Adama/Adema

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
nico van der woude
Contacteer:

Adama/Adema

Bericht door nico van der woude »

Hendrik Pieters Adama/Adema, overl. 1710, tr. Eelkje Gosses, overl. tussen 26-11 en 31-12-1715. Het echtpaar is in 1692 lidmaat te Oosterlittens, hun overlijdensjaren zijn daar aangetekend.
Eind 1715, begin 1716 komt deze familie voor bij het Hof van Friesland in een zaak tegen Theotardus David Acronius. Genoemd worden: Hessel Fopma te Oosterlittens en zijn vrouw, Mayke Hendriks Adema, als universeel erfgenaam van haar vader, Hendrik Pieters Adema, verder: Jildert, Jelle, Trijntje en Grietje Fopma, verder: Pieter Fopma te Britswerd en Pyttie Fopma en haar man, Benedictus Banga te Jorwerd en voor Franske Fopma en haar man, Seerp Douwes te Scharnegoutum en voor de moeder van Mayke Hendriks Adema, Eelkje Gosses. In 1728 zijn Pyter Fopma (3/7), Jelle Fopma (1/7), Benedictus Banga (1/7), Tjerk Swijnstra namens zijn vrouw (1/7), Seerp Douwes namens zijn vrouw (1/7). Meier is Jelle Fopma. In 1640 is ene Dirk Dirks 'voor 't meerendeel' eigenaar van Adama te Oosterlitens (nr. 21). Vragen: is er een relatie tussen het echtpaar Hendrik Adema /Eelkje Gosses en de voornoemde Dirk Dirks? Wie weet meer over de voorouders van Hendrik Adema en Eelkje Gosses?
Arnold

Bericht door Arnold »

Hallo Nico,

Gaat jouw tekst over een geschil over Adama sate? En wordt er in het proces nog meer duidelijk over familierelaties met de Fopma's en dergelijke?

Dirk Dirks Adama was gehuwd met Ida Gossedr., genoemd in 1641. Groet, Arnold.
nico van der woude
Contacteer:

Adama

Hallo Arnold. Bedankt voor je reactie. Ik weet wel iets meer over de Fopma's, al moet ik erbij zeggen, dat het om 'kwartierstaatwerk' gaat. Vaak neem ik daar de andere gezinsleden in mee, maar dat is lang niet altijd het geval. Hessel Jilderts Fopma, geb. ca. 1646, boer op Ademazate te Schrins (onder Oosterlittens), ontvanger te Schrins en te Oosterlittens, overl. 1719, tr. Mayke Hendriks Adema, overl. 7-9-17..

Uit dit huwelijk (leeftijd van 1 en 2 onduidelijk: doop niet gevonden, anderen ged. Oosterlittens): 1. Antie, 2. Jildert, 3. Pijttje, geb./ged. 16/26-10-1684;
4. Trijntje ( = 2927); 5. Franske, geb./ged. 1-2-1688/4-2-1691; 6. Jelle, geb./ged. 24-11-1690/4-2-1691 ; 7. Grietje, geb./ged. 14-6/23-7-1693;
8. Gosse, geb./ged. 10-7/7-8-1698. 11708.

Ouders van Hessel: Jildert Hessels Fopma, ontvanger te Oosterlittens, overl. v. 21-5-1671, tr. Antie Fransdr. Rheen/Rheenstra, geb. ca. 1619/1620, overl. na. 2-2-1676. Uit dit huwelijk (volgorde onbekend): 1. Hessel Jilderts Fopma; 2. Roorda Jilderts Fopma , geb. ca. 1658, vrijgezel te Oosterlittens (1701), leeft nog in 1717; 3. (?) Jelle Jilderts Fopma, brouwer, burgervaandrig te Bolsward, tr. Tietske Bornaeus; 4. (?) Frans Fopma. Ik heb nog wel meer, maar er zit wel stof in voor een aardige publicatie en er is hier nog veel werk aan de winkel.

Zou er een relatie zijn tussen Ida en Eelkjen Gosses? Misschien kunnen we beter stellen; wat zou de relatie zijn tussen beide vrouwen? De vadersnaam en de verbondenheid aan de plaats Adama lijkt me meer dan toevallig. Heb jij (of een van de meelezers) de voorouders van Eelkje in beeld?
Arnold

Bericht door Arnold »

Bedankt voor je aanvulling, Nico. De Fopma's zijn me wel bekend. Wat ik me afvroeg was of het proces waarnaar je verwees ging over de eigendom van Adama sate. Had dus Hendrik Adama bezit daarin?
Ik meende overigens dat Hessel Hiddes Fopma boer was op Adama?

Van Dirk Adama heb ik geen kinderen; weet ook niet of Ida/Ietje Gosses zijn enige vrouw was.
Opvallend is dat bij de jongste generatie van de naburige Angema's in 1665 sprake is van een grootmoeder Jesel Gosses. Zij was mogelijk van dezelfde generatie als Ida Gosses.
Groet, Arnold.
Arnold

Bericht door Arnold »

Nico,

Mogelijk was mijn antwoord niet helemaal welgevallig :oops: , maar ik heb nog wat nagekeken. Hendrik Pijtters was mr. cuijper en de relatie met Adama wordt er neit duidelijker op.
De Dirken in die omgeving leveren maar sobere informatie op. Mogelijk was Dirk inderdaad omstreeks 1639 voor de 2e maal getrouwd. Er kunnen dan nog kinderen geboren zijn die de naam in vrouwelijke lijn hebben doorgegeven naar Hendrik.
Groeten, Arnold.
nico van der woude
Contacteer:

Adema/Adama Oosterliitens

Hallo Arnold; opnieuw bedankt voor je reactie. Mijn eigen reactie bleef uit, omdat we op vakantie waren. Wel ben ik in de afgelopen tijd nog weer in Tresoar geweest. Ik vond inderdaad aktes in BAA waaruit blijkt, dat Hendrik Pieters mr. kuiper was. De relatie met Adema loopt echter niet via hem (men heet hem slechts posthuum bij het Hof van Friesland zo); naar nu blijkt (en ik ben daarbij schatplichtig aan Y. Brouwers te Leeuwarden) heet Eelkje Gosses eigenlijk Adema: zij is een dr. van Gosse Johannes Adema. Nogmaals bedankt voor je reactie. Vr. gr., Nico
Arnold

Bericht door Arnold »

Hallo Nico,

Ik heb geprobeerd meer informatie over Dirk Dirks te vinden. Dit is niet echt gelukt. Wel het volgende. Als Dirk inderdaad 1e maal gehuwd was met een Jandsdochter, dan is dit echtpaar in elk geval niet hetzelfde als Dirk Dirks x Foeck Jans (Mollema) die genoemd worden in het boerderijenboek van D. van der Meer.
Groeten, Arnold
nico van der woude
Contacteer:

Hallo Arnold, opnieuw bedankt voor het speurwerk en je reactie. Me dunkt, dat er toch wat van Dirk Dirks te vinden moet zijn, maar daarvoor zullen we de rechterlijke archieven van BAA door moeten spitten. Ik ben die man met die naam overigens ook tegengekomen in het onvolprezen boek van Van der Meer. Nog wat losse gedachten: als 'onze' Dirk (zoals jij zegt) getrouwd is met Ida Gossedr, dan zou het ook kunnen zijn, dat Ida een familierelatie heeft met Gosse Johannes Adema. Ze zijn wellicht van dezelfde generatie; Gosse krijgt althans rond 1635-40 kinderen. De naamsovereenkomst, in samenhang met het bezit van Adema lijkt mij te toevallig. Misschien dat een van de meelezers er meer van weet? Vr. gr., Nico.
Arnold

Bericht door Arnold »

Nico,
De onderhavige Dirk Dirks heeft nog steeds mijn aandacht.

D.D. was vermoedelijk dezelfde als de D.D. die voor 1630 gehuwd was met N. Jansdr., dr. van Jan N. en Griet Feckedr. die een relatie hadden met Oosterlittens. Zusje Jantje Jansdr. was gehuwd met Intse Doekles te Itens. Intse was een zoon van Doekle Dirks te Oosterend en daarmee een Adema van Oosterlittens in de vrouwelijke lijn.
D.D. en Intse worden ook wel samen genoemd zonder dat de mogelijke familieband aan de orde komt. Ik krijg de indruk dat er nog wel meer te vinden is.

Van belang bij die Adema's schijnt de vrouwelijke lijn te zijn. Weet jij in dat verband hoe die Gosse Johannes Adema in het Adema-plaatje past? Zijn voornaam en patroniem lijken niet te passen bij de Adema's.
Groet, Arnold.
Plaats reactie