dat zou dan eventueel in de (niet aanwezige!) boeken moeten hebben gestaan.
Alle andere Lammerts dopen en/of huwelijken zijn terug te voeren op een Lammert Jans of een - niet verwante - Lieuwe Lammerts. Lammert Jans had ook een dochter Sijtske, maar helaas wordt bij haar doop al vermeld dat zij in 1811 sterft.
In ieder geval bedankt voor het meedenken!
- Andries Koornstra
Hallo Litse,
als bij een doop van enige tientallen jaren eerder in een later stadium een overlijdensdatum wordt bijgeschreven die maar één jaar scheelt van de werkelijke datum vind ik dat eigenlijk wel een beetje een bewijs dat de afstamming klopt. Ik heb die doop overigens niet kunnen vinden, Lammert Jans kind met de naam Sytske, maar misschien heb ik wel niet goed gekeken. Jammer dat we de naam van de moeder niet uit de vernoeming van Sytskes kinderen kunnen halen, dan was het allemaal net iets minder vrijblijvend geweest.
Groetjes, Andries
als bij een doop van enige tientallen jaren eerder in een later stadium een overlijdensdatum wordt bijgeschreven die maar één jaar scheelt van de werkelijke datum vind ik dat eigenlijk wel een beetje een bewijs dat de afstamming klopt. Ik heb die doop overigens niet kunnen vinden, Lammert Jans kind met de naam Sytske, maar misschien heb ik wel niet goed gekeken. Jammer dat we de naam van de moeder niet uit de vernoeming van Sytskes kinderen kunnen halen, dan was het allemaal net iets minder vrijblijvend geweest.
Groetjes, Andries
-
Litsehimmel
Hoi Andries.
Sorry, ik maakte een denkfout en haalde een aantal zaken door elkaar.
Ik dacht eerst dat de nu volgende de doop was van Sijtske totdat ik het overlijden vond:
Hennaarderadeel, dopen, geboortejaar 1738, doopjaar 1738
Dopeling: Itske
Geboren op 3 mei 1738 in Spannum
Gedoopt op 4 mei 1738 in Spannum
Kind van Lammert Jans en Jeltie Jacobs
Opm.: De dopeling is overleden op 1 november 1811
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : IDS of IDSKE
Vader : LAMMERT JANS
Moeder : JELTJE JAKOBS
Hennaarderadeel overlijden/begraven 1811
Overleden: Jitske Lammerts
Datum : 1 november 1811
Persoon: JETSKE LAMMERTS
Dan 'mijn' Sijtske:
Hennaarderadeel overlijden/begraven 1810
Persoon: SIETSKE LAMMERTS
En dan is er nog deze:
Hennaarderadeel overlijden/begraven 1808
Overleden: Lytske Lammerts
Datum : 30 augustus 1808
Persoon: LUTSKE LAMMERTS
Sijtske wordt bij de doop van één van haar kinderen Lytske genoemd. Helaas is er dus ook van deze een aparte melding, dus is het niet de juiste persoon. Lytske/Lutske kan ik (nog) niet plaatsen, maar een familierelatie met Sijtske sluit ik niet uit.
Ik zei het al, deze dames zijn moeilijk traceerbaar.
Sorry, ik maakte een denkfout en haalde een aantal zaken door elkaar.
Ik dacht eerst dat de nu volgende de doop was van Sijtske totdat ik het overlijden vond:
Hennaarderadeel, dopen, geboortejaar 1738, doopjaar 1738
Dopeling: Itske
Geboren op 3 mei 1738 in Spannum
Gedoopt op 4 mei 1738 in Spannum
Kind van Lammert Jans en Jeltie Jacobs
Opm.: De dopeling is overleden op 1 november 1811
Dopeling : IDS of IDSKE
Vader : LAMMERT JANS
Moeder : JELTJE JAKOBS
Hennaarderadeel overlijden/begraven 1811
Overleden: Jitske Lammerts
Datum : 1 november 1811
Persoon: JETSKE LAMMERTS
Dan 'mijn' Sijtske:
Hennaarderadeel overlijden/begraven 1810
Persoon: SIETSKE LAMMERTS
En dan is er nog deze:
Hennaarderadeel overlijden/begraven 1808
Overleden: Lytske Lammerts
Datum : 30 augustus 1808
Persoon: LUTSKE LAMMERTS
Sijtske wordt bij de doop van één van haar kinderen Lytske genoemd. Helaas is er dus ook van deze een aparte melding, dus is het niet de juiste persoon. Lytske/Lutske kan ik (nog) niet plaatsen, maar een familierelatie met Sijtske sluit ik niet uit.
Ik zei het al, deze dames zijn moeilijk traceerbaar.
- Andries Koornstra
Hallo Saskia,
Ik heb het werkveld even verplaatst naar Pytie Ruurds. En dat gaat ook nog niet echt voorspoedig. De ene doop uit de stamreeks blijft tot nu toe de enige die ik kan vinden. Verder staat Dirk Hettes niet op het stemcohier van Oosterlittens van 1728 en worden ze daar niet lidmaat. Geen Dirk Hettes in 1749, maar dat is ook wel heel wat later natuurlijk. Heb jij meer gegevens ?
Groet, Andries
Ik heb het werkveld even verplaatst naar Pytie Ruurds. En dat gaat ook nog niet echt voorspoedig. De ene doop uit de stamreeks blijft tot nu toe de enige die ik kan vinden. Verder staat Dirk Hettes niet op het stemcohier van Oosterlittens van 1728 en worden ze daar niet lidmaat. Geen Dirk Hettes in 1749, maar dat is ook wel heel wat later natuurlijk. Heb jij meer gegevens ?
Groet, Andries
-
Margreet Huisman
Hoi beiden,
Er zit een Hette Dirks vlakbij, in Jorwerd.
Ik kan het ook noemen, als ik dan in omgeving Jorwerd blijf is daar Ruurd Pieters.
Nog een reactie op voorgaand:
Lammert Jans Spannum trouwt 2 keer, 1733 en 1743 - uit het eerste 3 en uit het 2e 1 kind.
Toch met 8 vw en 1 knd in 1749 te Spannum. Zou dat vooral inwonend personeel zijn? of nog kinderen uit een niet te vinden eerder huwelijk?
Dit is Lammert zelf:
groet margreet
Er zit een Hette Dirks vlakbij, in Jorwerd.
Hij doopt 1671 een Dirk die dan laat zou trouwen (ca. 50) - en daarom ook 1749 niet haalt. Hette Dirks met Aafke dan te Kubaard (maw niet allemaal honkvast, dus voorouders misschien ook niet - maar wel in de regio).Baarderadeel, huwelijken 1661
Vermelding: Derde proclamatie op 24 november 1661 in Jorwerd
Man : Hette Dircx afkomstig van Oosterwierum
Vrouw : Hylck Jacobs afkomstig van Jorwerd
Opmerking : met attestatie naar Oosterwierum
De enige Ruurd dichtbij is Ruurd Pieters van Jorwerd, en zijn vrouw van Marssum. Die zal een dochter Pietje hebben gehad, bij gebrek aan een te vernoemen zoon.Baarderadeel, dopen, doopjaar 1671
Dopeling: Dirck
Gedoopt op 22 oktober 1671 in Jorwerd
Kind van Hette Dircks en niet genoemde moeder
Ik kan het ook noemen, als ik dan in omgeving Jorwerd blijf is daar Ruurd Pieters.
1694 dochter Trijntje Marssum, en warempel:Menaldumadeel, huwelijken 1693
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 7 mei 1693 in Marssum
Man : Ruijrd Pieters afkomstig van Jorwerd
Vrouw : Japke Scheltis afkomstig van Marssum
Het is de enige Ruurd Pieters in combinatie met Marssum.Menaldumadeel, dopen, doopjaar 1699
Dopeling: Pytje
Gedoopt op 22 januari 1699 in Marssum
Dochter van Ruirt Pieters en niet genoemde moeder
Nog een reactie op voorgaand:
Lammert Jans Spannum trouwt 2 keer, 1733 en 1743 - uit het eerste 3 en uit het 2e 1 kind.
Toch met 8 vw en 1 knd in 1749 te Spannum. Zou dat vooral inwonend personeel zijn? of nog kinderen uit een niet te vinden eerder huwelijk?
Dit is Lammert zelf:
Heb je het lidmatenboek al bekeken voor Sytske?Hennaarderadeel, dopen, doopjaar 1701
Dopeling: Lammert
Gedoopt op 21 augustus 1701 in Oosterend, Hennaard
Zoon van Jan Pyters en Abigail Lucas
groet margreet
- Andries Koornstra
Hallo allebei en anderen,
Margreet, ik denk dat er onder die acht personen boven de 12 jaar uit 1749 wel personeel zal hebben gezeten. Want de drie kinderen (als ze dan nog leven) met hun vader en stiefmoeder maken totaal vijf, dan zouden drie kinderen niet gedoopt zijn om op acht uit te komen. Dat lijken me er teveel
Voor de scheiding ten tijde van het tweede huwelijk is geen authorisatie opgetekend. Wel wordt Jetske Sibouts als zij weduwe is geholpen door curatoren, maar daar worden geen namen van kinderen gegeven: levert dus ook niets op.
Sytske Lammerts wordt met Dirk Hettes op 10 aug 1770 lid op belijdenis, daar worden we ook al niet wijzer van.
En Saskia, heb jij Lucas Reiners, schoolmeester te Oosterwierum al als vader van Abigael gevonden?
Pytje als dochter van Ruurd Pyters. Dat zal ze wel zijn. Het is toch aardig in de buurt, en tijdstechnisch past het in ieder geval. Ruurd moet maar eens goed door de mangel, als het niet correct zou zijn blijkt dat dan wel. Maar toch weer knap gevonden hoor, ik had ook al naar kandidaats-Pytjes gezocht, maar had deze niet gevonden!
Groeten, Andries
Margreet, ik denk dat er onder die acht personen boven de 12 jaar uit 1749 wel personeel zal hebben gezeten. Want de drie kinderen (als ze dan nog leven) met hun vader en stiefmoeder maken totaal vijf, dan zouden drie kinderen niet gedoopt zijn om op acht uit te komen. Dat lijken me er teveel
Voor de scheiding ten tijde van het tweede huwelijk is geen authorisatie opgetekend. Wel wordt Jetske Sibouts als zij weduwe is geholpen door curatoren, maar daar worden geen namen van kinderen gegeven: levert dus ook niets op.
Sytske Lammerts wordt met Dirk Hettes op 10 aug 1770 lid op belijdenis, daar worden we ook al niet wijzer van.
En Saskia, heb jij Lucas Reiners, schoolmeester te Oosterwierum al als vader van Abigael gevonden?
Pytje als dochter van Ruurd Pyters. Dat zal ze wel zijn. Het is toch aardig in de buurt, en tijdstechnisch past het in ieder geval. Ruurd moet maar eens goed door de mangel, als het niet correct zou zijn blijkt dat dan wel. Maar toch weer knap gevonden hoor, ik had ook al naar kandidaats-Pytjes gezocht, maar had deze niet gevonden!
Groeten, Andries
-
Litsehimmel
Hallo Margreet en Andries.
Margreet, om met jou te beginnen:
Ik heb me eertijds gek gezocht naar de ouders van Dirk Hettes totdat ik Hette Dirks uit Jorwerd vond. Deze huwde 1683 te Jorwerd met Hylck Jacobs en omdat zij inderdaad een zoon Dirk laten dopen hen heb nu als ouders van Dirk Hettes staan. Overigens zijn meerdere van hun kinderen - te weten Tjitske (1665) Jacob (1669) en Pietje (1677) - te Oosterlittens gehuwd in resp. 1699, 1703 en 1715. De naam Hette blijft ook bij hen in de familie, evenals de naam Berber, waarschijnlijk vernoemd naar een zusje dat in 1664 als dochter van Hette Dirks en Hylck te Jorwerd wordt gedoopt en mogelijk jong overlijdt (want geen huwelijk gevonden).
Daarnaast vond ik in Hisgis een vermelding van een Hylck Jacobs (naar mijn idee identiek aan de moeder van Hette Dirks) die te Oosterlittens in 1700 grond van de 'costorie' in bruikleen heeft.
Gezien Dirk's 'rijpere' leeftijd bij zijn huwelijk met Aafke Piers is het niet zo vreemd dat er slechts één doop te vinden is.
Wat Lammerts Jans betreft: ik blijf inderdaad het gevoel houden dat hij toch de vader van Sijtske Lammerts is, hoewel ik het vreemd vind dat de naam Abigael nergens meer in de familie Hofstra terug te vinden is.
De lidmatenboeken heb ik nog niet ingekeken omdat ik weinig tijd heb zelf naar Tresoar af te reizen.
Wat Pietje Ruurds betreft denk ik dat er maar één woord op zijn plek is: BINGO! Deze heb ik inderdaad ook al eens voorbij zien komen maar toen verkeerde ik nog in de veronderstelling dat mensen meestal op één plek bleven wonen. Niet dus, want zeker de voorouders van de Hofstra's hebben heel wat verhuizingen op hun naam staan.
In ieder geval heel hartelijk dank voor je speurwerk, de drie voormoeders blijken dus toch traceerbaar te zijn
Andries:
Ik had Abigael nog niet verder uitgespit, hoewel ik wel ooit eens dezelfde naam een aantal generaties eerder te Leeuwarden heb gevonden:
Leeuwarden, huwelijken 1666
Vermelding: Attestatie afgegeven op 1 oktober 1666
Man : Ipe Oenes
Vrouw : Abigal Lamberts afkomstig van Deventer
Gestandaardiseerde namen: IEPE OENES en ABIGAEL LAMMERTS
Zij hertrouwd waarschijnlijk:
Leeuwarden, huwelijken 1673
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 29 juni 1673
Man : Dirck Jacobs
Vrouw : Abigel Lammerts
Gestandaardiseerde namen: DIRK JAKOBS en ABIGAEL LAMMERTS
De naam Dirk Jacobs vind ik gezien de voorouders van Dirk Hettes wel opmerkelijk. Ook het patroniem Ruurds duikt later weer op, gezien het navolgende huwelijk:
Hennaarderadeel, huwelijken 1758
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 11 juni 1758 in Spannum
Man : Sytse Ruirds afkomstig van Spannum
Vrouw : Abigail Lammerts afkomstig van Spannum
Gestandaardiseerde namen: SIETSE RUURDS en ABIGAEL LAMMERTS
Deze Abigael is denk ik niemand anders dan de dochter van Lammert Jans en Jeltje Jakobs, geboren 22 november 1733 te Spannum.
Al met al denk ik dat er stevige familiebanden waren tussen de verschillende gezinnen, en ik dan dan ook weer rustig door met puzzelen.
Heel hartelijk dank jullie beiden, ik ben hier erg dankbaar voor!
Margreet, om met jou te beginnen:
Ik heb me eertijds gek gezocht naar de ouders van Dirk Hettes totdat ik Hette Dirks uit Jorwerd vond. Deze huwde 1683 te Jorwerd met Hylck Jacobs en omdat zij inderdaad een zoon Dirk laten dopen hen heb nu als ouders van Dirk Hettes staan. Overigens zijn meerdere van hun kinderen - te weten Tjitske (1665) Jacob (1669) en Pietje (1677) - te Oosterlittens gehuwd in resp. 1699, 1703 en 1715. De naam Hette blijft ook bij hen in de familie, evenals de naam Berber, waarschijnlijk vernoemd naar een zusje dat in 1664 als dochter van Hette Dirks en Hylck te Jorwerd wordt gedoopt en mogelijk jong overlijdt (want geen huwelijk gevonden).
Daarnaast vond ik in Hisgis een vermelding van een Hylck Jacobs (naar mijn idee identiek aan de moeder van Hette Dirks) die te Oosterlittens in 1700 grond van de 'costorie' in bruikleen heeft.
Gezien Dirk's 'rijpere' leeftijd bij zijn huwelijk met Aafke Piers is het niet zo vreemd dat er slechts één doop te vinden is.
Wat Lammerts Jans betreft: ik blijf inderdaad het gevoel houden dat hij toch de vader van Sijtske Lammerts is, hoewel ik het vreemd vind dat de naam Abigael nergens meer in de familie Hofstra terug te vinden is.
De lidmatenboeken heb ik nog niet ingekeken omdat ik weinig tijd heb zelf naar Tresoar af te reizen.
Wat Pietje Ruurds betreft denk ik dat er maar één woord op zijn plek is: BINGO! Deze heb ik inderdaad ook al eens voorbij zien komen maar toen verkeerde ik nog in de veronderstelling dat mensen meestal op één plek bleven wonen. Niet dus, want zeker de voorouders van de Hofstra's hebben heel wat verhuizingen op hun naam staan.
In ieder geval heel hartelijk dank voor je speurwerk, de drie voormoeders blijken dus toch traceerbaar te zijn
Andries:
Ik had Abigael nog niet verder uitgespit, hoewel ik wel ooit eens dezelfde naam een aantal generaties eerder te Leeuwarden heb gevonden:
Leeuwarden, huwelijken 1666
Vermelding: Attestatie afgegeven op 1 oktober 1666
Man : Ipe Oenes
Vrouw : Abigal Lamberts afkomstig van Deventer
Gestandaardiseerde namen: IEPE OENES en ABIGAEL LAMMERTS
Zij hertrouwd waarschijnlijk:
Leeuwarden, huwelijken 1673
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 29 juni 1673
Man : Dirck Jacobs
Vrouw : Abigel Lammerts
Gestandaardiseerde namen: DIRK JAKOBS en ABIGAEL LAMMERTS
De naam Dirk Jacobs vind ik gezien de voorouders van Dirk Hettes wel opmerkelijk. Ook het patroniem Ruurds duikt later weer op, gezien het navolgende huwelijk:
Hennaarderadeel, huwelijken 1758
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 11 juni 1758 in Spannum
Man : Sytse Ruirds afkomstig van Spannum
Vrouw : Abigail Lammerts afkomstig van Spannum
Gestandaardiseerde namen: SIETSE RUURDS en ABIGAEL LAMMERTS
Deze Abigael is denk ik niemand anders dan de dochter van Lammert Jans en Jeltje Jakobs, geboren 22 november 1733 te Spannum.
Al met al denk ik dat er stevige familiebanden waren tussen de verschillende gezinnen, en ik dan dan ook weer rustig door met puzzelen.
Heel hartelijk dank jullie beiden, ik ben hier erg dankbaar voor!
- Andries Koornstra
Dag allemaal,
ik was zo freewheelend eens even naar Abigail Lucas aan het kijken, maar ik kom er niet veel verder mee. Het of een huwelijk van haar vader:
Groeten Andries
ik was zo freewheelend eens even naar Abigail Lucas aan het kijken, maar ik kom er niet veel verder mee. Het of een huwelijk van haar vader:
Maar dan stopt het. Het doopboek van Oosterend geeft ook niet veel aanwijzingen. Naast de Lammert Jans die we al hebben nog een Pyter op 6 september 1696, da's alles. Ook geen huwelijk. Je zou toch zeggen met zo'n bijzondere vrouwennaam moet er toch wat te vinden zijn ...Leeuwarden, huwelijken 1670
Vermelding: Ondertrouw op 31 december 1670
Man : Lucas Reyners afkomstig van Warga
Vrouw : Pytertjen Harmens afkomstig van Leeuwarden
Opmerking : hij is schoolmeester
Groeten Andries
- Andries Koornstra
Hallo,
Toch nog iets over Lucas Reyners gevonden:
Groeten, Andries
Toch nog iets over Lucas Reyners gevonden:
Verder het huwelijk van Lammert Jans broer Pyter:BAA N13 , folio 128, 1 mei 1696. Authorisatie van Bente Tietes te Oosterwierum, tot curator ad actum divisionis over Harmanus Lucas, in het 21e jaar en Tryntie Lucas, in het 15e jaar, voorkinderen, beneffens Abigael Lucas, getrouwd met Jan Pytters, van Mr.Lucas Reynerts, schooldienaar te Oosterwierum, bij zijn wijlen eerste vrouw Pyttertie Harmens. Hierna scheiding tussen de genoemde voorkinderen en de vader, die hertrouwt met Antie Anthoni Boeckholt. De waarde van moeders goederen is 150 ggl, of 70 cgl per kind. Met quitanties dd.12 nov 1696 van Jan Pyters en 16 jan 1699 van Harmanus Lucas.
Deze zijn beide oud geworden, wonend te Itens. Uit dit huwelijk liefst elf kinderen, onder wie een Abigael. Geen Sytske, dus is het wel bijna zeker dat die naam niet uit deze stam komt. Misschien ga ik nog verder kijken naar de eerste vrouw van Lammert Jans, Jeltie Jacobs. Als daar nou eens een moeder Sytske bij zou horen ...Hennaarderadeel, huwelijken 1725
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 11 februari 1725 in
Oosterend
Man : Pieter Jans afkomstig van Oosterend
Vrouw : Emke Lammerts afkomstig van Hennaard
Gestandaardiseerde namen: PIETER JANS en IEMKJE LAMMERTS
Groeten, Andries
-
Litsehimmel
Hallo Andries.
Sorry voor het late antwoord, de familie was geveld door De Griep
Ik heb a.d.h.v. je gegevens (mijn hartelijke dank nog hiervoor!) geprobeerd verdere aansluitingen te vinden, maar helaas loop ook ik verder stuk. Sommige takken van de stamboom schijnen blijkbaar gewoon uit het niets tevoorschijn te komen ;o)
Wederom hartelijk dank voor het meedenken, mogelijk dat ik binnenkort weer een nieuw raadsel om uit te pluizen heb.
Sorry voor het late antwoord, de familie was geveld door De Griep
Ik heb a.d.h.v. je gegevens (mijn hartelijke dank nog hiervoor!) geprobeerd verdere aansluitingen te vinden, maar helaas loop ook ik verder stuk. Sommige takken van de stamboom schijnen blijkbaar gewoon uit het niets tevoorschijn te komen ;o)
Wederom hartelijk dank voor het meedenken, mogelijk dat ik binnenkort weer een nieuw raadsel om uit te pluizen heb.