Jacob Tjallings Bergsma en Grietje Hoites (Zijlstra?)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
embe

Bericht door embe »

ik zoek de ouders van Jacob Tjallings Bergsma en Grietje Hoites Zijlstra.
In de trouwakte (Leeuwarden, 13-08-1843) van Frans Jacobs Bergsma met Jeltje Swart(s) zijn de beide ouders (Jacob Tjallings Bergsma en Grietje Hoites Zijlstra) van Frans Jacobs overleden.
kan iemand mij verder helpen?
groetjes,
margo bergsma
Maikel Galama

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Margo,

ik heb nog lang niet alles gevonden, desalniettemin hier alvast een begin zodat anderen er misschien ook iets mee kunnen.

Ik heb als eerste het huwelijk gezocht, en gevonden:

Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden, 1798
DTB nr: 1002, 1798 - 1809
Vermelding: Ondertrouw van 4 mei 1798
Man: Jacob Tjallings, Leeuwarden
Vrouw: Grietje Huites, Leeuwarden
NB: beide woonachtig onder Leeuwarden

Trouwregister Rooms-katholieke parochie Leeuwarden, 1798
DTB nr: 1018, 1694 - 1812
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 20 mei 1798
Man: Jacob Tjallings, Leeuwarden
Vrouw: Grietje Huites, Leeuwarden
NB: gehuwd voor de Rooms Katholieke statie Over de Koornmarkt

Daarna heb ik in het doopboek van Leeuwarden gesnuffeld en kwam de kinderen van Jacob en Grietje tegen, ik noem ze, met getuigen:

1) Tjalling 22-03-1799 Melis Tjallings
2) Idje 04-05-1800 Melis Tjallings
3) Tjalling 26-07-1803 Athe Heutes
4) Heute 01-02-1805 Lisbet Tjeers
5) Frans 27-07-1806 Joannes Tjallings
6) Simme 18-09-1809 Liesbeth Atis

Daarna zag ik dat Ate Heutes en Liesbet Tjeerds ook een Idje hadden laten dopen en ben op zoek gegaan naar een Heute die gehuwd was met een Idje, en jawel, dit echtpaar Huite Simmes en Idje Teekeles laat in de Breedstraat RK Leeuwarden 9 kinderen dopen, waaronder een Grietje op 18-08-1773 en een Athe op 13-11-1776.

Dit was dus alvast het antwoord op de vraag wie de ouders zijn van Grietje Hoites. Hierna ga ik nog wel even naar het andere ouderpaar zoeken, maar of dat net zo makkelijk zal gaan ?

Groetjes, Maikel Galama.
margreet

Bericht door margreet »

Hoi,

Jacob Tjallings Bergsma overleed maart 1843, 79jr. dus geboren ca. 1766.

Ja?ob* tjalling* bergsma leverde vervolgens een (waarschijnlijke) broer Johannes, overleden 1852, 89jr. - 'zoon van tjalling melis en franske jakobs'.

Verder gezocht met 'tjalling* ja?ob* franske* leverde daarna 6 kinderen rk Wijtgaard voor Tjalling Jacobs en Franske Melis.

Leeuwarderadeel, geboortejaar 1766, doopjaar 1766
Wijtgaard, Doop R.K. par. 1736-1812
DTB: 485
Dopeling: Jacob
Geboren op 23 juli 1766 in Oosterwierum
Gedoopt op 23 juli 1766 in Wijtgaard
Kind van Tjalling Jacobs en Franske Melis

Opm.: g. Burre Jacobs

Broer Johannes' leeftijd was wat verkeerd geschat, de aangevers zullen wel buren zijn geweest omdat ze ook de namen verhaspelen.
Leeuwarderadeel, doopjaar 1774
Dopeling: Joannes
Gedoopt op 27 februari 1774 in Wijtgaard

Opm.: g. Lennert Jacobs

Jakob Tjallings en Grietje Huites trouwden rk leeuwarden Koornmarkt 1798 - die dopen zijn nog niet ingevoerd, vandaar dat je Frans niet kunt vinden.
En van Leeuwarden ontbreken de naamsaanname-boeken.

Grietje Hoites lijkt me verder een dochter van Hoyte Simmes en Ytje Taekeles, x rk roodhuis 1760 - gedoopt 3-10-1763 leeuwarden rk. Ate Hoytes Zijlstra is dan haar broer.

groet, margreet
margreet

Bericht door margreet »

Hoi,

Ik zat even stereo, zag ik.

Ik had nog een correctie, Grietje is idd van 1773, zoals Maikel schreef, de 2 eerdere grietjes waaronder die van 1763 zijn jong overleden.

margreet
Gast

Bericht door Gast »

maikel en margreet,
dit gaat wel heel snel :-)
moet even alles goed nalezen........
groetjes,
margo
Maikel Galama

Hoi Margo,

hier het antwoord op de vraag over Jacob Tjallings:

Leeuwarderadeel, geboortejaar 1766, doopjaar 1766
Dopeling: Jacob
Geboren op 23 juli 1766 in Oosterwierum
Gedoopt op 23 juli 1766 in Wijtgaard

Opm.: g. Burre Jacobs

Groetjes, Maikel.
Gast

Bericht door Gast »

maikel,
begrijp ik het goed dat de ouders van grietje ate heutes en liesbet tjeerds zouden zijn?
ik ben een nakomeling van frans (27-07-1806). hij trouwde in 1843 met jeltje swart(s).
waar ik ook naar op zoek ben is:
jacob tjallings zou een zoon moeten zijn van ene tjalling jacobs obdam.
ik kan nergens vinden dat jacob tjalling in 1811 de naam bergsma aangenomen heeft.
wel van melis tjallings en joannes tjallings.........
groetjes,
margo
Gast

Bericht door Gast »

margreet,
heb net maikel beantwoord.......
jij hebt weer andere ouders voor grietje hoites........
waarom kan ik melis tjallings en joannes tjallings wel vinden in de naamsaaname-boeken? en die van jacob tjallings niet?
dat ze de naam bergsma aannemen?
groetjes,
margo
embe

Bericht door embe »

margreet,
zie net pas je antwoord........
en dat maikel zijn grietje dus niet jouw grietje is :-)
groetjes,
margo
margreet

Bericht door margreet »

Margo,
ik kan nergens vinden dat jacob tjalling in 1811 de naam bergsma aangenomen heeft.
Klopt, naams-aanname Leeuwarden is verloren gegaan. En ik denk dat ze nog in Leeuwarden woonden. Daar ook de dopen en een aantal huwelijken, immers.
Waar je obdam vandaan hebt, begrijp ik niet - er zijn maar 3 overlijdens, en 8 geboortes.

Dit komt uit het registre civque 1811 leeuwarden - dat is er wel:
Naam: Jacob Tjallings Bergsma
Geboortejaar: 1765
Beroep (1811): Laboureur

Rest vd vraag voor Maikel. Hij kan beter zelf of nogmaals uitleggen dat hij geen andere ouders heeft , gewoon dezelfde - maar via broer Ate Hoytes met dochter Ytje gegaan is.

margreet.
embe

Bericht door embe »

margreet,
dit vond ik op internet. vandaar........
groetjes,
margo

Friesland
16. Vanaf 1725 zijn te Leeuwarden enkele huwelijken in de herv.gemeente gevonden van Anna, Aafke, Taapke en Gerlof Obdam. Hun vader is een Tobias Obdam. In de Quotisatiekohieren 1749 te Leeuwarden worden genoemd de weduwe Obdam en haar zoon Jacob (Tjallings), klein rentenier (een gezin van 5 volw. + kinderen).
In 1811 gaan zijn kleinzonen (zonen van Tjalling Jacobs Opdam) Melis Tjallings en Johannes Tjallings en hun gezinnen verder onder de naam Bergsma. In 1753 is in Sneek een huwelijk van Tialling Opdam.
Van Henricus Ruurts Obdam tr. Leeuwarden 26-09-1819 Catharina Sophia Kammeier zijn tot heden nazaten gevonden in Friesland, Zwolle en Amsterdam.
margreet

Bericht door margreet »

Margo,

Deze site?

http://home-2.worldonline.nl/~hjopdam/g ... .htm#BM324

Die maakt van Jakob Tjallings met voorouders Obdam toch ook een Bergsma? en 2e huwelijk met Grietje Hoites.

margreet
Gast

Bericht door Gast »

margreet,
geloof jij het?
ik wel het zien!!!!!!!
jij beweert dat de naams-aanname Leeuwarden verloren is gegaan
en ik kan dus nergens vinden dat deze jacob tjallings de naam Begsma aanneemt, maar wel van Melis Tjallings en Joannes Tjallings..........
en daarom heb ik zo mijn twijfels!
trouwens: ongelofelijk bedankt voor je reakties elke keer!!!!!!!
groetjes,
margo
margreet

bewijzen

Bericht door margreet »

Wel Margo, je kan hoog en laag springen, maar dat boek is weg.
Troost je, met jou treuren 10duizenden met Leeuwarder voorouders- en gelukkig hebben we het registre.
en de vernamingen.
en je jacob is peter bij zijn broers in Oosterwierum, die daar ook de naam aannemen, (en dat boek is gewoon wel bewaard, niks vreemds aan).
Zij zijn omgekeerd ook peters bij zijn kinderen.

Mocht je nog denken, ach het wemelt van de jakobs tjallingsen en johannes en melissen, allemaal toeval .... en van die andere gegadigden krijg ik de data ook nog wel eens kloppend ..
dan is deze is er nog:

Baarderadeel, doopjaar 1807
Oosterwierum, Doop R.K. par. 1796-1812
DTB: 93
Dopeling: Haring
Gedoopt op 26 februari 1807 in Mantgum
Kind van Johannis Tjallings en Jeltje Harings

Opm.: Grietje Hoytes
Zijn schoonzus, de vrouw van zijn broer, lijkt me.

Hoeveel bewijzen wil je nog meer?

margreet
Maikel Galama

Hoi Margo en Margreet,

met mij erbij zijn we 3 Emmen, bestaat toeval ?

Eigenlijk is alles reeds beantwoord denk ik, toch nog even een reaktie.

De ouders van Grietje Huites zijn Huite Simmes en Idje Teekeles, wat mij betreft kan daar geen misverstand over bestaan hoewel het enige bewijs daarvoor eigenlijk de vernoeming is, maar alles past zo mooi, ook kwa tijd. De namen lenen zich wel voor diverse schrijfwijzes, Huite kom je ook als Hoyte of Huyte tegen. Idje Teekeles zal nog vaker varieren, denk aan Ytje en Iedje of Taekeles, Thekis of van Teeken. Margo, nogmaals, we hebben het over dezelfde ouders. Margreet en ik hebben het ook over dezelfde Grietje, hoewel ze bij Margreet een toegevoegde naam heeft: Correctie-Grietje.

Wat betreft de naamsaannames zou ik Margreet maar geloven, ze heeft heel vaak gelijk ! En iets wat er niet is kun je niet zien !!!! Toch heeft Margreet niet helemaal gelijk, er zijn in Leeuwarden in 1812/1813 in eerste instantie toch nog 6 gezinshoofden die hun naam lieten registreren, in 1825 is er nogmaals een kans geweest een familienaam te laten registreren, hiervan maakten een 13 tal personen gebruik, vnl weeskinderen van het Nieuwe Stads Weeshuis. Ook lieten veel joden uit Leeuwarden een familienaam registreren, deze heb ik nog buiten beschouwing gelaten !

De Obdam site heb ik oppervlakkig bekeken, mijn eerste indruk is dat er veel bruikbare informatie mbt de aanvankelijke vraag opstaan, ook dat Jakob Tjallings -Bergsma- gaat heten zoals Margreet reeds schreef.
Toch dacht ik ook wat onjuistheden te zien, dus Margo, maak er gebruik van, maar blijf alles zelf controleren.
En dan tot slot: twijfel is goed maar af en toe moet je die twijfel ook opzij zetten, Jacob Tjallings heeft zijn familienaam echt niet laten registreren !

Groetjes, Maikel.
Plaats reactie